Skocz do zawartości

[Modernizacja] Specialized Tricross 2012


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, w zeszłym roku wszedłem w posiadanie roweru Specialized Tricross Sport Disc. Dorwałem tego speca na olx, w dostatecznym stanie, zapłaciłem za niego jak za stan co najmniej bardzo dobry, powodem tego była moja niewiedza ze strony mechanicznej. Rower zacząłem rozbierać z powodu niekończących się odgłosów w postaci strzelania, stukania, skrzypienia. Nie jestem fanem oddawania od razu rzeczy do serwisów, bo wiadomo jak to bywa, właściciel zawsze nad swoim sprzętem pracuje z większą dokładnością. Chciałem przy okazji unowocześnić rower choć trochę wizualnie. Tak wyglądał po zakupie:

IMG_1506.JPG.393ef774ee5ee5051cef642c828413a7.JPG148575896_2355655974580396_2254468772409542820_n.jpg.53fd2d63e2325e3b8d492bf6a8bbc310.jpg

 

 

Na początku zaczęło się od obsługi roweru, smarowania, czyszczenia, wymiany łożysk sterów, wymiany opon, wybór padł na pancerne Vittoria Randonneur w rozmiarze 28C, chciałem od początku coś szerszego, bo rama mi na to pozwala, ale niestety obręcz o wewnętrznej szerokości 15C - już nie. Dodatkowo kupiłem i wymieniłem tylną przerzutkę z grupy Acera (pokrzywiony wózek), na Alivio z systemem shadow.

IMG_0486.JPG.6c1af5bae1397558eaee8111f328a17e.JPGIMG_0487.JPG.b547093d40403cd49bdc327b19cf05a6.JPG

W takiej konfiguracji odbyłem sporo fajnych wycieczek, niestety dalej czułem niedosyt, że niewystarczająco poświęciłem uwagi mojemu "kumplowi". Stwierdziłem więc, że rozbieram go na części pierwsze i wymieniam większość komponentów, tak aby mieć praktycznie nowy rower. Więc zaczęło się od kupna niezbędnych, dziwacznych dla mnie narzędzi rowerowych i dopiąłem swego. Została pusta rama.

IMG_1494.JPG.b4dc1a4c938b44a6ff65e123024e7902.JPG

Z każdym krokiem rozbiórki widziałem, że z tym rowerem dużo rzeczy było zupełnie nie tak jak trzeba. Między innymi adaptery zacisków były nieodpowiednio przykręcone, co doprowadziło do nierównego zużycia tarczy hamulcowej i klocków. Z tyłu była kaseta ośmiorzędowa a w specyfikacji nowego była dziewięciorzędowa. Stare klamkomanetki Sora obsługują dziewięć przełożeń z tyłu, więc taką kasetę założyłem. Dodatkowo ktoś zamontował z tyłu tarczę o średnicy 160mm która od dolnej rury tylnego widelca była jakiś 1mm, może i nawet mniej. Wróciłem do rozmiaru z początkowej specyfikacji tego modelu i założyłem 140mm na tył.

Jestem fanem czerni, więc prawie wszystkie elementy srebrne wymieniłem na czarne, lub jeżeli była taka możliwość przemalowałem - tak było w przypadku klamkomanetek i zacisków Avid BB5. Przed malowaniem zacisków, zrobiłem pełną ich obsługę według instrukcji Sram'a.
IMG_1536.JPG.d83854d49ea66f00092b97367c193f5c.JPGIMG_1537.JPG.dc3d7f3ce543d444d3aa481a2ed17322.JPGIMG_1526.JPG.dadbf726463fc5f5789559422a546c8c.JPG

Tarcze wymieniłem na Shimano RT-81. W tym miejscu pojawił się chyba jedyny problem z modernizacją roweru. Pająk tarczy uderzał o zacisk, po prostu tarcza była niekompatybilna z zaciskiem. Nie miałem wyjścia i spiłowałem delikatnie zacisk i końcówki pająków - problem znikł. Zamontowałem nowy mechanizm korbowy Sora, suport Ultegra (ze względu na kolor :D), kasetę 9s i rower już nabierał kształtów

IMG_1539.JPG.df67892b042659889412d1ab89b8d43e.JPGIMG_1540.JPG.7409764262fb598e82c490d64eeb308a.JPG

Potem został już montaż siodła, owijki, pedałów M520, nowego łańcucha KMC X9, przerzutki przedniej, no i moja ulubiona zabawa w przycinanie i montaż pancerzy i linek :o.
 

