Skocz do zawartości

[Hamulce] Wymiana hamulców w Merida Big Nine Limited


Dirian

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, posiadam od niedawna rower https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/2321/bignine-limited

Planuje wymienić hamulce, bo obecne Tektro M275 to raczej spowalniacze, niż hamulce. 

Czy takie SLX będą pasować - https://allegro.pl/oferta/hamulec-tylny-shimano-slx-br-m7100-okl-g03s-10981726014 ?

Trzeba dokupić coś jeszcze do wymiany? 

Od razu pytanie - czy tarcze też wymienić? Są tam Shimano RT10, więc tanizna. Ale są praktycznie nowe, na rowerze zrobiłem dopiero kilkadziesiąt kilometrów, więc jeśli mogą zostać to nie widzę przeciwskazań. Jeżdżę amatorsko, ale obecne hamulce średnio mnie satysfakcjonują i już przy zakupie roweru byłem świadomy, że pewnie będą do zmiany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi Ci tylko o samą siłę hamowania to niekoniecznie odczujesz dużą różnicę. Może tak być ale nie jest to tak oczywiste.

Może najpierw dotrzyj porządnie te heble, popracuj nad nimi, wyczyść porządnie, może tarcza zabrudzona itp. Jak by nie patrzeć nówka rower, na takim się jeździ, a później w miarę upływu czasu robi ulepszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo wszystko i tak chciałbym je wymienić w przyszłości, więc chyba lepiej zrobić to już teraz - praktycznie nówki łatwiej będzie mi sprzedać i odzyskać część kasy, niż sprzedając za rok-dwa już lekko dojechane hamulce. A że akurat mam wolną kasę, to chciałbym dopieścić rower już teraz i później już tylko konserwować to co mam. 

Tak więc jeśli ktoś by poradził, czy tarcze też trzeba wymienić czy nie ma potrzeby, to będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej SLX będzie pasować, choć nawet już Deorki BR-M6100 + tarcze jakieś sensowne np. wspomniane przez @Tyfon79 RT64. Pamiętaj tylko, że tarcze najlepiej z mocowaniem pod CL, bo na 6xśrub konieczny będzie adapter. 

IMHO uważam, że w lekkim rowerze do XC, spokojnie Deorka ogarnia a zaoszczędzone pieniądze lepiej dorzucić na troszkę lepsze tarcze, które np. przyjmą np. klocki metaliczne. Poprawcie mnie, ale Deorka a SLX to głównie, w klamce brak pokrętła do regulacji odległości klamki i trzeba to robić imbusem, no i w zaciskach oprócz paru gram są ceramiczne klocki, które lepiej odprowadzają ciepło.  

Nie wiem jak wygląda sprawa też kompatybilności przewodów, bo przy SLX to na bank musisz poprowadzić przewód, bo tam jest mocowanie na banjo, w Deorkach jest teoretycznie ta sama śruba jak w Tektro i wtedy można "stary" przewód wykorzystać ew. minimalnie skrócić i założyć nową końcówke z oliwką przy klamce. Na pewno w SLX-ach są lepsze przewody BH90 niż w Deore (tak kiedyś było), ale to są już niuanse. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Mam podobny dylemat co założyciel tematu, więc się podepnę. 

Chciałbym w rowerze żony (Merida Big Nine 500 lite) zmienić hamulce z Tektro M275 na Shimanowski SLX M7100 i tu pojawia się problem - manetki przerzutek (napęd 2x11) to Deorka M5100 mocowana na zwykłą obejmę - coś takiego https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m5100/SL-M5100-R.html 

Z tego co widzę, żeby całość ładnie połączyć na Ispec EV który jest w klamkach M7100 konieczny jest "element" jak w tym przypadku https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m5100/SL-M5100-IR.html

Czy da się te manetki przerzutek (Deorka na zwykłej obejmie), które mamy zamontowane w rowerze pożenić z klamkami SLXa na Ispec EV? Co trzeba dokupić i jak ten element się nazywa (potencjalnie linki mile widziane)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
W dniu 19.08.2021 o 13:10, kolarzjedrek napisał:

Nic takiego nie zaobserwowałem w rowerach które serwisuje i w swoim również.

Tarcze może nie zużyją sie szybciej jakoś dramatycznie, jednak jest pewna rzecz o której warto pamiętać wybierając tarczę. Otóż shimano nie bez powodu dedykuje konkretne tarcze do konkretnych hamulców. 

Największym błędem jest mieć hamulec pod klocki b01s czyli klasyczne shimano, nie ważne czy to zacisk shimano, tektro czy inny pro max i wsadzać do niech tarcze przeznaczone do klocków g02s. Chodzi tu o kształt klocka a nie jego oznaczenie bo taki sam ma także j04c. Te klocki, czyli te lepsze, maja okładziny dłuższe ale węższe. Co za tym idzie powierzchnia cierna tarczy jest dopasowana, jeżeli mówimy tu o rt 64/6 w góre. Natomiast jak założymy taką rt66 czy tam 64 do zacisku który ma b01s to wiadomo nie od razu ale po dość szybkim czasie tarcza zacznie sie przecierać na ramionach łączących pow. cierna z że tak to nazwę uchwytem do piasty. Co będzie skutkowało przetarciem się tarczy na wylot kiedy pow cierna będzie jeszcze dobra. Miałem wiele takich przypadków, jak znajdę jakaś taka tarcze wyśle wam zdjęcia. 

 

Stąd równie ważne jak nie ważniejsze jest dobranie tarczy nie pod twardość klocka a pod jego kształt. W druga stronę nie ma problemu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, some1 napisał:

Nie ma obowiązku korzystania z Ispec, możesz nadal używać tej manetki na obejmę.

Rozumiem i dziękuję za szybką odpowiedź.

Czy na pewno przy takim układzie - stosując oddzielne obejmy - nie będzie problemu z punktem ich położenia na kierownicy? Pytam pod względem ergonomii/ułożenia klamek hamulca i przerzutek vs zasięg dłoni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klamki obecnej generacji są kompatybilne z obecnymi manetkami. To przy mieszaniu poprzedniej generacji z obecną jest problem, bo Shimano przesunęło obejmy. 

W ostateczności trzeba kupić nowe manetki ispec, shimano nie oferuje elementów do konwersji z obejmy na ispeca. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...