Skocz do zawartości

[Gravel do miasta] Nicasio vs Aspre i analiza rozmiarowa - uwaga długie


mathu

Rekomendowane odpowiedzi

Nadal poszukuję jakiejś szosy/gravela do miasta i okolic (głównie do miasta - ścieżki rowerowe, chodniki, ulice, dłuższe wyjazdy asfaltem tylko jako dodatek, nie będę jeździł w terenie poza jakimiś ścieżkami polnymi i ubitymi drogami leśnymi). Nadal mam Tribana 100 kupionego na próbę 😜

Przejechałem się dzisiaj po tygodniowym przeziębieniu najpierw na crossie Riverside 500 a parę godzin później na Tribanie. Jakoś przez to bardziej zwróciłem uwagę na to jak Triban trzęsie na wszystkich gorszych nawierzchniach (przynajmniej przez pierwsze 10km, potem mniej się to zauważa, wcześniej przez miesiąc przejechałem ponad 200 km a tak mnie to nie denerwowało). Jednak nawet najprostszy amortyzator i opony 37mm to niebo a ziemi w porównaniu z Tribanem przy jeździe po mieście (a jechałem z dzieckiem w foteliku z tyłu).  Jeżdżę na stockowych badziewnych oponach 32mm napompowanych do około 3.5 bara (max 4) więc to raczej max komfortu jaki mógłbym wycisnąć z rowerów road+ (pomijam już zupełnie pomysł lekkiej szosy na szczękach z oponą 28mm bo on jest jednak do miasta poroniony). Uprzedzając pytanie czemu nie jeżdżę cały czas na tym crossie - bo podoba mi się zwinność i przyspieszenie szosy, pozycja na baranku i przyjemność z jazdy jak nie trzęsie. 

W podobnym przedziale cenowym 3-4k zł widzę dwa rowery które mogłyby się dużo lepiej sprawdzić:

- Romet Aspre 1 - zrobił się znowu dostępny, ma stockowo opony 40mm i carbonowy widelec, podoba mi się wizualnie, jest bardzo tani jak na obecne ceny, wydaje mi się że powinno być dużo lepiej niż na Tribanie

- Marin Nicasio 1 - jest parę sztuk w internecie, ma mityczną stalową ramę natomiast fabrycznie opony 30mm (jest jeszcze Nicasio + ale kompletnie mi się nie podoba ten kolor). Nie mam pojęcia jak ma się komfort jazdy na stalowej ramie do aluminium z carbonem na balonach 40mm. Marin ma jeszcze Gestalta ale on nie wydaje się w niczym lepszy od Nicasio bo w najniższej wersji ma aluminiowy widelec a wyższa jest stanowczo za droga. 

Chciałbym jeszcze Eskera 2.0 ale jest niedostępny. 

Nadal jeszce zastanawiam się nad Tribanem 500 i wciśnięciem tam opony 36mm - jak by to jechało po gorszej nawierzchni w porównaniu z tymi powyżej?

Wyższa półka cenowa mnie w tym momencie nie interesuje. Założyłem sobie że nie będę miał ciśnienia na nic powyżej Clarisa dopóki nie zacznę robić dystansów podchodzących pod 50 km na asfalcie. W mieście to i tak nie zrobi mi większej różnicy (oczywiście jeśli jest Sora jak w Tribanie to na plus ale może być Claris). Oczywiście można dokładać kolejne tysiące ale raczej komfort się nie zmieni aż do poziomów cenowych ram z carbonu. Więc pytanie numer jeden: co lepsze do miasta, balony 40mm z carbonem czy stalowa rama i kombinowanie z grubszymi oponami (nie wiem ile tam wejdzie bo na stronie raz piszą że 40 a raz że 35mm przy kołach 700). 

 

Nastęnie nie mam pojęcia jaki powinienem mieć rozmiar w przypadku Aspre i Nicasio (nie mam żadnych szans przymierzenia ich nawet pomimo teoretycznej dostępności w internecie, bo w Krakowie są nie do obejrzenia w sklepach). 

Mam 187cm wzrostu i przekrok około 86cm. Tribana mam w rozmiarze L i powiedzmy że jest on dla mnie OK ale denerwuje mnie jego mostek 110mm. Mam wrażenie że rower leżałby mi znacznie lepiej gdyby mostek był krótszy o jakieś 3 cm. Może nie przeszkadza mi samo wyciągnięcie na rowerze, ale niewygodnie trzyma mi się klamkomanetki jeśli nie obrócę baranka lekko na + bo po prostu wszystko układa się tak że przy płaskim baranku mam nadgarstki skierowane lekko w dół (według mnie to wynika z tego jak wysoko umieszczona jest kierownica). Z kolei jak ustawię baranka tak żeby nadgarstki się wygodnie układały to rower zaczyna wyglądać trochę śmiesznie i właściwie nie mam po co jechać na górnym chwycie bo mam tak bardzo wyprostowaną pozycję na łapach. Trochę mi pomogło ustawienie mostka w negatyw bo kierownica się minimalnie obniżyła więc kąt przy nadgarstkach się poprawił, ale to jeszcze nie to. Sztyca podsiodłowa w Tribanie jest dla mnie optymalna (wysuwam siodełko na jakieś 15cm). Po prostu ten głupi mostek powinien być krótszy.

