Skocz do zawartości

[Cały napęd] Modernizacja w trekkingu.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Rower to Kross Trans 5.0 - standardowy napęd 3x8, zębatka 11-32, korba 48/38/28.

Korba i kaseta powoli się kończą (przejechane 10k km).

Wpadło trochę kasy, i chciałbym zmodernizować. Jeżdżę typowo turystycznie asfalt/szutry 60/40, czasem kilkudniowe wycieczki z sakwami - raczej w rejony mało zurbanizowane, lasy.

Niestety lata już nie te, nogi słabe - brakuje mi zdecydowanie niskich przełożeń na podjazdach.

W związku z powyższym o radę proszę: W którą stronę się rozglądać? 3x10 i Shimano z serii T6000? 2x10? 1x11?

Zależy mi na: większej kasecie (na pewno co najmniej 36T), i ogólnie: poprawie komfortu w niskich przełożeniach - wysokie mnie nie interesują, jeżdzę max 30-35km.

Chciałbym się zmieścić w 2k zł (lub niewiele je przekroczyć), całość zlecę oczywiście fachowcom w serwisie. BTW znacie dobry serwsi w okolicach Pszczyny?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli manetki są w dobrym stanie, to po co kombinować?

Korba - alivio, czy nawet altus, byle na oś zintegrowaną - zębatki 40/30/22.
Kaseta - sunrace CSM55 - jest 11-34 i ma bardzo fajne stopniowanie.
Manetki zostają
Przerzutka tylna zostaje
Przerzytka przednia _Raczej_ lepiej wymienić na dedykowaną do zębatek 40/30/22
Łańcuch - w sumie dowolny 8 lub 9 rzędowy, tylko trzeba wymieniać na bieżąco.

Kosztowo - patrząc po cenach na allegro - wyjdzie ok 500-600zł.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę konieczność miękich przełożeń i to że lepiej zachować sensowne skoki pomiędzy biegami, to 1x lepiej sobie darować. 2x i 3x mogą być, ale 2x jest gorszy budżetowo - dodatkowo do wymiany przerzutka przód i lewa manetka. Moim zdaniem zostać przy 3x, zrobic 3x9. Kaseta 9x 12-36(11-36), obecna rzerzutka tyl teoretycznie powinna to obsłużyć (ale podaj model). Prawa manetka do wymiany na 9x. Korbę mozna poszukać 44\34\24, są do znalezenia jeszcze. wtedy zostajesz przy "kwadracie", ale otrzymujesz miękkie przelozenia. Mozna rozważyć zmiane na sztywna oś, ale nie wiem czy gorska 40\30\22 nie bedzie zbyt miękka, no i przerzutka przód do wymiany. I łańcuch oczywiście porządny - kmc x9.

Edytowane przez remover
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@remover 40/11 i 44/12 to jest to samo przełożenie, więc "za miękka" nie będzie. Korzyść z przejścia na 9sp jest taki, ze będzie drożej. Twoja propozycja jest gorsza pod każdym względem. Droższa i mniejszy zakres przełożeń.

Jeżeli jest kasa do przepalenia, to od razu trzeba iść w 3x10 , ale wtedy do wymiany jest korba, kaseta, łańcuch, manetka prawa, suport i te niskie przełożenia też zadka nie urywają ( 22/36 vs 22/34 dla 3x8) zaś koszt wejścia i koszt eksploatacji jest wyraźnie wyższy. Dopiero raczej już egzotyczne 3x11 z kasetą 11-40 daje komfortowe 22/40, którym to już można się turlać z godnością na mt everest.

Edytowane przez uzurpator
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trans 5.0 to jest budżetowy rower, starczy mu budzetowych rozwiązań :) Ale generalnie obstawiam, ze koszt 3x8 40\30\22+11-34 vs 3x9 44\32\22+11-34(12-36) bedzie zbliżony, bo korba-kaseta-lancuch są w podobnej cenie, a w pierwszym przypadku do wymiany przerzutka przód, a w drugim prawa manetka.

Upd. Zresztą jak kolega ma klamkomanetki, to zostać przy 3x8, zeby zachować jednolitość i nie generować dodatkowych kosztów, jeżeli klamki i manetki, to można zrobić 3x9

Edytowane przez remover
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Wojcio napisał:

Już 22/34 to poziom MTB. I tylko jak kasa nie gro roli, to można kupić za 1700 grupę NX i mieć 1x12. Kosztowniejsze w eksploatacji, większe przerwy między biegami, ale wygoda 1x. 

