Skocz do zawartości

[Hamulec] tarczowy Magura MT5


domi22333

Rekomendowane odpowiedzi

Często powtarzany i nieuzasadniony mit. Tzw. lepsza modulacja polega na konieczności użycia dużo większej siły na klamce aby uzyskać ten sam efekt spowalniania roweru. Osobiście miałem większość hamulców ze średniej i wyższej półki jaka istnieje na rynku i absolutnie nie zgadzam się, że shimano deore+ działają 0/1 czy też mają złą modulację. Kwestia opanowania tej czynności i przyzwyczajenia.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, kipcior napisał:

Znakomite hamulce i w przeciwieństwie do typowych Shimano w stylu SLX mają modulację, czyli nie działają zero jedynkowo. Wadą jest upierdliwa wymiana klocków no ale tego się nie robi na co dzień.

Jest możliwość że jak założę taki hamulec to może pęknąć rama?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, domi22333 napisał:

Jest możliwość że jak założę taki hamulec to może pęknąć rama?

 

Niby czemu? To kolejny mit. Siła hamowania 4-tłoczkowców nie jest jakaś powalająca.  Jest większa od 9 do nastu % w zależności od producenta w stosunku do 2-tłoczkowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, domi22333 napisał:

Jest możliwość że jak założę taki hamulec to może pęknąć rama?

Rama to może pęknąć jak za hamulec robi np. drzewo ;) 

 

24 minuty temu, Dokumosa napisał:

Kwestia opanowania tej czynności i przyzwyczajenia.

Oczywiście, że można się przyzwyczaić. Sam mam MT5 z przodu, a SLX z tyłu. Przejechałem się na paru rowerach na hamulcach SLX czy XT i jakimś wyższym Sramem i dla mnie Magura ma znacznie wyższą kulturę pracy. Po prostu przyjemniej się tym hamuje.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie jest z tymi hamulcami gdyby nie ta tektura z której jest zrobiona klamka, przepraszam chciałem napisać carbotecture. W jednej z klamek mimo że niezbyt mocno dokręcałem śruby w obejmie to i tak okazało się że była to zbyt duża siła i obejma w miejscu otworu na śrubę pękła. Z wkręcaniem korka w zbiorniczku klamki też trzeba uważać bo jest z plastiku albo jak oni to nazywają carbotectury. Jak ktoś powyżej napisał wymiana klocków w zacisku czterotłoczkowym potrafi do szału doprowadzić.

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wygrzebałem takie porównanie siły hamowania ( Enduro Mountainbike Magazine '18 ) : https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Wynika z niego, że prawdziwe kosy to dopiero MT7, tyle że nie patrzy się na wyhamowanie do zera ( nie uwzględniamy tu raczej podbramkowych sytuacji typu nagłe wyjechanie samochodu pod koła DDR'owego Speedy Gonzalesa - aż sobie bajeczkę zaraz włączę :icon_wink: ), a na użyteczny przedział, czyli właśnie te 30 -15 km/h - tu różnica jest dwukrotna na niekorzyść Shimano Deore i XT, ale już Saint'y robią robotę :icon_cool:

PS
Ciekawe, że w tym porównaniu XT wypadają podobnie do Deore ;)

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Współczesne zee to deore M6120. Wychodzi taniej niż MT5 i jest tańsze w utrzymaniu i mniej problematyczne. Poza tym test stary i jakby to powiedział Władimir Władimirowicz... to prowokacja ;). Deore, XT i Zee mają ten sam overall 4 co nijak się to ma do poszczególnych czynników składających się na overall. Podobnie MT5 vs. MT7.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
1 godzinę temu, Dokumosa napisał:

Problem pojawia się po przesiadce z magury na wysoki model shimano - jest wrażenie, że hamulce nie działają ;)

Miałem tak ,jak ze swojego roweru z MT5 przesiadłem się na chwilę na rower z hamulcami XT ( jakiś obecny model ). Przecież te XT nie hamują jak należy.

