Skocz do zawartości

[Silnik] Do ilu wat silnik w polsce legalny?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam zastanawiam się nad przerobieniem roweru do 1000w lub 500w  ale z tego co czytałem w polsce można legalnie mieć 250w i 25km/h i teraz pytanie czy jak mam silnik np 500w ale ograniczę go do 250w i 25km/h to jest on legalny czy nie ?

I jak takie ograniczenie zrobić czy jest to jakoś skomplikowane ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim musisz mieć mechanizm, który uruchamia wspomaganie tylko podczaa kręcenia pedałami i odcina kiedy osiągasz 25km/h. W razie draki samorób może być zweryfikowany przez rzeczoznawcę pod kątem zgodności z wymaganiami. Jeśli stwierdzi, że nie jest to z marszu grzywna za poruszanie się po drogach publicznych popojazdem niedopuszczonym do ruchu (1500-3000zł) a jeśli zdarzy się coś grubszego niż przycierka to prokuratura, sąd i grzywna do 30k. IMHO wszystkie chińskie zestawy do konwersji to spore ryzyko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że jak zrobisz przeróbkę bez manetki gazu to nikt nie będzie sprawował ile masz mocy. A Ty też nie dasz rady jechać za szybko - by jechać 40/h trzeba trzymać kadencję 70 przy przełożeniu 38/11, nie wiem jak Ty ale ja po minucie - dwóch nie jestem w stanie kontynuować takiej jazdy. 

A jeśli chodzi o legalność to nawet jak spełnisz wszystkie wymagania to będziesz nielegalny - by jeździć po drogach publicznych trzeba mieć homologację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej czyli jak mój silnik ma ograniczenie do 250W to policjant nie będzie się czepiać że silnik ma 500W ?

Pytam tak bo planuje zbudować rower z dwoma trybami taki typowy po drogach publicznych z ograniczeniem 250W i 25km/h  i drugi tryb taki offroad gdzie będzie bez limitów 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, LilQuzi napisał:

To w końcu jaki rower elektryczny jest legalny bez prawka ? 

Nie chodzi o "prawko" tylko homologację (dopuszczenie) do użytkowania na drogach publicznych. Do tego jeśli jest możliwość włączania napędu za pomocą np. manetki to dodatkowo rejestracja i ubezpieczenie OC (skuter elektryczny).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pojedynczą sztukę się nie opłaca - koszt taki jak dla seryjnego modelu, dużo taniej kupisz wysokiej klasy rower elektryczny. Homologację powinien zdobywać producent "kitu" do konwersji, ale na pewno ten z Aliexpress jej nie będzie miał - i każdy kto oferuje zestaw nie spełniający polskich przepisów.

Widzę że kolega pokazał jak zdobyć homologację jednostkową motocykla, nawet nie wiedziałem że takie coś jest możliwe. Ale homologacja jest możliwa przy spełnieniu przepisów, najlepiej skontaktuj się z ośrodkiem który robi te homologacje jednostkowe i dowiedz się czy jesteś w stanie uzyskać homologację jednostkową na taki motorower.

Ponadto pamiętaj że dla Twojego i innych bezpieczeństwa do konwersji powinieneś użyć roweru dość wysokiej klasy - opisywano przypadek że ktoś założył silnik bez ograniczeń do starego roweru z v-brejkami na dodatek kiepskiej jakości - przy awaryjnym hamowaniu tak mu się rozgrzały że starł całe klocki a się nie zatrzymał.

Edytowane przez PiotrWie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam mechaniczne tarczowe więc raczej będą dobre a co do prędkości to tak max 30km/h bym poleciał nie więcej 10 km mam do pracy więc powinien wystarczyć 

a co do sprawdzania to policja jakoś to sprawdza czy mam homologacje i czy jest ten rower zgodny z prawem ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Litości. Policja ma wyrąbane na ebajkowcow. Wystarczy nie jechać na manetce tylko normalnie pedałując. Druga sprawa. Jak jest ograniczenie prędkości do 30km/h to nie grzejesz 40km/h. Trzy. Jeździsz z pełnym oświetleniem ,a nie jak czarny rycerz. Cztery. Zawsze sygnalizujesz zamiar skrętu.

Firmowe rowery na silnikach Bosch,brose, Shimano,yamaha, które mają błogosławieństwo od UE w trybie turbo cisną 350-450w. No i to tyle ile warte jest te nominalne 250w zapisane przez urzedasa. To samo jest z hulajnogami gdzie masz silniki z mocą powyżej 1000w. Jakoś nie widziałem aby policja haltowała takich ludzi i sprawdzała moc silnika. Generalnie ludziska tutaj popadają w paranoję. Kombinują z jakąś homologacja. Rady księżycowe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie hulajnóg to ostatnio był głośny przypadek kiedy zhaltowali delikwwnta, który naginał na takiej 70. I uratowało go tylko to, że była kupiona przed 2022 gdzie przejsfiowo przepisy wymagające homologacji nie działają. Zaplacil tylko chyba 1500 zamiast 3k.

21 minut temu, Dave99 napisał:

I dlatego firmowe rowery elektryczne na markowych silnikach również są "nielegalne". I co teraz?

Do takich rowerów dystrybutor dołącza glejt wydany przez odpowiedni organ, że jest to pojazd dopuszczony do poruszania się po drogach publicznych. Tak samo do hulajnóg. Wymóg ten wszedł z początkiem b.r. Jeśli silnik generuje moc ciągłą przekraczającą 250W i/lub brak ograniczbika do 25kmh to musi być jasna informacja pisemna, że nie wolno tym się poruszać po deogach publicznych.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koleś dostał słusznie mandat bo :

Było ograniczenie prędkości do 30km/h i pomiar został poprawnie wykonany przez policjanta. Gdyby sebix jechał w danym miejscu zgodnie z limitem prędkości to by mu nic nie zrobili. Głupek sam się podstawił. W przypadku ebikow jest jeszcze lepiej bo pedalujesz i nikt ci nie udowodni że w danym momencie jechałeś na wspomagaczu. Oczywiście mam tu na myśli rowerowe prędkości do 40km/h. Podczas kontroli wyłączasz system i udajesz głupiego że to efekt silnych nóg i wiatru w plecy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hulajki maja w standardzie manetki dlatego tam jest sztywny limit, tam nikt siły nie używa manetka wszystko załatwia.

Ale zgodzę się z tym że policja ma wywalone na twory roweropodobne, bo ostatnio będąc w Tychach widziałem motorowery Falcon na ścieżkach rowerowych, a tam dzieci w fotelikach czy w tych przyczepkach, całe rodziny - gdzie nawet taki jadąc w limicie stwarza już swoją wagą duże zagrożenie. Jak do tej pory sobie tacy śmigają i to jeszcze w centrum miasta, to tylko świadczy o tym gdzie oni to wszystko mają. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...