Triban ma Stack 611 i Reach 383 ale efektywny R z mostkiem to jakieś 493

https://contents.mediadecathlon.com/p1731669/k$55a96920fa52f74b69c81f49ff48ae85/sq/rower-szosowy-rc-100.jpg?f=960x960

Aspre ma rozmiar 56 i 58, według ich tabelki powinienem mieć 58 ale patrząc po jakichś testach gdzie rozpisano dokłądnie geometrię:

56: https://forumlogopedy.pl/media/cache/thumb/uploads/5d0/0fc/5d00fc6b1d656628175341.png

Reach 385, Stack 581, mostek chyba 100, więc miałbym właściwie na odległość to samo co w Tribanie tylko z niższą o 3cm kierownicą. Pewnie chwyt by się poprawił oczywiście kosztem bardziej agresywnej pozycji

58: https://forumlogopedy.pl/media/cache/thumb/uploads/5cd/5a9/5cd5a936cecee981670964.png

Reach 399, Stack 595, mostek 110 - wydaje mi się że to już stanowczo za długo dla mnie bo efektywny Reach wychodzi o 2 cm dłuższy niż w Tribanie a kierownica niżej. Może chwyt byłby OK ale chyba to za daleko dla mnie. 

Więc z tych dwóch 56? 

Nicasio ma ładną tabelkę z S i R: https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2022-nicasio-1 i niby powinienem mieć 58

56: 

Reach 384, Stack 590, mostek 90 więc efektywny Reach 2 cm krótszy niż w Tribanie z kierownicą niżej też o 2 cm (myślę że taki układ byłby dla mnie ok, po prostu minimalnie obróciłbym całe ramiona w dół a kąt chwytu by się poprawił)

58:

Reach 398, Stack 610, mostek też 90 więc to chyba daje geometrię Tribana z kierownicą bliżej o 1 cm?

Wg tabelki powinienem mieć 58 ale jakoś wydaje mi się że 56 byłaby lepsza? Czy to 56 może być w jakimkolwiek stopniu za małe?

Czy dobrze myślę że w obu przypadkach lepiej wziąć 56?

Edytowane przez mathu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomijając kompletnie sens kupowania taniego gravela do jazdy 30-40 km po mieście, bo sensu dużego to nie ma. Wrzuć może zdjęcie tego swojego Tribana tak, jak go masz aktualnie ustawionego. Nachylenie kierownicy to trochę indywidualna kwestia, a dochodzi do tego jeszcze ergonomia konkretnego modelu klamkomanetek. 

 

Edytowane przez some1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, mathu napisał:

Mam 187cm wzrostu i przekrok około 86cm. Tribana mam w rozmiarze L i powiedzmy że jest on dla mnie OK ale denerwuje mnie jego mostek 110mm. Mam wrażenie że rower leżałby mi znacznie lepiej gdyby mostek był krótszy o jakieś 3 cm.

Chłopie, jeśli przy tak łagodnej geometrii jak w tribanie i tych wymiarach mostek 11 jest dla ciebie za długi to się weź za rozciąganie i przystosowanie swojego ciała do uprawiania jakiegokolwiek sportu a nie szukaj problemów w rowerze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdzie nie napisałem że mam problem z rozciągnięciem, bolą mnie nadgarstki a nie plecy, bo kierownica jest za wysoko. Ustaw sobie ręce jak do chwytu na łapach a potem unoś ręce wyżej (ale nie obracaj ramion tylko unoś chwyt wyżej tak jakby kierownica była zamontowana płasko ale coraz wyżej) to zobaczysz jak nadgarstki przekręcają się do przodu. Przy takiej długosci jak w Tribanie albo muszę mieć baranek przekręcony mocno na plus albo kierownica powinna być niżej o kilka cm. Nawet przxy mostku na - intuicyjnie łapię kierownicę jakieś 3-5cm przed klamkomanetkami i wtedy nadgarstki mam pod dobrym kątem. 

 

Handlebar Adjustments and Hand Position in Bike Fitting - BikeFit

 

Jakby ta kierownica po prawej poszła w górę z 5 cm bez przekręcania to też byłby "poor arm and wrist alignment". 

 

Oglądałem na YT filmy Przemyslava o Aspre, on też ma 187 cm i wziął XL, też ma baranek i manetki mocno na + żeby mieć dobry kąt nadgarstka:

image.png.709f196e4c6ce4593fee68f33d4b0aee.png

 

image.png.b5e75374f8d37acd47cc6ad7cf41bc69.png

W komentarzach miał dużo uwag że ta rama jest dla niego za duża. 

