Skocz do zawartości

[2022] Nowy Scott Spark


Rafu

Rekomendowane odpowiedzi

Eh, tylko zmarnowałem czas. :D Trzeba było od razu dopisać, że goście oceniają z perspektywy trailowców-endurowców. I oceniają wersję trail porównując z innymi rowerami z tego segmentu i pod kątem tego typu jazdy.

To, co on wymienił za wadę (WTF?) - duża sztywność boczna - jest dla mnie właśnie jednym z kluczowych elementów w rowerze i nawet wczoraj wieczorem się nad tym zastanawiałem. 

Kokpit kwestia gustu, mnie też się nie podoba, ale czepianie się problemów z montażem uchwytu do lampki (który jak widać na nocnym nagraniu jednak dał radę założyć... ;)), to już moim zdaniem szukanie dziury w całym. Może on nigdy nie jeździł na szosie i nie wie jak tam to wygląda? Ja jestem przyzwyczajony. Prawdą jest jednak, że bardzo ogranicza to możliwość wprowadzenia zmian w kokpicie i zacieśnia je wyłącznie do produktów Syncrosa (o czym już w filmie nie powiedzieli) i to jest chyba największą moim zdaniem bolączką tego projektu.

Kolejna rzecz - port dostępowy i sam dostęp do regulacji dampera. No tutaj to już gość poleciał... W innym rowerze też musiałby podciągnąć linkę, gdyby sprawdził działanie blokady przed samą jazdą, różnica jedynie taka, że damper byłby na wierzchu i oszczędziłby 3-5 sekund na zdjęcie pokrywy. ;) To tak, jakby testował samochód i powiedział, że jest do d..., bo przed jazdą zapomniał nalać paliwo, a ma za daleko do stacji sprzedającej diesla, bo do tej pory jeździł w gazie.

Mnie nie przekonali...

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jeśli jakaś firma wypuszcza rower ze skokiem 130/120mm który udaje "trailowca" to nic dziwnego że jest oceniany z perspektywy "trailowców-endurowców". Ale jeśli ktoś taki ci mówi, że na tym rowerze nie udało mu się poprawić czasu na żadnym odcinku trasy, to ciekawe jak by takie porównanie wyglądało z perspektywy XC ściganta?

 

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Goście testowali "zwykłego" Sparka, a nie Sparka RC... Bredzą coś o słabym dostępie do dampera i problemów z linkami... Akurat te rzeczy uważam za zalety, tym bardziej że schowane linki nie wpływają na ruchy kierownica, a damper, po prawidłowym ustawieniu parametrów pracy pozostaje zamknięty, czysty i suchy... Samo ustawienie zajęło mi całe 90 sekund 😁 

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No w sumie racja, bo to wątek ogólnie na temat nowego Sparka, nie tylko Sparka RC. Ja to odebrałem z perspektywy właśnie roweru XC, bo takiego szukam, ale teraz puknąłem się w głowę. ;) Posypuję ją popiołem, wybaczcie! :sweat:

Trailu czy enduro nie jeździłem, więc nie będę się kłócił. Pewnie mają rację. 

Natomiast w kontekście roweru XC i sztywności bocznej podtrzymuję, co napisałem wyżej. Reszta dotyczy obydwu wersji i też uważam, że to takie czepianie się byle się czegoś przyczepić.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Alsew

Dokładnie to miałem napisać. Sam praktykuje XCM i XC i jak dla mnie Spark RC jest za bardzo "trail" (czy jak tam toto się nazywa 😁). Mówię o skoku 120mm i oponach 2,4. Wolałbym go ze skokiem 100mm i oponami max. 2,25 a co za tym idzie, na węższych czyli lżejszych kołach.

No i oczywiście uważam za niepotrzebne i niecelowe pchanie do rowerów XC widelca 34 (FOX w RC Team Black). Pomijając już fakt, że Scott, z uporem maniaka pcha do nowych Sparków RC "drewniane" SID'y ...

 

Edytowane przez KNKS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie istnienie dwóch "różnych" Sparków jest mocno dyskusyjne. Zwykły Spark wg Scotta ma widelec wysokości 540mm, a RC ma 530mm. Większa jest czasami różnica między widelcami dwóch różnych producentów o identycznym skoku. Do tego zakłamana różnica w kątach ramy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz, w poprzedniej generacji Spark'a, różnice między RC a "zwykłym" były dużo bardziej zauważalne. Sam nie wiem po jaka cholerę nowy RC zaczyna przypominać enduro... Dodam tylko, że nie jest to moja odosobniona opinia... Co nie zmienia faktu, że dopiero sezon startowy nakreśli zdolności "maratonowe" i XC Sparka RC. Wyjdzie w praniu.

