Skocz do zawartości

[E-bike] Konwersja roweru


Mixons

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, posiadam rower Unibike Flite 2019 http://www.unibike.pl/unibike2019/flite29.html (rozmiar ramy 21, moja waga 75) i zastanawiam się nad przerobieniem go na elektryka z silnikiem centralnym. W temacie jestem zielony, ale trochę poczytałem i póki co skłaniam się ku zestawowi z silnikiem Bafang BBS02B 500w. Przerobić go chcę głównie dlatego, że obecnie pracuje na nim jako dostawca rowerowy i chcę się trochę mniej męczyć podczas jazdy i szybciej realizować dostawy. Dlatego nie potrzebuję dużej mocy, jeżdżę głównie po mieście, czasem jakąś wycieczkę sobie zrobię, ale to rekrecyjnie i po raczej lekkim terenie. Zależy mi, żeby zestaw nie był za ciężki, choć wiadomo, że na te 5-8 kg więcej, razem z baterią, muszę być przygotowany. Zastanawiam się też, czy na tym silniku będę mógł też pojeździć bez wspomagania czy może być ciężko. Zaznaczam, że lubię jeździć na rowerze i się zmęczyć, a silnik ma być tylko dodatkiem, który mnie wspomoże podczas pracy. Czy jazda po deszczu i w różnych warunkach atmosferycznych nie będzie problemem dla silnika?

Jak się ma kwestia prawna odnośnie silnika 500W? Wiem, że max dopuszczalna moc to 250W, ale nawet w serwisie, w którym byłem najsłabszy Bafang ma 350W...
Pozostaje jeszcze kwestia baterii, potrzebuję takiej, która wtrzyma przynajmniej 60km, ale jeśli chodzi o wspomaganie mam zamiar jeździć na max średnim, więc nie potrzebuje raczej jakiejś bardzo dużej. W pobliskim serwisie w zestawie sprzedają z baterią Samsung 18650 35E: 14Ah, 17,7Ah, 21Ah w wersjach 36V oraz 48V.

 Na pewno będę chciał zlecić jakiemuś serwisowi przekonwertowanie tego roweru, ale mieszkam w Krakowie, więc z tym nie będzie problemu. Zastanawiam się tylko czy płacić za cały zestaw też w serwisie i mieć gwarancję 2 lata czy może lepiej zaoszczędzić trochę i zamówić z aliexpress czy amazonu i w serwisie zlecić tylko konwersję. Co o tym sądzicie i czy ktoś ma doświadczenia z tym silnikiem, a może polecicie coś innego?

Edytowane przez Mixons
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocą silnika się nie przejmuj bo renomowani producenci tacy jak Bosch,Brose,Shimano również nie trzymają się tego 250W limitu i w trybie boost/turbo ciągną dużo ponad 250W
Silniki_rozwoj-mocy-1.jpg

https://magazynbike.pl/2020/09/22/walka-klas-test-silnikow-elektrycznych/

 

Silniki centralne do przeróbek zawsze będą dawać ekstra opór. Tylko silniki centralne w rowerach firmowych odłączają się fizycznie i nie generują extra oporów.
Akumulator zawsze bierz największy jaki ci wejdzie do ramy bo przeróbkowe silniki centralne generalnie więcej zużywają energii niż w firmowych elektrykach.

Edytowane przez Dave99
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie mylmy mocy z momentem obrotowym :P 

W dniu 19.09.2021 o 12:23, Mixons napisał:

Jak się ma kwestia prawna odnośnie silnika 500W? Wiem, że max dopuszczalna moc to 250W, ale nawet w serwisie, w którym byłem najsłabszy Bafang ma 350W...

Silnik może mieć i 1.5kW, tu chodzi o moc dostarczana podczas jazdy. Jednak jak to jest mierzone tego nie wiem. 

Odnośnie oporów bosch tutaj jest liderem jeżeli chodzi o upierdliwiść a juz na pewno silniki pogwarancyjne, to jak by sie non stop pod górę jechało. Brose kreci sie w maire lekko ale tez z oporem, shimano zależy ktory model ale ogolne lekko, impuls bez oporowo niemalże, bafangi tez nie stawiaja oporu podczas jazdy na sucho. 

