Skocz do zawartości

[Zmiana napędu] Zmiana z 3x8 na 1x8/9/10/11


_thomaso

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie,

Potrzebowałbym porady odnośnie zmiany napędu. Pacjent, którego dotyczy sprawa to Kross Level 2.0 (https://primarowery.pl/mtb-meskie/516-582-kr-level-20-m-29-s-grfczesre-m-5904993389614.html#/59-rozmiarramywariant-rama_23_cale). Aktualnie w rowerze znajduje się napęd 3x8 na podzespołach z Acery i Tourney'a, chciałbym wrzucić do przodu tylko jeden blat. Moje pytanie dotyczy tego, czy w ogóle warto? Nie miałem doświadczenia jazdy na takim systemie, jednakże tylko jedna manetka, mniejsza waga i ciekawszy wygląd bardzo mnie do tego przekonują. Chciałbym wrzucić na tył więcej przełożeń, jednakże nie wiem czy na tym osprzęcie jest to możliwe. Jeśli da się taką operację przeprowadzić chciałbym wiedzieć, co dokładnie powinienem kupić, tak żeby było kompatybilne a wrażenia z jazdy jeszcze lepsze niż dotychczas. Słyszałem opinie, że poniżej 1x10 to nie jazda, jednakże liczę na szczerą pomoc. Głównie poruszam się po lasach, dojeżdżając z miasta. Budżet nie jest ograniczony, ale im mniej wydam tym lepiej, jestem skłonny kupować używki, im więcej przełożeń tym lepiej. W załączniku zdjęcie "bestii" w ramach ciekawostki :)

IMG_7745.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Najrozsądniejszym cenowo i jednocześnie napędem o dużym zakresie przełożeń jest Shimano M5100 i nad nim mozna się zastanowić.

Czy jest sens to już bardziej pytanie do Ciebie. Jeden blat to także pewne ograniczenia w miękkich lub twardych przełożeniach. Przy 1x to blat korby decyduje jakie masz skrajne przełożenia.

Najprościej zrobić to z kalkulatorem przełożeń, czyli sprawdzić swoje obecne ustawienie i najczęściej używane biegi, a potem porównać z potencjalnym nowym napędem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.gear-calculator.com

Ustawiasz co masz (zwróć uwagę na rozmiary zębatek), potem dajesz "compare" i ustawiasz nowy napęd.
Można łatwo porównać jakie przełożenia wyjdą.
Przeanalizuj też jakich przełożeń obecnie używasz najczęściej, jakie skrajne są ci potrzebne. Czy czegoś w napędzie brakuje, z czego ewentualnie możesz zrezygnować.

Dla mnie napędy 1x są ułomne. W większości przypadków idzie się na kompromis łatwych podjazdów lub szybszej jazdy. Jest mniejsza swoboda doboru zakresu i stopniowania.
Do tego łańcuch pracuje pod większym skosem.

10 godzin temu, _thomaso napisał:

mniejsza waga

Tu na zbyt wiele bym nie liczył, bo co z tego że na korbie jedna zębatka, jak z tyłu będą większe.
Coś tam się ugra na manetce i przerzutce ale nie wiem czy to tak istotna zmiana, żeby brać to pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, czyli gdyby skrajne biegi się zgadzały a nieużywane bym wywalił i uznał, że chce wyrzucić trójblat to co wtedy? Zbierać po kolei wszystkie elementy napędu z olx/Allegro? Podaliście M5100 i Adventa, to jest przeskok między 1x11 a 1x9. Jedno i drugie zmieści się na tym samym kole? Jeśli tak, to co do przodu? Wrzucać tylko nową kasetę, korby i kasetę czy cały nowy mechanizm korbowy? Bo rozumiem, że musiałbym kupić kasetę, przerzutkę, manetkę, łańcuch, jeśli o czymś zapomniałem to dajcie znać, jestem dość zielony :) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak korba pozwala na wymianę zębatek, to może zostać. Trzeba tylko pamiętać o krótszych śrubach lub podkładkach, bo pojedynczej zębatki się nie przykręci.
Zębatka koniecznie narrow wide, żeby łańcuch nie spadał. Zwróć uwagę jaką największą zmieścisz, czy nie będzie haczyć o ramę.
Pozostaje kwestia, czy przednia zębatka będzie mniej więcej na środku kasety, tak żeby łańcuch jak najmniej był przekoszony na skrajnych przełożeniach.

Jeżeli korba nie pozwala na wymianę zębatek, to będzie trzeba dać nową. suport pewnie przy okazji też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...