Skocz do zawartości

[Korba MTB w Gravelu] ktoś przerabiał ?


chrismel

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś wkładał korbę MTB do Gravela ? Najbardziej interesuje mnie połączenie Sora + Alivio 9s. Na przykład w Marinie Four Corners.

Jest na ten temat film na YT: https://www.youtube.com/watch?v=6P_Xi8OVdzw ale tam się to skończyło na napędzie 10s a tego chcę uniknąć z uwagi na koszty.

Są do nabycia gotowe konfiguracje:

Trek 520 (korba Alivio 26/36/48, przerzutka Sora): https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-wyprawowe/520/520/p/24000/

Salsa Marrakesh (korba Alivio 26/36/48, przerzutka Alivio): https://salsacycles.com/bikes/marrakesh/2020_marrakesh_sora

Czyli gdybym wybrał korbę 26/36/48 temat byłby pewnie łatwy do ogarnięcia. Do rozwiązania miałbym chyba tylko kwestię linii łańcucha (szosa 45, MTB 50) i Sora która jest w standardzie by to ogarnęła. Ale chciałbym włożyć korbę 22/30/40. Więc nie sądzę żeby dało się opuścić wózek Sory tak nisko żeby łapał 22T. Może jednak ktoś temat przerabiał lub gdzieś w necie znalazł gotowe rozwiązanie ? Szukam intensywnie od paru dni i nie natknąłem się na takowe. Wszędzie rozmowy teoretyczne lub rady typu "załóż miększą kasetę". A mi nie chodzi tylko o miękkie biegi ale również o stopniowanie. Natomiast przełożenia typu 48/50 x 11/12 są pozbawione jakiegokolwiek sensu dla mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do napędów 9s shimano nie różnicowało ciągu linki.

W przypadku 10s też (za wyjątkiem klamkomanetkami tiagry 4700) można sobie założyć przerzutkę mtb 7/8/9 i będzie działać jako 10s. Kiedyś tam nawet "na awarii" miałem przez chwilę z klamkami 5700 przerzutkę rd-m570 i robiła za 10-kę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Odpowiem sam sobie w temacie bo może ktoś będzie miał podobny pomysł i natknie się na tego posta.

Założyłem korbę 22/30/40 + suport BB52. Dajemy dwie podkładki z lewej strony, jedną z prawej. W tej konfiguracji nie ma potrzeby wymieniać fabrycznej przerzutki Sora która jest w Marinie 4C. Wózek ma wtedy minimalny prześwit, niewiele ponad 1 mm, góra 2 mm ale nie obciera. Przerzutka obsługuje cały zakres kasety na zębatkach 22 i 30 bez obcierania. Na zębatce 40 nie obsługuje 3-ch najmiększych przełożeń (właściwie obsługuje ale obciera). Czyli na 40T mamy do dyspozycji 6 koronek. Skoro fabryczna Sora obsługuje tą korbę to obsłuży także 22/32/44 i 26/36/48 czyli każdą korbę MTB i trekkingową.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Dorzucam info o różnicy w niesymetryczności korby przy takim zamontowaniu podkładek do suportu.

Odległość pomiędzy wewnętrzną stroną ramienia korby a zewnętrzną stroną rury podsiodłowej wynosi u mnie:

58 mm z prawej strony

64,5 mm z lewej strony

W przypadków platform jest to nieodczuwalne ale może mieć znaczenie przy pedałach SPD.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.07.2021 o 00:40, chrismel napisał:

Odpowiem sam sobie w temacie bo może ktoś będzie miał podobny pomysł i natknie się na tego posta.

Założyłem korbę 22/30/40 + suport BB52. Dajemy dwie podkładki z lewej strony, jedną z prawej. W tej konfiguracji nie ma potrzeby wymieniać fabrycznej przerzutki Sora która jest w Marinie 4C. Wózek ma wtedy minimalny prześwit, niewiele ponad 1 mm, góra 2 mm ale nie obciera. Przerzutka obsługuje cały zakres kasety na zębatkach 22 i 30 bez obcierania. Na zębatce 40 nie obsługuje 3-ch najmiększych przełożeń (właściwie obsługuje ale obciera). Czyli na 40T mamy do dyspozycji 6 koronek. Skoro fabryczna Sora obsługuje tą korbę to obsłuży także 22/32/44 i 26/36/48 czyli każdą korbę MTB i trekkingową.

