Skocz do zawartości

[budowa MTB] na ramie karbonowej-prośba o pomoc


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, zdecydowałem się we własnym zakresie złożyć rower MTB na chińskiej ramie od Flyxii, rok temu złożyłem moją szosę i wszystko jest ok, więc tym razem postanowiłem zbudować MTB.

Ramę, sztycę, kierownicę oraz mostek już zamówiłem.

I teraz mam wielką prośbę do Was, czy moglibyście pomóc w wyborze napędu, hamulców, kół, amortyzatora, opon i co tam jeszcze potrzeba. Totalnie nie ogarniam tematu takich rowerów. Wiem że żeby coś doradzić to trzeba znać budżet, no właśnie, tu nie chciałbym przesadzać, coś ze średniej półki cenowej, jakby porównać do osprzętu szosowego (jeśli w ogóle można w ten sposób porównywać), to coś na poziomie Tiagry, 105-tki. A może warto coś kupić z wyższej półki kosztem czegoś innego ? Co do napędu to jaki wybrać 1x11 czy 1x12 a może 2x11 ?

Rower będzie służył do wypadów do lasu, raczej nie będę startował w żadnych maratonach, a jak już to dla fanu.

Pomożecie ? 🙏😉

Kupiłem taką ramę

1869818818_Screenshot2022-01-21at15-42-49125081z47OFFNewArrivalpenydyskwglowyUDmatowyrowerkolarstwo29ERrowergr....png.759cb14e9027f94bf86cab02dea628e4.png

Tu opis ramy:

Materiał: Toray z włókna węglowego
Ukończony: UD Carbon Matt
Rozmiar ramy: 15 " , 17" , 19"
Typ BB: angielski wątek BSA, BB30
Rozmiar koła: 29"
Mocowanie przerzutki: mocowanie zespołu
Rozmiar sztycy: 31.6mm
Zacisk siodła rozmiar: 34.9mm
Spadek ramy: 142*12mm (przez oś) , 135mm
Rama jest wyposażona w 2 wieszaki modelowe: jeden na 135mm QR, jeden na oś 142mm
Rozmiar zestawu słuchawkowego: 1 1/2 "główka ramy zredukowana do 1-1/8" zintegrowana z rurką widelca

To dodają w zestawie z ramą

dodatki.png.da3eb9e7823685125d4b4d231bfe5b25.png

 

 

sztyca.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to na początek w kwestii napędu: tłuczesz dużo km? Ma być 'ekonomicznie' per przejechany kilometr - to zapomnij o 1x12. Jeśli nie robisz mocnych podjazdów, to też 1x12 nie jest konieczne. A że 1x jest świetne, to o 1x11 możesz myśleć. A tutaj masz komplet SLX. Wklepujesz w https://gear-calculator.com/ swój planowany napęd i możesz dobierać komponenty aby uszyć napęd na miarę. W moim przypadku dla kół 29 bym wybrał kasetę 11-42 i korbę 32T. Lub nawet 34T jeśli nie robisz mocniejszych podjazdów a trzepiesz dużo km.

Więc kaseta, przerzutka, manetka M7000, korba może być z tej samej grupy, ewentualnie można zejść niżej i kupić nowsze deore m6100.

 

Zaletą takiego 1x11 jest ekonomiczna eksploatacja. Koronka na korbie to wystarcza na ŁOHOHOHO o ile kupisz oryginalną Shimano (stalową). Kaseta natomiast ma możliwość wymiany małych, pojedynczych koronek po 25-30pln sztuka. Więc zamiast całej kasety nowej możesz zmienić tylko najbardziej zjechane koronki płacąc mniejszą kwotę.

 

Koła i amortyzator - tu sky is the limit. Może jakieś Crossride by się znalazły? Czy inne Fulcrumy?

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, nctrns napisał:

Przedniej przerzutki do tej ramy raczej nie założysz jeśli dobrze widzę po zdjęciu, więc jedna opcja z głowy.

Też fakt, czyli tak jak piszesz jedna zagwozdka z głowy.

@cervandes Ciężko mi na tą chwilę stwierdzić ile to będzie km rocznie, ale nie sądzę żeby to były jakieś wielkie przebiegi. Ale raczej nie przekroczę 4 tys km. I tak szczerze na razie nie wiem jakie podjazdy będę robił, ale na pewno nie będą to jakieś stromizny.

Ok, a jeśli chodzi o amor, to czy ROCK SHOX Recon byłby ok ?

Aaa, i czy iść w te sztywne osie czy nie, bo dobrze rozumiem że to muszę wiedzieć przed wyborem kół ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda, że nie boost bo to mocno ograniczy możliwości. IMHO napęd deore 1x12 (650-700zł) z jakąś kombinowaną* korbą (200-300zł) + reba (1,9-2k) + hamulce deore (650zł) + tarcze (nie mam pojęcia jakie, na pewno z shimano nic niższego niż rt86). Koła jakieś składaki dt350+xm481 (1,6-1,7k), gumy polecałbym tył conti RK ProTection 29x2,2; przód conti XC RaceSport 29x2,3. Do tego wypadałoby jeszcze jakiś dropper - z przyzwoitych w przyziemnej cenie ExaForm 900i.