W Tribanie przy takim ustawieniu jest wygodnie ale mam wrażenie jakby jechał na rowerze crossowym, środek ciężkości przesuwa się mocno do tyłu, nie czuję że opieram się na dłoniach jak przy bardziej płaskim ustawieniu. Ale Triban ma kierownicę wyżej o kilka cm. Może w Aspre przy mniejszym Stacku nie byłoby takiego wrażenia.

Z dwojga złego chyba wydaje mi się że bezpieczniej wziąć XL i ewentualnie skrócić mostek bo jest z czego albo wymienić go na taki mocno na +. Przy niższym Stacku powinno to dać lepszy efekt niż w Tribanie.

Spróbuję jeszcze wywalić w Tribanie wszystkie podkładki przy mostku na -, wtedy będzie najniżej jak to możliwe. Ale wolałbym po prostu mieć krótszy mostek 

Edytowane przez mathu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

W komentarzach miał dużo uwag że ta rama jest dla niego za duża. 

Ale aspre xl ma o wiele dłuższą rurę niż triban L

Cytat

Ale Triban ma kierownicę wyżej o kilka cm. Może w Aspre przy mniejszym Stacku nie byłoby takiego wrażenia.

stack to parametr dotyczący ramy a masz jeszcze komin podkładek pod mostkiem

Cytat

Z dwojga złego chyba wydaje mi się że bezpieczniej wziąć XL i ewentualnie skrócić mostek bo jest z czego albo wymienić go na taki mocno na +.

Jeśli jest się na granicy rozmiarów to się bierze mniejszy. Pozycję można ewentualnie wydłużyć mostkiem i podnieść podkładkami, w drugą stronę jest gorzej - zbytnie skracanie mostka odbija się na prowadzeniu a obniżyć możesz wyłącznie do wysokości główki ramy (wyższej niż w mniejszym rozmiarze)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawiłem kierownicę tak nisko jak tylko się da i baranek na płasko:

6TaYm-URStWEviIQczacTGa_0uuxACwZvvLCppq7dov_eCo1diQ660kShnmfAkF25q9JxD1qSEbEpxEqCr-Mfp-X27B_PWXWKHR9wEOekT-v3Wt7goCuEUSdFwvMQMArMakO9oeY2ERxSMKENBpeuCnGuwixbzow22HWBQf_ETHISTPKJUZAp93hLN2QlZdn0jG7u7bRmZ05iwYYsi-fJAXyDYClA5LpgmRn8aJszku6jag3Dge4XJao6NrT_h4z6zLBIAReq0KpagfHhQTMqAKT4H54vCOXY-OIYOXS1u3qEkq3ynPW6D6vAkWR8AYMgBQMfRRszEgasN3ylS3p-IOz4VAzWS9u7nfZaRXXOfrKWJ64tKg5qjFIxqcA5cvOG_AHf-K1umHmmNaiLTjpGAxXFGKPZiPlGir-zLDx9TnbUZAiOFKyYGfI8T6AfcAiwb2nYMTzpkga-mFNxIDxbebbT_GZLV5Q112hKDKOuvtUBIsqbwCqb4aj2Mp3MDiJ_NtpGuUNMrNiwSOUTEgMVMG_6TILHXnidzR5mMcqURWuYhhKxuKBGI91Gk02Px18WStGYdjlOH47dkfC0oDsXC5S3wLVPouReIJGFRiAE0Ptxx6oBwXY--BjhZ1085VPj4JpaC02lZE3xp8wA4ZQcCqO1Cris4l2R0QHCNgN4yqkRiiEDZqYnFsQAnma1b408S6WWmzg6QT7RO_b0qphd9ZGfQ=w1730-h1297-no?authuser=0

To trochę zmniejszyło dyskomfort ale dalej czuję napięte nadgarstki. Dodatkowo czuję że dłonie uciekają mi do przodu i muszą się opierać na klamkomanetkach, inaczej by mi zjeżdżały.

