Skocz do zawartości

[5-6k zł] rower MTB


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

szukam roweru MTB dla Janusza z Wwa. Jazda po mieście plus las.

Budżet jak w temacie. Wolałby zmieścić się bardziej w 5k zł niż w 6 k zł.

Poniżej moje propozycje:

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-xc/x-caliber/x-caliber-9/p/29760/

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/2320-3123/bignine-500-lite

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-xc/x-caliber/x-caliber-8/p/33193/?colorCode=grey_black

Poproszę o rady bo jestem kompletnym amatorem.

Z góry dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rockrider XC500

Bije wszystko pod względem wagi, osprzetu, zastosowanych standardów i gwarancji.

Przerzutka Gx, kaseta Nx, sztywne osie, wszędzie łożyska maszynowe, taperowana główka ramy, Reba z blokada przy kierownicy

O geometrii się nie wypowiem bo brak mi porównania. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, vampelt napisał:

Light czy warto dorzucić do Limited?

Oba są light - i 500 i limited. Różnią się napędem - limited ma napęd 1x12, 500 ma napęd 2x11. Sam nie wiem co lepsze. 1x jest droższy w eksploatacji za to nie trzeba się bawić z przednią przerzutką. Rockrider ma lepszy amortyzator ale za to Merida ma hamulce. Rockrider - kaseta 11-50 - słabo, na mieście i w lekkim lesie nakręcsz się jak myszka w kołowrotku z tarczą 34. 

Z tych trzech - wybierałbym po urodzie bo rower musi być wygodny i się podobać. A jak nie wiadomo co - brałbym tańszy. A jak w tej 500 dojedziesz korbę to kupilbym 38-28, ta co jest jest bardzo miękka - na ostre góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, PawelW84 napisał:

Tylko zorientuj się ile kosztuje pierwszy przegląd gwarancyjny w Meridzie oraz dopytaj się jakie są skutki jego pominiecia

Po co robić płatny serwis jak Merida udziela gwarancji na 2 lata? Skoro dają 2 lata to wolę korzystać z rękojmi ustawowej bez płacenia za serwisy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wkg napisał:

kaseta 11-50 - słabo, na mieście i w lekkim lesie nakręcsz się jak myszka w kołowrotku z tarczą 34

Nie ogarniam tego. Jaki kołowrotek ? 11 tył - 34 przód w MTB przy normalnej kadencji czyli 90 to 38-39 km/h. Kto jeździ po lesie czy mieście z taką prędkością ? Przecież nawet amatorzy na szosach jeżdżą wolniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, wiele osób niestety nie ogarnia przełożeń :(

Odpowiedź jest prosta

1) nie jeździ sie na najmniejszej zębatce, to gruby błąd. Te 2 najmniejsze są na dokręcanie od święta. Inaczej błyskawicznie by się zużyły a skoki kadencji między nimi są masakryczne.

2)  wiele osób jeździ z mniejszą kadencją niż 90, to przecież  kadencja sportowców. 50-60 nie jest wyjątkiem dla turystycznej jazdy bez napinki. Tak ludzie mają - popatrz na rowerzystów.

A 30 - 35  km/h jak wiaterek z tyłu to często normalka.  Tak patrzę sobie na moje dzisiejsze jazdy - na wschód po ścieżce rowerowej bez większej napinki przelotowa 35 km/h i już musiałem na koronce 13. Zmiana 11-13, 13-15 to jakaś masakra w skokach kadencji :( A mam blat 38. Za to pod wiatr po błotku na zachód 22 km/h i do takiej jazdy ten napęd się nadaje doskonale. Po prostu napęd 34x11-cośtam to napęd terenowy a nie na Warszawę. MPK - a i owszem.

Na szczęście  producenci rowerów crossowych, graveli, szosek endurance - czyli rowerów do potrzeb takich jak założyciel wątku - ogarniają doskonale i dlatego wsadzają korby 40 do 50 na największej zębatce z przodu. 34 to młynek ale na młynku nikt po płaskim nie jeździ. A kolega nic nie pisal o górach i cięzkim terenie, nie pisał też o mtb (jak ktoś wie co to znaczy) tylko o HT XC - uniwersalnym rowerze - trochę miasta trochę lasu. 

Mam nadzieję, że pomogłem ogarnąć :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciętny rowerzysta porusza się z prędkością 15-22 km/h. Tak mniej więcej. Dlatego nie wydaje mi się że jest mu potrzebna zębatka większa niż 34. Co do tych największych zębatek typu 40 czy nawet 50 to nikt z tych przeciętnych rowerzystów na nich nie jeździ. Nawet z górki. Oni ustawiają środkową zębatkę w korbie trzy rzędowej i tak już zostaje na zawsze. Czyli przedział 30-36 jest absolutnie wystarczający. Natomiast ci którzy jeżdżą 25+ km/h z reguły mają prawidłową kadencję i ogarniają temat rowerów zapewne w stopniu większym niż podstawowy. Żeby daleko nie szukać :):

Godzinę temu, wkg napisał:

przelotowa 35 km/h i już musiałem na koronce 13

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że do normalnej jazdy blat 34 z kaseta 11-50 spokojnie daje rade, nawet zakładając sporadyczne użycie koronki 11

Kadencja w okolicach 70- 80 nie jest niczym strasznym nawet dla amatora i nie nazwał bym tego młynkiem. Dużo osób jeździ z taką prędkością obrotowa naturalnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

      Jeśli jeździsz tylko tak jak piszesz to w zasadzie każdy nowy rower ze sklepu rowerowego będzie dobry. Wiadomo,że jeden bardziej Ci się podoba drugi mniej ale każdy spełni swoje zadanie. W zasadzie nieważne są dla Ciebie standardy, boosty, osie czy inne duperele. Patrz na to co Ci się podoba i tak żebyś wmieścił się z założonym budżecie. Te nad którymi się zastanawiasz są nawet ponadto czego oczekujesz, jeśli to faktycznie jazda tylko po mieście i do lasu. Na pewno nie uznasz po czasie,że któryś jest niewystarczający. Każdy będzie dobry a wybieraj ze względu na wygląd.

