Skocz do zawartości

[Napęd turystyczny] Piasta Alfine 11 i pasek Gates - wrażenia


szy

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

przed zakupem pytałem o Wasze opinie - teraz rewanżuję się wrażeniami. Jesteśmy po kilku kilkudniowych wyjazdach - w różnych warunkach, z garścią podjazdów, po przenoszeniu, wrzucaniu rowerów na samochód, do pociągu. 

Wygoda w codziennym użytkowania napędu z Alfine i Gatesem jest ogromna. Nigdy na rowerze nie było mi tak cicho. Pasek z tworzywa właściwie nie wydaje dźwięków, więc gdy jedziemy tylko we dwoje słyszymy tylko szum marathonów. W sytuacji kiedy nie jest się miłośnikiem dbania o klasyczny napęd, to potężna zmiana. Jest również intrygująco czysto - nie mogę się przyzwyczaić, że rower nie ma miejsc, z którymi należy unikać kontaktu. Można złapać, oprzeć się o wszystko, brudząc się najwyżej jakimś suchym błotem. 

Konieczność regulacji - brak. Napęd 1x1 z paskiem, który ma wytrzymywać nawet 20-25 tysięcy km, powodują, że w praktyce w tym okresie nie ma żadnej potrzeby dbania o funkcjonowanie napędu. Oprócz wymiany oleju, rzecz jasna.

Jest bezpieczniej w terenie - nie ma wystającej przerzutki, więc nie ma stresu w lesie o hak przerzutki czy samą przerzutkę. Nie ma obaw przy stawianiu rowerów przy sobie gdzieś w transporcie, że sąsiedni rower wygnie hak przerzutki, itp.

Jest dużo prościej "w kokpicie" - lewa manetka zniknęła, na prawej jest całość 11 przełożeń. W końcu - jest ogólnie skromniej wizualnie, może mniej kumaty złodziej uzna, że to rower nie wart zachodu? "Bo nie ma przerzutek".

Możliwość zmiany przełożeń podczas postoju - genialna sprawa chociażby w mieście, na światłach.

Mam też już bardzo subiektywne odczucie niezłego "ułożenia" przełożeń - najczęściej jeżdżę na przełożeniach 6-9, więc jest odpowiedni zapas w jedną i w drugą stronę.

 

Tyle zalet. Z wad... Wciąż mam wrażenie bardzo słabej kultury pracy manetki. W porównaniu z manetkami Deore XT to niebo i ziemia. SL-S700 jest twarda, nieprzyjemna w pracy, jakby z jakiejś niskiej tandetnej grupy. Wciąż mnie to irytuje, bo to jednak nieunikalny punkt styku człowieka z rowerem.

Mimo nominalnej bardzo podobnej wagi do naszych poprzednich transów Krossa (ok 17 kg, w zależności od wyposażenia), rowery z Alfine sprawiają wrażenie cięższych. Nie wiem, czy to kwestia przeniesienia środka ciężkości do tyłu i tylko subiektywnego wrażenia większego ciężaru, czy czegoś innego, ale wrzucając rower na samochód czuję rzeczywiście że jest ciężej niż z krossami. To samo przy wnoszeniu roweru gdzieś, przenoszeniu, itp.

Podczas samej jazdy innego rozłożenia ciężaru nie stwierdziłem, ale może dlatego, że nigdy specjalnie nie było to dla mnie kłopotem.

No i prawdopodobnie najistotniejsze. Podjazdy. To wykres porównania mojego Alfine/Gates z Krossem Trans 11 (ostatecznie okazało się, że jest 24x50):

http://www.gear-calculator.com/?GR=SA11&KB=46&RZ=24&UF=2230&TF=90&SL=2.5&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=26,36,48&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF2=2230

alfine-11-3x10.thumb.jpg.aac007e41914d724208c31f11e7f639f.jpg

Jak widać, uciekają aż cztery najlżejsze przełożenia (na czerwono). Właściwie jest tak, że równie dobrze z krossa mógłbym wymontować najmniejszą tarczę z przodu - osiągnąłbym efekt obecnego zasięgu przełożeń mojej Alfine 11. 