Obróciłem znowu baranka na +

bZ-c3OFg40tAiuUlottRnKhSBg2S4jzotSMpyqRKlMinlr_owqrE732UQS--BpyBq-VhUHBxRUVIyMLrkmylfoYVr3DZNaHyU_HWYeINfXgvG39Gpg90RySSAQdcW3glkgjnYwV1jCsjZWnlxN1boDL4BrxyoSFAwACCHpgTPzxH3ygBJrvKBYql0zZlR0FDi1C3TXqfmdtFcPq9USvsnKpCUay9s5IfmX21SJEtvAh9PUaal6-HcaaYjfaBs5_yBUKwOXSl3112-5yH3RCw6qFLelB7du_2ZP9QPtbk5zt8Xcw0TC9EYCnqIqrvIPxucCCTPokg5nmNLZGU45aTpF0VF3RjwlUQxFsjd2-us2_yODwCPo3S5CgVgm2N63hGarGtvtfbvlvBrajEWKdriaBwpwMelITJN27nUfjn8zfrEGsb48HgUGtTzDfWcY8-gnuSl2-7kZy8jWjgSUM0Z_ZJkNDq04qSIyMyBFf8Q5SK53shT3jPgT3f14nyjV0u9z7-1DAIuLvS25oAKqF5kFhLFFa4P1-ZGEXmq3yTVH_TxpLEDDTbRPQuTPvDz_g0V8gUNLoSPt4kq2gf_CwZhXPD7C_sP7IFaV9fRZFUZLqOHYa12JIR_hKqbwWnL-1YFwJBM5RiZuWZs_dPbhT1BpoiXr3uYzypxjtdHeiQddiMDQ9ZNsLIDzcDBCVq8W-fNaFC23mBnUpg9NAmA9VgiD_gnw=w1730-h1297-no?authuser=0

Tak jest chyba najlepiej bo chwyt jest w miarę komfortowy (ale nie jakoś super - robi się lepiej kiedy się mocno pochylę tak że uginam ręce) ale przy obniżonej kierownicy mam odpowiednie oparcie masy ciała na rękach a nie tylko na siodełku więc czuję że jadę na szosie a nie na crossie z barankiem. Jeżeli w Aspre 56 miałbym taką pozycję to jak dla mnie jest OK. 

O co mi chodzi z tym chwytem:

Tak jest mi niewygodnie:

FG5KNDFUMeXjtsXGNc_vDhlqE3l1TGjrggKVCr-hZpCXd8HsbDy5IehaCg7b11xAvveugjv3cTIJw-0bPwq07CkNZHUbhfThtKOAN4Kh_z3IeULFwr7mVHIH6Tsw-6oTp5mzxtjc45BhQjUlnBScBfGY71gmoqyU5s2jMTRG2Yg02U4BSEbT9aHSrLnARV85p-VNxDKowRDj5vTjvJK32mskb4X5pQnko1VNZrfdtIRd_Ky1GkFZBs_gSnFwdUICNV5PdDg-pG26xZg9Q_Jl2RZBZ6k-IRaBAsAish4toGZAm02_zRzU5CLFV5WfTOq1tPxi6quMz31G2h1pYL6JyaCMR5fitjJJBS1oBe5sSfDbow-opzuUMdZl9qgb2o1PbUSkpyx5PWYO3A85647gWv0R534TQ8GfVHvAPsQieLSt5Swyyt6HyADhoqlhE1uir8z3RbiekowxL1xUcbUcBScQqz609dhcHWJGOCI6ciXkfj2bi340fuHzqIaVSKosSOgqW1cs0KiNuuw3Uvti6J4HT6j4Bf09Lx5zsZH2LjlACwR6T1jS8N2Af2Q40WQ6sWRnR6CpEqIE8D4iQEiKifTU9TVNGRaJjSaw--Fcz5keGWiL5Z4bbOXyBHyU8cZvvFbCZKmfRka-hvN45zwbgA01jzjZBE88wsWp4IOJPkRygR5UicivzMuEAKsFuL6Ld7JYaKdJa2qG-Qe1z6nZBGGOkw=w973-h1297-no?authuser=0

Tu bym chciał trzymać:

-uY9kEUCAIDV9rZALSNfYcXNzQh1GouDVF8QIF9MFhSBCvm7CWJZAECtza2oDvgLZvEJQql02T8H18T4YmtpeeysodCOG5qY4XStmopNgIM0LEA3dpjg37tDjRkxslaRsnrV_XJscOFkH6siGWDTGa6UR2Uob3NmelkxtK7OSl5PXPn79VCbplkkM2Om9ao1uCPaiCXOUcnQuG_CeO6PImemJhoFI9ZUXrxyJm8vIio1SbI71vCGWNDLbkEcvvbrcSRznK7xGlUdtK7L-u7hSEgws96aW5cgYIfJ9XCX1EUXSlvu4ilz8KRMOMFRt_HZpgJF4O9FqyAXymIPCCr2DWACCjFQptftKmrbZaWJQUtW1AUOK9YgmFASbOnRUd-AvzCX9qgytVQj22--j1cZubklknlzmvgSR8wCxsywxpR1CI5Uf_Kisbgv8ETEuL0pJfRJnIraV4kHOMy4p8N_6ZniwNMWtySRwFF7YDKgOcCZEpv1oie0Ky0FY9Pd0a6XGEP8mm5QxiJCdisXLfNnwEsJK43gc9gASiZVm7Bw6ronb0yWKUoq61vEXldv3rQRr-PrIzLtxy5gXrn02QNcyJB27zRzNEthXzQrtc5AYHZ-180a-qQnjk_u_gQ4dOWYSkOBWFeXCiV-XB-TCL4kRVmrJ19SAtMHE9y80TtDECBVJTDi5FUqy_0TcMd5c4e2lCaiSrGrq2JEtmE0UXxVVn8oKw=w973-h1297-no?authuser=0