 

W następstwie opisanych prac, rower wygląda następująco:

IMG_E1602.JPG.1300e16a52d92b1fef73f9c31b6598d4.JPG

Dodatkowo z czasem uporałem się z problemem wąskich obręczy Bontrager Nebula 15C, które mocno ograniczały mnie w doborze opon. Znalazłem na OLX, obręcze Comp CC, najprawdopodobniej od Meridy Big Nine z oponami kendy 50-55 mm. Teraz pozostaje mi tylko kupić właściwe dla mnie opony, zastanawiam się nad Continental Contact Speed 700x42C lub Kenda Piedmont 700x40C.

IMG_2024.jpg.88514d5f8282b4f2957f4fd349333f4b.jpg

  • +1 pomógł 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem jakiś czas temu swojej partnerce nowy rower szosowy typu endurance za 1699 zł, z myślą o wspólnych delikatnych wycieczkach. Jest to Marin Ravenna na niepełnym Clarisie. Na pewno o kupnie zadecydowała cena, no i jak podaje producent możliwość montażu opon do szerokości 35C, co pozwoliłoby z tego zrobienie dosyć uniwersalnego roweru. No i zamówiłem jej Contact speedy 35C, ale jak przyszły okazało się, że według rozmiarówki ETRTO to 37-622. Teraz ma te z podstawowej specyfikacji - Schwalbe Lugano 25C. Niestety wykonywany zawód i obecna sytuacja wymaga załatwiania wszystkiego na odległość więc na razie nie mogę nawet sprawdzić czy podejdą - oby. 
IMG_1698.jpg.f457600d8285cd91db3bd861944ebc33.jpg447566038_150923981_435634567705701_3156899900093169443_n(1).jpg.8e769e51d2b7ad3e11357937f354c771.jpg

Zastanawiam się i chciałbym poznać wasze zdanie, czy warto inwestować w zmianę korby FSA na kwadrat, na korbę Claris na hollowtechu, czy amator to odczuje w ogóle? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tricross przepiękny. Ile cię wyniósł w obecnej konfiguracji ?

Co do zmiany korby z kwadratu na hollowtech to ja taką zmianę odczułem bardzo tyle tylko, że w góralu i przechodziłem z kwadratowej najzwyklejszej podłej korby  na taką kilka klas wyżej. Rowerem jeździłem po górach, a ty piszesz, że Marin będzie do delikatnych wycieczek (po płaskim ?) także odczuwalny zysk myślę, że marginalny.

Edytowane przez Moskit
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sporo (co nie zmienia faktu, że świetnie się bawiłem przy budowaniu go na nowoB)) - w obecnej konfiguracji, biorąc pod uwagę zakup roweru i całość zainstalowanych części to ok. 3000zł. Nie brałem pod uwagę sprzedaży starych części, ale ok 150 zł odzyskałem. Jeszcze trochę gratów po nim mam, np. mechanizm korbowy, dodatkowe klamki przełajowe, mostek. Co nie zmienia faktu, że mam jeszcze opony i dętki do kupienia, więc końcowy koszt się zwiększy. 
Co do Marinka, to na razie zostawię go tak jak jest. Jak się panna wkręci w ten piękny sport, to będziemy upgrade'ować i tak ma jeszcze kierownicę do zmiany, bo powinna mieć szer. 360 mm a zamontowali tam 420 mm, gdzie na takiej ja jeżdżę :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.02.2021 o 15:32, Opat napisał:

Tarcze wymieniłem na Shimano RT-81. W tym miejscu pojawił się chyba jedyny problem z modernizacją roweru. Pająk tarczy uderzał o zacisk, po prostu tarcza była niekompatybilna z zaciskiem. Nie miałem wyjścia i spiłowałem delikatnie zacisk i końcówki pająków - problem znikł.

Też miałem ten problem, ale z BB7. U mnie na szczęście wystarczyła grubsza o 0,5 mm podkładka i lekkie przesunięcie zacisku do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

W końcu miałem okazję być w domu i zająć się rowerumi. Wszystko skończyło się pomyślnie i zgodnie z założeniami. Do speca kupiłem opony Kenda Piedmont 40C, do Ravenny weszły spokojnie Contact speedy 622-37 😁 , dodatkowo dostała węższą kierownicę PRO i pedały M520. Cieszę się, że z szosy za 1700 zł udało się zrobić namiastkę roweru szutrowego. Pierwsza przejażdżka za nami - wszystko gra :)
IMG_2614.jpg.90c307befb0f60fcaf41f0b8e9ea57f0.jpgIMG_2632.jpg.441c6d62f901ba7591ab7cf435abc358.jpgIMG_2611.jpg.917a2e50e65cbeb9bd22bfac6b1e5f9e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...