Skocz do zawartości

[napęd] przejście z 3x9 na 1x10lub 1x11) - rower wyprawowy


witkacy7

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Jestem posiadaczem Marina Muirwoodsa z napędem 3x9 Deore, aktualne części:

- suport SM-BB52

- korba FC-M591 175mm

- przerzutka przód Alivio T4000

- przerzutka tył RD-M591

- kaseta CS-HG400-9 12-36t

 

Przymierzam się powoli do przejścia na zestaw 1x10 lub 1x11 od Shimano, jakie komponenty najsensowniej zastosować? Pierwszym planem jest wrzucenie przerzutki tylnej Zee + manetka Deore XT m780, z przodu zębatka Deckas (prawdopodobnie 34 lub 36t - czy będzie kompatybilna z moją korbą, tzn zakładam ją zamiast środkowego blatu?). Co do kasety jaki model najsensowniej zastosować, czy ewentualnie zostać przy tym co mam?

Rowerem jeżdżę głównie z sakwami, po każdym terenie, poza dużymi górami.

Z góry dzięki za pomoc.

GBj5prz.jpeg

aQUC4Gm.jpeg

TD1yjz8.jpeg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie klucz - po co taka zmiana? Skoro rower jest wyprawowy to czemu chcesz ograniczyć aż tak mocno zakres napędu? 

Bo zakładasz zostawienie takiej kasety jak masz, czy wrzucenie przerzutki Zee która nie obsługuje kaset z dużymi zębatkami. 

1x ma sens jak da się kasetę 11-42 albo z jeszcze większym zakresem. Choć i tak traci się trochę z płynności przełożeń, bo skoki między zębatkami są większe. 

A tutaj? Nic nie zyskujesz, sporo tracisz. 

Żeby się przekonać jak to jest zdemontuj duże zębatki z korby, załóż taką jak uważasz, 34-36 do tego napędu który masz i chwilę pojeździj. Przekonasz się czy to jest to czego chcesz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może mieć sens, jeśli wszystkie elementy napędu wymagają wymiany z powodu zużycia, albo jak złamałeś lewy kciuk i nie możesz przerzucać przedniej przerzutki. Ale kaseta musi mieć szeroki zakres, inaczej zepsujesz sobie jazdę. Z czasów jazdy z sakwami pamietam, jak ważny był szeroki zakres przełożeń. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no Karol - na podkarpaciu to może i 42 potrzebne ale jak chłopak zapierdziela po płaskim, to dla niego mniejsze stopniowanie bardziej by się przydało. Ale fakt 1x to dzisiaj jedynie moda.

Zawsze możesz kupić zębatkę wąsko-szeroką, wywalić blaty i przerzutkę i na próbę pojeździć na 1x bez większych wydatków. Nie pchałbym się na start w zmianę całego napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki za ochłodzenie, bo już prawie zamówiłem cały zestaw - odpada mi regulacja przedniej przerzutki, a właściwie używam głównie 2 blatów - średniego i większego, więc pomyślałem, że mógłbym to w jakiś sposób połączyć i zrezygnować z przerzutki przedniej na koszt na przykład dodatkowych mocowań czy potencjalnego miejsca usterki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, witkacy7 napisał:

a właściwie używam głównie 2 blatów - średniego i większego,

I właśnie dlatego w ostatnim czasie spopularyzowały się napędy 2x i powoli wypierają 3x. I bardzo dobrze. 

Dwublatowa korba 30/46 czy 28/42 powinna się sprawdzić, do tego zmiana manetki/przerzutki i w sumie mógłbyś zostać nawet przy tym co masz, czyli 9 biegach z tyłu. 

W crossie mam taki właśnie napęd i bardzo go sobie chwalę - praktycznie nie schodzę z dużego blatu, więc teoretycznie jakbym jeździł na napędzie 1x10. Ale, już na większych podjazdach, czy w jakimś terenie, albo po prostu jak jadę z kimś i chcę dopasować prędkość zrzucam na mniejszą zębatkę. 