Po obróceniu baranka na +:

fWJNbjpMwzleCDwQ6oqGCjcGuUt0I5ta8nbtE_TbS1N7ys4C7e53VSVgTeHNUAWFNMvNwNKB9pDHfT7Wom7ArcIixe1CrY9o3OVuajSDEukR9b1HgCsjxjzmtb4maerCJ-mkDqt9PEHI9mEliDzS4ZfhD--4gTWSGB8GADoGxAqqOsChM5d-u3mLgXMqDEI_nbbC2C4DvXCA567G8nMn4B1UJ4TW8VeuH8AAO4QKA7Yg1YeUWVB73I5zKBH7aajHRJplvnXUsijY_USMNHE_OKFE7dHIX7Hl2yIEaoNrnLVBR3BK17b3KPb_BdT9ZQbZo--f2LzbC_ChHbNs-DjUfyaIqtI3Nm2sDVoVhC6Tve2yxlcjZsSh1RgPkFDxhD5VKyVlwrjp66w0QJ-tzhu-1DF11aPkiy-wTWOk1R1-C3iTYVabi8dBM-7qqnDLKHJ9_UNb-O-SZreOY2CR8x0mC5OiPLgXGKtDHmj-i2jL8XOURLpCzA_bzt-YO7TZq6xq_r_DR5VNGEokotHn11P8GV5sfKwAopuF_7XMzculhLmV6RSm_W_MeRn-byZd5nPcwwChPKpoQGhi1ym9_hJgx6VWCA7S_Wbh45grfovW6HYDXmnoyx74uUDVZrJNrP1FInWoelN7yOuqrYDsM6SSuCr9pMKfoOgwUdNo_LoL9rszI3XEDLesvpPNk7sUz9gy6uVQLFYGNJxXfgbedsFyITa6lQ=w973-h1297-no?authuser=0

Nadal chciałbym trzymać parę cm bliżej. 

Nie wiem może problemem jest zły kąt zamocowania manetek? Ale gdybym je dał bardziej do przodu to chyba byłoby tylko gorzej. Siodełko mam OK (noga prawie prosta na dole). 

Rower odebrałem ze sklepu z takim ustawieniem a to i tak po tym jak ich poprosiłem zeby obrócili baranka do góry:

image.png.f94c7d246e4e3e81fd89367965048445.png

Jechałem do domu 4 km i czułem taki ból nadgarstków że nie mogłem dojechać... Może Triban ma bardzo komfortową geometrię ale wg mnie raczej mega dziwną.

 

Dodatkowo mam wrażenie że szosiarze którzy jadą w dolnym chwycie mają podobną pozycję pleców do mnie kiedy jadę na łapach. Po takim obniżeniu kierownicy trzymając na dole czuję się mocno niebiezpiecznie i raczej tak nie pojeżdżę. Według mnie wszystko przez ten przydługi mostek. Powinno być 80mm.

Edytowane przez mathu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko ostatnie zdjęcie jest widoczne

Cytat

To trochę zmniejszyło dyskomfort ale dalej czuję napięte nadgarstki. Dodatkowo czuję że dłonie uciekają mi do przodu i muszą się opierać na klamkomanetkach, inaczej by mi zjeżdżały.

Ciężar ciała nie ma spoczywać na rękach, wtedy zawsze będą boleć. Ręce ugięte w łokciach, pozycję masz trzymać głównie mięśniami pleców

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK jeszcze raz zdjęcia bo faktycznie nie wyświetlają się po dodaniu (teraz pomniejszyłem).

Kierownica najniżej jak się da i baranek na płasko:

IMG_1259.JPG.91065f107caea26e2da7d1ba584703f0.JPG

To mi daje taki chwyt:

IMG_1257.thumb.JPG.054ceb58de49a03bcaefa990cdd323d9.JPG

A tu bym wolał mieć manetki:

IMG_1258.thumb.JPG.3bc5ba397eaf9698da0abbd8736298df.JPG

Po obróceniu baranka na +:

IMG_1260.JPG.eaf350a27a3c7541acbbf5489fb99820.JPG

I efekt - jest trochę lepiej ale wolałbym mieć te manetki bliżej:

IMG_1261.thumb.JPG.4d0ec544b3d0a6256f19bc35110e8248.JPG

Cytat

Ciężar ciała nie ma spoczywać na rękach, wtedy zawsze będą boleć. Ręce ugięte w łokciach, pozycję masz trzymać głównie mięśniami pleców

Tym bardziej wydaje mi się że powinienem mieć kierownicę kilka cm bliżej. Wtedy bardziej bym się wyginał. Poza tym mnie nie bolą nadgarstki od ciężaru (bardziej mnie tyłek boli jak jadę całkiem wyprostowany) tylko od wygięcia do przodu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze? Dla mnie to jest mega emerycka pozycja i nadal utrzymuję, że to nie w rowerze jest problem a w organizmie. Zanim kupisz rower idź sobie na bikefitting, choćby do veloartu na "dobór rozmiaru ramy". Nie kupuj nic teoretyzując o stack/reach kiedy wydaje ci się, że przy 187 najbardziej by ci chyba odpowiadał rozmiar na kogoś 10cm niższego.

