Skocz do zawartości

[5000-6000] Gravel


Rekomendowane odpowiedzi

Hej wszystkim, przymierzam się do zakupu Gravela. Zaciekawiły mnie 3 modele. 

- Merida Silex 200 

- Romet Aspre 2 

- Giant Revolt 2

Szukam rower na długie dystanse do 250-300 km. Nie wykluczam również startu w Wisła 1200.  Z tych trzech najbardziej zaciekawiła mnie Merida, słyszałem, że jest bardzo wygodna. Jedyny jej problem jaki zauważyłem, to maksymalna grubość opon to 38c. Na różnych forach ludzie wypowiadali się, że najlepsza grubość opon na Wisłe to od 40c do 45c. Możliwość włożenia takich opon posiada Giant, jaką macie opinie na jego temat? Czy jest komfortowy na długie przejażdżki ? Który z tych trzech sprawdzi się w takich warunkach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, skom25 napisał:

Z punktu widzenia osprzętu to Romet. Merida i Giant są beznadziejne. Nie wyobrażam sobie jazdy na napędzie Sora na takich dystansach.

A czy nie sądzisz, że w Aspre maksymalna grubość opon do 40c też jest pewnym ograniczeniem na takie trasy? A może zakup Gianta i wymiana napędu po jakimś czasie ? Jak myślisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem przez jakie trasy prowadzi ten wyścig, natomiast wiem że Sora to napęd dobry na:

a) płaskie tereny, niewymagające dużej rozpiętości biegów

b) rower szosowy

U siebie mam Tiagre 10s i uważam że jest to minimum do roweru Gravel. Z tyłu mam przerzutkę GRX, bo Tiagra za słabo napinała łańcuch. Oczywiście, można napisać że to tylko jeden bieg a rozpiętość można dostosować. Tyle że jak przyjdzie co do czego, to do 10s sobie wsadzisz GRX, a do 9s Sora... nic innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Chociemir napisał:

Zależy gdzie kto jeździ, ale dla mnie prześwit dla opon maksymalnie 38 mm skreśla rower (gravel).

Moim zdaniem w ostatnich 2-3 latach niektórym nieco odbiło z tą szerokością opon. 

Jeżeli ktoś nie zamierza na gravelu jeździć tras typowo-mtb, to te 38-40c wystarczy. A jak zamierza? To najprawdopodobniej MTB będzie lepszym wyborem.

Edytowane przez hulk14
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie mam miejsca na 45c, mam 40c które realnie mają 42mm. Na asfalt i szutry to nieco za dużo, chociaż nie narzekam. Natomiast w teren tak czy inaczej się to nie nadaje.

Jeździłem kilka lat na MTB, więc z ciekawości ostatnio wjechałem nad znaną mi trasę nad rzeką ( Świder). Dramat. Tam gdzie na MTB leciałem bez zastanowienia, tutaj tylko zgrzytałem zębami żeby nie walnąć w kolejny korzeń. Jeżeli ktoś uważa że Gravel może być alternatywą dla MTB, to chyba nigdy na MTB nie jeździł.

Oczywiście można wsadzić do niektórych modeli opony 2.0, tylko wtedy taki rower traci sens. Może i zacznie dobrze jechać w terenie, ale sterowność nadal jest dość słaba w porównaniu do MTB, a prędkość na asfalcie znacznie spada.

Według mnie, opony 38-40c to taki złoty środek na większość tras typowo Gravelowych. 35c wsadziłbym, gdyby był to głównie asfalt i równe szutry.

Aha, no i jeszcze jedno. Wszyscy piszemy o rozmiarze opon, a nikt nie wspomina o jakości. Możesz kupić tanie 45c, które będzie sprawowało się gorzej niż 40c Premium. Jak kupuję rower, to zawsze mam przewidziany dodatkowy budżet na pedały i opony. Rzadko kiedy producenci wkładają coś, co się nadaje do jazdy. A jak już jakimś cudem zamontują znany i lubiany model, to okazuje się że jest w wersji OEM jakiej katalog nigdy nie widział ( chociażby WTB Resolute Drut z Kross, kiedy w katalogu istnieje tylko wersja zwijana).

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jeżeli ktoś uważa że Gravel może być alternatywą dla MTB, to chyba nigdy na MTB nie jeździł"

