Skocz do zawartości

[do 4500] mtb/cross? gravel?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, potrzebuję pomocy przy wyborze roweru. Na początku sądziłem, że potrzebuję MTB potem poczytałem trochę forum i zacząłem się zastanawiać czy raczej Cross nie jest tym czego szukam... a może Gravel? 

Ale do rzeczy, mój wzrost 180cm, waga 76kg, rower ma być do jazdy rekreacyjnej -  w większość zapewne po asfalcie i ścieżkach rowerowych, od wielkiego dzwona jakiś szlak w okolicy, czyli drogi gruntowe, ścieżki, korzenie, jakieś kamienie, błoto pewnie od czasu do czasu też się jakieś trafi. Mieszkam w terenie górzystym więc myślę o jakimś nie za ciężkim rowerze, dość często trafiają się wzniesienia/podjazy i zjazdy :) przy wyjechaniu w "las" to już typowo tylko pod górę albo z góry jest.

 

Początkowo zastanawiałem się nad czymś takim:

https://nrowery.pl/mtb-29/148-2515-cayon-drxt-1x12.html#/34-kolor-czarno_zielony/102-rozmiar_ramy-205

https://nrowery.pl/mtb-29/141-cayon-drxt-2x11.html

 

z crossowych widziałem, że dość popularne na forum są

https://katalog.bikeworld.pl/2021/web/produkt/rowery_miejskie_i_turystyczne/cross/giant/72693/roam_1_disc

https://katalog.bikeworld.pl/2021/web/produkt/rowery_miejskie_i_turystyczne/cross/giant/72692/roam_0_disc

 

Nie są to jakieś "must have", nie znam się na markach a tym bardziej na osprzęcie, więc równie dobrze może być rower jakiejś zupełnie innej firmy. Ktoś polecał Cube ktoś jeszcze jakieś inne, no i te gravele o ile to rowery dla mnie 🤯

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gravela od razu sobie daruj przy takim budżecie i terenie górzystym. Dzisiaj od ok 6,5-7k dopiero zaczynają się pierwsze sensowne modele.

Przy takich zastosowaniach cross jest dobrym wyborem. W trudniejszym terenie będzie gorszy niż typowy mtb ale da sobie radę, a na asfalcie będzie szybszy. 

Co do modelu to wybierz z tego co w ogóle jest dostępne. Marka nie ma żadnego znaczenia, poza ewentualnie gwarancją. Amortyzator powietrzny, hamulce hydrauliczne, to musisz mieć i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybór cross-MTB to głównie zależy od proporcji asfalt/nawierzchnie naturalne. Szczególnie udział piachu, błota i luźnego szutru zachęca do MTB. Wczoraj byłem na wycieczce po Suwalszczyźnie z dużą grupą ludzi na bardzo różnych rowerach. Gdzie było trudniej, ale też na szutrowych zjazdach i zakrętach - królowały MTB. Na prostej drodze trekingi. Ale ich przewaga nie była tak widoczna jak MTB na luźnym gruncie i osoby z wąskimi oponami zarówno pchały pod górę jak i walczyły na zjazdach. Choć przyznam, że forma jeźdźca też miała znaczenie i pani na elektryczny grawelu podjeżdżała wszystko ale nie tak sprawnie jak piętnastolatka na MTB. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Meridę Silex 300 i fulla od Cube - AMS Stereo 140mm.

I naprawdę obecnie Cube stoi prawie że nie ruszany, tą Merida spokojnie można po górach polatać, po typowych single trackach, skoczyć z 3-4 schodów w mieście itp, jak się ma skilla to taki rower daje nawet na mało wymagającym szlaku górskim więcej frajdy od jazdy na fullu... ;)
Fakt faktem, że hamulce w Meridzie by mogły być hydrauliczne... tak samo koła lepsze... oba mają bicie... no ale... 😜 