Jeśli ten X caliber bardziej Ci się podoba i naprawdę go chcesz to warto dołożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@chrismelbrawo :) Wreszcie ktoś kwituje te nonsensy o złych napędach 1x, jakichś koronkach zarezerwowanych do użycia na zjazdach, itp. Co do używania napędów 3x mam identyczne spostrzeżenia, niemniej zawsze ktoś wyskoczy że to najbardziej uniwersalne i najlepsze mimo że używa tego dokładnie tak jak piszesz ;) 

7 godzin temu, wkg napisał:

nie pisał też o mtb (jak ktoś wie co to znaczy) tylko o HT XC - uniwersalnym rowerze - trochę miasta trochę lasu. 

Hardtail xc to także rower mtb :) A XC to konkretna kolarska dyscyplina, zawody się w tym organizuje, itp. MTB jest to sprzęt w teren, do miasta czy szerzej na asfalt zbędny i w formie jakiej kupuje go przeciętny Kowalski zbyt toporny (te wszystkie budżetowe, "rekreacyjne" mtb jak to nazywają). Nie jest to rower uniwersalny. A raczej jest uniwersalny co najwyżej w mniemaniu przeciętnego Polaka, co zostało chyba w spadku po latach 90-tych.

Jak ktoś wie co to znaczy - WTF? :D :D :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

       Dziś rowery mtb są do siebie bardzo podobne czy to za 4 tysiące czy za 20. Mają tylko osprzęt z innych półek cenowych/jakościowych. Wszystkie mają napedy 1x12 (więkoszść) lub 2x11. Dla amatora nieważne czy to napęd xtr czy korba fc mt500 plus kaseta deore, czy widelec z przodu to xcr czy fox ani czy są boosty, szywne osie, taperowane główki. Każdy pojedzie i wjedzie w te same miejsca. Waga schodzi na dalszy plan i nie sądze aby amatorzy szukali coraz to innych komponentów i zmieniali koła.

Także jak pisalem wyżej uważam,że powieneś szukać roweru który będzie odpowiadał twoim upodobaniom wizualnym.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszeczkę przesadzasz. Są duperele jak sztywne osie czy inny taper, które dają niewiele albo nic, ale to nowsze standardy i mogą mieć znaczenie jakby się chciało części wymieniać.

I są rzeczy ważne jak amortyzator czy hamulce, bo to czuć od razu. I daje zupełnie inne wrażenia z jazdy.

Napęd trzeba dobierać pod teren w jakim się jeździ i tak samo z wagą. Parę kilogramów różnicy na płaskim to najwyżej będzie gorzej przyśpieszać ale pod górę może decydować czy wyjedziesz czy wypchasz.

I to właśnie w przypadku amatorów lepszy sprzęt potrafi "dodawać" umiejętności tylko dlatego, że robi co ma robić i nie przeszkadza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Przecietny napisał:

powieneś szukać roweru który będzie odpowiadał twoim upodobaniom wizualnym.

Duża część kupuje oczami :) Dlatego są to zwykle zakupy bez sensu. A i po to żeby kupić coś co "ładnie wygląda" nie ma sensu się doktoryzować na forum ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No raczej między najtańszymi podłymi piastami/kołami a jednak nazwijmy to wytrzymalszymi w tym za 20 tys różnica jest. Tak samo między XCR-em a Sid-em i odczuje każdy amator. Taki Judy w tym Treku to jeden z najbardziej reklamowanych amorów na rynku. Można też podać pewne wersje najtańszych przerzutek, które jednak wymagają znacznie częściej regulacji niż XT. Natomiast mnie przeraża co innego bo przy prawie co drugim temacie pojawiają się Treki. Nie mogę pojąć o co w tym chodzi? Czy nie ma innych marek na rynku i tu wymieniać nie ma sensu. Czy oni narobili tyle rowerów, że aż mają taki duży wybór? Napis na ramie rozumie ale bez przesady. W przypadku lat ubiegłych miał bym podejrzenia, że ktoś celowo nagania na te rowery. Ale w obecnych czasach? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację,że są standardy które mogą a nawet będą mieć znaczenie przy wymianie w przyszłości ale zakładam,że zwykły użytkownik nie wymienia części jeśli wszystko jest sprawne, nie robi tzw upgreadów bo nie ma potrzeby. Amortyzator jest ważny ale dla kogoś bardziej zaawansowanego. Przeciętny użytkownik nawet nie ma pompki aby go dostosować ani wiedzy jak to zrobić, w sklepie najczęściej zapytają o wagę raz napompują i taki człowiek jeździ kilka lat. Hamulce mają znaczenie przy bardziej agresywnej jeździe której to amator nie stosuje, amator też nie jeżdzi po górach ani nie wybiera trudniejszych terenów. Oczywiście jest to najważniejszy element roweru dbający o Nasze bezpieczeństwo ale z doświadczenia wiem,że nawet tańsze zestawy są wystarczające właśnie dla amatrorów. Nie sądze,że sprzęt z rowerów z przedziału cenowego powiedzmy do 6000 zl  w jakiś sposób jest problematyczny czy nietrwały lub by nie można było wykorzystać swoich umiejętności na nim. Rozumiem o co Ci chodzi ale mam wrażenie,że patrzysz z perspektywy kogoś bardziej zaawansowanego, kto nie boi się cięższych szlakow, gór czy technicznych odcinków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...