Skocz do zawartości

[centrowanie koła] techniki centrowania wiedza specjalistyczna


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym się dowiedzieć ,coś więcej ,o centrowaniu kół rowerowych, nie interesuję mnie amatorka tylko najwyższy standard.

Sam umiem zaplatać koła na 3 krzyże ,może nie jestem specjalistą ,tylko amatorem ,posiadam centrownice marki bitull gdzieś za 300 złotych,  no z 10 kół w życiu zaplotłem.

Wiem ,że do profesionalnego wycentrowania koła potrzebny jest tensometr oraz profesionalna centrownica nie mówiąc już o doświadczeniu.

Moje pytania:

1.Jakie są zaploty kół ? Wiem,że jest np na 3 krzyże ,który umiem zrobić ,wiem oraz spotkałem kilka razy w życiu, tzw koła systemowe,oraz zaploty artystyczne. jakie one mają wadę oraz zaletę oraz gdzie są stosowane?

2.Rodzaje szprych. Wiem,że trzeba dobrać odpowiednią długość szprychy do koła, powiedzmy co do milimetra,oraz wiem ,że są różne kształty szprych jakie są wady, zalety?

3,Grubość szprych ,czytałem ,że im cięższy kolarz to trzeba stosować grubsze szprychy.Czy da się to jakoś wyliczyć jaką grubość szprych zastosować?

4.Nyple czy jest w temacie nypli coś ciekawego? Jeśli tak to proszę o info.

5.Jaki tensometr kupić. Chodzi mi o wysoką klasę tego urządzenia , i nie piszcie nie kupuj, bo kiedyś kupię lepszą centrownicę i na pewno się przyda.

6.Wiem ,że jak nie mamy wzorcu szprychy i trzeba zapleść koło używa się do tego kalkulatora który jest powszechnie dostępny w sieci https://www.sapim.be/kalkulator-dlugosci-szprych.Ale co przy innych typach zaplotu?

7.Jaka będzie najbardziej profesionalna centrownica. 

8.Czytałem, że podobno siła napięcia szprych, różni się ,gdy mamy np na jednej stornie koła, tarczę hamulcową ,albo kasetę bądż wolnobieg jak ta sprawa wygląda?

Sam trochę poszperałem w sieci i znalazłem trochę wiedzy :

https://nowyrower.pl/2015/06/26/zaplatanie-kol-rowerowych

/http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Mechanika_kol.html

W książce zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego nie znalazłem nic ciekawego oraz w czasopiśmie bikeboard.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem żadnym wheelbuilderem ale ze stokilkadziesiąt kół zrobiłem...

Ad. 1. Na ten temat powstawały doktoraty, elaboraty itp. ja osobiście twierdzę, że jeśli aspekty wizualne nie mają znaczenia to nie ma nic lepszego niż 3x

Ad. 2. Na ten temat podobnie. Genralnie cieniowane - redukcja masy, aero - rzekomo oporów powietrza są jeszcze "sznurkowe" z kewalru/aramidu i wynalazki (mavic, crank brothers...). Poza tym są proste (StraightPull) i gięte (J-Bend) - SP bardziej odporne na pękanie (gięcie osłabia szprychę).

Ad. 3. Poniekąd tak. Im koło ma większe obciążenie tym większe siły odprężające działają na szprychy a właśnie cykliczne luzowanie i naciąganie powoduje zmęczenie. Do tego nakłada się jeszcze zastosowanie (fabrycznie koła mają podane dopuszczalne obciążenie statyczne oraz klasyfikację ASTM - spłycając z jakiej wysokości ta masa może spadać). Nie mniej jednak sam użytkuję koła 29" zaplecione na 28 szprychach 1,6mm (dt competition race) i pomimo jakiegoś tam tłuczenia (100kg, kamienie, korzenie, jakieś dropy do 50cm) trzymają się świetnie już 4 sezon.

Ad. 4. Poza oczywistą oczywistością czyli długość nypla vs. długość szprych oraz średnica gwintu mamy różne materiały (mosiądz, alu - z własnego doświadczenia - jedne i drugie wchodzą w reakcję ze stalą, alu się po kilku sezonach potrafi pokruszyć, mosiądz potrafi się trwale połączyć z gwintem), różne gniazda z jednej i drugiej strony nypla (osobiście uwielbiam robić na dt squorxach) i niektóre mają fabrycznie klej (np. dt prolock) na gwincie.

Ad. 5. Zależy. Jak zaczynasz zabawę to IMHO TM1 parktoola bo ma świetne wsparcie w postaci aplikacji prowadzącej za rączkę jeśli chodzi równomierny naciąg. Dokładność jest też wystarczająca do zastosowań pro.

Ad. 6. Kalkulatory nie działają idealnie. Niby można jakąś niedoskonałość zamaskować długim nyplem ale żeby było "książkowo" co najmniej 80-90% gwintu nypla powinno być wykorzystane (w nyplach nie zaczyna się od krawędzi). Tutaj doświadczenie i ew. próby i błędy ;)

Ad. 7. Nie ma to wielkiego znaczenia bo to człowiek centruje. Jak ktoś ma wprawę albo trochę czasu to na byleczym zrobi tak samo dobre koło jak na centrownicy za 5k, jak to ma być do jakieś manufaktury to jednak nie oszczędzać na tym - parktool ts2,2 to takie minimum przyzwoitości (kopie są o kant tyłka rozbić - rozjeżdża się toto, luzy itp.).

