Skocz do zawartości

[Kierownica] Jakiej używasz w Gravelu?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Jakich kierownic używacie w swoich Gravelach? Klasycznych szosowych czy z Flare? Jaki model? Jaka szerokość przy jakiej budowie ciała?

Wiem że to kwestia bardzo indywidualna, ale trochę mi właśnie o to chodzi. Praktycznie od momentu kiedy kupiłem Gravela, cały czas się "bujam" z odpowiednim wyborem. Jestem bardzo wąski w barkach ( 36 cm na obojczyku). Fabrycznie mam 42 > 48 ( Hoods/ Drop). Od początku wydawało mi się jakoś szeroko, zwłaszcza w dolnym chwycie, chociaż na łapach trochę też. Kupiłem kierownicę 380 mm, szosową. Na łapach było wygodnie, ale dolny chwyt to dramat. Próbowałem także 400 mm z minimalnym Flare, ale też jakoś nie jestem przekonany. Co gorsze, wczoraj poszedłem do sklepu, przymierzyłem się do roweru z typowo szosową 420 mm i było wygodnie. Zgłupiałem.

Wiem że kierownica to nie wszystko, bo na pozycję i ułożenie rąk ma wpływ geometria ramy i długość mostka oraz indywidualna budowa ciała. Chciałbym się zorientować jakie są trendy i w końcu podjąć jakąś decyzję i się jej trzymać. Niestety kupowanie kierownic żeby się przekonać że to jednak nie to, jest jakby mało ekonomiczne.

Proszę także o trzymanie się tematu, żeby zaraz nie rozpętała się jakaś burza albo offtop.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja rozważałem kierownicę z flarą ale uznałem, że posłucham co ma do powiedzenia specjalista który zajmują się bikefittingiem i ma wykształcenie kierunkowe. Polecam cały materiał, a około 40m 28s jest kilka słów o kierownicach gravelowych. Warto jednak zajrzeć wcześniej żeby wiedzieć z czego wynika ta opinia.

Flara owszem daje stabilność ale jak zwykle jest tu też koszt: zmienia się kąt ugięcia nadgarstka w chwycie górnym. Ponieważ jeżdżę nawet w terenie zdecydowaną większość czasu w chwycie górnym to wszelkie odchylenia od fizjologicznej pozycji nadgarstka będą powodowały problemy i zrezygnowałem z flary.

Jeśli jeździłeś dłuższy czas na flarze 42 / 48 to przymierzając w sklepie nie będziesz w stanie stwierdzić czy coś jest wygodniejsze ponieważ masz już pewne nawyki. Takie rzeczy trzeba sprawdzić w terenie. Sam po tym filmie zmieniałem ustawienie manetek i kierownicy. Pod chatą testując pomyślałem, że to jakiś idiotyzm, niemożliwe żeby się przyjęło. Ale z czasem było lepiej i chwyt oceniam jako wygodniejszy. Akurat ja zmieniałem kąt kierownicy i manetek bo miałem kierę za bardzo do góry i manetki też.

Zostawiam materiał bo może zaoszczędzi Ci pieniędzy i błądzenia w temacie kierownic. Szerokości!

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem swego czasu OnOne Midge i baardzo sobie chwaliłem.  Potem posiadłem Genetic Digest 48cm i w dropach było ok ale na górze po kilku kilo wkurzały mnie wygięte nadgarstki (jak wspomniał @gyrill).  Teraz mam prostego kompakta o szerokości 48cm (Whyte Bikes) i jest mi na niej superwygodnie.  Mam w barku 42 centy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używałem Authora Gravel X8, w wersji najszerszej 460, ale nie do końca pasowało mi umiejscowienie przepłaszczeń na kierownicy- były blisko mostka.

32501010_3

Obecnie testuję Accenta Furious 440/479 i tu przepłaszczenia są szeroko i sięgają niemal do klamek, gdzie jest jest podparcie dłoni. Ja muszę często zmieniać pozycję dłoni z racji podatności na drętwienie.

Jak dotąd jestem zadowolony. Nie jestem jakimś tam zwolennikiem szerokiej flary bo mało jeżdżę w ciężkim terenie (gravelem)  Bardziej szukam wygodnej pozycji w górnych chwytach.

kierownica Furious 1

Ale moje doświadczenie w tej kwestii jest marne- zawsze byłem przeciwnikiem baranka w terenie, choć używałem go już w Romecie Recordzie śmigając po lokalnych lasach ;-)))

Edytowane przez woojj
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że kierownice bardziej wskazują na Gravela bardziej w stronę MTB, niż stronę szosy. Ja używam swojego na asfalcie i szutrach, więc raczej będę kierował się w stronę węższych kierownic.

@JWO Discover to jest mój mocny kandydat. Jakiego koloru są napisy z przodu kierownicy? Białe, czy lekko niebieskie? Bo samo logo jest błękitne, to wiem.