Problematyczność w MT5 wynika głównie z nieprzestrzegania momentów dokręcania śrubek. Koszty? Pomijając dodatki typu inne klamki, klocki z MT7, wymiana tarcz z STROM SL na Storm HC to żadnych kosztów przez 3 lata nie poniosłem. 

57 minut temu, leejoonidas napisał:

Jak ktoś powyżej napisał wymiana klocków w zacisku czterotłoczkowym potrafi do szału doprowadzić.

Dlatego należy wymienić na klocki z MT7.

Przemyślenia o tych hamulcach

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam tych hamulców od kilku sezonów. Działają jak należy, z klockami nie ma kłopotu gdy wymienimy na te z MT7, jak już bylo wspomniane. 

Zgadzam sie z @leejoonidas śrubki w klamkach zbyt delikatne. Jest na to sposób, można założyć klamke Shimano. Działa to całkiem fajnie, awaryjnie wsadzilem jakąś pozagrupowa, teraz myślę czy nie wpakowac tam klamek XT. 

 

Edytowane przez wojtt80
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na hamulcach mt200 można zerwać przyczepność przedniego kapcia 2,8". Można nawet postawić rower na przednim kole. To już są siły których nie przeskoczysz  bo brakuje przyczepności albo masz za dużą przyczepność do podłoża. Hamulce nie są żadnym ograniczeniem dla widelca. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Najlepsza magura mt5 to magura-shigura. 

Do mt5 (400 zł) podpiąłem klamkę slx (150zł). Fabrycznie nową mt5 sprzedałem za 200. Hamulec wyszedł z 350. Karbotektura to tandeta a ja nie lubię plastiku.  

Jutro założę drugi. Mt5 za 400 minus klamka 200 = 200zl. Hamulec deore za 150,  zacisk sprzedałem za 150. Kompletny shigurowski hebel za 200 zł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dźwignie są alu, korpusy są plastikowe. Karbotektura magura. Sprawia tandetne wrażenie, jest tandetne 

Czy zaciski są lepsze?

Z moich doświadczeń warsztatowych wynika że zaciski shimano to największa kupa na rynku rowerowym. Magury wziąłem dlatego bo nie ciekną. Shimano- to tragedia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracując w dużym serwisie wymienialiśmy 1-2 zaciski dziennie. I nie byliśmy w czołówce miasta, bo inny serwis wymieniał kilka sztuk dziennie. 

Shimano,  zaciski,  to tragiczne gówno. Od roku wymieniłem ich w rowerach ludzi 12, w tym kilka ultegr, 105 I tiagr. 

W moich własnych 3 sztuki 396  z czego dwa miały kilka dni.  Ostatnie podejście zrobiłem do slxa,  który zeszczał się po dwóch jazdach. 

W sumie od 2012 miałem koło 50 zacisków w moich heblach,  w tym wydawałoby się niezłe xtry, kilka xt, jeden kiedyś slx,  jeden deore i całe mrowie niższych modeli. Dopóki miałem to wszystko za fri to mogłem jeździć. 

Obecnie nie bawi mnie już ciągle grzebanie przy heblach. Dlatego mam zaciski magury. 

Kilka razy w różnych miejscach podawałem powyższe dane,  czytałem że to przez "nieumiejętne korzystanie z hamulców".  :) Dziwne że ta przypadłość nie dotyczy sramow czy wcześniejszych avidow mimo że wiele z nich w rowerach klientów nie widziało nigdy serwisu. 