A rowery z kategorii Cross, to wg mnie nie wiem do czego są, bo to ani na miasto, ani MTB, skok widelce mega śmieszny, dużo lepszy by był carbonowy, a nie te 60mm skoku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio przesiadłem się z crossa zz sprężyną na gravela z carbonowy, widelcem. Jestem zachwycony, a podczas jazdy po nierównościach, zeskokach z krawężnika itp. na sztywnym rowerze czuje się nawet pewniej. Jednak myślę, że jeszcze lepszym wyborem niż gravel, szczególnie jeżeli ktoś jeździ krótsze dystanse i nie zależy tak bardzo na prędkości, to świetnym wyborem mogą być rowery takie jak:

Marin DSX 1,2 https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/dsx

czy, Giant ToughRoad SLR2

https://www.giant-bicycles.com/pl/toughroad-slr-2

To chyba najbardziej uniwersalne rowery, a w odróżnieniu od graveli w tym budżecie mamy już hydrauliczne hamulce i ogólnie lepszy osprzęt.

Sam nie wiem do jakiej kategorii rowery tego typu przypisać.

 

Co można na gravelu, ;) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, phoe napisał:

A rowery z kategorii Cross, to wg mnie nie wiem do czego są, bo to ani na miasto, ani MTB, skok widelce mega śmieszny, dużo lepszy by był carbonowy, a nie te 60mm skoku...

A ja wręcz przeciwnie. Jakby ktoś mi powiedział, że mogę mieć tylko jeden rower w domu, sprzedałbym gravela oraz XC fulla, a zostawił crossa. Do miasta i lasu jest to wybór lepszy od gravela, a na podmiejskich asfaltach też daje radę. No i nie są tak modne jak gravele, dzięki czemu rower dobrej klasy nie kosztuje (jeszcze) 7 tys. 

Ja czuję ogromną różnicę w komforcie pomiędzy sztywnym karbonem a najtańszym powietrznym suntourem 60mm jak tylko zaczynają się poprzeczne nierówności, wyrwy w drodze itp. Ba, nawet poprzedni sprężynowy amor dawał radę. Śmiganie gravelem po korzeniach ma pewien urok, ale na dłuższą metę wolę coś z lichą nawet amortyzacją. 

Wrzucanie filmików kaskaderów jak to robią na gravelach cuda triki niczego nie dowodzi. Dałbyś takiemu wyścigową szosę i jeździłby tak samo:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi, czyli raczej Cross. Będę się rozglądał co jest dostępne, bo na razie chyba nie wiele, na szczęście mogę poczekać.

Mam jeszcze pytanko odnośnie "napędu" jaka jest różnice w założeniach co do jazdy na 1x12 a 2x11 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd 1x drogi? Proszę Cię, za to 3x10 lepszy, rzucanie przednia przerzutką...

W gravelu i enduro mam 1x i nigdy bym na 2-3x nie zamienił, przełożeń wystarcza, przerzutki przedniej brak, łańcuch mnie spada.
No i rower jako całość trochę lżejszy, bo blaty, manetka, dodatkowy linka/pancerz czy przerzutka coś tam ważą.

Co do filmików co pro robią na gravelach/szosach, świadczy akurat o tym, że te rowery są obecnie w stanie wytrzymać to samo co MTB i gravelem spokojnie możemy skakać małe hopy/dropy, śmigać po korzeniach itp i daje to mega frajdę. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, FilipBonn napisał:

Mam jeszcze pytanko odnośnie "napędu" jaka jest różnice w założeniach co do jazdy na 1x12 a 2x11 ?

Jeżeli masz płasko, to 1x12. Jak górki to lepiej 2x11.
Ja mam płasko. Najlżejsze przełożenie 48/28=1.71, po 9000km nie potrzeba było mi lżejszego. Podjadę na tym na każdy wiadukt, most i wyjadę z każdego tunelu, bez problemu. Drugą tarczę na przodzie (i przerzutkę) tylko bym woził. Jakbym miał górki, dołożyłbym na pewno drugą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, wkg napisał:

Radon Scart Light 9.0. Świetny amortyzator, swietny osprzęt, poniżej 12 kg. Albo ten dsx. 

Napęd 1x to specjalizowany, drogi w eksploatacji napęd dla ścigantów. W najdroższych wersjach lżejszy. 

Ładny ten Radon i fakt leciutki. 

