Skocz do zawartości

[Mostek] Za duża rama, krótszy mostek?


Dirian

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, posiadam rower Merida Big Nine Limited 2021 - https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/2321/bignine-limited

Mam 188 cm wzrostu i posiadam ramę XL. Według konfiguratora na stronie, był to optymalny rozmiar pod mój wzrost (zamawiałem w ciemno, bo nigdzie nie mogłem przymierzyć).

Mam jednak wrażenie, że rower jest na mnie trochę za duży - tzn. o ile w kwestii długości nóg jest w miarę ok do jazdy rekreacyjnej, tak kierownica wydaje się być trochę za daleko i nieco za bardzo przez to muszę się nachylać podczas jazdy - pozycja nie jest do końca komfortowa. Przesuwałem nieco siodełko do przodu, ale nie dało to zadowalających rezultatów. Wydaje mi się, że rezultaty przyniosłoby skrócenie mostka o te 3-4 cm. Wiem, że mógłbym pójść na bikefitting i tam by pewnie dopasowali rower pode mnie, ale nie ukrywam, że trochę szkoda mi na to kasy, więc póki co wolę pokombinować - najwyżej przed wiosną faktycznie skoczę na dopasowanie.

W każdym razie mam pytanie do Was - czy warto spróbować skrócić mostek? Jeśli tak, to jakie modele polecacie do tego roweru? Nie musi być najtaniej, ale też górna półka do takiego sprzętu wielkiego sensu nie ma. Zastanawiam się też czy krótszy mostek nie pogorszy znacząco sterowności, ale jeżdżę w sumie głównie po ścieżkach rowerowych i leśnych szlakach, to nie będzie to jakiś wielki problem.

Edytowane przez Dirian
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprzymierzaj na krótszym co najmniej o kilka cm mostku. Marka nie jest istotna, byle nie było to coś bezpośrednio chińskiego. Tanie i przyzwoite są Accent Execute, Pro Koryak czy Pro LT, Ritchey Comp. IMHO również należałoby się pobawić kierownicą (krótsza o większym gięciu w górę i w tył).

Swoją ddogą - jeśli takiej pozycji nie tolerujesz to trzeba było kupić rower do jazdy rekreacyjnej nie sportowej. Cokolwiek tutaj nie wyrzeźbisz to zawsze będą jakieś półśrodki (reach, stack, ett się nie zmienią).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rowery są różne jedne mają bardziej inne mniej ścigancką geo  (to apropos Twoich odczuć) ... ten na foto ma mostek z nachyleniem do dołu i to konkretnie. nie wiem czy każdy mostek można montować i na ujemnym i na dodatnim nachyleniu ale jeśli ten można to bym zaczął od przekręcenia go żeby był zadarty do góry - będzie wtedy bardziej turystycznie.

Co do krótkich mostków - pytanie jak przy krótkim mostku będzie wyglądało "głebokie" skręcanie ... w sensie miejsca dla kolan i dla rąk.

Jak byś chciał kupować jakiś markowy mostek to nie leć na atrakcyjne ceny na portalach aukcyjnych; niestety można się na podróbę naciąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale pokrak ten mostek 😁

To nie chodzi o to żeby od razu wymieniać. Nie wiemy czy rzeczywiście rama za duża czy jak to często bywa ktoś kupił sprzęt bez zwrócenia uwagi w jakiej pozycji się na nim jeździ. A bo kiedyś miał jakieś poczciwe "mtb" i tam było jak na krześle, itp. ;)

Edytowane przez m0d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za liczne odpowiedzi. W zasadzie to nie napisałem najważniejszego - mostek już mam odwrócony do góry (a nie do dołu, jak na zdj producenta).


Tak to wyglada na ten moment. Generalnie jeździ mi się całkiem wygodnie, do pozycji się przyzwyczaiłem. I tak robię max 40-50 km, więc nie musi być ultra wygodnie. Ale mam wrażenie, ze jakby kierownica była nieco bliżej to pozycja byłaby wygodniejsza - stąd pomysł z krótszym mostkiem.

