Skocz do zawartości

[Napęd] Strzelanie przy „wywieraniu nacisku na rower”


stinx

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, mam rower Romet Huragan 4, który aktualnie ma niecałe 400 kilometrów przebiegu i ostatnio doszły do moich uszu dźwięki, wydaje się że z okolic mostka ale mogę się mylić. Jest to dźwięk, który można nazwać „strzelaniem”. Dźwięk pojawia się wg. moich obserwacji przy mocniejszym nacisku na platformy. Jeszcze nie próbowałem żadnego sposobu odnalezionego w internecie bo nie wiem od czego zacząć. Czy możliwe że dochodzi ten dźwięk ze sztycy siodełka? Czy raczej obstawiać mostek/stery? Jeśli to ma znaczenie podrzucam kilka informacji ze specyfikacji roweru poniżej.

widelec Full Carbon Tapered

mechanizm korbowy Shimano Tiagra FC-4700 52/36T 172,5 mm

obręcze Alexrims CX35 700c

piasta tył, przód Novatec F362SB-SS, Novatec A361SBT

kaseta / wolnobieg Shimano CS-HG500 11-42T 10 speed

kierownica FOV Road 420 mm aluminiowa

sztyca aluminiowa 27,2 mm 400 / 350 mm

mostek kierownicy TDS-RD701-8 100 mm aluminiowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Suport>pedały>sztyca(jarzmo, rura, obejma)>mostek.

Tak bym to zrobił.

Rower nowy, więc miało prawo się coś ułożyć. Możesz przejechać jeszcze 200-400 km i oddać po prostu rower na przegląd. Możliwe że koła też będzie trzeba poprawić po takim przebiegu. Romet nie słynie z dobrego montażu. Na pewno nie zaszkodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Diagnozuj podczas jazdy. Złap kierownicę bardzo lekkim chwytem, nawet dwoma palcami jak będziesz się pewnie czuł i ciśnij na pedały. Jak strzelanie ustanie to kierownica/mostek/stery, jak nie szukasz dalej. Pojedź chwilę na stojaco, jak przestanie strzelać to sztyca/jarzmo. Ogólnie takie zjawiska powstają jak się gdzieś syf dostanie i pomaga rozebranie, dokładne wyczyszczenie i nałożenie świeżego smaru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś ustaliłem że na 99% dźwięk dochodzi z tych okolic (zdjęcie), nawet nie muszę siadać na rower, wystarczy ruch albo nacisk na którąś stronę kierownicy i jest ten charakterystyczny dźwięk. Tutaj na filmie powinno być na początku i na końcu słychać ten dźwięk. https://streamable.com/nr28qk

9213640A-7ED4-46EE-A765-D8144F034DEC.jpeg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ta pasta jakaś konkretna? Bo są na bazie miedzi itp.. pracuję w motoryzacyjnym więc może nada się coś co mam na sklepie? Plus jakim momentem taki mostek dokręcić bo akurat mam dynamometr taki 5-25 NM?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj odkręciłem kierownicę, wyczyściłem mostek oraz kierownice, skręciłem i strzelanie nie ustało... dokręciłem wszystkie ruchome elementy kluczem dynamometrycznym i na ostatni element wypadł mi mostek od strony widelca, bałem się wcześniej tam to na siłę dokręcać ponieważ cały widelec jest karbonowy. Wczoraj dokręciłem 5,25 NM (klucz nie jest mega profesjonalny więc nie chciałem mocniej a napisane jest max. 6 NM) właśnie przy widelcu i wydaje mi się że tutaj leżał problem a przynajmniej nie udało mi się wywołać tych strzałów jak uprzednio na postoju, dzisiaj spróbuję przetestować podczas jazdy.