Niemniej jednak jeśli komuś nie zależy na urywaniu dziesiętnych części watów na płaskim i poprawianiu KOM'ów na podjazdach to doceni trailowe naleciałości. Głównie podczas technicznych zjazdów i ciężkich sekcji XCO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, KNKS napisał:

@Alsew

Dokładnie to miałem napisać. Sam praktykuje XCM i XC i jak dla mnie Spark RC jest za bardzo "trail" (czy jak tam toto się nazywa 😁). Mówię o skoku 120mm i oponach 2,4. Wolałbym go ze skokiem 100mm i oponami max. 2,25 a co za tym idzie, na węższych czyli lżejszych kołach.

No i oczywiście uważam za niepotrzebne i niecelowe pchanie do rowerów XC widelca 34 (FOX w RC Team Black). Pomijając już fakt, że Scott, z uporem maniaka pcha do nowych Sparków RC "drewniane" SID'y ...

 

A jeździłeś na tym SID, co uważasz za drewniane działanie? Ja uważam że jest bardzo płynny i miękki. Bardziej niż poprzedni wersja 100mm z 2018 do którego bezpośrednio porównuje jego pracę. DebonAIR daje radę poczucie miękkości a nie drewna. W dół poezja do góry mam manetkę, którą upośledzam jego działanie tak by jechało się lepiej. Zawsze można wybrać jakiś live valve od fox lub może za niedługo Flight attenden od Sram/Rockshox.

Co do filmu spoko, gość odniósł się bardziej do trialowania, puszczając kilka gaf, bo co ma brak regulacji blokady z zewnątrz do ogólnego wrażenia. Jak było źle ustawione to ustawia się raz i ma działać - można zapomnieć.

Przy okazji coś kuleje ten QA w Scott, jak nie śruba, to nie ustawiona właściwie blokada zawieszenia w nowym rowerze. 
 

Jak dla mnie i każdej osoby jeżdżącej XC sztywność boczna to coś czego się pożąda, a nie jakiś niepotrzebny dodatek, tu nie da się pogodzić za pomocą jednej ramy dwóch frontów trial i XC. Dlatego powstało DownCountry i jest więcej skoku miękko (ale nie za miękko) i lekko by móc trochę poszaleć cisnąć z góryw, ale znów nie męczyć się jeżdżąc pod górkę turlając niepotrzebne kilogramy i tracąc waty bo mała sztywność. 

Jak dla mnie wersja RC jest naprawdę czymś czego szukałem. Takie ostrzejsze XC ale znów nie enduro. 

 

Edytowane przez Shamtu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, KNKS napisał:

Sam praktykuje XCM i XC i jak dla mnie Spark RC jest za bardzo "trail" (czy jak tam toto się nazywa 😁). Mówię o skoku 120mm i oponach 2,4.

Co masz na myśli? Albo inaczej...jak to się objawia w praktyce? Jest "mułowaty", mniej responsywny, ciężej się złamać w zakręt czy wręcz przeciwnie? Nie wiem, jaka jest charakterystyka rowerów trail. I chyba Ty też się w tym segmencie średnio orientujesz sądząc po stylu tej wypowiedzi. 😜

Ja właśnie chciałbym do niego od razu wrzucić swoje koła z oponami 2,25.

Jeśli chodzi o SIDa, to widzę, że wielu producentów stawia na te widelce. Ci powszechnie znani, jak i ci mniej popularni. Zapewne kwestia ceny...
Mnie osobiście SID odpowiada. Lubię czuć, co się dzieje pod kołami i rzadko jeżdżę turystycznie, więc FOX uchodzący za czulszy i bardziej pluszowy mógłby mi się nie spodobać. Aczkolwiek dłużej na FOXie nie miałem okazji jeździć, więc kto wie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Shamtu napisał:

A jeździłeś na tym SID, co uważasz za drewniane działanie?

Tak. W Sparku RC 2022 wyposażonym w widelec SID Select RL3 Air. W garażu mam starszego Sparka RC 2019  z widelcem SID'a RockShox SID RL3 . Tak więc bezpośrednie porównanie. Nie widzę jakiejś szczególnej różnicy. Amor jak amor. Starszy lepszy bo ma właściwy skok 😉

Ale to nie jest temat o porównywaniu SID'ów 2019 vs 2022 😁 Jeden woli RockShox'a a drugi woli FOX'a. Życie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, TheJW napisał:

Co masz na myśli? Albo inaczej...jak to się objawia w praktyce? Jest "mułowaty", mniej responsywny, ciężej się złamać w zakręt czy wręcz przeciwnie? Nie wiem, jaka jest charakterystyka rowerów trail. I chyba Ty też się w tym segmencie średnio orientujesz sądząc po stylu tej wypowiedzi. 😜

Ja też nie jestem specem w tej materii ale patrząc na tabelkę porównawczą geo którą zamieściłeś w innym temacie (Scale,Spark,Lux,Oiz) to moja uwagę przykuwa głównie baza kół tego nowego Sparka i różnica w stosunku do Scale w tym samym rozmiarze jest na poziomie 6cm, a w porównaniu do innych FS to są około 4cm. Więc większa "mułowatość", mniejsza "rezponsywność" (cokolwiek to znaczy) i to że "ciężej złamać się w zakręt" jest sprawą oczywistą. Jak na XC to jest mały wóz drabiniasty 😋

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może mi ktoś wytłumaczyć jak ma się pojęcie "responsywność" do roweru FS o skoku 120mm i wieloosiowym zawierzeniu?  Dla mnie responsywna to może być szosa w rozmiarze S, na ultrasztywnym widelcu i oponkach 26C. Szybka wyścigówka FS ma być przede wszystkim zbliżony prowadzeniem do HT na szybkich odcinkach i mieć precyzyjne i progresywne zawieszenie pozwalające jechać szybko na odcinkach technicznych. 

