Skocz do zawartości

[Koła] Jakie koła do XC i czy DT Swiss to nie przerost formy nad treścią.


adamsanders

Rekomendowane odpowiedzi

Nie przeczytałem wszystkich odpowiedzi więc może  powtórze to co już jest ... XD to nonsens, a co do kółek to proponuję zważyć koła bez tarczy kasety  opony dętki - jednym słowem na sucho i tak porównywać bo kupowanie nowych tylko po to by urwać na komplecie 100g tonie wiem czy ma sens ... może lepiej wejść w lżejsze opony dętki albo mleko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, grzesiowu napisał:

Nie przeczytałem wszystkich odpowiedzi więc może  powtórze to co już jest ... XD to nonsens, a co do kółek to proponuję zważyć koła bez tarczy kasety  opony dętki - jednym słowem na sucho i tak porównywać bo kupowanie nowych tylko po to by urwać na komplecie 100g tonie wiem czy ma sens ... może lepiej wejść w lżejsze opony dętki albo mleko...

Opony mam lekkie i bez szans żeby zejść niżej, teraz mniej niż 700 gram sztuka razem z mlekiem. Więc kaseta + opona waży około 1300g. Samo koło z piastą to około 1500g (skoro na wadze całość w granicach 2800g)  a widziałem zestawy nieco ponad 1kg tył i 900g przód. Nie wiem gdzie jest tutaj oszczędność 50-100 gram bo z moich obliczeń wychodzi 500g na samym tylnym kole i to na tej samej kasecie. Od moich początków na tym forum naczytałem się mitycznych opinii o magicznej masie rotującej a teraz odczuwam że większość chce mnie bardziej zniechęcić albo poddaje ew. zakup pod wątpliwość ;)

 

Raz jeszcze podkreślam - wiem że budżet na same koła jest niewysoki, dlatego pomysł kupna używek. Zdaje sobie sprawę że wyrwać zestaw który będzie mi w 100% pasował cenowo jak i sprzętowo będzie ciężko znaleźć ale na dzień dzisiejszy musze wiedzieć co mniej więcej wziąć pod uwagę.

Co do kasety Deore - jeśli jej waga to = waga NX to jaki to ma sens oprócz tego że jest taniej? XT kosztuje w granicach 600zł (sprawdzałem na szybko) więc trochę taniej niż GX. Ja sobie bardzo chwalę napęd od srama, ale wiem też że cenowo shimano bije ich na głowę. Jeśli miałbym wybór to teraz pewnie wziąłbym cały od Japończyków, jednak to już gdybanie, mam co mam i tej podstawie chce coś sensowego złożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W deore masz zakres od 10T w NX od 11. Poza tym deore 12s to bardzo trwałe napędy. Na głowę biją NX czy GX. Kasetę XT można wyrwać za 450zł. Chwilowo ich brak. W ubiegłym m-cu kupiłem SLX'a za 317zł.

Odnośnie masy kół to zawsze dochodzi coś czego nie uwzględniasz w kalkulacji (taśma, wentyle, end-capy, inna piasta, inne szprychy, inny bębenek) i już tak kolorowo nie jest. Nie ma takiego rozstrzału mas obręczy czy piast żeby zrobić 500g na samych kołach (przy założeniu, że nie porównujemy obręczy 19mm z 35 ;).  Dla przykładu obręcz 29", 25mm wewnętrznie z najwyższej półki DT (biorąc pod uwagę alu) XR391 waży 440g, odpowiadająca pod względem średnicy i szerokości ale najbardziej podła w ofercie DT X432 waży 490g. Czyli uzysk na obręczach masz na poziomie 100g na komplecie kół. Jednocześnie te najtańsze DT ważą właśnie tyle ile podrzędne obręcze firm produkujących budżetówkę. Idąc trochę głębiej - na 64 szprychach o dł. charakterystycznej dla 29" (w okolicach 296mm) pomiędzy typowymi, tanimi szprychami o średnicy 2mm względem cieniowanych do 1,8mm zaoszczędzisz 70g. Jednocześnie stracisz 40g na 64 nyplach 12mm wybierając brąz zamiast alu. W piastach różnice też nie są powalające (uwzględniając analogiczne konstrukcje - korpus piasty i bębenek alu, pod szprychy tego samego typu, pod tą samą oś... wręcz znikome).

