Skocz do zawartości

[odchudzanie] Nowy projekt - Scott Sportster Tour


klon

Rekomendowane odpowiedzi

Masa sztycy po docięciu? Musimy znać objętość obciętego kawałka i gęstość materiału, z jakiego jest wykonany, a potem wykonujemy działanie matematyczne: [(Średnica zewnętrzna sztycy x obcięta długość) - (średnica wewnętrzna sztycy x obcięta długość)] x gęstość aluminium (jego stopy konstrukcyjne niewiele się różnią tym parametrem: https://www.engineeringtoolbox.com/metal-alloys-densities-d_50.html). Jeśli sztyca nie jest cieniowana (a te tańsze zwykle nie są) to można dość dokładnie oszacować, o ile obniży się waga po docięciu. Przy cieniowanych i niezbyt dużych obcinanych odcinkach też wielkiego błędu nie będzie. Tanie sztyce ze słabszych stopów mają dość grube ścianki, więc ich docinanie daje większy zysk niż w tych drogich, z kutym jarzmem, które mają na dole małą grubość rurki. Podobnie jest z cieniowanymi kierownicami, które na końcach mają cieniutkie ścianki.

Jak wspominałem, warto jeszcze wymienić dętki, bo te są naprawdę ciężkie, a opony masz wąskie i ja bym zaryzykował nawet z takimi dętkami: https://karbonowy.pl/detki/726-detka-vittoria-ultralite.html

Lżejsza dętka daje też zwykle nieco niższe opory toczenia, więc to podwójny zysk.

Moim zdaniem klon podchodzi do tematu całkiem rozsądnie. 

P.S. Też wydłubywałem odblaski z pedałów. 

P.S 2.

Już mi się nie chce poprawiać, ale ten wzór który podałem to taki skrót myślowy. Chodzi o to, że objętość walca to pole powierzchni podstawy (koła) razy wysokość, więc "pierkwadrat" x h. Więc wyznaczamy objętość dużego walca (średnica zewnętrzna sztycy), potem małego (średnica wewnętrzna) i odejmujemy, otrzymując objętość rurki. A potem mnożymy przez gęstość materiału.  

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marvelo, możliwe, że będę zmieniał opony na 700x42, Continentale, które polecałeś wcześniej wydają się ciekawe. muszę pojeździć i zobaczyć jak te się sprawdzą na ścierzkach w lesie. Jak zostanę przy Maxxisach, to przy okazji spróbuję ultralite'ów Vittorii. Szkoda tylko, że nie ma ich w wersji pod zawór AV, skoro już mam taki otwór w obręczach, to żal nie korzystać z kompresorów na stacjach ;)

Mały update wagowy, sztyca po ucięciu(około 5,5cm) waży: 281,5g

PXL_20210617_093433345.jpg

Waga całości teraz to 12,64kg.

Edytowane przez klon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Rower zyskał nowy amortyzator i siodełko, zmienił się napęd na 2x10, zmieniły się klamki hamulca.
Sporo części z odzysku, bo w swoim MTB zmieniłem napęd na 1x12 :D
Teraz jestem całkiem zadowolony z wagi i bardzo zadowolony z tego jak Szkot jeździ.

Do rzeczy, zmiany wyglądają następująco:

Przerzutka tylna Sram x9 z krótkim wózkiem - 204g 309,8g

Kaseta Shimano XT 11-34T - 316g 368,5g

łańcuch Shimano SLX 10sp 247g 305,4g

Siodełko: Specialized Toupe: 250,5g 389,6g

Amortyzator: RST M7 Singleshock: 1673g 2251g

Klamki: Avid FR5: 150g 199,4g 199,3g

Manetki 2x10 Sram x7: 221g

Waga całości, realna, zważona na wadze podwieszanej to 11,38kg

Na chwilę obecną nie przewiduję zmian*. Rower wyszedł naprawdę świetny, jak znajdę chwilę to wrzucę zdjęcia finalnego produktu :D
* ale to nie znaczy, że ich nie będzie, bo może będą lżejsze koła, może dojdzie jakiś lekki bagażnik, a może sprzedam Szkota i zacznę kolejny projekt...czas pokaże!

After:

Spoiler

1642755709_PXL_20231019_004207720(redni).thumb.jpg.abef506b70ff7291588c05bd4fd137d4.jpg

Before:

Spoiler

PXL_20210529_185116854.jpg

 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Małym kosztem możesz jeszcze urwać całkiem sporo gramów na dętkach TPU i decydując się na błotniki plastikowe z jednym punktem mocowania, możesz w nich wtedy jeszcze urwać nieco masy przerabiając stalowe zaczepy na aluminiowe jeśli masz zacięcie ślusarskie.
Jest sporo błotników na rynku lżejszych niż twoje i spełniających swoją funkcję (i do tego w rozsądnej cenie)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...