Skocz do zawartości

[Szybkozamykacz] jak mocno docisnąć?


ZdzichuMaczeta

Rekomendowane odpowiedzi

Jak ktoś ma tyle syfu, że aby wyjąć oś QR z osi koła, potrzebuje 2kg młotka, to nie musi się bać o wypadnięcie koła, bo pewnie ma też tyle syfu w łożyskach, że nie da się obrócić korbą :) . 

Jest jeszcze opcja, że ktoś sprzedał Poxipol jako smar do QR :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Mateusz_Brycki napisał:

Ciekawym efektem tego testu jest to, że oś qr9 się delikatnie skrzywiła przy nakrętce. Może konstrukcja qr9 powoduje że jedna strona jest bardziej podatna na deformacje.

Edit : no jasne że jest, oś przy nakrętce jest osłabiona przez jakieś 3cm gwintu. Więc jak tam się oś odkształca przez siłę hamowania która wypycha koło z widełek. To z czasem musi prowadzić do poluzowania samego mocowania.

Problem luzujących się nakrętek pod wpływem drgań jest znany w inżynierii, a najgorsze są pod tym względem drgania poprzeczne (prostopadłe do osi śruby, a takie właśnie występują podczas hamowania). Jak ktoś nie wierzy, to proszę, wszystko widać na tym filmie:

 To, że na koło z hamulcem tarczowym działają siły próbujące wyrwać je z haków koła to już ustaliliśmy. To są naprawdę duże siły (co może tłumaczyć zgiętą końcówkę osi u Ciebie). Znalazłem artykuł, gdzie nawet przeprowadzono pewne wyliczania tej siły i szeroko opisano to zjawisko: https://web.archive.org/web/20121005235921if_/http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/home/disk_and_quick_release/#slipping

Nawet jeśli koło podlega tylko niewielkim przemieszczeniom, to jeśli nakrętka zacisku będzie od strony tarczy (gdzie swoją genezę mają te siły), nakrętka może się luzować z czasem. Dlatego zalecenie zakładania dźwigni od strony zacisku ma sens. Widziałem nawet akcje przywoławcze (recall) kilku producentów, gdzie dźwignia zacisku ze względu na swoją konstrukcję mogła wejść w kolizję z tarczą i producenci zdecydowali się na wymianę zacisków, a mogli przecież tylko zalecić przełożenie dźwigni na drugą stronę, gdyby to nie miało znaczenia.

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze o teście Junkera i dlaczego drgania poprzeczne są groźniejsze dla połączeń gwintowanych niż podłużne.

Dlatego nie stosuję kleju do nypli i nie zauważyłem nigdy luzowania szprych (na szpychę i nypel działają głównie dynamiczne siły wzdłużne) ale nakrętki i śrubki narażone na drgania poprzeczne czasem zabezpieczam loctitem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W szybkozamykaczu masz i po stronie zacisku i na nakrętce żłobienia, które się wgryzają w miejscu zaciśnięcia. Ja na widelcu i w ramie mam odciśnięte te żłobienia. To nie ma prawa się samoistnie obrócić nawet o jeden ząbek. To jest 100 razy pewniejsze niż wszelkie podkładki sprężyste używane w przypadku nakrętek, którymi musisz obracać aby je dociągnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

N ie psuj tu inżynierom teorii, że niby to coś małe ma utrzymać coś dużego ? To nie samolot, że mały a lata po dużym świecie. Masz wykłady, doktoraty jak ułożenie wihajstra wpływa więc się nie wymądrzaj 🤣

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do dociskania najmocniej jak się da używając młotka.... shimano zaleca dociśnięcie momentem pomiędzy 5,0 do 7,5 Nm. Ostrzega również by dociskać ręką bez żadnych narzędzi... ustawienie dźwigni tak by podczas jazdy dźwignia nie złapała korzenia, który mógłby ją otworzyć czyli wzdłuż goleni albo w tył i to tyle filozofii.

można to sprawdzić w manualu um-3000-h-006-00

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, fw66 napisał:

Tu się wygina widelec i napinają szprychy.

Nie powiesz, że z qr po lewej stronie tego efektu nie będzie.

