Skocz do zawartości
  • 0

Szosa a gravel...


Gość jasiek

Pytanie

Cześć,  może mi ktoś wyjaśnić czym na dobrą sprawę różnią się rowery gravel od szosowych ? Sporo informacji w internecie ale nic konkretnie.

Na pierwszy rzut oka to gravel to po prostu szosa z szerszą oponą, kierownicą z rozgięciem i bardziej wyluzowaną pozycją - chociaż to też nie koniecznie, bo pozycja na szosie endurance jest dość lajtowa.

Tak sobie patrzę na ofertę treka i jakoś nie czuję różnic pomiędzy tymi rowerami, do niektórych szosowych można wpakować kapeć 38 więc to w sumie tyle co i do gravela, pomijam jakieś wyprawówki typu 520, które mają stalową ramę i masę różnych mocowań.

Nie hejtuje, chciałbym się dowiedzieć na czym polega magia gravela.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Cytat

Na magii

Oraz na cenie :)

Do rzeczy - teraz głównym kryterium wyboru jest często dostępność rowerów. Mniejsza o zaszeregowanie, jeśli spełnia podstawowe wymogi to nie ma się co czaić.

Wg mnie typowa szosa na wąskiej oponie jest ok, jak się ma gdzie pojeździć.

Z drugiej strony gravel na oponie z klockiem, fajny na szutry ale pewnie nie depnie tak efektywnie na asfalcie.

Do tego jeszcze przełożenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi mi o dostępność ale o konkretne różnice :)

Co do napędu to biorąc pod uwagę że ciągle można dostać gravele z kompaktem to też ta różnica w przełożeniach odpada, w swojej szosie mam dość rekreacyjną kasetę 32T.
Aczkolwiek faktycznie sporo graveli ma napęd 1x albo mniejsze zębatki na korbie no ale jeżeli to cała różnica to słabo trochę :P

Generalnie to ja to widzę tak że to jest ten sam typ roweru ubrany w inną nazwę z doliczonym odpowiednim % do ceny :) nie wiem czy tak faktycznie jest ale ja mam takie odczucie.

Wrzucając do szosy drugi komplet kół z szerszym kapciem to wjedziesz w zasadzie wszędzie tam gdzie gravel.

Przepraszam jeżeli dociekliwością kogoś uraziłem nie jest to naprawdę moim celem jak i ogólne hejtowanie graveli jako takich.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze szersza kierownica, często bardziej rekreacyjna geometria, zawsze tarcze, zawsze grubsze opony których często nie założysz do endurance ... to jest jednak inny rower. Taki endurance do kwadratu. Porównaj Endurace do Graila - dla przykładu.

10 minut temu, Gość jasiek napisał:

Wrzucając do szosy drugi komplet kół z szerszym kapciem to wjedziesz w zasadzie wszędzie tam gdzie gravel.

Tak samo szoska aero wjedzie wszędzie tam gdzie szoska race a full 150mm skoku wjedzie wszędzie gdzie XC HT i co z tego ?

Ja raczej dla swoich potrzeb nie widzę zdecydowanych przewag nad XC HT a widze wady ale są ludzie którzy widzą - tacy, którzy nigdy nie wjeżdżają w cięższy teren. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wkgzgadzam się że wjedziesz nimi wszędzie, ale pomiędzy HT a fullem to nie dość że widać na oko różnicę, to jeszcze ją daje się odczuć :) to samo w przypadku szosy areo,  a pomiędzy domane a checkpoint jakoś nie bardzo widziałem i czułem różnicę w samej jeździe. Może to przez to że oba były na kapciu 35c, a może to moja wina :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisałeś sam różnice dość trafnie. A spektrum jest w zasadzie płynne nigdzie nie ma granicy gdzie się zaczyna gravel a kończy uterenowiona szosa albo który cx to już taki trochę gravelowaty, albo który gravel ujdzie jako CX albo rekreacyjna szosa. A sam temat... w opór razy omawiany.

@wkgnie każdy "poczebuje" zabrać na bulwary namiot ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wkgna początku zaznaczyłem że nie chodzi i mi o rowery na wyprawy, a na co dzień bagażnik i sakwy to spory przerost formy nad treścią .... nawet jeżeli planujesz go jako commutera to lepiej sprawdzi się w takim wypadku plecak.

Będę miał okazję w najbliższym czasie pojeździć trochę na rutt to może sam zobaczę to czego nie widziałem na checkpoincie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kombinujesz. Pytasz o rożnice to tłumaczę i objaśniam - zresztą temat już przerobiony do znudzenia. To, że tobie nie chodzi o rowery na wyprawy nie oznacza, że inni używają go tylko na bulwary.

A jeździć do pracy z mokrymi, lepiącymi sie plecami i laptopem w plecaku ? Obrzydliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domane ma inserty na bagażnik. Ja tam mam w jednym rowerze na stałe bagażnik, bo mi się nie chce ściągać. Wszystko jest by Decathlon ale sprzęt Topeaka czy Bontragera jest kompatybilny i wcale nie musisz sakwy zakładać, tylko torbę na klick. Ja wiem, że to może wyglądać na wujka z wąsem i psuje aoerodynamikę ale... plecak też ma swoje wady.

A i sakwy są różne. Są też takie mniejsze modele. Jak jadę z żoną na całą niedzielę w teren, to wrzucam w sakwy zapas wody, termos z makaronem, ciasto domowe i jazda ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie pytam jak używają inni, pytałem o konkretne różnice pomiędzy szosą a niewyprawowym gravelem ... no nic, dziękuję za odpowiedzi wszystkim i już nie marnuje waszego cennego czasu. Pozdrowienia.

PS.
Dodam tylko że wożenie laptopa w sakwie to słaby pomysł, ale cóż przynajmniej mam zarobek dzięki takim pomysłom. W ciągu ostatnich 2 mc-y trafiły do mnie 3 laptopy przewożnoe w sakwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, spidelli napisał:

Taki kilku- kilkunastogodzinny wypad niedzielny - zawsze mam dylemat czy szosą na lekko czy dostawczakiem z sakwami i prowiantem. Dostawczak wygrywa

Myślę, że jeżeli ma się apiracje treningowe lub pseudotreningowe to na lekko - pomiar mocy, pulsometr, te sprawy ale jeżeli turystycznie dla przyjemności obcowania z przyrodą to nawet nie ma się nad czym zastanawiać.

Już nie mówiąc o tym, że taka szosa żeby miała sens to musi być sztywna, lekka a to kosztuje ... do tego oczywiście inne buty, pedały, kask ... cała ta obrzędowość ... seksowne wdzianka, prześwitujące majtałasy i skarpetki w gustowne wzorki :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...