Skocz do zawartości

[Opony] Jakie opony do XC


Karolx97

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Od niedawna posiadam nowy rower Scott Scale 930. Mój pierwszy porządny sprzęt, na który się przesiadłem ze starszego Krossa Hexagon, więc jest przepaść pomiędzy. Aktualnie zawczasu się zastanawiam nad kolejnymi oponami. W tym temacie niestety nie mam praktycznie żadnego doświadczenia. Na rowerze mam opony takie jak w chwili zakupu: WTB Ranger LFR TCS 29x2.25. Jestem z nich zadowolony pod względem przyczepności, pewności prowadzenia. Nadają się na bardzo różne rodzaje nawierzchni. Pokrywa się to z ich recenzjami jakie czytałem. Jednak w tych recenzjach piszą też, że nie są to najszybsze opony, głównie ze względu na wagę (katalogowo 780g). Skłania mnie to do zastanowienia, czy jak te się zużyją nie założyć innych. Startuję w lokalnych zawodach, więc prędkość się dla mnie liczy. Okoliczne trasy mają bardzo zróżnicowaną nawierzchnię (ubite ścieżki, luźna ściółka, grząski piasek, żwir itp.). Rowerem będę także trochę jeździć po mieście, jednak w mniejszości i nie zależy mi tu na osiągach. Ewentualnie czynnikiem decydującym może być tempo zużywania się opony na bruku/asfalcie. Wybrałem dwie opcje:

- Schwalbe Racing Ralph Evolution Super Race Addix Speed 67 TPI (tył) i Schwalbe Racing Ray Evolution Super Race Addix Speed 67 TPI (przód)

- Vittoria Mezcal G2.0 TLR 120 TPI (tył) i Vittoria Barzo G2.0 TLR 120 TPI (przód)

Zaznaczam, że opony muszą mieć brązową/beżową ścianę, ze względu na stylistykę roweru. Schwalbe jest zdecydowanie popularniejszym wyborem. Swego czasu miały dużo złych opinii za jakość i odporność na przebicia, ale słyszałem, że dużo się w tej kwestii poprawiło razem z nowymi mieszankami gumy i nowymi wykonaniami "Super ..." (są też teraz cięższe niż kiedyś co zdaje się potwierdzać wyższą odporność). Jeśli chodzi o Vittorie, zwykle opinie o nich są pozytywne, jednak nie jestem nimi przekonany. Obawiam się oplotu 120 TPI, że będzie zbyt delikatny (wolę zostać przy wolniejszym WTB niż co chwila zmieniać opony). Do tego wątpliwości wzbudza we mnie czy bieżnik Mezcal da wystarczająco przyczepności szczególnie na technicznych podjazdach (prawie ciągły pas bieżnika na środku opony z małą ilością prostopadłych przerw mam wrażenie, że może bardziej się ślizgać na korzeniach itp. - jest to teoria wzięta z wyglądu opony niepoparta praktyką).

Do tego zastanawiam się czy zostać przy szerokości 2.25 czy przejść na 2.35. Producent roweru zaleca odstęp minimum 3-4mm między ramą a oponą. W tej chwili mam 8mm, więc z oponami 2.35 powinno zostać 5mm. Jednak z prawej strony jest osłona przed uderzeniami łańcucha, która zmniejsza prześwit o 3mm, więc zostaną 2 mm, co chyba będzie już za ciasno?

Rozważanie co do szerokości jeszcze inaczej ma się w przypadku Vittorii, bo mają niepoprawną rozmiarówkę... Dla opony 29x2.25 podają ETRTO 55-622, ale 55mm to powinna mieć opona 29x2.15. Dla opony 29x2.35 podają ETRTO 57-622, a 57mm powinna mieć opona 2.25, natomiast 2.35 powinna mieć 60mm. Z recenzji jakie widziałem opony Vittorii w rzeczywistości szerokość mają zgodną z ETRTO, czyli 2.35 u nich jest tak szerokie jak 2.25 u Schwalbe (które daje wynik zgodny ze specyfikacją niezależnie czy mierzymy w mm czy calach). Jeśli patrzymy na rozmiary w calach Vittoria jest konkurencyjna wagowo z Schwalbe, jednak patrząc na rozmiar rzeczywisty w mm Vittorie ważą tyle co rozmiar większe Schwalbe. To pytanie, czy będzie jakikolwiek efekt przy zmianie z WTB...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy rozważałeś przejście na mleko? Kosztem pewnej inwestycji i dbałości zyskasz ciut niższą masę, mniejsze opory i lepszą odporność na przebicia. Nie jestem na bieżąco z oponami XC, ale z dawnych czasów pamiętam, że przejście na lepsze (lżejsze, kewlarowe, z droższej mieszanki, na cienkich dętkach) opony robi dużą różnicę. Wiem też, że trudno o rozwiązania uniwersalne - szczególnie w kontekście - sucho - bardzo błotniście. I ostatnia rada - zachować umiar z szerokością - drobne scentrowanie w trakcie wyścigu może być dramatem, jak zabraknie luzu i będzie trzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Możesz zerknąć na Wolfpack - są różne wersje (np. Michał Topór się na nich ściga).  Co do oplotu, to 120 TPI jest oplotem gęstszym od 67 TPI, więc ogólnie wypada lepiej.  