Cześć, dzięki za drogocenne informacje!

Jaki prześwit wózka masz na myśli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie kompatybilna.

Ja założyłem FC-MT500: https://www.bikester.pl/shimano-mtb-fc-mt500-korba-3x10-rz.-40-30-22-zebow-M442522.html oraz kasetę 11-28. Jak wspomniałem w pierwszym poście oprócz miększych przełożeń zależało mi też na stopniowaniu. Ta kaseta ma następujące: 11-12-13-14-16-18-21-24-28. W efekcie na środkowej zębatce 30T mam do dyspozycji 4 koronki (11-12-13-14) w zakresie prędkości od 21,5 km/h przy kadencji 75 do 33 km/h przy kadencji 90. Natomiast prędkość maksymalna na kombinacji 40T przód 11T tył to prawie 50 km/h przy kadencji 100 co akurat dla mnie jest aż nadto wystarczające. Wybrałem ten model bo Alivio nie występuje w tym stopniowaniu a korba FC-MT210 jest cięższa o około 250g i nie ma wymiennych zębatek.

Edytowane przez chrismel
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To bardzo indywidualna kwestia zależna od wielu czynników. Każdy powinien skorzystać z kalkulatora przełożeń i dobrać je pod siebie. Jak dla mnie te wielkie blaty typu 48+ są absurdalne bo praktycznie nie przekraczam 40-45 km/h. Podobnie pewnie jak większość rowerzystów. No chyba że jest się takim rowerzystą jak SAFA Brian: https://www.youtube.com/c/SAFABrian :) Na jednym z filmików widziałem u niego na liczniku 80 km/h. Albo jesteśmy prosem i jeździmy grubo ponad 100 km/h: https://www.youtube.com/watch?v=FN6Z8UgVOuw Wtedy to nawet 54 za mało :)

Edytowane przez chrismel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Chciałbym trochę odświeżyć temat, bo z tego co widzę @chrismeldobrze orientujesz się w kwestii korb MTB w takiej konfiguracji :)

Posiadam Marina Muirwoodsa do którego wsadziłem napęd szosowy (pełna Sora 2x9 - klamkomanetki + przerzutki), aczkolwiek myślę nad zmianą korby na SHIMANO FC-MT210 46-30 (wiem, że nie będzie to wielka zmiana z 50-34, ale tak się składa, że korbę Sory mogę wykorzystać w innym rowerze, a tu chętnie zamontuje trochę tańsze, a zarazem bardziej miękkie rozwiązanie).

I tu pojawia się pytanie - czy zmiana korby i suportu (na BB52) to wszystko co wystarczy zrobić? Czy w tym układzie powinienem kombinować z czymś jeszcze (np. przednią przerzutką)?

Będę wdzięczny jak znajdziesz chwilę, żeby podzielić się swoimi doświadczeniami :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MT 210 ma linię łańcucha 48.8 mm: https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/acera-m3000/FC-MT210-2.html

GRX 47 mm: https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/grx-10-speed/FC-RX600-10.html

Sora 43,5 mm: https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/sora-r3000/FC-R3000.html

Dlatego przy takiej zmianie lepiej użyć korby GRX. I zdecydowanie polecam ten wariant pomimo większych kosztów. Przy MT 210 może nie wystarczyć zakresu regulacji przedniej przerzutki. Oczywiście w obydwu wariantach dajemy więcej podkładek pod suport z lewej strony żeby korbę przesunąć i skorygować inną linię łańcucha. Przednią przerzutkę trzeba będzie obniżyć czyli musi być na obejmę a nie direct mount. To wszystko co trzeba zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • 2 miesiące temu...
W dniu 23.06.2021 o 06:53, Tomek21001 napisał:

38/24  9s

82WVKCL.jpg

 

Odkurzajac znów trochę temat - drogi mój imienniku Tomku - widzę że pedały SPD - jak zmiana linii łańcucha wpłynęła na bloki, choć Ty zamieniłeś korbę na 2 rzędy więc chyba jest mniejsza asymetria niż gdybym zachował 3 rzędową z przodu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...