W praktyce podczas jazdy znaczyło to tyle, że przez te małe kilkadziesiąt dni na nowym rowerze musiałem kilka razy zsiąść z roweru i prowadzić. Potem zawsze zaglądałem do broutera i szukałem miejsca, gdzie zsiadałem - wszystko to były podjazdy oznaczane przez broutera jako 10-15%. Z lżejszymi na Alfine 11 nie miałem problemu.

Jak to ocenić? Z jednej strony to pewnie zdyskwalifikuje rozwiązanie przed najambitniejszymi rowerzystami. Z drugiej - na te około 30 dni na rowerze zsiadałem nie więcej niż 10 razy, w tym ze 3-4 razy na szutrowym podjeździe w Alpach

 

Podsumowując - zupełnie nie chcę wracać do tradycyjnego napędu. Uciążliwości w postaci incydentalnej konieczności zsiadania z roweru nie ruszają mnie - jest ich tak mało, że mogę z nimi żyć, dostając w zamian całą wcześniej wymienioną wygodę.

Istotna uwaga - jeżdżę na Gatesie w wariancie CDN, a więc teoretycznie miejskim, nieprzeznaczonym na wyprawy. Taki był w fabrycznym setupie, więc świadomie badam teren. Ale w sakwie do Austrii i Niemiec pojechał pasek CDX, już typowo wyprawowy. Ważę w okolicach 100 kilo, więc chyba słusznie zakładam, że CDN dostaje mocno w kość. Na razie jednak wszystko jest ok. Gdy nadejdzie czas, wymienię tylko Gatesa z wariantu CDN na CDX - i pasek, i tarcze. Dla świętego spokoju.

 

Z "innych wydarzeń" mieliśmy jeszcze między innymi takie atrakcje (powodzie w Niemczech):

FOT06233.thumb.jpg.d8aeb168f6b219ad4536618333503388.jpg

... ale ponieważ po wyjeździe już był czas na pierwszą zmianę oleju w Alfine, to niestety musiałem zrezygnować z testu odporności całego zestawu na takie przygody :)

Szy.

Edytowane przez szy
  • +1 pomógł 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, raczej nie, choć uczciwie mówiąc, trudno mi to w jakiś miarodajny sposób oceniać. Zdecydowaną większość czasu jeździmy z bagażem, czasem jedna para sakw, czasem dwie, czasem tu, czasem tam, czasem z wiatrem, a czasem z wiatrem w pysk, w dodatku sami raczej drobni nie jesteśmy, więc.. trudno mieć jakąś bazę, dobry punkt wyjścia do porównań :)

Poza tym, gdyby było jakoś znacząco inaczej, na pewno zwróciłaby na to uwagę Ola, która jeździ identycznym modelem, damskim. Dla niej w jeździe nie ma różnicy, choć za to bardzo narzeka, gdy musi sama rower nosić. Według niej jest dużo cięższy od trekkinga Krossa, ale moim zdaniem to efekt tego przeniesienia ciężaru napędu na jedną oś, którą całą musi ogarnąć słabsza kobieca ręka np. przy wnoszeniu po schodach.

Ktoś podrzucił mi taki wykres podczas wstępnego researchu, który ma mówić o kilku procentach straty wydajności względem klasycznego łańcucha (kolory czerwony i pomarańczowy), ale właśnie te kilka procent to w turystyce czy w mieście jest moim zdaniem bez znaczenia. 

2pXIB.png.968eb5a580c8cde6a1283e14a990497f.png

Szy.

Edytowane przez szy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się taki pasek dać do normalnej ramy, czy musi być specjalna z możliwością rozpięcia tylnych widełek?

 

Odnośnie podjazdów, to można spróbować z zębatką 46 lub nawet 42 jak się nie będziesz przejmować zaleceniami Shimano.
U siebie na Inter8 sporo jeździłem na przełożeniu głównym 42:22 (około 19k km), a obecnie od kilku miesięcy po zmianie ramy na 38:22 (kolejne 2,2k km), tylko pierwsze 12k było na zalecanych. Na biegach 5-8 przy ostrym depnięciu potrafi przeskoczyć ale tak się działo już przed zejściem poniżej 2:1.