@woojj jedna i druga całkiem ciekawa. Wezmę pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, gyrill napisał:

Flara owszem daje stabilność ale jak zwykle jest tu też koszt: zmienia się kąt ugięcia nadgarstka w chwycie górnym. Ponieważ jeżdżę nawet w terenie zdecydowaną większość czasu w chwycie górnym to wszelkie odchylenia od fizjologicznej pozycji nadgarstka będą powodowały problemy i zrezygnowałem z flary.

To chyba zależy od kąta. Mi te kilkanaście stopni pasuje. Mam małe dłonie, przez co na "pionowej" ciężko mi zmieniać biegi, bo palce są dość krótkie. Lekkie odgięcie kierownicy powoduje że mogę pchnąć klamkę, bez ustawiania dłoni w nienaturalnej pozycji.

Widziałem zdjęcie Twojego roweru w innym temacie. Chyba naprawdę miałeś źle ustawione wcześniej, bo aktualnie wyglądają całkiem normalnie. Bardziej spodziewałem się jakiegoś dziwnego, "odkrywczego" ustawienia.

Chyba zostanę przy fabrycznej 42/48. Im dłużej patrzę na te kierownice, tym bardziej stwierdzam że nie bardzo są takie które by mi odpowiadały, przynajmniej na ten moment. Zwłaszcza że to 48 jest nieco na wyrost, bo kierownica jest dość długa, a ten wymiar jest brany z końca.

BTW. Przycinał ktoś z Was kiedyś końcówki kierownicy? Aktualna jest dość długa, ostatnich 10 cm właściwie się nie używa, a zdarzyło mi się kilka razy walnąć kolanem podczas jazdy na stojąco. Nie muszę dodawać że nie jest to najlepsza sytuacja w jakiej można się znaleźć :D Oczywiście chciałbym przyciąć 1-2 cm, a nie 10.

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam tej kiery

https://www.bikester.pl/red-cycling-products-21-gravel-kierownica-rowerowa-o318mm-M724343.html?vgid=G983879&_cid=21_1_-1_9_1175_983879_324496311358_pla&ef_id=CjwKCAjw8KmLBhB8EiwAQbqNoDZbY-rrTSTi6m_jMU-ApwrtG3g_FKlYoKpwz5Q9SH38C1VxUtqvaBoCRYoQAvD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping&gclid=CjwKCAjw8KmLBhB8EiwAQbqNoDZbY-rrTSTi6m_jMU-ApwrtG3g_FKlYoKpwz5Q9SH38C1VxUtqvaBoCRYoQAvD_BwE

Mam ją w szerokości ok 40cm. Ogólnie mi pasuje, ale na przyszły sezon prawdopodobnie spróbuje czegoś szerszego. Ma bardzo wygodny dolny chwyt, czasami brakuje szerokosci do góry, ale w większości i tak jadę na klamkach albo dolnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.10.2021 o 13:53, skom25 napisał:

Jakiego koloru są napisy z przodu kierownicy? Białe, czy lekko niebieskie? Bo samo logo jest błękitne, to wiem.

Nawet nie zwróciłem uwagi że tam są napisy  :D . Od strony kierowcy ich nie widać. Jest lekki (bardzo lekki) niebieski odcień. Na zdjęciu tego nie widać.

 

hadlebar_s.png.e5b1ada0c588482d9e0be94bdfe2104c.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Niedawno wymieniłem oryginalnego baranka z Cube Nuroad Pro na kierownicę Ergotec Gravel i jestem bardzo zadowolony. Co prawda większa flara daje pewnie zwiększony opór powietrza bo rozchylenie ramion wzrosło przy dolnym chwycie ale zdecydowanie dłużej mogę w tej pozycji komfortowo  jechać. Czy macie podobne odczucia po wymianie zwykłego baranka na flarę?

Screenshot_20220520-143835_Chrome.jpg

Edytowane przez Strek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez kilka miesięcy używałem Ritchey Beacon z flarą 36°. W zimę było OK bo nie robiłem dłuższych jazd. Ale kiedy zaczęły mi się zdarzać coraz częściej całodzienne wypady zauważyłem że drętwieją mi dłonie. Przyczyną było zbyt duże rozchylenie rąk i tendencja przesuwania się nadgarstków do wewnątrz. Po zmianie na kierownicę o szerokości 40 cm z flarą 12° która w dolnym chwycie ma od środka do środka 45 cm problem zniknął całkowicie. Z tym że u mnie chwyt na dropach to 90% jazdy. Jak ktoś korzysta z dropów sporadycznie może w ogóle nie odczuć problemu. No i z mniejszą flarą jakby lepiej jedzie mi się pod wiatr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam ostatecznie PRO Vibe 420. Jeździ mi się wygodnie, jest lekka i ma odpowiednią dla mnie geometrię. 

Chociaż chodzi mi po głowie, PRO PLT Carbon. Przeraża mnie jednak, że oprócz mostka, można ją zniszczyć także przy nieumiejętnym dokręcaniu manetek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...