Skocz do zawartości

[rura sterowa] przedłużenie rury sterowej Ahead 1/1.8.


adonim85

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, NieLubiePoniedzialku napisał:

Daje okejke, i w tym rowerze zaciski hamucla jakby nie pasowaly .do rodzaju ramy np to na trytytki ... i wtedy gotowy do jazdy. Wrzuc foty na koniec 😉 Trzymam kciuki zebys sie nie zabil.

Nie martw się tak o mnie. 

Będzie zrobione na cacy. Skąd te wątpliwości. Zrobię tak że będzie elegancko. 

W pip tego jest w Chinach. To fakt. Ale mi bardziej zleży kupić taki mostek bezpośrednio od ręki w PL ale nie za miliony a nie czekać za paczką 30 dni. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnie zdanie nieco kłóci się z problemem przedstawionym w tym temacie. 

Naprawdę nie jestem w stanie pojąć, jak to możliwe że oddajesz ramę do malowania, a robisz fuszerkę z elementem który decyduje o Twoim zdrowiu lub życiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ja wiem. Jeździłem jakiś czas też z takim adapterem na wsporniku kierownicy w poprzednin rowerze. I co? Absolutnie nic się nie działo. Nic złego nie stało. Kierownica stabilna jak skala. Żadnych luzów nic.

A jeździłem tak prawie rok. Dla mnie to jest trochę demonizowanie takich adapterów. Jak się dobrze to zrobi to spełnia to swoją rolę. 

Tp samo jest z tymi krytykowanymi na ogół adapterami pod hamulec tarczowy z tyłu. Dobrze zamontowany a przede wszystkim nie taki za 15 złotych, tylko za 100+, adapter nie ma prawa zrobić coś złego albo działać źle (też sprawdzone w praktyce). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to niby połączysz? Oprócz naciskania na kierownicę, bardzo często podciąga się ją do góry. W ten sposób będziesz wyciągał rurę z adaptera.

Jest tyle widelców na rynku, a Ty się uparłeś na robienie takiego ulepa, jakbyś co najmniej miał ostatni egzemplarz na świecie, kompatybilny jedynie z tą ramą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli bym w to poszedł to było by to zapewne skręcane śrubami w dwóch miejscach, lub ewentualnie klejone jakimś konkretnym materiałem do klejenia stali/aluminium. Tak aby nie można było w stanie tego wyjąć, czy nawet poluzować w rurze sterowej widelca.

Wiem że można pójść w inny widelec ale na te chwilę nie dam rady. Po pierwsze budżet - mam  za chwile na głowie inne, sporo większe wydatki niż wydawanie 700, 800, czy 1000 złotych za widelec. Po drugie - nie ma w tej chwili tanich używek na Allegro/OLX takich widelców tapered z montażem na tarcze tak do 350 (maks 400) złotych.

Jak już mam to zrobić to wtedy typowo budżetowo jeśli już zmienić ten widelec na inny karbonowy widelec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba głęboko wbić gwiazdkę o ile dobrze rozumiem. Do tego ten wygląd, cudo. W sam raz do świeżo wymalowanej ramy i bardzo ładnego widelca Ridley.

Dobra, kończę swój udział tutaj, bo nie bardzo widzę dalszy sens. Ja jestem zdania że w kluczowych elementach się nie grzebie. Ma być tak jak być powinno. Adaptery czy inne przedłużki to sobie można stosować w rowerze po bułki, a nie rowerze do regularnej jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie takiej regularnej w sumie. Jedynie dojazd co pracy i z powrotem - 8 km dziennie. A weekendy to nie wiem. Małe dziecko w domu to i tu zajęć jest sporo. Ja go teraz robię żeby był jak już to zacząłem. Ale finalnie miał być dopiero gotowy do jazdy na wiosnę 2022 ;)

No i co za problem maksymalnie nisko wbić gwiazdkę jakby co? Tyle ile można maksymalnie i wsio.

38 minut temu, RafalxM napisał:

Rura sterowa ma średnicę zewn.  26,8mm  a wewnętrzną  25,4mm

Czy widzicie jakiś problem z zastosowaniem takiego adaptera/przedłużki ?

https://junbike.pl/stery-kierownicy/adapter-przedluzka-rury-sterowej-bbb-extender-bhp-21-254mm-286mm.html

Jak już wyżej napisałem. W środku rury jest 24 mm średnicy i tu jest problem. Mam w domu wpuszczany w rurę sterową adapter typu 25.4 - 28.6 mm i on nie wchodzi do środka. A taki 22.2 - 28.6 mm (bo też takowe są) z kolei pewnie będzie za wąski na te 24 mm średnicy.

Choć według tego filmu wersja wpuszczanego adaptera typu 22.2-28.6 mm może jednak pasować, bo u typa z tego filmu rura sterowa ma (jak dobrze widzę) 25.4 mm średnicy wewnętrznej. Aczkolwiek nie mam pewności.