W dniu 29.11.2021 o 03:08, grzesiowu napisał:

Co do krótkich mostków - pytanie jak przy krótkim mostku będzie wyglądało "głebokie" skręcanie ... w sensie miejsca dla kolan i dla rąk.

Z tym nie powinno być problemu, rama jest duża.

IMG_20211130_105830.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda to słabo, nawet bardzo. Ze sportowego roweru zrobiłeś jakiegoś dziadko turystyka. Według mnie za duża rama, a właściwie kompletnie zły typ geometrii, bo sztyca wygląda na mocno wysuniętą.

Siodełko wygląda jakby leciało do góry. Takim mostkiem też sobie dużo nie poprawiasz, bo plecy się prostują a ręce automatycznie mają dalej. Dodatkowo nie mam pojęcia jak obsługujesz hamulce w takiej pozycji klamek.

Użyj tego narzędzia do sprawdzenia jak zmiana mostka wpłynie na parametry.

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.11.2021 o 01:05, Dirian napisał:

Wiem, że mógłbym pójść na bikefitting i tam by pewnie dopasowali rower pode mnie

 A ile +- robisz km tygodniowo?

W dniu 29.11.2021 o 01:05, Dirian napisał:

czy warto spróbować skrócić mostek?

To Twój rower i możesz z nim zrobić wszystko. Zdecydowanie warto spróbować.

W dniu 29.11.2021 o 01:05, Dirian napisał:

krótszy mostek nie pogorszy znacząco sterowności, ale jeżdżę w sumie głównie po ścieżkach rowerowych i leśnych szlakach, to nie będzie to jakiś wielki problem.

Wg mnie nie odczujesz różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama może być i nieco za duża, ale z drugiej strony patrząc na już poczynione starania, to IMHO kupiłeś fajny rower ale nie do tego do czego potrzebujesz. Śmiało można było wybrać coś co z definicji oferuje bardziej wyprostowaną pozycję, bo tu widać dążenie do tego by kierownica była co najmniej na wysokości siodła jak nie wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, chudzinki napisał:

 A ile +- robisz km tygodniowo?

Nie jeżdżę przesadnie dużo, jak jest pogoda to tak 120-150 km tygodniowo max.  Teraz to wychodzę raz-dwa razy w tygodniu się przejechać po kilkanaście km, bo kiepsko z czasem i pogodą. Dlatego też nie musi być ten rower ultra wygodny, ale chciałem po prostu poprawić trochę komfort, który nie jest tragiczny, ale mógłby być trochę lepszy.

48 minut temu, skom25 napisał:

Dodatkowo nie mam pojęcia jak obsługujesz hamulce w takiej pozycji klamek.

Tak mi ustawili w "renomowanym" (oczywiście sarkazm) serwisie i w sumie dla mnie jest wygodnie - ale poczytam jak ustawić to "poprawnie", skoro mówisz, że jest kiepsko.

52 minuty temu, skom25 napisał:

Wygląda to słabo, nawet bardzo. Ze sportowego roweru zrobiłeś jakiegoś dziadko turystyka. Według mnie za duża rama, a właściwie kompletnie zły typ geometrii, bo sztyca wygląda na mocno wysuniętą.

Teraz już wiem, że kupiłem zły rower pod moje rekreacyjne jeżdżenie, no ale mleko się rozlało to nie ma co dyskutować czy jest zły czy dobry, bo póki co i tak roweru nie zmienię. Może po przeprowadzce w przyszłym roku pomyślę o sprzedaży i kupnie czegoś bardziej rekreacyjnego. Swoją drogą, to nie ja zrobiłem z niego dziadko-turystyka tylko tak mi go poskładali w autoryzowanym serwisie Meridy (bez przymiarek z mojej strony) :v Ja w sumie jedynie podniosłem trochę siodełko i przesunąłem delikatnie do przodu. 