 

Taka uwaga tylko idiota by kupił silnik brose. Dozywają 500km i padaja, czasami 1500, czasami 2000, mało który ma ponad 5000. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytałem trochę i pooglądałem filmików na YT i zacząłem się zastanawiać czy jednak lepszym wyborem nie będzie TSDZ, przede wszystkim dlatego, że ma czujnik nacisku na pedały przez co jest znacznie większe "uczucie rowerowe", a tak jak pisałem, szukam czegoś co mnie tylko trochę wspomoże, a nie będzie robić wszystko za mnie. Zastanawiam się tylko nad jakością wykonania, bo to jest podobno w TSDZ największy problem... A dodam, że na elektryce/mechanice kompletnie się nie znam, więc jak coś się zepsuje będę musiał iść do jakiegoś serwisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Puklus napisał:

 

Silnik może mieć i 1.5kW, tu chodzi o moc dostarczana podczas jazdy. Jednak jak to jest mierzone tego nie wiem. 

 

Producenci firmowych midów ( Shimano, Bosh , Brose , Yamaha) podają moc 250W jako moc znamionową silnika , czyli taką , którą może on długotrwale utrzymać bez uszkodzenia/przegrzania. Taka moc do rekreacyjnego jeżdżenia w zupełności wystarczy. Przykładowo,  żeby utrzymać prędkość 25Km/h jadąc po asfalcie w bezwietrzny dzień potrzeba średnio ok. 120W więc silnik ma pewien zapas aby tą prędkość utrzymać również w trochę trudniejszych warunkach ( las/szutr , lekki wiatr, itp).Potem włącza się już ograniczenie (25km/h w EU i 32km/h w USA)  Do MTB taka moc byłaby jednak trochę za mała (zwłaszcza jadąc pod stromą górę ). Dlatego moc chwilowa tych silników jest dużo większa - taka jak pokazał to Dave99.( najnowszy Brose ma nawet moc chwilową 560W). Czyli jak  wdepniemy mocno w "korbę", a nie przekroczyliśmy 25km/h ( ostra jazda pod górkę)  to na wale pojawia się nagle 500-600W i moment 85-90Nm ( czyli taki jaki jeszcze niedawno standardowo był w samochodach). Tak naprawdę te "silniczki" to takie wilki w owczej skórze :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.09.2021 o 12:06, Mixons napisał:

Poczytałem trochę i pooglądałem filmików na YT i zacząłem się zastanawiać czy jednak lepszym wyborem nie będzie TSDZ, przede wszystkim dlatego, że ma czujnik nacisku na pedały przez co jest znacznie większe "uczucie rowerowe", a tak jak pisałem, szukam czegoś co mnie tylko trochę wspomoże, a nie będzie robić wszystko za mnie. Zastanawiam się tylko nad jakością wykonania, bo to jest podobno w TSDZ największy problem... A dodam, że na elektryce/mechanice kompletnie się nie znam, więc jak coś się zepsuje będę musiał iść do jakiegoś serwisu.

Jako użytkownik 3 bafangów i jednego tsdz: jakość wykonania są na podobnym poziomie,  czyli.... takim sobie   :)

W przypadku obu systemów- nawet jeśli chcesz  naturalnego czucia z tsdz to poza nim dostaniesz: głośniejszą pracę na większości biegów kasety i wyższych trybach; mułowatą pracę w porównaniu do bbs02b który jest dużo mocniejszy,  ma większy moment i da ci pociągnięcie jeśli będziesz go potrzebował a tsdz nie. Możliwość przeprogramowania z poziomu dostępu dla zwykłego użytkownika to dla tsdz koszmarek. 

Na plus to nizsza masa i możliwośc lepszej stabilizacji silnika w ramie co w przypadku bbs bywa dokuczliwie trudne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.09.2021 o 12:23, Mixons napisał:

zastanawiam się nad przerobieniem go na elektryka z silnikiem centralnym.

A nie łatwiej i estetyczniej wpakować taki w piaście????

Masz bardzo prosty i bezawaryjny montaż, dużo mniejsze zużycie napędu niż w centralnym. 

Czym więcej śledzę ten rynek tym bardziej przekonują mnie gotowce w ten deseń:

Quick Neo 2 SL -

https://www.cannondalebikes.pl/rowery/e_bikes/fitness/quick-neo-sl/quick-neo-2-sl-c634

 

Waga 15 kg !!!!!