Jest i wydawał mi sie że mniejszy -> ale nie jest to do zweryfikowania bo jasne ze nie hamowałem z taką samą siłą za każdym razem. Bardziej jednak mnie dziwu fakt wygięcia qr9 po kilku mocniejszych hamowaniach z szybkozamykaczem po złej stronie. Zanim przełożyłem była prosta - jestem tego pewien bo czuć przy odkręcaniu/zakręcaniu - skrzywiona została gwintowana część osi.

 

@seawolf688 I w tym manualu jest napisane

• Install the quick release through the front wheel so the lever is on the brake rotor side as shown in Figure 1 .

image.png.b087e95aeeae79ac4e86627bc4bf9dde.png

 

Nie ma nic o feng shui, raczej shimano nie pisze niczego w manualu bez powodu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śmiem twierdzić, że dźwignia po stronie nienapędowej to taka konwencja i tyle bez większych rozkminek. Ładniej to wygląda podczas fotek, które - zgodnie z konwencją - powinny być robione od strony napędowej z korbą ustawioną na godzinie trzeciej ;) Na siłę mógłbym wymyślić, że w przypadku tyłu pozwala to unikać kolizji z przerzutką albo pancerzem a przód by było symetrycznie z tyłem. Na jeszcze większą siłę mogę wymyślić, że dźwignie po lewej (plus cały szpej hamulcowy) wyrównuje wagę strony napędowej... i tyle. Wpływ położenia dźwigni na hamowanie i siły działające podczas tego procesu - sorry ale aż tak wielkiej siły wymyślającej nie mam ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A z przodu pozwala uniknąć kolizji z tarczą?

image.png.3c374ae684790c42e3edd286203bc369.png

 

Wręcz odwrotnie, szybkozamykacz po stronie tarczy z przodu to  "serious injury may occur as result". Mimo tego shimano nie proponuje przełożenia szybkozamykacza na prawą stronę. Tak samo jak przykład powyżej z recallem Treka, który wymieniał osie qr9 w rowerach wyprodukowanych w latach 2000-2015. 16 lat produkcji, grube miliony $. A starczyłoby obrócić szybkozamykacz i już.

 

@Q_u widze że nadal próbujesz być bardzo zabawny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby ktoś chciał jednak dalej się doktoryzować w temacie klasycznych szybkozamykaczy to poniżej trochę  materiałów na parę wieczorów:

http://kuktl.dept.ku.edu/bicycle/QRReport1.pdf

Generalnie, zaciski z mimośrodem wewnętrznym jednak są pewniejsze i wygodniejsze, bez dwóch zdań. Dałem się kiedyś skusić na jakieś Accenty z tytanową szpilką (fakt, komplet waży poniżej 50 g), ale wygoda ich obsługi nie umywa się do klasycznych zacisków Shimano.

Tarczówek nie mam w żadnym rowerze, więc rozważania o tym, z której strony wsadzić zacisk prowadzę czysto teoretycznie, ale jakość samych zacisków też mnie interesuje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wszystkie materiały sa bardzo ciekawe.

Sam mam umysł ścisły i lubie takie techniczne sprawy.

Wygląda, ze kiedy 20 lat temu pojawiły się tarcze to faktycznie był problem z QR.

Szybkozamykacze były za słabe na te 2000N generowane podczas hamowania.

Jednak w tych wszystkich odnośnikach nie znalazłem ani jednej wzmianki o tym, na którą strone powinny być założone .

Ale ponieważ zadałeś sobie tyle trudu, to ja kupuje argument że drgania z hamulca teoretycznie mogą wpływać na luzowanie nakrętki bardziej z lewej niż prawej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.05.2021 o 10:46, fw66 napisał:

Te wszystkie materiały sa bardzo ciekawe.

Sam mam umysł ścisły i lubie takie techniczne sprawy.

Wygląda, ze kiedy 20 lat temu pojawiły się tarcze to faktycznie był problem z QR.

Szybkozamykacze były za słabe na te 2000N generowane podczas hamowania.

Jednak w tych wszystkich odnośnikach nie znalazłem ani jednej wzmianki o tym, na którą strone powinny być założone .

Ale ponieważ zadałeś sobie tyle trudu, to ja kupuje argument że drgania z hamulca teoretycznie mogą wpływać na luzowanie nakrętki bardziej z lewej niż prawej.

proszę, serwisówka shimano określa na którą stronę

https://si.shimano.com/pdfs/um/UM-3000H-006-00-ENG.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...