Dla przykładu - mam 185/6 wzrostu, przekroku 86, mój poprzedni rower wyglądał następująco (560 tt, 182 ht, mostek 110), btw też jestem z Krakowia więc od biedy mógłbym ci się dać przymierzyć do obecnego ale nie wiem czy ma to sens bo jest zarówno dłuższy jak i bardziej agresywny

 

 

DSC_6149_Easy-Resize.com(1).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Mihau_ napisał:

Szczerze? Dla mnie to jest mega emerycka pozycja i nadal utrzymuję, że to nie w rowerze jest problem a w organizmie. Zanim kupisz rower idź sobie na bikefitting, choćby do veloartu na "dobór rozmiaru ramy". Nie kupuj nic teoretyzując o stack/reach kiedy wydaje ci się, że przy 187 najbardziej by ci chyba odpowiadał rozmiar na kogoś 10cm niższego.

Dla przykładu - mam 185/6 wzrostu, przekroku 86, mój poprzedni rower wyglądał następująco (560 tt, 182 ht, mostek 110), btw też jestem z Krakowia więc od biedy mógłbym ci się dać przymierzyć do obecnego ale nie wiem czy ma to sens bo jest zarówno dłuższy jak i bardziej agresywny

Rozumiem sugestię większego wyginania się do przodu. Natomiast gdzieś na flmikach o bikefittingu widziałem że powinno się mieć kąt 90 stopni między tułowiem i ramionami i ramiona wyprostowane. Mając ramiona wyprostowane nie mam możliwości regulacji wygięcia ciała do przodu bo powstaje sztywny trójkąt plecy, wyprostowane ramiona, górna rura ramy. Dlatego rozumując w ten sposób mogę ten trójkąt co najwyżej obrócić w dół w osi gdzie jest siodełko. Wtedy kierownica poszłaby w dół ale i bliżej siodełka. Tak samo działą chwyt na dole - niżej i bliżej. Mam na myśli to (a to jest dokładnie Aspre czyli niby mocno sportowy gravel, gość na zdjęciu nie wydaje się mimo to jakoś specjalnie wyginać do przodu):

image.png.175d332af79f7628dacb5371db8de981.png

 

Przy takim trójkącie czym mam dalej kierownicę tym bardziej muszę przekręcać nadgarstki do dołu i w końcu zaczynają mnie boleć. A jakbym po prostu dał kierownicę bliżej (i niżej albo nie) to pozycja nie robiłaby się bardziej emerycka tylko wręcz przeciwnie. Emerycka to dla mnie kierownica w górę i baranek na plus. W Tribanie dałem już tak nisko jak to możliwe. 

Jeżeli zginam ręce to OK mogę się dowolnie wysuwać do przodu, ale chyba tak nie powinna wyglądać jazda przez cały czas? Ja tak robię tylko przy przyspieszaniu. No i na nadgarstki to nie pomoże.

Weź też pod uwagę że mogę mieć zwyczajnie za długie ręce w stosunku do nóg i tułowia. Krótkie ręce dają od razu większe pochylenie przy wyprostowanych ramionach.

Edytowane przez mathu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem,

dorzucę swoje 2 grosze. Mam takiego Tribana - zrobiłem na nim ze 3 000 km na stockowych oponach, można rzec, że je wyeksploatowałem. Przy wymianie napędu (Claris) dałem dodatkowe żelowe podkładki pod owijkę. Wymieniłem też siodełko na jakąś deseczkę z Dekla.

Pierwszy grosik - przy długiej jeździe po kiepskich nawierzchniach (dziurawe asfalty, powybijane puzle, krzywe płyty na "pseudościeżkach rowerowych itp.) rower był męczący - aluminiowa rama, stalowy widelec - trzęsło niemiłosiernie. Bolały mnie i dłonie ("poduszki") i do szału doprowadzało stukanie okularów o kask ;) Różnicę odczułem po przesiadce na inny rower (opona 32 ale wideł z karbonu). Specjalnie jeździłem tymi samymi trasami i czuć różnicę. Obiektywnie ten Triban nie oferuje wysokiego komfortu. Za to jest całkiem sensownym rowerem do miasta, biorąc pod uwagę np. ryzyko kradzieży.