Ad. 8. To fizyka na poziomie 7 kl. szkoły podstawowej - wypadkowa siła prostopadła do obręczy na poziomie nypla powinna być 0. Jak szprychy z jednej strony ciągną pod innym kątem niż z drugiej to różnica jest oczywista.

Z istotnych rzeczy jeszcze sobie doczytaj o odprężaniu koła w trakcie zaplatania, doborze siły naciągu do możliwości obręczy i masy użytkownika i klejeniu nypli. No i plastelinowej obręczy nie przeskoczy się wzorowo ogarniętym naciągiem - będzie się to gięło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Kadirax napisał:

Witam

Chciałbym się dowiedzieć ,coś więcej ,o centrowaniu kół rowerowych, nie interesuję mnie amatorka tylko najwyższy standard.

Sam umiem zaplatać koła na 3 krzyże ,może nie jestem specjalistą ,tylko amatorem ,posiadam centrownice marki bitull gdzieś za 300 złotych,  no z 10 kół w życiu zaplotłem.

Wiem ,że do profesionalnego wycentrowania koła potrzebny jest tensometr oraz profesionalna centrownica nie mówiąc już o doświadczeniu.

Moje pytania:

1.Jakie są zaploty kół ? Wiem,że jest np na 3 krzyże ,który umiem zrobić ,wiem oraz spotkałem kilka razy w życiu, tzw koła systemowe,oraz zaploty artystyczne. jakie one mają wadę oraz zaletę oraz gdzie są stosowane?

2.Rodzaje szprych. Wiem,że trzeba dobrać odpowiednią długość szprychy do koła, powiedzmy co do milimetra,oraz wiem ,że są różne kształty szprych jakie są wady, zalety?

3,Grubość szprych ,czytałem ,że im cięższy kolarz to trzeba stosować grubsze szprychy.Czy da się to jakoś wyliczyć jaką grubość szprych zastosować?

4.Nyple czy jest w temacie nypli coś ciekawego? Jeśli tak to proszę o info.

5.Jaki tensometr kupić. Chodzi mi o wysoką klasę tego urządzenia , i nie piszcie nie kupuj, bo kiedyś kupię lepszą centrownicę i na pewno się przyda.

6.Wiem ,że jak nie mamy wzorcu szprychy i trzeba zapleść koło używa się do tego kalkulatora który jest powszechnie dostępny w sieci https://www.sapim.be/kalkulator-dlugosci-szprych.Ale co przy innych typach zaplotu?

7.Jaka będzie najbardziej profesionalna centrownica. 

8.Czytałem, że podobno siła napięcia szprych, różni się ,gdy mamy np na jednej stornie koła, tarczę hamulcową ,albo kasetę bądż wolnobieg jak ta sprawa wygląda?

Sam trochę poszperałem w sieci i znalazłem trochę wiedzy :

https://nowyrower.pl/2015/06/26/zaplatanie-kol-rowerowych

/http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Mechanika_kol.html

W książce zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego nie znalazłem nic ciekawego oraz w czasopiśmie bikeboard.

 

 

 

 

 

1. Liczba krzyży jest pochodną tego aby zapewnić szprysze wyjście z kołnierza piasty po stycznej do okręgu wyznaczonego przez otwory. Na grubych piastach ( typu elektrowery lub piasty z biegami ) często optymalnym są 2 krzyże. Podobnie na małych kołach.

2. Z mechanicznego punktu widzenia jedyne co ma znaczenie to pole przekroju szprychy w najcieńszm miejscu - bo to jest odpowiedzialne za przenoszenie obciążeń. Korzyści z szprych 'cieniowanych' to
- możliwość kompensacji asymetrii koła ( pisałem o tym na blogu )
- mniejsza waga
Szprychy płaskie są też bardziej aerodynamiczne, ale z punktu widzenia mechaniki nie różnią się od szprych zwykłych o tym samym przekroju.

3. Tak. W skrócie - zakładając, że naprężenie wstępne jest stałe, to szprycha o większym przekroju przeniesie większe obciążenie. Przy czym - z czysto formalnego punktu widzenia - chodzi o całkowity, aktywny przekrój materiału podlegający w danym momencie zluzowaniu. Więc koło np koło z 24szprychami 2.3mm ( pole przekroju 4.15mm^2 ) jest odpowiednikiem koła z 48 szprychami 1.6mm ( przekrój 2mm^2  )- tak pi*oko.

4. W naszym klimacie aluminiowe nyple korodują jeżeli jeździmy w zimie. Poza tym - niespecjalnie.

5. Jak robisz koła za hajs - drogi. Jak robisz dla siebie, to interesuje Cię głównie równy naciąg, a nie jego konkretna wartość. Więc narżędzie za stówkę z aliexpress da radę.

6. Ja korzystam z kalkulatora QBP https://spokecalculator.qbp.com/spokecalculator/ który ma tę zaletę, że daje wyniki z trzech różnych kalkulatorów do porównania

7. Sztywna. Im sztywniejsza tym lepsza. Miło, żeby miała możliwość od razu ustawienia offsetu/centryczności żeby się nie chromolić z oosobnym narzędziem.

8. Wygląda to tak, że naprężenie szprych po stronie koła z której wychodzą pod większym kątem ( czyli strona kasety z tyłu i tarczy z przodu ) jest zawsze większe i ta strona przenosi gros obciążeń. Dobre koła mają ten parametr skompensowany. Kiepskie koła polegają na artyźmie kołodzienia i /lub po prostu szlag je trafia po pewnym czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...