Nikt rozsądny raczej tak nie uważa.                                                                                                                                                                                                                                                Sam obecnie jeżdzę na oponach o szerokości nominalnej 40mm, a -na szerszej obręczy- 42 mm realnie czyli do ramy z prześwitem na 38 mm by nawet nie weszły, a do tego przecież może jeszcze dojść ewentualne błoto. Jak na aktualne standardy prześwit na opony 38 mm jest -oględnie rzecz ujmując- mocno zabytkowy... Ja czegoś takiego bym nie kupił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 2 komplety opon Panaracer Gravelking SS w rozmiarach 38C oraz 43C. Różnicy w oporach toczenia nie ma pomiędzy nimi. Jeżdżę prawie codziennie, od lat, stałą trasę o długości 27 km. Mam więc dokładne porównanie i na 43C jestem wolniejszy o 0,1-0,2 km/h. Natomiast różnica w komforcie jest bardzo znacząca. Z szerokością 40C jest ten problem że takich opon praktycznie nie ma na rynku. Najbardziej popularne mają 38C lub 42C. Czasem też producenci podają 40C w opisie a tak naprawdę jest to 38C. Także żeby nie zamykać sobie możliwości wyboru gravel powinien mieć możliwość swobodnego założenia opon 42C. Bo na przykład nowa opona Speca Pathfinder S-Works 2Bliss Ready: https://www.specialized.com/us/en/s-works-pathfinder-2bliss-ready/p/205546?searchText=00022-4451&color=334753-205546 występuje tylko w rozmiarze 42C.

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Chociemir napisał:

40 mm to jest BARDZO popularny rozmiar opon

Wejdź na stronę: https://www.bicyclerollingresistance.com/ i zobacz jaka jest realna, zmierzona, szerokość opon "40 mm". Z reguły to właśnie okolice 38 mm (lub nawet mniej). Realne 40 mm to rzadkość.

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, chrismel napisał:

Wejdź na stronę: https://www.bicyclerollingresistance.com/ i zobacz jaka jest realna, zmierzona, szerokość opon "40 mm". Z reguły to właśnie okolice 38 mm (lub nawet mniej). Realne 40 mm to rzadkość.

Pewnie to też zależy od wewnętrznej szerokości obręczy, a oni jak widzę testują na 17,8mm 

Dla przykładu jak mam opony 45c ( g-one bite ) i dokładnie tyle samo mi wychodzi na 24mm szerokości wewnętrznej. 

Edyta:
Szosa, gravel, mtb opony i wszystko na tej samej obręczy mierzone 🤣🤣😂. No to ja grzecznie podziękuje za takie testy 😉.

 

Edytowane przez Mandoleran
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, chrismel napisał:

Wejdź na stronę: https://www.bicyclerollingresistance.com/ i zobacz jaka jest realna, zmierzona, szerokość opon "40 mm". Z reguły to właśnie okolice 38 mm (lub nawet mniej). Realne 40 mm to rzadkość.

Przecież oni mierzą na super wąskiej obręczy- niecałe 18 mm (co ledwo nadaje się do wąskich opon szosowych - nawet konserwatywne Shimano do obręczy 21 mm wewnętrznie zaleca opony 25 - 32 ) to każda opona będzie miała zaniżoną szerokość. Np. Conti Speed, która u nich ma niecałe 40 mm, na mojej obręczy ma 41,90 mm. Jakby się tak zastanowić to rozmiar 40 mm jest chyba najpopularniejszy wśród opon gravelowych.

Edytowane przez Chociemir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, chrismel napisał:

Mam 2 komplety opon Panaracer Gravelking SS w rozmiarach 38C oraz 43C. Różnicy w oporach toczenia nie ma pomiędzy nimi. Natomiast różnica w komforcie jest bardzo znacząca. 

Też mam podobne odczucia. Zeszły sezon przejeździłem gravelem na fabrycznych oponach WTB Riddler 700x37C, w tym sezonie przesiadłem się na GK SK 700x43C. Co do prędkości ciężko mi ocenić, bo akurat nie zwracam specjalnie na to uwagi, a szczególnie na jakieś nieduże różnice.

Jednak jeżeli chodzi o komfort to różnica jest ogromna, byłem zaskoczony. Gruby żwir, bruk, popękany asfalt, zupełnie inna jazda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też jestem zdania że ograniczenie szerokości opony w gravel'u do 38mm jest nie dzisiejsze. Takie ograniczenia mają współczesne szosowe rowery endurance jak np. Domane od Treka. Gravel musi przyjąć oponę 45mm. Ja w większości jeżdżę na tej 38-ce, ale traktuję ją jako "allroad" tj kiepskie asfalty, kostka, równe szutry. Takie trasy, jednak z przewagą asfaltów w większości jeżdżę. Ale jak coś i mam ochotę zrobić trasę stricte terenowa, np. jakieś zawody gravel, to mam też opony 50mm, takie wchodzą. I wtedy dziury, piachy itp mniej straszne 😉 

Nie wykluczałbym także napędu Sora. Opinie że na tym nie da się przejechać długich tras są zabawne. Jeszcze nie tak dawno temu zawodowcy jeździli na Dura Ace'ach czy Recordach 9-tkowych i dawali radę. Czemu Amatorowi miało by coś to utrudniać. Gravel to też nie mtb, nie przesadzajmy z tym sprzęgłem. W większości jeździ po równych drogach. A rozpiętość przełożeń? Przerzutka tylna Sora R3000 bez problemu obsługuje kasety 11-40. A skoki pomiędzy przełożeniami? Ma to niewielkie znaczenie dla niescigajacego się na szosie Amatora. Więc da się. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...