Skocz do zawartości

[Koła] 29" - waga a sztywność


Yacko

Rekomendowane odpowiedzi

Wiele osób zmienia fabryczne koła na dużo lżejsze z lepszymi piastami itp. O ile można znaleźć laboratoryjne testy sztywności kół fabrycznych poszczególnych rowerów na portalach i w czasopismach BikeBoard to testów popularnych obręczy DT, Mavic czy ZTR Crest nie mogłem nigdzie znaleźć. Daje więc do myślenia przykładowo zmiana cięższych ale sztywnych fabrycznych kół na lżejsze o niewiadomej sztywności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie czytam tych wszystkich sponsorowanych marketingowych bzdur ale chcesz mi powiedzieć że testują w laboratoriach sztywność kół z jakiejś budżetowej Meridy czy Treka albo innych tam wynalazków, a nie testują fabrycznych kół DT czy Mavica które także są montowane w droższych modelach wielu producentów. Ładna bzdura 😂 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytaj procedury testowe BikeBoard, to nie są bzdury, akurat moje jazdy testowe poszczególnymi rowerami i odczucia moich znajomych w wielu wypadkach się potwierdziły. Testują całe rowery, w tym również sztywność kół. Niestety rzadko się trafiają takie z kołami, które wymieniłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O sztywności kół w największym stopniu decyduje ich zaplot i dobór szprych. Dasz ten sam zestaw części profesjonalnemu kołodziejowi i jakiemuś Mietkowi z lokalnego serwisu, to dostaniesz zupełnie różne komplety kół. :) Myślę, że między innymi dlatego nikt nie robi testów customowych setów. Mnogość, a właściwie - dowolność konfiguracji też nie ułatwiałaby zadania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj swoją wagę i model obręczy jaki chciałbyś zastosować w swoich kołach, piasty mają niewielki lub żaden wpływ na sztywność koła, tak jak ktoś powyżej napisał ważne są szprychy ich grubość, ilość i obręcz jaka będzie zastosowana.

Na obręczy asymetrycznej ta sztywność będzie lepsza niż na symetrycznej, testy sztywności bocznej koła na obręczach symetrycznych i asymetrycznych są dostępne, jeden z polskich warsztatów budujących koła na zamówienie zrobił taki test, kilka osób na tym forum ma z tego warsztatu koła.

Odsyłam do lektury:

https://shop.dandyhorse.cc/demistyfikacja_sztywnosci_kol

https://shop.dandyhorse.cc/sztywnosc_boczna_16-8vs12-12

https://shop.dandyhorse.cc/asymetryczne_obrecze

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Na razie nie, choć mam już pogięte szprychy - w tylnym kole po małej krzaczorowej przygodzie i zaliczeniu jakiegoś grubszego drutu, a w przednim ostatnio zauważyłem jedną, ale nie przypominam sobie nic, co mogłoby ją pogiąć...
Ogólnie nie narzekam, dopóki szprychy nie zaczną strzelać, albo znowu dojdą pogięte, niekoniecznie po ingerencji ciał obcych...
Dodam, że nie jestem kaskaderem, nie skaczę z metra itp., a ważę góra 74 kg...

PS  z tego co pamiętam, to (tym razem wywołam wilka z lasu) @TheJW narzekał na fabryczne koła - o ile mnie pamięć nie myli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w Scale RC 900 Team z 2019 miałem trochę inne, teoretycznie lepsze, koła niż w 930-tkach i cóż mogę powiedzieć...padaka straszna. ;) Gięły się i ocierały o widełki tylnego trójkąta, szczególnie przy sprintach i mocniejszym depnięciu pod górę. Doszło do tego, że bojąc się o połamanie koła gdzieś z dala od domu lub w połowie wyścigu, po prostu rezygnowałem ze sprintów, a wszystkie podjazdy robiłem z siodła (przez to do dzisiaj mam ten nawyk... :D).

Odnośnie Scale 930 2019, to moja kobieta go ma i patrząc na te kółka mam wrażenie, że pode mną strzeliłyby przy pierwszym mocniejszym depnięciu. :) Obręcze to jakieś Alexrims, zdecydowanie nie wyglądają na wytrzymałe. Natomiast czy tak jest, ciężko stwierdzić, bo ona waży poniżej 60kg i jeździ czysto rekreacyjnie, więc daleko jej do bycia testerem wytrzymałości sprzętu.
W przeciwieństwie do mnie... 😈

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Widełki na szczęście całe 😅 

Co do podjazdów, to jak da radę pomęczyć z siodła, to warto - przynajmniej satysfakcja większa :icon_cool:

PS  nie mogę patrzeć na tych przepychaczy na byle podjeździe, zresztą jak podjazd jest poważny, to nie ma mowy o ciśnięciu na stojąco...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...