Przedstawiciel shimano stwierdził że firma nie zamierza nic z tym robić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Właśnie kończę montaż nowych MT05 w miejsce starych i puszczajacych olej XT 785. Na razie nie wypowiem się co do działania tych hamulców, bo wypróbuję je może jutro. Za to chciałbym dorzucić swoje 3 grosze odnosnie montażu i ustawienia. Skracanie przewodu - względnie łatwe, choć robiłem to po raz pierwszy w życiu. Montaż i ustawianie hamulców w miejsce XT, no cóż, powiem że wymagające ;) Tarcze Shimano rt76 203/180mm z lekkim biciem adaptery również jakieś tam od Shimano. Z problemami polecę po punktach:

1. Tylny adapter/tarcza/rama/zacisk - coś jest tam nie tak, nie wiem czy to wina zacisku, czy nie ale szorował po tarczy "mostkiem" - tym pomiedzy dwoma stronami zacisku. Rozwiązanie, całe szczęście, znajdowało się w pudełku - po podkładce pomiedzy zacisk a adapter i po problemie.

2. Ustawienie tylnego hamulca - zacisk wydaje się nieco za bardzo przesuniety w stronę napędu przez co niełatwo ustawić go tak żeby nie ocierał po lekko bijącej tarczy. Drugie to bardzo mały skok tłoczków co pogarsza możliwość regulacji na bijącej tarczy.

3. Przedni adapter - to jest problem którego się kompletnie nie spodziewałem a chyba powinienem... Standardowy adapter na widelec PM/PM 203 od Shimano ma płaską "beleczkę" pomiędzy górnym i dolnym otworem na śrubę i, zacisk hamulca się w nim najzwyczajniej nie mieści.... Rozwiazanie problemu nie jest niby drogie, ale trzeba znów wybrać się do sklepu. Czyli niezbędny jest adapter z wyprofilowanyą poprzeczką, oczywiście oryginalny Magury pasuje idealnie ;)

4. Ustawienie przedniego hamulca - wspomniany mały skok tłoczków + bicie tarczy 203mm gwarantuje zajęcie na (w moim wypadku) 2 godzinki a efekt niestety nie jest idealny ale mam już dość 😛

 

Jak się przejadę to dorzucę Info jak to hamuje :)

p.s.- hamulce robią wrażenie świetnie wykonanych a zawartość pudełka była spoko (2x końcówka i 2x baryłka śrubki mocujące zacisk z dodatkowymi podkladkami, instrukcja i nalepki ;) )  

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonanie zaawansowanej formy do wtryskarki nie jest chyba arcytrudne ;)

Magura bawi się z tekturą (carbotecture) od 2001 roku,  wtedy użyta (jakieś tworzywo) w najniższym modelu julie. O ile wtedy jakiś sens to miało (możliwość zaoferowania produktu entry level) to dziś w zapewnianie przez M o wyższości tworzyw w stosunku do metalu (stopu alu) chowam między bajki. Żaden inny producent nie stosuje materiału innego niż stopy alu w produkcji korpusów klamek,  jedyne odstępstwo materiałowe to same dźwignie,  u niektórych producentów karbonowe. 

Patent magury w praktyce jest chyba dość problemowy bo klamki od mt5 sprzedałem w ciągu jednego dnia a użytkowników krzyżówek z shimano jest też sporo. 

Zakladajac że rower to jest zabawka dla mas stosowanie tworzyw w takich miejscach czy blachowkrętów z plastiku nie stwarza wrażenia bezpiecznego użytkowania. 

U mnie oba zaciski mt5 zaczęły pracować nierówno,  jedna strona wysuwa się mocniej a druga słabiej. Na szczęście dla mnie zareagowały pozytywnie na serwis i przestały ocierać. 

Hamulce sparowane z dużymi tarczami są bardzo bardzo mocne , na luźnej nawierzchni wręcz nieprzewidywalne. 

Ogólnie- za pieniądze które obecnie trzeba zapłacić to bardzo dobry produkt,  nawet jeśli zrobi się krzyżówki  - po odsprzedaży klamek para shigur pociągnęła mnie na 700 zł. 

Gdybym miał pozostać przy jednorodnym hamulcu to wolałbym dźwignie hc  - te świetnie leżą w palcach 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...