Skocz do zawartości

[Korba] Wymiana korby


Arth1987

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

jestem od 2 miesięcy w stanie nieustannego naprawiania, konserwacji roweru bądź wymiany elementów. Do tej pory wymieniłem łańcuch na KMC-X8, wymieniłem wszystkie linki, pancerze, hamulce, kółka przerzutek, kasetę, a rok temu nawet całą piastę z tyłu. I pojawił się pierwszy problem. Otóż po zmianie łańcucha przeskakuje. Już doszedłem do tego, że problem tkwi w przedniej korbie (dokładnie w środkowej zębatce). Póki co jeżdżę na najniższej albo na najwyższej, na środkowej tylko na prostej i jak nie muszę "deptać - trochę więcej siły i łańcuch przeskakuje. W każdym razie moja korba ma kilkanaście lat i przejechane ok 60-70 tys km, zębatki 1 i 3 są w dobrej kondycji więc chcąc trochę przyciąć na budżecie stwierdziłem, że wymienię tylko środkową zębatkę.
Korbę mam SHIMANO ALTUS M-311 Hyperdrive (SG-X) 42/32/22 na kwadrat, ramię 170mm. Kupiłem ściągacz do korb (miałem problem ze ściągnięciem, zacząłem wyrabiać gwinty ale znajomy pożyczył mi "lepszy ściągacz" i korba zeszła jak po masełku), kupiłem środkową zębatkę SHIMANO 32T, i wyczyściłem korbę z grubej warstwy błota (musiałem "zrywać" śrubokrętem). Kilka miesięcy temu dopiero zacząłem interesować się sprawami technicznymi w rowerze, więc nie znam się ale najprawdopodobniej nie mam tutaj wymienialnych blatów (jestem na 99% pewien bo po odkręceniu osłonki nie widzę śrub, jedynie nity łączące blaty).
I tutaj pojawia się pytanie: czy muszę kupować całą nową korbę z ząbkami 42/32/22? Czy ewentualne odstępstwa np. 42/34/24 zrobią różnicę? Czy możecie mi doradzić jakąś korbę na kwadrat która długo posłuży? Znalazłem jakieś korby SHIMANO TOURNEY ale tutaj na forum odradzają. Fajnie by było jakby korba była z wymienialnymi blatami - tak na wszelki wypadek. Przejście z suportu na kwadrat na inny nie wchodzi w grę bo nie mam kluczy do ściągania suportu, plus przez wszystkie wydatki na rower trochę skończył mi się budżet, więc muszę zostać przy moim suporcie na kwadrat 😕

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

I tutaj pojawia się pytanie: czy muszę kupować całą nową korbę z ząbkami 42/32/22? Czy ewentualne odstępstwa np. 42/34/24 zrobią różnicę?

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=22

Wrzuć sobie w kalkulator i sam zdecyduj czy będzie dla ciebie ok. Zajrzyj też do manuala przedniej przerzutki czy będzie ona w stanie współpracować z korbą jaką chciałbyś włożyć (akurat z tym 42/34/24 na pewno będzie bo zakres/skoki są mniejsze)

Cytat

Przejście z suportu na kwadrat na inny nie wchodzi w grę bo nie mam kluczy do ściągania suportu, plus przez wszystkie wydatki na rower trochę skończył mi się budżet, więc muszę zostać przy moim suporcie na kwadrat 😕

Suporty na kwadrat mają różne długości, długość suportu ma pasować do korby jaką zakładasz żeby utrzymać linię łańcucha. Jeśli nie chcesz go zmieniać to nowa korba ma być dedykowana do tej długości jaką masz obecnie zamontowaną (lub też minimalnie się różnić). Informacja o tym jaki masz mieć suport znajdziesz w manualu korby

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, najważniejsze, że nie zepsuję nic zakładając trochę inne zębatki.
Co do linii łańcucha to mam 50mm - czyli już wiem czego szukać.
Znalazłem na allegro taką samą korbę jak moja SHIMANO ALTUS FC-M311 (Korba SHIMANO Altus FC-M311 42-32-22 6/7/8 170mm 11178431063 - Allegro.pl) ale pisze, że tarcze są wymienne. Zaraz napiszę do sprzedawcy bo ja nie widzę u siebie żadnych śrubek, wkrętów. Jedynie nity w miejscu połączeń tarcz. Kusi mnie ta aukcja bo ja z tej korby jestem zadowolony, jednak martwi mnie to, że nie będę mógł wymieniać tarcz. Czy ktoś poleci korbę z tej samej półki jakościowej (może trochę gorsza) ale z wymiennymi tarczami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam,

odgrzebuję temat. Wymieniłem swoją korbę na Shimano Toruney  FC-TY301. Niestety zaciąga mi łańcuch na korbie przy zmianie przerzutki, głównie na środkowej. Na najniższej i najwyższej nie zauważyłem żeby zaciągało. Łańcuch był wymieniony na nowy. Szukałem na forach i doszedłem do tego, że być może problemem są "zadziory" na korbie - pewnie jakaś wadliwa partia produkcyjna. Reklamować nie będę bo ledwo ściągnąłem starą korbę, dodatkowo już jakiś czas tą Shimano Tourney używam. Na forum pisało, że można te zadziory zeszlifować. I tutaj moje pytanie: ponieważ nie pisało czym to najlepiej szlifować i jakie jest ryzyko.
Szlifować papierem ściernym czy jakimś pilnikiem? Czy nie zniszczę jakichś warstw/powłok ochronnych podczas szlifowania, korba nie zacznie mi w tych miejscach rdzewieć?

Edytowane przez Arth1987
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...