Z tego co też zauważyłem na tym filmie, to fakt, że adapter w rozmiarze 25.4-28.6 nie wszedł w środek rury sterowej widelca (a ta ma 25.4 mm w środku), więc w sumie zostaje tylko opcja 22.2-28.6 mm.

(1084) Steerer Tube Too Short? - YouTube

245268422_863902894323559_8157883735076477748_n.jpg

245234270_619478205894231_7237085132921700900_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, skom25 napisał:

Trzeba głęboko wbić gwiazdkę o ile dobrze rozumiem.

Źle rozumujesz (chyba). Tam na samym dole jest taki element rozporowy przymocowany do odpowiednio długiej śruby która jest wewnątrz. Skręcając śrubę on zaczyna napierać na ścianki rury sterowej. Im mocniej go dokręcimy tym mocniej będzie on "ocierał" o ścianki tej rury. Tu żadna gwiazdka nie jest potrzebna.

(1084) Steerer Tube Too Short? - YouTube

trre.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko wypadało by uzupełnić pustą przestrzeń między rozszerzeniem ahead  a tym rozpierakiem który  blokuje  adapter w rurze sterowej. W przypadku gdy masz 24,0 wewnętrznej średnicy sterówki, zastosujesz adapter 22,2  (mniejsza średnica adaptera)  to pozostaje 1,8mm luzu, czyli na stronę 0.9mm   .  

Im dłuższy będzie użyty adapter tym z zasadzie bardziej może się odchylić od osi rury sterowej przy skręceniu - blokada oprze się o wewnętrzną stronę sterówki i będziesz mógł naciągać śrubę póki cały adapter nie oprze się o tą samą rurę po przeciwnej wewnętrznej stronie. 

Trop z użyciem tego 22.2  ostatecznie nie jest zły  , pod warunkiem ze znajdziesz tulejkę średnicy zewnętrznej ok 24,0 mm  o grubości  ścianki  ok 0,9mm  .  Szukałbym rurki plastikowej/pcv  , miedzianej, aluminiowej  . Idealnej pewnie nie dobierzesz, można ratować się średnicą ciut większą i nacięciem jej wzdłuż.  

Długość rurki po całości wąskiej części adaptera minus odcinek gdzie się 'schowa' przy skręcaniu, czyli z 5mm bym odjął.

Jakbyś tak ustabilizował adapter , że nie byłoby możliwości nim ruszyć bo włożeniu w sterówkę ale  bez skręcenia  , to dopiero wtedy należałoby skręcić tą kontrę.

Da się to zrobić - mam w sumie u siebie podobny przypadek gdzie przedłużałem tak sterówkę, bo była gwintowana akurat na  odcinku gdzie łapał mostek - i mam zrobione tak jak to opisałem  - ale nie sądzę żeby to się dało po dobroci teraz rozdzielić ( u mnie był przypadek adaptera 22.2  u rury 25.4) .

W sumie i bez tej 'stabilizacji osi' jak skręcisz to będzie trzymać, ale robić takie cyrki żeby potem zostało krzywo ? To nie ma sensu.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, abdesign napisał:

Serio zamiast kupienia niskiego mostka będziesz się bawił w jakieś druty?

Na razie tylko omawiamy temat.

W sumie kupno takiego mostka jest najszybszym rozwiązaniem. Ale nie za miliony i bardziej to bezpośrednio z PL (jeśli się tak da) :) 

Mostek rowerowy BUCKLOS Mountain 17 70mm 80mm 100mm rower ze stopu aluminium macierzystych 31.8*28.6mm XC MTB AM Road kierownica macierzystych części|Bicycle Stem| - AliExpress

PS. a są w sprzedaży inne mostki które mają poniżej 27.8 mm na łączeniu (coś bliżej 25-26 mm)?

 

Hdc7f5def083d407bb8614c8aa4b3e026s.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śmiem twierdzić że ten typ przedłużenia  nie wpływa na osłabienie sterówki. Wręcz będzie to dużo wytrzymalsze  ponad główką ramy niż  nieucięta rura sterowa która by w tym miejscu miała oryginalnie wystawać. Co innego gdyby użyć przedłużki przykręcanej jak mostek - tutaj dźwignia zwiększa się dramatycznie, patrząc na załączony obrazek z klamkomanetkami 'widzę' jak to się łamie.

Nie widzę też korelacji rozłączenia sterówki z koroną  przez użycie przedłużki która nad główką ramy - siły działające na połączenie przy koronie nie będą większe - tzn mogą być większe co najwyżej siły działające na łożyska i główkę ramy, ale nie na koronę . W tamtym przypadku obstawiam że tak samo stałoby się bez użycia jakiegokolwiek adaptera, albo stało się dokładnie tak samo gdyby rura była nieprzycinana i nie było konieczności używania żadnej przedłużki.