PS   Również posiadam 930 -tkę, ale nic szerszego od WTB bym nie zakładał - za mało miejsca (według mnie te 2.25" modelu Ranger to absolutnie górna granica)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Wojcio napisał:

Czy rozważałeś przejście na mleko? Kosztem pewnej inwestycji i dbałości zyskasz ciut niższą masę, mniejsze opory i lepszą odporność na przebicia

Pierwsze co wyrzuciłem dętki i zalałem mlekiem.

 

2 minuty temu, KrissDeValnor napisał:

Możesz zerknąć na Wolfpack - są różne wersje (np. Michał Topór się na nich ściga)

Patrzyłem na nie, ale z tego co widziałem mają tylko czarną ścianę, więc dla mnie odpada. Wiem, mocno się ograniczam kolorem, ale tego nie odpuszczę.

 

4 minuty temu, KrissDeValnor napisał:

Co do oplotu, to 120 TPI jest oplotem gęstszym od 67 TPI, więc ogólnie wypada lepiej.

Z tego co czytałem do 60 TPI opona jest pod każdym względem lepsza od niższych wartości. Powyżej włókna są drobniejsze i mniej wytrzymałe więc inne właściwości nadal są coraz lepsze, ale odporność na przebicia opony spada przez delikatniejsze włókna. Oczywiście nie samo TPI wpływa na wytrzymałość opony, więc ciężko podjąć decyzję patrząc na same suche dane. Liczy się ile jest warstw oplotu (Schwalbe ma 3 warstwy każda 67 TPI, nie wiem jak w Vittorii), jaka guma itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam porównania do nowej generacji opon Schwalbe (w starych wkurzało mnie ich "pocenie się"), ale ścigam się i trenuję na Mezcalach 2.25 (przód i tył).

Pytasz o przyczepność tyłu na podjazdach. Na ciśnieniu 1.5-1.6 bara nie ma problemu. Przecież nie jedziesz tylko tym środkowym prawie ciągłym paskiem bieżnika.

Od początku czyli od 1,5 roku żadnego kapcia.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Chciałbym przypomnieć, że Schwalbe jednak idą bardziej w stronę koloru "sraczkowatego" niż brązowego - przynajmniej w porównaniu do WTB, choć nie wykluczam, że jest kilka wariantów (jaśniejsze, ciemniejsze itp.), bo szczegółowych porównań nie robiłem, ale takie odniosłem wrażenie (dlatego jestem zadowolony, że rower dotarł na WTB, a nie Schwalbe)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu szerokości Vittorii Mezcal, to na obręczach alu szerokości wewn. 25mm i ciśnieniu 1.3-1.5 suwmiarka wskazała 57 i 57,5 mm.

Miałem kiedyś parkę szarych Barzo/Mezcal , które są trochę cięższe od brązowych, w rozmiarze 2.35, to dochodziły do 60mm.

Z tego wynika, że "za wąskie" Vittorie to raczej mit. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Alsew napisał:

Nie wiem jak wy mierzycie te swoje opony ale Vittoria na boku opony o szerokości 2,25 podaje 55mm a na oponie 2,35 podaje 57mm i moje TNT trzymają te wymiary ale nic ponad to. 

Wszyscy piszemy o oponach na mleku? Moze tu jest roznica w układaniu się opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podawanie szerokości opony bez podawania szerokości obręczy omija pewien istotny szczegół - czyli szerokość obręczy :)

Orientacyjnie - każde 3mm szerokości obręczy przekłada się na 1mm średnicy.

Z opon do krosiwa - wczoraj kupiłem dwa Maxxisy Ikon. Niby 2.2", ale nie wyglądają na takie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie wyglądać, to nie wyglądają i WTB Ranger 2.25" na obręczach 25 mm - to już konkretny balon w porównaniu do np. J.Rabbit'a 2.25" na obręczach 19 mm ( nawiasem mówiąc dość szybka opona, ale o przeciętnej przyczepności - potrafi zaskoczyć, więc trzeba być czujnym, tyle, że odpada ze względu na kolor )...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.04.2022 o 09:30, lukwycz napisał:

Wszyscy piszemy o oponach na mleku? Moze tu jest roznica w układaniu się opony.

Tak. Vittoria TNT Barzo 2,35 przód, Peyote 2,25 tył, zalane mlekiem Vittoria, ciśnienie około 1,7 atm, obręcze Dt 22,5mm wewnętrznie. Fakt że mierzyłem je zaraz po założeniu, może trochę się "rozeszły", ale wtedy miały dokładnie tyle ile sam producent deklaruje na boku opony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...