Drugi grosik - miałem źle ustawioną kierownicę, co odkryłem po ponad roku ;) To pewnie była pierwotna przyczyna dyskomfortu. Niemniej, poprawne ustawienie kierownicy nie rozwiąże problemu całkowicie (patrz wyżej). Do bardziej wygodnej jazdy poszukałbym po prostu lepszego roweru.

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

86 przekroku przy wzroście 187 to jakieś 3 cm mniej niż "średnia". Albo źle zmierzyłeś, albo faktycznie masz krótkie nogi. Siodełko jest na zdjęciach faktycznie raczej nisko, co w połączeniu z typową w tego typu rowerach wysoką główką, powoduje że kierownicę masz relatywnie wysoko siedząc na rowerze. Nachylenie kierownicy i klamek to już konsekwencja tego faktu, do czego sam doszedłeś. Plus ergonomia klamek, te Tektro nie wyglądają na jakieś bardzo wygodne i może nie zapewniają odpowiedniego podparcia dla rąk, ciężko powiedzieć. To, że są zadarte trochę do góry to jeszcze nic nadzwyczajnego. 

Przy małym przekroku mając wybór pomiędzy dwoma rozmiarami, powinieneś raczej celować w mniejszy. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmierzyłem jeszcze raz - 87 boso i 89 w butach (oczywiście z jakąś tam dokładnością +/- 1 cm). Zastanawiam się jeszcze czy czasem nie powinienem mieć siodełka bardziej do przodu? Mam tendencję do przesuwania się do przodu w trakcie jazdy tak że siedzę na samym czubku i miałem tak w każdym rowerze (górski, cross, Triban). 

Jak przyspieszam i lekko wstaję z siodełka do przodu, zginam się bardziej nad kierownicą i uginam ręce to chwyt się robi dużo wygodniejszy. Może tam powinienem siedzieć od początku?

  

2 godziny temu, spidelli napisał:

Czołem,

dorzucę swoje 2 grosze. Mam takiego Tribana - zrobiłem na nim ze 3 000 km na stockowych oponach, można rzec, że je wyeksploatowałem. Przy wymianie napędu (Claris) dałem dodatkowe żelowe podkładki pod owijkę. Wymieniłem też siodełko na jakąś deseczkę z Dekla.

Pierwszy grosik - przy długiej jeździe po kiepskich nawierzchniach (dziurawe asfalty, powybijane puzle, krzywe płyty na "pseudościeżkach rowerowych itp.) rower był męczący - aluminiowa rama, stalowy widelec - trzęsło niemiłosiernie. Bolały mnie i dłonie ("poduszki") i do szału doprowadzało stukanie okularów o kask ;) Różnicę odczułem po przesiadce na inny rower (opona 32 ale wideł z karbonu). Specjalnie jeździłem tymi samymi trasami i czuć różnicę. Obiektywnie ten Triban nie oferuje wysokiego komfortu. Za to jest całkiem sensownym rowerem do miasta, biorąc pod uwagę np. ryzyko kradzieży.

Drugi grosik - miałem źle ustawioną kierownicę, co odkryłem po ponad roku ;) To pewnie była pierwotna przyczyna dyskomfortu. Niemniej, poprawne ustawienie kierownicy nie rozwiąże problemu całkowicie (patrz wyżej). Do bardziej wygodnej jazdy poszukałbym po prostu lepszego roweru.

 

Pozdrawiam!

Wiem że masz/miałeś Tribana RC520 i Gestalta 2. Mówisz o nim czy o Gestalcie?

Gdyby carbonowy widelec rozwiązywał sprawę to po prostu wziąłbym Tribana 500/520 i wrzucił mostek 80mm i powinno być dobrze od początku (czemu nie chcę kupić zestawu mostków do RC100 - bo każde 100 zł zainwestowane w ten rower jest stracone skoro pójdzie na sprzedaż). Niestety opony 40mm tam nie wcisnę (podobno da się kombinować z 38mm ale realnie max to jakieś 36). W crossie mam te same badziewne opony z Decathlonu tylko 38mm napompowane do maksimum na 4 bary, najtańszy amortyzator skręcony na maksa żeby nie latał i nie czuję nierówności. 

Edytowane przez mathu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę o Tribanie 100 :) Tego ciorałem naprawdę ciężko. Właśnie po kilkudniowej wyprawie na T 100 podjąłem decyzję, że zmieniam rower. Lubię go bardzo i dobrze mi służył ale wystarczy :)

A porównywałem z Gestaltem 2. Fakt, że na krótkiej trasie (nie miałem okazji zrobić dłuższej trasy na Gestalcie) ale jest różnica. Triban po prostu kopie po rękach.

Karbon, koła, nie wiem co jeszcze, może kierownica - wszystko to jest lepsza baza w Gestalcie, T 100 to takie kowadło. Druga rzecz, to kwestia dopasowania, o której rozprawiacie ale tu się nie wypowiadam - nie mam wiedzy. Moim zdaniem dopasowanie pewnie poprawi sytuację ale "bazy" nie przeskoczysz - to wciąż będzie toporny rower na stalowym widelcu.