Szkoda każdej złotówki. W trekingu tylko udręka zwiazana z dziurami w przełożeniach i kilka x wyższe koszty eksploatacji. Pierwsza propozycja wskazana przez @uzurpator jest IMHO optymalna biorąc pod uwagę opisaną potrzebę, koszty i trwałość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie!
Dziękuję wszystkim za odzew w dyskusji, jestem laikiem, każde słowo bardziej doświadczonych kolegów jest dla mnie ważne. Po kolei:

1. Jest kasa do wydania, czyli ma być dobrze, a nie budżetowo :-)
Priorytety są dwa:
a)Ma być komfortowo w niskich przełożeniach
b) To nie może być egzotyka/nowość, której awaryjnie nie naprawię sam gdzieś w lesie, bądź w pobliskim serwisie gdzieś na zadupiu.
Oczywiście jeżeli budżetowa wersja da mi najwygodniejsze niskie przełożenia, i będzie najoptymalniejsza, to nie ma problemu - nie upieram się przy tym aby mieć modne 10x3 czy 11x1.

2.Tak, Kross Trek 5.0 to budżetowy rower, ale rama IMO jest w nim w miarę porządna, wygodnie mi się jeździ, i planuję tak go zmodernizować, aby z tego roweru została właściwie oryginalnie tylko rama. Na początek napęd, bo stary umiera, później widelec (pewno na sztywny) itd.

3. W rowerze mam klamkomanetki SHIMANO EF505, obsługa taka sobie, nie narzekam, ale też nie mam porównania do innych manetek. Więc proszę kolegów o opinię: czy to dobre manetki, i czy mogą zostać w razie wyboru napędu 3x8?

4. Przerzutka z przodu to budżetowe TOURNEY TY710, i ten element na pewno zostanie wymieniony, bo nie jestem z niej zadowolony (generalnie ciężko mi się nią operuje).

5. Przerzutka z tyłu to DEORE M591, pojemność 45T, nie narzekam na nią, ale znowu - nie mam doświadczenia z innym, lepszym osprzętem, więc proszę o opinię na jej temat.

Przejrzałem sobie właśnie na kalkulatorze Sheldona Browna te przełożenia dla korby 40/30/22 i kasety 11-34, i wygląda to bardzo sensownie. Muszę się z tym przespać - być może faktycznie nie ma co wywalać kasy na kosmiczne kombinacje i zostać przy sprawdzonym 3x8 żonglując tylko wielkoscią kasety i korby. A resztę kasy przeznaczyć na dalsze modernizacje, o które będę pytał kolegów na forum, w swoim czasie (i w odpowiednim dziale forum).

Anyway, dziękuję bardzo za pomoc, i proszę o opinie dotyczącą ewentualnego doboru innych przerzutek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M591 to jest dobra przerzutka, niech zostaje. Natomiast klamkomanetki ef505 to jest o wiele bardziej budżetowy sprzęt, ale są w miarę ok. Problem z nimi jest taki, że jeżeli mowimy o nowych klamkomanetkach, a nawet manetkach oddzielnie, to nie bardzo jest na co ich wymienić, bo na 3x8 zostaly tylko takie sprzęty z niskich grup. Można szukać używek wysokich grup z zeszłych lat, ale nie jestem pewny czy warto zachodu. W wyniku wymiany będzie może nieco lepsze hamowanie i może bajery w rodzaju "2 way release" na manetkach, chociaż nie jestem pewny czy to istniało na 8x. Tourney z przodu można wymienić, ale najpierw ma być decyzją na temat korbyb(i.e ilości zębów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Zdecydowałem się na korbę Alivio FC-T4060 44-32-22 oraz kasetę Sunrace 11-34 (8rz). Klamkomanetki zostają stare.

Bardzo proszę o pomoc w doborze właściwej przedniej przerzutki. Dotychczasowy tourney to jest top swing z obejmą - na co lepszego ją wymienić?

Edytowane przez bzyk69
Literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shimano sugeruję do tej korby FD-T4000, ale będzie pasowała praktycznie każda przerzutka do 3x8/9, która jest do korb 48/44. Tylko trzeba pilnować: średnicę obejmy - żeby pasowała do ramy (przejściówki w komplecie), prowadzenie linki góra/dól, ale teraz większość przednich jest uniwersalna. Jeżeli przerzutka dedykowana do 3x9, to lepiej kupić łańcuch do 9 rządów. Na szybko zobaczyłem allegro - z nowych i dostępnych FD-M3000 lub szukać używki w dobrym stanie z wyższych grup.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dziękuję za informację.

Wyczytałem też, że ważny jest kąt rury podsiodłowej. Czy to ma znaczenie w przypadku roweru trekkingowego? Widzę, że do wyboru jest 63-66 lub 66-69 stopni. Tak szczerze mówiąc, to nie mam pojęcia jak to w warunkach domowych zmierzyć 🙂

EDIT: Znalazłem na bbike.pl, że kąt rury podsiodłowej to 74 stopnie - czy to znaczy że mam szukać wersji 66-69?

Edytowane przez bzyk69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie goni Cie czas to zmontuj napęd bez zmiany przerzutki i spróbuj wyregulować (w tym pewnie poprzesuwać przerzutkę góra/dół) - jest niezerowe prawdopodobieństwo, że ogarnie mniejszą korbę a jeżeli by tak było to po co wydawać pieniądze i produkować złom? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...