Skocz do zawartości

[silnik] Bosch vs Shimano


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, 

szukam ebike'a i już mniej więcej wiem czego szukam. Zastanawiam się między Boschem (performance lub cx), a Shimano Steps (e6100, e7000). Wielu z was odradza Boscha, za to ktoś polecał Schimano. Mam dylemat, bo Bosch CX ma 85Nm a Schimano ok 60. Czy dla tej różnicy warto iść w Boscha czy jednak Shimano wygrywa pod innymi względami, które mogą okazać się korzystniejsze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównujesz  silniki z różnych ,,półek ". 85Nm ma Bosch CX 4gen . I z tego co czytałem to jest dobry silnik . Raczej czytałem pochwały niż narzekania . Silniki B...4 generacji oprócz większego momentu ponoć mają dużo mniejsze opory przy jeździe bez prądu niż wcześniejsze modele .

Shimano 6... i 7....  to  nie są najmocniejsze silniki tego producenta . Do Boscha CX 4 gen powinieneś porównać shimano EP800 .

A tak swoją drogą to czy na pewno potrzebujesz tych 85Nm ? W starszych Boschach było 75 i to spokojnie wystarcza do górskiej jazdy .  W zasadzie to za dużo , taki moment jest tylko w trybie Turbo , a ten tryb jest bardzo rzadki używany . W silników nowej generacji mnie pociąga tylko zmniejszenie oporów i za to warto dopłacić . Inna sprawa że pojawiają się E biki z mniejszymi , słabszymi silnikami ale za to sporo lżejsze od ,,klasyków " .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz mam miejski rower z Active line i silnik jest bardzo słaby. Albo już się przyzwyczaiłem, albo silnik już stracił trochę swoich parametrów. Chcę rower uniwersalny, którym będę dojeżdżał do pracy, posępne przyczepkę i fotelik z drugim dzieckiem, zabiorę go na wakacje w góry i on to "uciągnie". Być może Shimano 6100 z 60Nm też da radę bez problemu, ale nie jechałem niczym mocniejszym niż Active line 40Nm, który ma takie opory, że jak wyłączam wspomaganie, to mam wrażenie jakbym ciągnął worek cementu na linie...

Nie dodałem, że szukam używki w ok. 7 tys.

 

Edytowane przez Pranpio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejrzewam że masz Boscha 3 gen. więc nie zależnie od modelu po wyłączeniu wspomagania będzie kiepsko - to wina tej dziwacznej przekładni w napędzie.

A czemu skresliles Yamahę? Jak my szukaliśmy rowerów to po pojeżdżenia Boschem 3 gen i Yamahą doszliśmy do wniosku że Yamaha bardziej przypomina normalny rower. Najwyższe modele mają 80 85 Nm i spokojnie to wystarcza. Poza tym Yamaha jest często stosowana w rowerach trekkingowych które są najbardziej uniwersalne.

A jeśli Bosch to tylko od 4 gen bez tej przekładni która po wyłączeniu wspomagania daje ten opór który odczuwasz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przekreślam Yamahy, tylko w używkach większość rowerów jest na Boschu, potem dużo mniej Shimano i najmniej Yamaha. Bardzo lubię biegi w piaście, a można nawet znaleźć rower na pasku. Wiadomo wszystkiego się nie da, ale silnik jest priorytetem, potem piasta biegowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w razie potrzeby umiesz naprawić wewnętrzna przerzutkę? Ja się nawet nie zastanawiałem - wolę może mniej wygodną zewnętrzna której działanie rozumiem i umiem przy niej wszystko zrobić niż wewnętrzną - nie wiem jak w twoich okolicach ale u mnie na przyjęcie do serwisu trzeba czekać ok miesiąca, a niektóre w sezonie zajmują się tylko tymi które zostały u nich kupione - dlatego cenię sobie to co potrafię sam naprawić

 

Edytowane przez PiotrWie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutki w piaście z reguły się nie psują, znam wielu co takie posiadają w tym mój ojciec który tylko na takich jeździł i nigdy nie miał z tym problemów, a jak jeszcze do tego dodamy pasek gates, to już w ogóle. A przynajmniej nie trzeba co chwile wymieniać koronek czy całych kaset, o łańcuchu już nie wspominam. 