Ponadto - istnieje coś takiego jak stery skręcane z mostkami wpuszczanymi, tam długość rury mostka jest właśnie w okolicach długości tych adapterów wpuszczanych. Słyszeliście żeby w przypadku takiego rozwiązania występowały jakieś negatywne konsekwencje 'dźwigni'? Przecież tam te mostki wystają czasami bardzo dużo ponad główkę ramy (ale sama rura sterowa kończy się na wysokości główki ramy , o czym w moim przykładzie na końcu).

 

Na początku miałem napisać, że przytoczonego 'tarmac sl7 fork recall'  trochę chyba nie na miejscu porównywać,  bo ta konstrukcja sama w sobie wygląda jakby miała się złamać , że to karbą  i że wylajtowana konstrukcja..ale pokusiłem się o obejrzenie filmiku (poniżej) jak sobie z tym radzą -przedłużają właśnie ekspander, czyli wewnętrzny element ma za zadanie przyjąć na siebie działające siły - dokładnie jak 'naszym rozwiązaniu'.

 

To ryzyko jest uzależnione m.in. od :  materiału rury sterowej, ile rura sterowa wystaje ponad główkę ramy (im mniej tym lepiej), długości adaptera (im dłuższy tym lepiej), pozycji na rowerze (przy bułkowozie mtb nie będziemy opierać się z góry na kierownicy, także dźwignia od razu jest inna).

Sam przejeździłem ponad 30k km na 30 letniej szosie (z tak samo starym widelcem), z mostkiem 80 - 120mm , właśnie z takim adapterem wpuszczanym 1" -> 1.125" (z tym że ciasno spasowanym w rurze sterowej - tu było łatwiej , bo od razu pasował  oraz stery skręcane więc rura w zasadzie nie wystaje w ogóle ponad główkę) . Gdyby ktoś chciał podnosić argument ciężaru jeźdźca to od razu obalam ;) (rzeczone przebiegi przy > 90 kg).

 

Powyższe nie oznacza, że żarliwie polecam to rozwiązanie i jest to 100% bezpieczne, wręcz nawet odradzam w przypadku autora, ale z innych powodów opisanych poniżej:

przy sterach skręcanych ma to sens

- wpuszczany adapter będzie bezpieczny (bezpieczniejszy od nakładanego) , oczywiście każdy robi to na własną odpowiedzialność

- będzie tym bezpieczniejszy im mniej rura sterowa będzie wystawać ponad główkę ramy (łożysko)

- część wpuszczana musi być dopasowana średnicą do rury sterowej

- jest problem z dociągnięciem mostka, ale jest bardziej estetyczny , stery są już dociągnięte własnym gwintem

 

przy sterach nieskręcanych nie ma to sensu

- fabryczna śruba adaptera jest na tyle krótka że nie daje możliwości zamontowania na kapsel mostka ahead

- nawet jeśli użyjemy dłuższej śruby, to siła z jaką się dociąga adapter jest dużo wyższa niż ta dociągająca stery

- śruba adaptera, jak widać po konstrukcji, bo dociągnięciu nie będzie idealnie w o osi rury , więc dociąganie kapsla już robi się problematyczne

 

 

Jednym słowem - nie użyłbym tego adaptera do sterów nieskręcanych upatrując problemow bardziej z dociągnięciem sterów, za czym idzie luźnej pracy rury w łożyskach i dewastacji główki ramy.

 

@adonim85  w odniesieniu do Twojego przypadku - uważam że jedyna słuszna droga to mostek który założysz na rurę , możesz to osiągnąć w połączeniu z zastosowaniem misek sterów ZS (płaskie) , jeśli teraz masz EC (wystające)  , wtedy zyskasz kilka cennych mm ,   płaskim kapslem górnym sterów.   Jeśli się to nie uda to szukałbym jednak innego widelca, albo wymienił całą rurę sterową.

 

 

 

 

obraz_2021-10-16_115530.png

obraz_2021-10-16_122659.png

obraz_2021-10-16_120037.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No w tym przypadku , widać nawet na tym filmie, ten insert wchodzi niewiele poniżej linii łożyska  - a na więcej im konstrukcja wewnętrzna nie pozwala, przycinali nawet ten ekspander.

Jest to pudrowanie, wymyślili guano to teraz muszą się budżetowo ratować, a fizycznie pomóc to pomaga pewnie niewiele.

Do tego sterówka karbonowa , a do zwieńczenia problemu ona przecież sporo wystaje ponad 'linię cięcia' , więc dźwignia pięknie zaprojektowana fabrycznie ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@adonim85  w odniesieniu do Twojego przypadku - uważam że jedyna słuszna droga to mostek który założysz na rurę.

Zgadza się. W grę wchodził by tez jakiś niskoprofilowy mostek. Ale na razie najniższe jakie znalazłem mają 27.5-27.8 mm na mocowaniu do rury sterowej. Szukam czegoś jeszcze węższego. Pytanie czy takie cos istnieje. Albo ewentualnie spojrzeć na mostek z jedną śrubą mocującą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...