Sztywne osie to dzisiaj praktycznie standard. Łatwiej o przyzwoite koła czy widelec.

*shimano nie oferuje korb 1x12 do rowerów bez boost więc teoretycznie można wpakować fc-m6100 ale linia łańcucha w tej ramie będzie mocno zwalona (dramat na miękkich przełożeniach).

BTW: ta rama jest garbata czy takie zdjęcie wyszło?

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O widzisz dzięki za to zestawienie, o droperze to nawet nie myślałem.

Cytat

BTW: ta rama jest garbata czy takie zdjęcie wyszło?

Szczerze to nie wiem, przyjedzie to zobaczymy ;)

Cytat

shimano nie oferuje korb 1x12 do rowerów bez boost więc teoretycznie można wpakować fc-m6100 ale linia łańcucha w tej ramie będzie mocno zwalona (dramat na miękkich przełożeniach).

Czyli co, 1x12 sobie odpuścić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. 1x12 jest ok tylko korbę trzeba będzie jakąś znaleźć ktora bedzie miała linię 48,8mm oraz będzie można zastosować blat, który łyknie łańcuch shimano 12s. Z chińszczyzny coś np. prowheel mpx-11 do niej dobry blat NW trzeba znależć (6mm offset i ostre zęby). W 200-220zł się to zamknie.

Suport bb-mt800 (75-80zł).

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Ostatecznie mógłbym odżałować, powiedz w czym będzie równica, bo ja zielony  w tym temacie ?

Ilość ząbków na koronce ratchet ma wpływ na czułość korby. W tych piastach od tej właśnie ilości zależy jaka będzie ilość "cyknięć" przy pełnym obrocie koła, a każde takie cyknięcie to nowy punkt w obrocie korby, o który możesz się zaprzeć i dalej przekazywać siłę.

Przydatne gdy, np. nie masz jak wykonać kolejnego obrotu korbą, a cofnięcie pedałów aby dokręcić chociaż 1/4 ruchu może uratować sytuację. 

Teoretycznie ratchet 54T byłby najlepszy, ale podobno nie jest już tak wytrzymały... Za to głośny jak cholera.

Edytowane przez Brombosz
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Po co bierzesz QR z tyłu, skoro możesz wziąć 12/142 TA bez żadnej dopłaty.

2. Po co QR z przodu, masz już taki amortyzator? Jeśli nie, to sprawdziłeś czy w ogóle jesteś w stanie kupić upatrzony model w wersji pod QR? Jeszcze zaraz się okaże, że potrzebujesz przednią piastę z boostem...

O QR do takiego roweru "warto" myśleć, jeśli pasujące koła czy amortyzator jesteś w stanie wyrwać za pół ceny w jakiejś wyprzedaży. A nie jeśli kupujesz nowe części w tej samej cenie albo jeszcze musisz specjalnie dopłacać do encapów. 

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skomplikowane to wszystko 😂

@some1

Cytat

1. Po co bierzesz QR z tyłu, skoro możesz wziąć 12/142 TA bez żadnej dopłaty.

A czy do tej ramy którą kupiłem będzie pasowało to 12/142 TA ?

Cytat

2. Po co QR z przodu, masz już taki amortyzator? Jeśli nie, to sprawdziłeś czy w ogóle jesteś w stanie kupić upatrzony model w wersji pod QR? Jeszcze zaraz się okaże, że potrzebujesz przednią piastę z boostem...

Nie mam jeszcze amortyzatora, ok czyli najpierw wybrać amortyzator i dopiero dopasować przednią oś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak przednią oś weźmiesz pod 15x110mm TA boost, to z porządnymi amortyzatorami problemów nie będzie... No ale bezpieczniej ulepić najpierw frameset, czyli rama, widelec i pierdoły typu stery, śrubki, zaślepki itp, a potem postawić to na kołach, przewidując opuszczaną sztycę z linką w ramie, albo i nie. 

Napęd i kokpit to raczej na końcu, z tym że taniej wyboru Shimano/SRAM/inne Shimano dokonać już przy zakupie kół. 

 

Edytowane przez Brombosz
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Brombosz rama jedzie do mnie razem z kierownicą, sztycą, mostkiem i sterami. Muszę dokupić resztę, i stąd te wszystkie pytania. Czyli uporządkujmy, następne kroki to: 

1. Kupno lub wybór amortyzatora 

2.Kupno kół ( i tu dopasowanie przedniej piasty do amora, a tylnej do ramy ?)

3. Kupno napędu

4. Kupno reszty, typu gripy itp.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyżej, jeśli nie masz amortyzatora, to temat kół zostaw sobie na koniec. Poza tym w zależności od napędu na który się zdecydujesz, potrzebujesz zamówić tylne koło z innym bębęnkiem (SRAM XD, Microspline albo klasycznym). 

Rama według opisu tego co wkleiłeś, obsłuży QR albo oś 12x142, w zależności od tego które elementy ze zdjęcia przykręcisz. Ale co tak naprawdę kupiłeś, to ja nie wiem, ja tego nie zamawiałem 😄

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...