Jest to bardzo dobry kierunek, tylko nie wiem czy coś sensownego i w dobrym stanie w używkach da się kupić w ok. 7k.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zupełnie inaczej skonstruowany silnik. Nie mówiąc już o oporach jakie generuje, czytałem gdzieś rozpiskę nt. momentu obrotowego i taki CX na trybie Eco generuje więcej Nm niż stary active line na turbo. Bardzo lubię swoją Gazelle ale czuję że na niewielkim wzniesieniu już ma "zadyszkę" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dane przepisane kiedyś z jakiegoś internetowego katalogu czy zestawienia . Dotyczą silnika Bosch performance CX  i są ( chyba ) takie same dla 2 i 3 generacji .

 Max moment
  eco 40 Nm
  tur 50 Nm
  eMTB 75Nm
  turbo 75Nm

eMTB to taki automat w którym rower sam dozuje stopień wspomagania od tur do turbo . W starych wersjach sterowników zamiast eMTB był tryb sport .

A tak to wygląda dla CX 4gen


  eco 40Nm   60%
  tur 50Nm   140%
  sport 85Nm 140-340%""
  turbo 85Nm 340% """"

To stare zestawienie ale daje pojęcie o różnicach między silnikami .

SILNIKI BOSCH

Silnik Active Line Active Line Plus Performance Line Performance Line Speed Performance Line CX
Moc 250 Watt 250 Watt 250 Watt 350 Watt 250 Watt
Maks. moment obr. 40 Nm 50 Nm 63 Nm 63 Nm 75 Nm
Elektryczne wspomaganie do 25 km/h 25 km/h 25 km/h 45 km/h 25 km/h
Waga 2,9 kg 3,2 kg < 4 kg < 4 kg < 4 kg
Poziomy wspomagania 4 (Turbo, Sport, Tour, Eco) 4 (Turbo, Sport, Tour, Eco) 4 (Turbo, Sport, Tour, Eco) 4 (Turbo, Sport, Tour, Eco) 4 (Turbo, eMTB, Tour, Eco)
Najbardziej odpowiedni do Jazdy po mieście Wycieczek Dalszych wypraw Dalszych wypraw Jazdy po górach
           

https://www.bikester.pl/przewodnik-po-rowerach-elektrycznych-silniki/1045.html

Edytowane przez WaGiant
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego niemożliwe ? te silniki mają inne przeznaczenie  . Active to silniki do miasta , a CX w góry . Poza tym mówisz o momencie obrotowym nie o mocy .

Tu masz % czyli ile W daje silnik w stosunku do włożonej przez rowerzystę mocy . https://salon-rowerowy.pl/content/28-bosch-vs-yamaha-porownanie-napedow-ebike

To też stare zestawienie dotyczy 2 i 3 gen .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W silniku ( w korbach ? ) jest czujnik nacisku ( mocy ? ) . W każdym razie silnik dozuje wspomaganie proporcjonalnie do twojego wkładu . CX w  Eco dodaje 50% tego co włoży rowerzysta itd aż do Turbo gdzie silnik daje 300% czyli 3x tyle co włożył rowerzysta . W silnikach Active +  wspomaganie jest mniejsze , od 40% w eco do 250% w turbo . Active bez ,,+ " było chyba jeszcze słabsze , w każdym razie moment był mniejszy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Bosch g4  vs shimano - w żadnym przypadku shimano. Shimano jest paskudnie głośne. 

Naprawialnosc shimano  - ból dupska. Dostępność czegokolwiek dyskusyjna. Dwa duże serwisy które zajmują się naprawą silników nie chcą dotykać shimano. Do boscha są części. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam Unibake Energy z Shimano, ale jest chyba zepsuty! Napęd jest oczywiście na nieszczęście na pasku i jedzie to to bezszelestnie i wciąż muszę używać dzwonka aby niczym duch na kogoś nie wpaść. Jeżeli ten napęd jest, jak twierdzi tobo paskudnie głośny ..... to bardzo jestem ciekawy jak pracują te "ciche"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, kris61 napisał:

Posiadam Unibake Energy z Shimano, ale jest chyba zepsuty! Napęd jest oczywiście na nieszczęście na pasku i jedzie to to bezszelestnie i wciąż muszę używać dzwonka aby niczym duch na kogoś nie wpaść. Jeżeli ten napęd jest, jak twierdzi tobo paskudnie głośny ..... to bardzo jestem ciekawy jak pracują te "ciche"?