Nie dam głowy jak się zachowa Alfine11, do tego z cięższym jeźdźcem i bagażami ale jakieś pole do eksperymentów z lżejszymi przełożeniami jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama musi być rozkręcana, bo paska nie można rozpiąć. Ale można przeprowadzić "konwersję" w większości ram standardowych - przeciąć tylne widełki i wstawić rozkręcany łącznik.

 

Jeśli dotrwam na tym rowerze do konieczności zmiany korby czy tylnej zębatki, to zmieniając wariant CDN na CDX na pewno zmienię też konfigurację zębów. Maksymalne co jest dostępne w systemie Gatesa to nawet 39x26, ale to właśnie dalekie od zalecanego ratio. Więc może spróbuję 46x26 - ciągle poza zalecanym ratio, ale odzyskam aż dwa lekkie przełożenia:

http://www.gear-calculator.com/?GR=SA11&KB=46&RZ=26&UF=2230&TF=90&SL=2.5&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=26,36,48&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF2=2230

(kosztem jednego twardego - porównując nadal do zasięgu trekkingowego 3x10)

Szy.

Edytowane przez szy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam 

Właśnie borykam się z podobnym problemem .Od dwóch lat męczę koła Shimano  WH-S500 używam ich na dojazdy do pracy z przełożeniem 36x18  Ratio niby ok według kalkulatora . Chciałem koła użyć na asfaltową wyprawę po Norwegi i tu mam pytania:

-czy wytrzymają lekkie sakwy na tyle i worek na kierownicy -to tylko 24 szprychy i troszkę już używane :(

-czy mogę zmienić przełożenie na lżejsze 34x18 ale to już poza dozwoloną granicą ,ktoś tak jeździł ?Jakie będą tego skutki ?

-wyczytałem że oczywiście shimano użyło jakiś swoich szprych i kosztują fortunę ,czy można je wymienić na inne "gwoździe"?

Pozdrawiam Waldek 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 10.08.2021 o 22:25, zekker napisał:


U siebie na Inter8 sporo jeździłem na przełożeniu głównym 42:22 (około 19k km), a obecnie od kilku miesięcy po zmianie ramy na 38:22 (kolejne 2,2k km), tylko pierwsze 12k było na zalecanych. Na biegach 5-8 przy ostrym depnięciu potrafi przeskoczyć ale tak się działo już przed zejściem poniżej 2:1

Witam 

No właśnie czy mocno się przejmować tymi obostrzeniami shimano ?

Jeździłem przez kilka lat na 36X20 jak się okazało a nie na 18 :) coś zamieszałem i tak zastawiłem myśląc że jest ok !

Według kalkulatora to jest o dwa zęby za dużo i już "świeci na czerwono" 

Parę km tak zrobiłem i nic się nie działo , serwisowałem ją  średnio co pół roku ( na pewno po każdej zimie)i wewnątrz zero zużycia :) jazda miejska więc ciągle mieszanie manetką i start ze świateł .

Teraz kupiłem nową piastę i składam koła na wyjazd ,będzie parę tyś po asfalcie ale w Skandynawii więc będą też podjazdy .

Przełożenie 36x20 dla mnie wystarczy na powolną wspinaczkę ,spieszyć się nie będę :) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Hej Ho 

No i już po wyprawie , zrobiłem ponad 5tys km po asfalcie i szutrach ,czasem po naprawdę solidnych wybojach .

Co do piasty , alfine 8 spisał się na medal ,troszkę trzeszczał na końcu ale okazało się że to z braku smarowania ! Chyba na montowni u japońców skończył się smar w tubce bo była totalna Sahara w środku. Nasmarowane i pięknie śmiga dalej :) Ogólnie na wyprawie się sprawdziło ,podjazdy po 12% dawała radę ale miałem trochę nie przepisowe przełożenie 36x22 nic z tego powodu się nie urwało czy zmieliło w środku ,trzeba tylko pamiętać by odpuszczać nacisk na pedały szczególnie przy zmianie z 4 na 5 bieg wtedy zmienia się "wałek" w środku i czasem potrafił zazgrzytac :(

20220623_120747.jpg

20220619_165647.jpg

20220613_131627.jpg

  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...
W dniu 4.08.2021 o 12:00, szy napisał:

 ale ponieważ po wyjeździe już był czas na pierwszą zmianę oleju w Alfine, to niestety musiałem zrezygnować z testu odporności całego zestawu na takie przygody :)

@szy Hej, trochę historyczne pytanie. Robiłeś tą pierwszą wymianę oleju po 1000 Km czy po jakimś okresie czasu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, zrobiliśmy wymianę jakoś krótko po tych wyjazdach - latem, czy późnym latem, jakoś tak.