 

image.png.53d5094ed378b45b68e35016b16693de.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały update - dzisiaj po całkowitym zdemontowaniu mostka można było zauważyć pęknięcia.. z tej strony mostek dokręcany był tylko przez "serwis" rowerowy.. mogło więc to być powodem? Dodam że poszczególne zdjęcia są z różnych perspektyw i dziur mocujących, żadne nie przedstawia tego samego pęknięcia.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz mam problem bo sam nie wiem jak mocno dokręcić mostek na widelcu, który ma rurę karbonową... ktoś ma jakieś doświadczenie? I uprzedzam - tak na 100% nie tylko dół widelca jest karbonowy a w całości jest karbonowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między mostkiem a rurą sterową? Nie.. ale to tak powinno być że fabrycznie też żadnej pasty nie ma a koniecznie musi być? Do tego użyć tej samej co wcześniej była opisana czy inna? Kontaktowałem się też z mobilnym serwisem z Krakowa, który mocno jest polecany po opiniach i on powiedział żeby nie smarować mostka w żadnym miejscu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, stinx napisał:

Między mostkiem a rurą sterową? Nie.. ale to tak powinno być że fabrycznie też żadnej pasty nie ma a koniecznie musi być? Do tego użyć tej samej co wcześniej była opisana czy inna? Kontaktowałem się też z mobilnym serwisem z Krakowa, który mocno jest polecany po opiniach i on powiedział żeby nie smarować mostka w żadnym miejscu..

Pasta nawet jeśli nie pomoże to i nie zaszkodzi. Podstawa to też dobrze wyczyścić elementy przed składaniem, można nawet benzynką ekstrakcyjną przetrzeć.
W moim Eskerze po 3 miesiącach od zakupu miałem identyczne efekty. Problem ustał dopiero po czyszczeniu mostka, wyciągnięciu widelca, przesmarowaniu nowym smarem gniazd łożysk i rury sterowej oraz poskładaniem wszystkiego z odpowiednią siłą. Istotne jest prawidłowe ustawienie luzu całego widelca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się obawiam samodzielnie rozkręcać widelec ponieważ nie wiem jak mocno mogę skręcić mostek na nim żeby go nie uszkodzić, teraz robił mi to właśnie człowiek z mobilnego serwisu rowerowego, wymienił mostek, wydawało się być ok gdy to zrobił ale niestety przy dłuższej trasie niż kółko koło domu wyszło że nie ustąpiło..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeważnie gdzieś na mostku jest nadrukowana siła jakiej można użyć. Przeważnie jest to 5-6 Nm w komplecie z karbonem (bywa do 8 przy samym aluminium). Ja bym mimo wszystko spróbował pasty lub sprayu do karbonu. Tak jak pisałem wcześniej, winne może być też zabrudzone gniazdo łożysk sterów. Pamiętaj też o dokręcaniu śrub na mostku na przemian po trochu i dopiero na końcu dociąganie do właściwej siły. Luz na widelcu w sumie łatwo wyłapać na postoju wciskając hamulce i ruszając rowerem - przód tył.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dokręcę to wszystko, wyczułem jeszcze delikatny luz przy wciśniętym hamulcu na postoju, chyba za słabo dokręcona ta śruba pionowa w rurze sterowej. Dokręcę to wszystko ale jak już przyjdą mi te pasty żeby dwa razy nie odkręcać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Więc stwierdzam że nasmarowałem wszystko (rurę sterową/mostek, kierownica/mostek i dla pewności rura podsiodłowa/rama), wymieniłem mostek (pożyczyłem 90mm i zamówiłem swój właśnie 90mm 6° z mocniejszego alu) zrobiłem w środę 70 dzisiaj 80 kilometrów (przy okazji potestowałem buty i pedały na spd-sl) i stwierdzam że strzelania, stukania itd. już nie ma. Więc prawdopodobnie wydobywało się to z okolicy właśnie tych nasmarowanych. Ogólnie wszystko sobie sam skręciłem i żadnych luzów na sterach ani kierownicy. Niestety po raz kolejny zawierzyłem wcześniej specjaliście i on to spartaczył..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...