Mialem styczność z 7000. To bylo gorsze niż dokładany tonsheng.  I na pewno ne ze względu na zużycie czy usterki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Porównując boscha do shimanio, To zależy co. Te pierwsze e6000 były głośne, słabe ale niezawodne. Poniżej weszły 8000, 7000 i co tam jeszcze wymyślili. Iloma shimaniakami nie jeździłem, żaden mnie specjalnie nie urzekł, dawkowanie mocy takie jakieś dziwne, motor bywa głośny, bywają z nim problemy, nie można dotknąć korby jak system startuje bo od razu japoniec zgłasza problemy. Korba w stylu HT2 od strony napędu ma wadę i zdejmowanie ramienia niszczy wewnętrzna śrubę, bo ta jest schowana i trzeba pod kątem dokręcać, 

Od strony softu, nic tam nie ma, same niepotrzebne rzeczy, ciężko znaleźć przyczynę problemu, zazwyczaj jak sa błędy to nie masz do końca pojęcia czemu. Nie można ocenic stanu baterii itd. Generalnie śrendio

Bosch, ciągle bryka sie z problemem łożysk ale rada jest prosta, nawet w ciężkim mokrym klimacie. Nie myj silnika. i wystarczy. gen 2 jest cicha, gen 3 niemal bez szelestna choc jej to nie lubię z racji na zintegrowanie zębatki z ramieniem, dziwny feeleng. W porównaniu do gen 2 która ma chyba z 1000Hz próbkowania na korbie wystarczy tylko musnąć nogą i silnik reaguje gdzie 3 gen ciągnie jeszcze z 1-2m zanim się puści korbę, przez co zmiana biegów jest utrudniona. 4 gen brzęczy tak dość głośno, ale włącza się nawet na jakieś 5% mocy jak jest potrzeba. Za wiele na nich jeszcze nie jeździłem, to wiele nie powiem. Sama obsługa silnika bosch do 3 gen jest prosta, zdejmowanie go zmiana kabli czy robinie czegokolwiek jest bardzo proste i szybkie. Niestety w 4 namieszali jest gorzej, ciężej. Tutaj też juz trzeba mieć specjalne torxy w pewnych miejscach. 

Software boscha jest najlepszy ze wszystkich na jakich miałem okazje pracować. czyli shimano, brose, bosch. Klarowność błędów, każdy kieruje na daną usterkę dość dokładnie, wiec trafność diagnoz jest duża. całkiem rozbudowana opcja baterii wraz z badaniem pojemności o ile ma sie do tego osprzęt. Jedyną wadą boscha jest w gen 2 nowy silnik ktory wraca z gwarancji. Gen2 juz sama w sobie ma spore opory "unplugged" a te nowe to już podjazd pod górkę 10% cały czas. :D No cóż, ale tylko gen2. 3 i 4 kręcą sie niemal bez oporowo. 

Jeżeli chodzi i baterie to i jedne i drugie sie psuja. Nie jakoś zastraszająco ale jednak. Wiadomo mamy 10 do 1 baterii boscha na śmietniku ale to z tego powodu ze 90% rowerów ma taki silnik. Najczęstsze usterki boscha to zdechnięte ogniwa i pojemość 50% i poniżej. Padnięta elektronika, czyli trup całkowity lub brak ładowania - uszkodzony czip. Skorodowane gniazdo w bateri i w rowerze ale tyczy sie to konkretnego zamontowania baterii, skutkuje błędami komunikacji i czasami uwaleniem silnika. 

W boschu tez bardzo ważne są kable od świateł. Ktoś powie ze błacha sprawa, ale jak wyjmiesz wtyczki (niebieska i czarna) i mają oznaki korozji, na 80% masz któryś z błędów 500. Wymiana kabli w porę daje nadzieje, bagatelizacja kończy sie uwaleniem elektroniki w silniku. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeżeli chodzi o wymiane ogniw to jest to możliwe ale niezmiernie trudne jako że elektronika zrobi sobie sepuku po odłączeniu od zasilania. Trzeba zasymulować, jak sądzę napięcia takiej jaki sa tam doprowadzone a nie wiem czy sprawdza wszystkie czy jest jakieś jedno kluczowe i wtedy dopiero podmieniać. Jeżeli chodzi o elektronikę to podobnie. Można przeszczepić sprawna elektronikę z padniętej baterii ( zdechnięte ogniwa) do baterii gdzie sa ogniwa ok ale padła elektornika. Ta sama sytuacja z symulowaniem warunków. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Powinien. 

To w teorii. 

Jeśli coś ma żyć długo to wymaga serwisu. W najbardziej optymistycznym przypadku co kilka tysięcy km , dodatkowo zależnie od ilości jazd w mokrych warunkach. 

Z jakiegoś magicznego powodu ludzie pomijają silniki E w typowych procedurach serwisowych które uznają za oczywiste dla piast, sterów, amortyzatorów czy czegokolwiek co jest w rowerze. A w porównaniu do powyższych silnik E to skomplikowane urządzenie i do tego wybitnie drogie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...