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się przynajmniej wydawało, że priorytetem mają być solidne, niezawodne koła a pół tematu tyczy się kasety... Deore jest złe? No to nich będzie SLX na poprawę. Tam jest największy blat z kupowatego alu wiec pewnie z 50 gram urwali. Nadal żle to XT z kolejną koronką z alu. Co to zmieni w tej mitycznej masie ratującej? Absolutnie nic. By się w to w ogóle bawić trzeba mieć kasę i to co dotychczas w jakiejś niebotycznej wadze. A Ty do tej pory nawet za bardzo nie wiesz ile te koła warzyły. A nagle ma być super lekko? I nikt poza odradzaniem XD nie odradza lżejszego zestawu. W zasadzie skupić się powinieneś na tym czy zwykły bębenek z możliwością zmiany lub od razu na MC. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, woojj napisał:

Jeśli zastosujesz dobry łańcuch w obu systemach, to może się okazać że kasety srama są jednak trwalsze

Nie są. :) Poszedłem ostatnio tym tropem, kupiłem łańcuchy X01 Eagle po 220 zł za sztukę, okazało się, że nie wpłynęło to w znaczący sposób na zużycie kasety GX Eagle i po drugiej rotacji musiałem wygrzebywać ze złomu stary łańcuch. ;)

Przejdę na Shimano i w cenie kasety GX Eagle będę miał kasetę, łańcuch, przednią zębatkę Banlessa i kółka przerzutki. :D Kilometrów zrobię na tym tyle samo, jak nie więcej niż na SRAMie.

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

życzę ci jak najlepiej ....ale wątpię 😉 

A ile te rotacje trwały????? Jakie przebiegi??? tak z ciekawości.....Bo coś mi się wydaje że dla takiego "konia" jeszcze odpowiedniego napędu nie wyprodukowali 😉

Mam tu w mojej okolicy takich którzy na jednym łańcuchu ledwo 600 km robią....kilerzy/ścigańci.....

 

Edytowane przez woojj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, TheJW napisał:

Nie są. :) Poszedłem ostatnio tym tropem, kupiłem łańcuchy X01 Eagle po 220 zł za sztukę, okazało się, że nie wpłynęło to w znaczący sposób na zużycie kasety GX Eagle i po drugiej rotacji musiałem wygrzebywać ze złomu stary łańcuch. ;)

Dokładnie tak Między GX a X01 nie ma różnicy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Różnica pomiędzy łańcuchami Srama jest i to już niejednokrotnie było omawiane. Lepsze jakościowo łańcuchy zaczynają się od X01.

Napędy Srama są droższe, ale też z mojego doświadczenia wytrzymują dłużej niż konkurencja. Zaznaczam od razu, że nie mam porównania do 12s Shimano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Mam porównanie różnych komponentów Shimano i Sram, i niezależnie od ilości przełożeń w Shimano znacznie szybciej poddaje się kaseta.

W Sramie nawet 12s, który ponoć - jak twierdzicie jest nieopłacalny i nietrwały, podzespoły są trwalsze niż chociażby w Shimano 9s. Co dla mnie było dużym zaskoczeniem.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Ostatnio z gotówką ciężko ale coś tam udało się uzbierać, trwało to stanowczo za długo ale też ciśnienia nie było większego.

 

Co powiecie na coś takiego (wycena z lemonbike):

  • obręcz: DT SWISS XR391 ( szerokość wewnętrzna obręczy 25mm)
  • piasta: DT SWISS 350 Straightpull Centerlock BOOST, ratchet 18T, Shimano Micro Spline
  • szprychy: Sapim D-Light 2.0/1.65/2.0
  • nyple: Sapim Double Square alu czarne + podkładki pod nyple Sapim 

Do tego:

Kaseta shimano XT cs8100 10-51 albo SLX cs7100 w zależności jak z dostępnością i ceną.

zębatka banless https://banless.pl/pl/p/Zebatka-owalna-SRAM-Direct-Mount-BOOST-3mm/46 na stronie producenta info że działa z łańcuchem 12 shimano.

łańcuch? Tylko jaki? shimano czy kmc? który model?

koszt pewnie z 2100-2200zł. Rzecz jasna przednie koło na razie odpuszczam. Martwi mnie słaba dostępność kaset XT i SLX.

Jak myślicie będzie to hulać dobrze? manetka i przerzutka mam GX lunar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram, ale raczej dokupiłbym osobno, bo Lemon nieźle sobie za ten upgrade życzy... ;)
Na Allegro 239, a w Bikestacji poniżej 200. ;)

Co do kół - bardzo fajne zestawienie.
Jeździłem na takim zestawie, tylko z innymi szprychami (niecieniowane) - nie miałem im nic do zarzucenia. Kilkoro z moich znajomych również ma podobne zestawy i nikt jeszcze nie narzekał, a niektórzy naprawdę nieźle je tyrają. :)

Łańcuch 12rz tylko Shimano! KMC to plastelina, szybko zniszczysz sobie napęd. Polecam M8100, w XTR nie ma sensu inwestować, a M7100 nie jest z kolei tak trwały.

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...