Te opony na pewno się nadadzą na leśne podjazdy i zjazdy? Bo tak troszkę niepozornie wyglądają. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, FilipBonn napisał:

Te opony na pewno się nadadzą na leśne podjazdy i zjazdy? Bo tak troszkę niepozornie wyglądają. 

Na ubite leśne ścieżki ok, byle nie za dużo błota albo sypkiego piachu. To jedne z popularniejszych opon gravelowych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.07.2021 o 20:54, FilipBonn napisał:

Dzięki za odpowiedzi, czyli raczej Cross. Będę się rozglądał co jest dostępne, bo na razie chyba nie wiele, na szczęście mogę poczekać.

Mam jeszcze pytanko odnośnie "napędu" jaka jest różnice w założeniach co do jazdy na 1x12 a 2x11 ?

Jest odwrotnie niz Ci tutaj radzą, napęd 1x jest mniej podatny na spadanie łańcucha. Koronki blatu w 2x muszą być zrobione tak by przerzutka je była w stanie przerzucać, czytaj by łańcuch mógł łatwiej z tego blatu spadać. Co najwyżej w 1x czasem moze Ci braknąć na szosowych zjazdach. Mi czasem "brakuje" przy kompaktowej korbie w szosie, ale to może dobrze bo zjazdy po ponad 70 (w przypadku tego gravelowego 1x pewnie z 50)km/h to niezbyt bezpieczne.

W budżecie mysle też dasz rade kupić fajnego gravela, np ten : https://www.romet.pl/Rower,BOREAS_1,10,792,799,15488,2021.html#c2b280964b00-52 

czy troche ponad te : 1x https://www.decathlon.pl/p/rower-gravelowy-grvl-520-1x11-sram-apex-1-meski/_/R-p-313016 2x https://www.decathlon.pl/p/rower-gravelowy-grvl520-subcompact-meski/_/R-p-313015

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Jest odwrotnie niz Ci tutaj radzą, napęd 1x jest mniej podatny na spadanie łańcucha. Koronki blatu w 2x muszą być zrobione tak by przerzutka je była w stanie przerzucać, czytaj by łańcuch mógł łatwiej z tego blatu spadać.

Tyle że masz w napędzie jednak tą przerzutkę której klatka trzyma łańcuch w ryzach.

Tylko do tego się odnoszę bo wybór 1x czy 2x jest nieco bardziej skomplikowany i zależy od preferencji/trasy/umiejętności/tempa i wielu innych. Poza szosowym rowerem, bo tu jednak 1x to kalectwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Mateusz_Brycki napisał:

W budżecie mysle też dasz rade kupić fajnego gravela, np ten : https://www.romet.pl/Rower,BOREAS_1,10,792,799,15488,2021.html#c2b280964b00-52 

  Boreas 1 to nie jest fajny gravel. To rower przełajowy przepudrowany na gravela. Pozbawiony w ogóle miękkich przełożeń, najlżejsze to 40/32, gorzej niż nawet w przeciętnych rowerach szosowych. O ile pamiętam 10-rzędowy sram Apex nie obsłuży większych kaset, więc żeby coś z tym zrobić trzeba praktycznie cały napęd wymienić. 

Boreas 2 jest już ok jak ktoś szuka sportowego gravela, ale to nie ten budżet. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, abdesign napisał:

1x czy 2x jest nieco bardziej skomplikowany

W ogóle temat dobru napędu jest może nie skomplikowany ale nie na jedno zdanie. 

Nie spotkałem jeszcze na tej grupie wątku który by to kompetentnie poruszał - ot - przekomarzanki lub śmieszne kalkulatorki. Nikt sie jednak nie zastanawia co do tych kalkulatorków podstawić.

Nawiasem , jakoś w crossach - bo takiego kolega szuka - ciężko o 2x. I nic w sumie dziwnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Macie racje z przełożeniami w romecie Boreas, ale szczerze nie pomyślałem ze może być za twardo. Ze spadaniem łańcucha, to jednak pozostanę przy swoim bo przerzutka bardzo średnio przed spadaniem łańcucha chroni, a by z 1x łańcuch spadl to trzeba sie bardzo mocno postarać, nigdy mi sie nie udało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...