Edytowane przez woojj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem specem od elektryków ale tak na zdrowy chłopski rozum wydaje mi się że w rowerze do tyrania sporej ilości kilometrów lepszy byłby napęd w tylnym kole. Mniejsze zużycie napędu oraz tańsza wymiana w przypadku awarii. Być może też prostsza naprawa. Poza tym brak oporów przy wyłączonym silniku co się może zdarzyć jak będzie duży przebieg dzienny przy niskich temperaturach.

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W piascie są opory,   te które miałem tak pracowały. 

6 godzin temu, woojj napisał:

A nie łatwiej i estetyczniej wpakować taki w piaście????

Masz bardzo prosty i bezawaryjny montaż, dużo mniejsze zużycie napędu niż w centralnym. 

Czym więcej śledzę ten rynek tym bardziej przekonują mnie gotowce w ten deseń:

Quick Neo 2 SL -

https://www.cannondalebikes.pl/rowery/e_bikes/fitness/quick-neo-sl/quick-neo-2-sl-c634

 

Waga 15 kg !!!!!

Tylko ze to raczej ma mikro baterię....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla kuriera taka bateria nie będzie raczej wystarczająca. Ale dla zwykłego użytkownika który nie jeździ w mocno górzystym terenie może okazać się wystarczająca. W takim rowerze na płaskich odcinkach wspomaganie będzie przeważnie odcięte chyba że jazda będzie pod wiatr. Szkoda tylko że nie nawiercili otworów na dodatkowy bidon bo przecież jest opcja dokupienia w tym napędzie dodatkowej baterii "bidonowej".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jazda do roboty.....ok 

To jest już jakaś paranoja...większy silnik - większy akumulator- większa masa.

30 kg finalnie robi z elektryka z silniki 500w niemal muła.....

Zły kierunek. Miałem okazję śmigać na rowerze z silnikiem 2 kw i masa zabija cyferki.....

Ślepy pęd. 

 

 

 

Edytowane przez woojj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja kobita ma sztywniaka mtb z silnikiem bafanga 750w 48v oraz pakietem 17.5 ah.  Rower na oponach zjazdowych,  na "pierwszych z brzegu" praktycznie wszystkich komponentach (zbieranka) waży 21 kilo. Bez specjalnej napinki , bez ruszania silnika I pakietu założenie czegoś mniej przypadkowego dałoby 19 kilo. Cena całości to 6000 zł.  

15 godzin temu, woojj napisał:

A nie łatwiej i estetyczniej wpakować taki w piaście????

Masz bardzo prosty i bezawaryjny montaż, dużo mniejsze zużycie napędu niż w centralnym. 

Czym więcej śledzę ten rynek tym bardziej przekonują mnie gotowce w ten deseń:

Quick Neo 2 SL -

https://www.cannondalebikes.pl/rowery/e_bikes/fitness/quick-neo-sl/quick-neo-2-sl-c634

 

Waga 15 kg !!!!!

Nie wiem skąd wziąłeś info o wadze. 

Manufacturer Claimed Weight 21kg / 46.30lbs, size S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, woojj napisał:

Jazda do roboty.....ok 

To jest już jakaś paranoja...większy silnik - większy akumulator- większa masa.

30 kg finalnie robi z elektryka z silniki 500w niemal muła.....

Zły kierunek. Miałem okazję śmigać na rowerze z silnikiem 2 kw i masa zabija cyferki.....

Ślepy pęd. 

 

 

 

Do roboty to się kupuje rower całkowicie wyposażony np. taki ecobike mx500 z akumulatorem 840 Wh ,a nie takiego golasa!

ecobike-mx-500.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak ten tryb działa w motorowerach, ale w e-bike Shimano to taki pic na wodę.

 

17 godzin temu, Dave99 napisał:

Akumulator 250 wh to jest jakiś żart. Godzina jazdy i pod ładowarkę. 

Dla kogoś kto szuka wspomagania to duuużo więcej.

 

1 godzinę temu, woojj napisał:

a potem wnieść to do piwnicy.....32 kg ;-((

A później wynieść 😀.

Edytowane przez chudzinki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ciekawym kierunku poszła ta dyskusja - od upgrade roweru na chińskich komponentach do nowego cannodale - obawiam się, że kurier na takim rowerze musi wozić towar, co to nie można się chwalić na forum :). Ja się przychylam do tezy, że sens ma napęd w piaście - szczególnie z uwagi na obciążenie łańcucha i napędu i ogólnie koszty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...