Moim zdaniem RC jedzie bardzo pewnie po odcinkach technicznych, świetnie zjeżdża i w tej materii nie ma słabych punktów. Jednak te same cechy powodują że przy szybkiej jeżdzie po "płaskim" może odstawać od Lux'a czy Supercalibra czy starszego RC.

18 godzin temu, TheJW napisał:

 Nie wiem, jaka jest charakterystyka rowerów trail. I chyba Ty też się w tym segmencie średnio orientujesz sądząc po stylu tej wypowiedzi.

 

Nie trzeba być mistrzem świata w trail'u (cokolwiek to znaczy) czy innym enduro żeby zauważyć że szerokie, baloniaste opony i o 20% większy skok zawieszenia nie jest domeną rakiet XC służących do wygrywania. Dokładając do tego bazę kół, co jasno określił kolega @Alsew, dochodzimy do wniosku, że nowy Spark to pewne novum, które to niekoniecznie musi się przyjąć...  Jako zawodnik od płaskich maratonów powinieneś o tym wiedzieć 😉

I nie zrozumcie mnie żle, Spark RC to świetny, wszechstronny rower. Tylko niekoniecznie dla mnie.

Edytowane przez KNKS
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż...chyba za bardzo się napaliłem. :) Analizuję, porównuję, czytam opinie między innymi Wasze i dochodzę do wniosku, że faktycznie na chwilę obecną 120/120 skoku to trochę bez sensu. OK, planuję 2 etapówki, 3-4 urlopy w górach, do tego generalkę w Świętokrzyskich, ale mimo wszystko większość czasu i tak ten rower będzie jeździł po Mazowszu (chociaż i tak staram się wybierać jak najtrudniejsze trasy i pętle). Także to takie trochę strzelanie z armaty do wróbli. Tym bardziej, że w zeszłym roku na HT dałem w górach radę lepiej, niż niejeden na fullu. Zostanę chyba jeszcze ten sezon przy Scale'u i zobaczę, co producenci będą mieli do zaoferowania na kolejny oraz jakie będą moje plany na kolarską przyszłość.
No i będzie też wiadomo, co z tym nowym Sparkiem...czy się przyjmie, czy nie, czy wyjdą jakieś nowe wady i problemy. Coraz więcej osób wstawia zdjęcia ram pękniętych z powodu odkręcającej się śruby mocującej damper, było o tym wcześniej. :)

Natomiast gdybym miał bliżej do gór lub w górach mieszkał, to po przeprowadzonych analizach i porównaniach raczej bez wahania wziąłbym tego Sparka. ;)

A co do samej konstrukcji... Zastanawia mnie, czemu Scott nadal nie robi nic w kierunku zabezpieczenia górnej rury przed obijaniem przez klamki i manetki. Mam tak w Scale'u, ludzie już narzekają na to w nowym Sparku. Canyon ma swoje rozwiązanie, Spec wprowadził swoje... U niektórych producentów problem w ogóle nie występuje.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w Treku narzekam na tego typu zabezpieczenia. Być może mam większe ograniczenie skrętu kierownicy, bo ten system ma chronić dolną rurę przed uderzeniem korony amortyzatora. Niemniej takie ograniczenie skrętu jest uciążliwe przy manewrowaniu rowerem na klatce schodowej, a i kilka razy w terenie zabrakło mi skrętu kierownicy przy jakichś ciasnych nawrotkach (no nie umiem zarzucić tyłem, tym bardziej na podjazdach).

@Alsew

Ja bym tak na same cyferki nie patrzył. Na papierze mój stary cross wychodził zwrotniejszy niż 29er, o 1cm krótszy tylny trójkąt, kąt główki większy o 0,5°, baza kół krótsza o 5,6cm.
W praktyce góral był zwrotniejszy. Nie mierzyłem faktycznych kątów, więc jedynie mogę się domyślać, że w crossie widelec był za długi, a w "xc" za krótki w stosunku do specyfikacji geometrii tych ram.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za link, przeczytałem w wolnej chwili i ta recenzja dalej nie jest zbytnio optymistyczna, gdy kupujesz nowy rower do XC to ostatnia rzecz jaką chcesz przeczytać to :

"Even then, it doesn’t have quite the same reactions as some of the more taught XC bikes around – perhaps due to a touch of frame flex."

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...