Też bym nie dokładał do T 100 tylko kupił coś "na gotowo". T 100 jako zapas, drugi rower - jest ok ale jeśli masz możliwość kupić coś lepszego, to kup.

 

PS. Miałem też T 540 - fajny rower ale za delikatny na moje użytkowanie., ostatnie pół roku jeździł na chomiku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się jeszcze czy nie szukać jakiegoś fitnessa na grubych kołach ze sportową pozycją i dorzucić jakieś dobre chwyty z rogami od Ergona. Przy całych minusach płaskiej kierownicy (ręce mi drętwieją po dłuższej jeździe) nie ma tam problemu z kątem nadgarstków bo chwyty są obracalne. Mógłbym brać z tabelki bez przymierzania bo długi reach mi wtedy bardzo pasuje. Siedziałem na takim Elopsie w Decathlonie w maksymalnym rozmiarze XL https://www.decathlon.pl/p/rower-miejski-elops-single-speed-500/_/R-p-306292?mc=8549624 i miałem idealną dla mnie pozycję (kierownica nisko i daleko ale bez problemu z nadgarstkami). W ogóle ten rower jest mega i Decathlon powinien zrobić wersję z barankiem :D 

Edytowane przez mathu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, some1 napisał:

Przy małym przekroku mając wybór pomiędzy dwoma rozmiarami, powinieneś raczej celować w mniejszy. 

 

Ale jeśli rama ma slop to pytanie, czy jest to słuszna ścieżka. Krótka noga to długi tułów, jak weźmie małą ramę to ona będzie krótka, kierownica blisko i siedzi wyprostowany jak żagiel, bo tułów dłuższy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może dobierając klasyczną szosę.

W gravelu z wysoką główką biorąc większy rozmiar jest ryzyko, że ledwo będzie w stanie opuścić kierownicę poniżej siodełka, jak widać na zdjęciach Tribana. Za krótki rower też źle, ale tutaj pole manewru większe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjrzałem się tej tabelce dla Tribana i on ma naprawdę dziwną geometrię:

image.thumb.png.a5dae219d9be6b8f1355e03968932b1d.png

Reach jest praktycznie stały we wszystkich rozmiarach a zmienia się tylko stack. Czyli właściwie wielkość ramy jest regulowana tylko wysuwem sztycy podsiodłowej i czym mniejsza rama tym bardziej sportowa pozycja bo kierownica idzie niżej. Dlatego dają taki długi mostek bo to jedyna możliwość odsunięcia kierownicy do przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne to są raczej twoje teorie, których nie jesteś w stanie podeprzeć żadną wiedzą. Odpal sobie geometrię losowej szosy, też będzie "dziwna". Czym jest w ogóle wielkość ramy szosowej a czym reach? Chyba logiczne, że jeśli ktoś ma 160 wzrostu i siodełko np. 80cm nad podłożem to musi mieć niższą główkę ramy niż ktoś kto ma to siodełko na poziomie 100cm. No może nie dla wszystkich logiczne. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pobaw się obrazkowym kalkulatorem geometrii roweru, to zobaczysz skąd się biorą różnice. https://www.bikegeocalc.com

Zwiększanie stack i zmiana kąta rury podsiodłowej wydłuża automatycznie rower. Reach to tylko kawałek układanki, istotny głównie przy jeździe na stojąco. 

Edytowane przez some1
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Mihau_ napisał:

Dziwne to są raczej twoje teorie, których nie jesteś w stanie podeprzeć żadną wiedzą. Odpal sobie geometrię losowej szosy, też będzie "dziwna". Czym jest w ogóle wielkość ramy szosowej a czym reach? Chyba logiczne, że jeśli ktoś ma 160 wzrostu i siodełko np. 80cm nad podłożem to musi mieć niższą główkę ramy niż ktoś kto ma to siodełko na poziomie 100cm. No może nie dla wszystkich logiczne. 

 

Odpaliłem sobie Canyona Ultimate, to wystarczająco szosowy rower? Reach rośnie razem ze wzrostem rozmiaru:

image.png.8afde190fae6de29b7712695835d62a8.png

W Endurance to samo:

image.png.c866488d4b31d56dd68bf8fc8d2cfaaa.png

W Tribanie reach jest praktycznie stały niezależnie od rozmiaru. To chyba nie jest normalne?

Nie wiem po co piszesz o wysokości główki ramy i co to ma do rzeczy do stałego reach bo nie o tym jest moja uwaga. Przez to że reach jest stały, to czym mniejszy rower tym ma bardziej sportową geometrię. Między XL i XS w wysokości sztycy podsiodłowej jest 55 cm różnicy ale w wysokości kierownicy jest aż 100 cm a reach jest stały. Czyli ta rama nie rośnie proporcjonalnie jak na normalnym rowerze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...