Skocz do zawartości

[Szybkozamykacz] jak mocno docisnąć?


ZdzichuMaczeta

Rekomendowane odpowiedzi

To może warto docenić to, ze w autor ma odrobine dystansu do siebie. Ok, na poważnie możesz nie brać i mnie i jego oraz dalej pozostać odpornym na argumenty. A producenci rowerów? Jeśli tylko jeszcze rower jest z QR9 to ZAWSZE szybkozamykacz jest po lewej stronie. Międzynarodowy spisek producentów rowerów? Raczej nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Sansei6 napisał:

Zdarzyło się komuś, żeby samozamykacz puścił i koło wyskoczyło?

Nawet dwa razy. Ale fakt, że była to beskidzka rąbanka, a nie jazda po płaskim. Koło nie wyskoczyło z haków ale jazda z poluzowanym była cokolwiek "dziwna".

Myślisz, że dlaczego napisałem o zaciśnięciu na siłę młotkiem? ;) Nic się nie rozwali, równie dobrze można mieć więcej siły w rękach, ot po prostu trzeba to robić z głową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Mareq_BB napisał:

Aż się zastanawiam jaką piękną teoryjkę by ludzie wymyślili, żeby uzasadnić dlaczego tarcza z przodu jest po lewej stronie

Ależ to oczywiste, bo napęd ( korba, łańcuch ) jest po prawej i tarcza na przednim kole musi być po lewej dla równowagi feng shui.

35 minut temu, fw66 napisał:

Ale ponieważ z tyłu zawsze jest od strony nienapędowej, to przyjeło się że aby było symetrycznie i "wizualnie poprawnie" - z przodu także jest z lewej.

W końcu ktoś napisał dlaczego ;) Tylko i wyłącznie estetyka wchodzi w grę, bo kompletnie nie ma to znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Panowie, 

Akurat mi został ostatni rower z qr9 który do tego ma mocowania pod gopro. Tak mocno odgina się koło gdy szybkozamykacz jest po niepoprawnej stronie. Przy lepszych hamulcach i bardziej przyczepnych oponkach niz szosowe gp5000 efekt się nasili.

 

Ciekawym efektem tego testu jest to, że oś qr9 się delikatnie skrzywiła przy nakrętce. Może konstrukcja qr9 powoduje że jedna strona jest bardziej podatna na deformacje.

Edit : no jasne że jest, oś przy nakrętce jest osłabiona przez jakieś 3cm gwintu. Więc jak tam się oś odkształca przez siłę hamowania która wypycha koło z widełek. To z czasem musi prowadzić do poluzowania samego mocowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Q_u napisał:

No ok, ale to samo ma się do drugiej strony. Tam nie koroduje, nie syfi się?

Podczas zamykania dźwigni zacisku szpilka zacisku ulega rozciąganiu i wyginaniu, a oś ulega kompresji (i w pewnym stopniu też może ulegać wyginaniu w bok). Wprawdzie szpilka ma minimalnie mniejszą średnicę niż oś piasty wewnątrz, ale nie jest możliwe, by szpilka w ogóle nie dotykała osi w środku podczas zapinania. Każde dwie powierzchnie stykające się ze sobą generują tarcie, zwłaszcza gdy nie oddziela je żaden smar  Dlatego siła zacisku od strony dźwigni zawsze będzie nieco większa niż od strony nakrętki. Gdybyśmy wyobrazili sobie sytuację, że szpilka zapiekła się w osi na amen, to zaciskając dźwignię uzyskiwalibyśmy siłę tylko z tej strony. Druga strona trzymałaby się tylko tak mocno, jak mocno dokręcilibyśmy nakrętkę palcami. Oczywiście to jest skrajny przypadek, ale chodzi mi o zobrazowanie pewnego faktu. W idealnej sytuacji, gdyby nie było żadnego tarcia szpilki o wewnętrzną stronę osi, wtedy siła rozkładałaby się po równo na obie strony. Ale i tak od strony dźwigni, zwłaszcza w solidnych zaciskach z wewnętrznym mimośrodem (jak w Shimano), konstrukcja jest masywniejsza i sztywniejsza, a szpilka ma 5 mm i nie ma gwintu (z drugiej ma te 0,5 mm mniej). W filigranowych, odchudzonych zaciskach jest jeszcze gorzej. Dlatego ustawianie zacisku dźwignią od strony tarczy może mieć pewne uzasadnienie.

I jeszcze artykuł o dobrych i złych zaciskach:

 https://handsonbike.blogspot.com/2013/08/difference-between-good-and-bad-qr.html 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, marvelo napisał:

nie jest możliwe, by szpilka w ogóle nie dotykała osi w środku podczas zapinania. Każde dwie powierzchnie stykające się ze sobą generują tarcie, zwłaszcza gdy nie oddziela je żaden smar  Dlatego siła zacisku od strony dźwigni zawsze będzie nieco większa niż od strony nakrętki.

Trudno o bardziej fałszywą opinię :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marvelo Proszę Cię, nie piszmy doktoratu z umiejscowienia klamki zacisku po lewej, czy po prawej. Wynajdywanie koła na nowo zaraz się zacznie.

Jeżeli jest jak piszesz, to te zmiany w tak znacznym stopniu wpływały by na pracę koła podczas hamowania? Kuźwa, lecę posprawdzać swoje QR i w ogóle zrobię je z tytanu, albo lepiej - nie będę hamował, będzie bezpieczniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, wkg napisał:

Trudno o bardziej fałszywą opinię :(

Zapraszam do polemiki. W zacytowanym fragmencie mojej wypowiedzi padło kilka stwierdzeń i mogę tylko sprostować, że w piastach z osiami aluminiowymi o dużej średnicy (np. takimi: https://allegro.pl/oferta/shimano-xt-fh-m770-kompletna-os-piasty-tyl-10411432196?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_content=wybrane&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_UZSD_pla_sport_turystyka_rowery_akcesoria_sport_bicycles&ev_adgr=Rowery&gclid=CjwKCAjwy42FBhB2EiwAJY0yQob39MrPlcC9QSeK4IObOPLHZJvO22pScfjd5RjLA4Tjaejca00O8BoCN_IQAvD_BwE) szpilka ma kontakt tylko z końcówkami osi (tymi kontrami dla konusów), bo oś wewnątrz ma sporo większą średnicę niż szpilka, ale pozostałą część wypowiedzi podtrzymuję. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie polemizuj tylko posmaruj smarem to co i bez smaru by nie tarło :) Ma takie szanse na tarcie jak studnia ma szanse zatrzymać łańcuch od wiadra bo trze o dreny jak się kręci korbą.

A w temacie: Oczywiście, że dzwignia zacisku musi być po przeciwnej stronie niż tarcza, trudno sobie wyobrazić, żeby była po tej samej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że dzwignia zacisku musi być po przeciwnej stronie niż tarcza, trudno sobie wyobrazić, żeby była po tej samej.

Hm, cholerka i to mam źle: po zmianie amortyzatorów dźwignie szybkozamykacza Deore są ta wyprofilowane, że umiejscowione do góry zawadzały o goleń amortyzatora ( o ile w Rs nie było problemu, to w Manitou jest ).

A to obrazek z neta, jeden z wielu, pierwszy lepszy po prostu:

rower-scott-aspect-740-275-m-2ht-alivio-

a tu drugi:

f3b44678453fbdd5d3b065814e62

 

A teraz: gdzie jest NEMO?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...