Także, jeśli już chcesz coś modyfikować to może w tę stronę. Ale czy jest sens wszystko kupować? Nie jestem przekonany. Jeśli mowa byłaby o wymianie fabrycznego napędu z Muirwoodsa <2021 to i owszem, ale tutaj? Fajna korba, ze sztywną osią, ładnie się to komponują. Lepsze jest wrogiem dobrego jak to mówią. 

Prędzej już zainwestowałbym w przejście na 3x10, Deore M6000 działa znacznie płynniej jak wersja 9biegowa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna zębatka z przodu i sakwy? Można to zrobić tak aby kultura pracy i przeskoki między zębatkami były małe. Na ten moment to jedynie układ 1x11 ma sens. Kaseta M7000 11-46 jest ciasno zestopniowana i daje duże możliwości w podjeżdżaniu pod spore wzniesienia z bagażem. Ostatnie wakacje pojechałem nad morze z okolic Bielska Białej na kasecie jedenastce od Sunrace 11-50 i tylko dwa razy użyłem zębatkę 50T na bardzo stromych wzniesieniach w terenie. Dwa lata temu też jechałem nad morze i z powrotem z okolic Bielska na Muirwoodsie na tej samej kasecie i bodajże może trzy razy wrzuciłem na zębatkę 50T. Dlatego w tym roku Muirwoods dostał kasetę M7000 11-46 i bardzo fajnie się to sprawdza. 

Do Twojej korby szukaj zębatki z BCD 104. Jeżeli chcesz inwestować w układ 1x10 to bierz kasetę Sunrace MS2 11-46 i przerzutkę Shimano M5120, do jedenastki również będzie pasowała ta sama przerzutka. W obu układach możesz użyć łańcucha 10 rzędowego, może być KMC X10 lub HG95, budżetowo może być HG54, u mnie ten ostatni łańcuch przelatuje na układzie 1x11 1800 kilometrów.

 

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

I właśnie dlatego w ostatnim czasie spopularyzowały się napędy 2x i powoli wypierają 3x. I bardzo dobrze.

Ja ci powiem, nie do końca to rozumiem. Skoro masz z przodu przerzutkę, kable, manetkę i dwa blaty to dlaczego nie dołożyć jeszcze jednej zębatki? Oprócz tych kilkuset cyklistów na całym świecie dla których kilka gramów jest sprawą istotną, to czy cała reszta powinna się przejmować tym naddatkiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z tymi kilkuset to bym nie przesadzał, aczkolwiek ja się do nich nie zaliczam. Bo nie chodzi tylko o wagę. Przez to że tej jednej zębatki którą chciałbyś mi dołożyć (22T z korby MTB) nie ma linia łańcucha jest nieco inna i łańcuch spokojnie oblatuje prawie całą kasetę z dużej zębatki. Poza tym w napędzie 3x sporo przełożeń się dublowało, w dwublacie z większą różnicą zębów jest trochę lepiej. Także, przez to że zakres kaset się powiększył, skoki między zębatkami też można było całość uprościć. 

Edytowane przez MikeSkywalker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no ok z tą linią łańcucha to dobry trop ale z drugiej strony nie masz idealnego środka jak w 3zębatkach ;D

Tak się tylko zastanawiam - bo w sumie też jak jeżdżę z przednią przerzutką, to przeważnie objeżdżam jedynie 2 blaty i trzeci zostaje nieruszony - bo albo za miękki albo za twardy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, RabbitHood napisał:

Tak się tylko zastanawiam - bo w sumie też jak jeżdżę z przednią przerzutką, to przeważnie objeżdżam jedynie 2 blaty i trzeci zostaje nieruszony - bo albo za miękki albo za twardy.

No i właśnie sobie odpowiedziałeś dlaczego powstały dwublaty. A idealny środek do czego jest potrzebny? Grunt żeby łańcuch był jak najmniej przekoszony i im bliżej takiego ustawienia jeździ tym lepiej dla niego. Ale z moich obserwacji wynika też że łańcuch 10sp jest bardziej odporny na przekosy. 

 

1 godzinę temu, witkacy7 napisał:

Korbę, którą mam mogę śmiało przerobić na 2 blaty, z zachowaniem linii łańcucha? 

Niestety nie. Jedynkę zrobisz bez problemu ale dwublat będzie miał przesuniętą linię łańcucha. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...