Też okazało się, że w mojej piaście było bardzo mało oleju nalanego fabrycznie. U Oli więcej, ale miała mniejszy przebieg.

Szy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zrobiliście tylko wymianę za pomocą strzykawki czy rozkręcaliście całe piasty i czyściliście je wymieniając olej? 

@szy a powiedz mi jeszcze, na ten wypad miałeś odblaski na kołach? czy są one tam wymagane tak jak w Niemczech czy nie. Wiem że to może głupie pytanie ale chamiałbym wiedzieć czy tam jest takie wymaganie?

Edytowane przez mocart
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiliśmy to w serwisie, ale obeszło się raczej bez rozkręcania.

Odblaski - nie, nie mieliśmy. Prawdę mówiąc, do glowy mi nie przyszło, że to może być wymagane :) 

(ale jeśli by przyjechały z rowerem, nie przeszkadzałyby mi)

Szy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość opon turystycznych ma odblaskowy pasek, to chyba wyczerpuje zagadnienie w większości krajów.
U nas oczywiście legislację zwalili, bo wpisali, że owszem, opony mogą mieć odblaski ale w kolorze żółtym samochodowym... Nikt takich opon nie robi, a przynajmniej jeszcze nie trafiłem na inne niż z białymi odblaskami. Niemniej, trzeba by trafić na jakiegoś wyjątkowo znudzonego służbistę, żeby się u nas przyczepił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, zekker napisał:

Niemniej, trzeba by trafić na jakiegoś wyjątkowo znudzonego służbistę, żeby się u nas przyczepił.

Ale dlaczego ten potencjalny służbista ma się czepiać, skoro to nie jest wymagany element wyposażenia? :) 

Szy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ten nieobowiązkowy element jak już jest, to musi spełniać wymagania.
Np. światła obrysowe (nie do rowerów ;) ), z tego co wiem, nie są obowiązkowe ale jak się je stosuje to muszą mieć konkretną barwę, nie możesz sobie wstawić zielonych czy różowych.
Jest to pewien element porządkujący, żeby było jasne co jest czym na drodze. Podobnie jest ze światłami nawigacyjnymi na wodzie czy powietrzu, zielone z prawej, czerwone z lewej.

W przypadku odblasków na oponach, ktoś po prostu zrobił kopiuj wklej, bez refleksji jak to faktycznie wygląda w rzeczywistości.
Z jednej strony jest to spójne, z drugiej chyba ciężko pomylić odblask na oponie z czymś innym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szy Nie wrzuciłbyś gdzieś na YT jak obraca Ci się koło z tą piastą ja się ją ręką zakręci do tyłu ?  Przejechałem wczoraj swoje pierwsze 20 KM i strasznie jestem zadowolony jednak jak powiesiłem rower na stelaż to widzę że koło straszne ma opory jak zakręcę nim do tyłu. Nie sądzę że coś mam żle złożone ale chciałem zobaczyć jak to wygląda u innych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.02.2023 o 20:41, mocart napisał:

@szy Nie wrzuciłbyś gdzieś na YT jak obraca Ci się koło z tą piastą ja się ją ręką zakręci do tyłu ?  Przejechałem wczoraj swoje pierwsze 20 KM i strasznie jestem zadowolony jednak jak powiesiłem rower na stelaż to widzę że koło straszne ma opory jak zakręcę nim do tyłu. Nie sądzę że coś mam żle złożone ale chciałem zobaczyć jak to wygląda u innych. 

Oks, jak będę w okolicy rowerów, to postaram się pamiętać.

Ale koło rzeczywiście kręci się inaczej, już to sprawdzałem.

Szy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...