Pokombinuję z tym kalkulatorem wieczorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak Ci ustawili mostek w sklepie?

Kup krótszy i trochę przyzwyczaj się do nowej pozycji.

Co do klamek. Siadasz i ustawiasz tak, żeby dłoń ustawiała się wzdłuż ręki lub minimalnie niżej. Patrząc na zdjęcie, mam wrażenie że musisz ją nienaturalnie wyginać.

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tyle ustawili co szybko poskładali żeby równie szybko wydać klientowi i odfajkować sprzedaż ;) Tak ustawiony mostek też mnie nie dziwi, bo tak chce gros klientów typu "przeciętny Kowalski". Nie przypominam sobie żebym inaczej to dostał w tych rowerach, które kupowałem nowe, z wyjątkiem gravela. Dopiero sam w domu odwracałem mostek i przekładałem podkładki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower był najpierw wstępnie złożony i "wyregulowany" przez sklep w którym kupiłem, później spakowany w karton (zdemonotowana kierownica i tylne koło) i wysłany. Następnie zawiozłem go na pierwszy 3-miesięczny przegląd żeby utrzymać gwarancje (nie jeździłem nim od nowości, bo pracuje za granicą i czekał w domu ponad 2.5 miesiąca aż wrócę) i dodatkową regulacje do autoryzowanego serwisu. Tam gość mi właśnie przestawił te manetki od hamulców, bo wcześniej chyba były trochę inaczej, ale już nie pamiętam - wiem tylko, że wspominał, że coś tam ustawił "lepiej".

@skom25 - dzięki, w sumie też mi się wydawało że tak powinno być, ale jakoś się przyzwyczaiłem. Masz jednak rację, że tak będzie wygodniej, nie pomyślałem żeby to przestawić. Wieczorem pokombinuję i poszukam jakiś krótszy mostek - wydatek nie jest wielki a może faktycznie będzie wygodniej.

Dzięki chłopaki za rady i propozycje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Ja z premedytacją kupiłem większą ramę będąc na granicy dwóch rozmiarów. Problemy jakie mnie napotkały to właśnie m.in. drętwiejące ręce. Najpierw odwróciłem oryginalny mostek 100 mm na +7. Trochę pomogło, następnie jako że miałem mostek z Rometa 90 mm, 7 stopni wymieniłem go. To tez trochę pomogło. 

Mam takie pytanie co do mostka. Skracając mostek o tym samym kącie ricz się zmniejsza, ale stak też. kierwonica jest niżej. Czy zmieniając mostek na krótszy starać się utrzymać taką samą wysokość, a może większą czyli kąt większy?? Przy mostku 100 mm i 7 stopniach wysokość kierownicy jest prawie taka sama jak przy mostku 80 mm i 17 stopniach. 

Przy zmianie roweru trzeba się przyzwyczaić, niektóre mięśnie muszą się wzmocnić, wiadomo. Pytanie kiedy będzie wiadomo że nie da się przyzwyczaić i trzeba zmieniać mostek, kierownicę, ustawienia siodła itp? 

Edytowane przez bastard83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bastard83 napisał:

Ja z premedytacją kupiłem większą ramę będąc na granicy dwóch rozmiarów.

Genialne posunięcie

2 godziny temu, bastard83 napisał:

Skracając mostek o tym samym kącie ricz się zmniejsza, ale stak też. kierwonica jest niżej.

stack i reach to parametry ramy a nie tego co do niej dokręcasz

2 godziny temu, bastard83 napisał:

Czy zmieniając mostek na krótszy starać się utrzymać taką samą wysokość, a może większą czyli kąt większy??

Krótszy mostek zwiększa tolerancję na obniżenie pozycji

2 godziny temu, bastard83 napisał:

Pytanie kiedy będzie wiadomo że nie da się przyzwyczaić i trzeba zmieniać mostek, kierownicę, ustawienia siodła itp? 

Trzeba wiedzieć czego się potrzebuje a nie zmieniać na pałę. Są książki o bikefittingu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...