Skocz do zawartości

[sztyca] carbon w alu, jaka siła dokręcania?


clip7

Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, vdcmike napisał:

Mnie bardziej niepokoi mostek alu ważący 115g ;)

Że taki ciężki? Od lat używam aluminiowych mostków, które przy długości 110 mm ważą około 100 gramów i żyję. Dodam, ze mostki te są bardzo popularne.

A co do sztycy: na Aliexpress masz za grosze sprawdzoną i popularną zwłaszcza na zagranicznych forach karbonową Elita One.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Dokumosa napisał:

6 śrub M5x16, które są w większości mostków potrafi ważyć 20g.

Chyba że wymienisz je na Tytan. Z tego co pamiętam, Aerozine standardowo miał tytan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Dokumosa Szosowa Deda których ja używam - Deda zero 100 (110mm) z śrubami tytanowymi 118gram, Deda pista (100mm) też z tytanowymi 112 gram... ostatnio kupiony accent seventeen (80mm) też śruby wymienione 108 gram. I są w zasadzie porównywalne wagowo do karbonowego ec90 sl (100mm) 115 gram, którego też używam tyle że w rowerze xc. To są normalne mostki sztywne wytrzymałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.01.2021 o 17:23, clip7 napisał:

Jako, że nie mogę sobie poradzić w rowerze mtb ze "strzelaniem" sztycy co jest bardzo irytujące

Może to niedyskretne pytanie, ale ile ważysz ???

W dniu 26.01.2021 o 21:15, clip7 napisał:

Jeśli chodzi o opadanie bez zaciśnięcia to jeśli całkiem poluzuje zacisk to spada swobodnie.

Problemem może być zbyt luźne pasowanie sztycy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To luznawe spasowanie mozna rozwiazac w dosc prosty sposob. Tasma maskujaca, drobny papier scierny, cos ok 600-800 i jakis np. bezbarwny lakier. Na sztycy, w miejscu zacisniecia jej w ramie nalozyc, w zaleznosci od potrzeb, jedna lub wiecej warstw lakieru i nie bedzie zadnych luzow.

Ww mostek Ryska alu pokryte carbonem, to byl najgorszy pomysl na mostek, mialem kiedys taki. Raz, ze ciezkI, dwa tego typu mostki nie byly sztywne. Co do wagi, aluminiowe mostki potrafia byc lekkie. Mialem Rotora 105mm, z tego co pamietam 96g. Katowany w mtb, przez lata, zero problemow. Z karbonowych mostkow, to tylko te z butikowych wytworni potrafia byc lzejsze od aluminiowych. Reszta, od poppularnych brandow sa znacznie ciezsze niz alu odpowiedniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie twierdzę, że mostki alu, szczególnie ze stopu 70xx nie są sztywne. Sam takowych kilka posiadam. Ale przy mojej posturze jakoś mam większe poczucie bezpieczeństwa (zapewne złudne) na chińskiej kierownicy z węgla niż na filigranowym mostku. Moja żona obecnie eksploatuje mostek alu 70mm/6deg o masie 82g. Też nic się nie dzieje ale jakoś tak strach za to złapać nawet ;)

Zobacz grafikę 20210202_103744_resize.jpg (forumrowerowe.org)

Co do "wynalazku" CM (carbon matrix) to wcale go nie mam nawet zamiaru bronić... wolałbym "zwykłego" WCS C220 ale akurat przez przypadek trafił mi się CM w cenie 20% niższej niż alu w tym samym sklepie. Ponieważ miewałem C220 a nawet gdzieś jeszcze walają się C260 to uczciwie przyznaję, że CM sztywności względem aluminiaków nie brakuje.

Zobacz grafikę 20190801_231939_resize.jpg (forumrowerowe.org)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co by się musiało stać, żeby doszło do uszkodzenia mostka które zagraża zdrowiu. 4 śruby od kierownicy na raz nie puszczą, dwie od rury sterowej też nie. Na środku raczej nie pęknie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak winic mostek za pekajaca kierownice?

Pomijajac indywidualne wadliwe konstrukcje mostkow z takim rozwiazaniem (ostre krawedzie stykajace sie z karbonowa kierownica), sa zupelnie OK. Mialem pare mostkow z takimi plakietkami i nie mialez zadnych problemow z nimi, ani z karbonowymi kierownicami, ktore byly do nich przykrecone.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyna kierownica jaka mi strzeliła to właśnie przez ten mostek... i tak karbonowa. Mostek bez ostrych krawędzi, śruby dokręcone kluczem... mało spektakularny dup jakich wiele. I mostek ciął/nagniótł, nie odciął bo to naprawdę przeciętne uderzenie było tylko pokaleczył, tak że kierownica finalnie na śmietnik. Tak 800-1000 metrów przed finiszem była kraksa wieloosobowa, dopiero myjąc rower się zorientowałem że kierownica chrupie. Mostek kierownicę przygniótł dokładnie po linii obejmy która się zapewne odkształciła od uderzenia, moim zdaniem płytka by przeniosła lepiej naprężenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takiej sytuacji, to ze strzelila ci kierownica jest zasluga wypadku, a nie mostka. Wiec tu bym zakonczyl dyskusje, bo nikt nie jest w stanie powiedziec, czy sytuacja wygladalaby inaczej z mostkiem z wieksza plakietka. Gdybys mial konkretna alu kierownice, pewnie wogole by nie strzelila. W ten sposob mozna by dojsc do wniosku, ze to ty jestes winny, bo wybrales zla kierownice na wypadek kraksy :D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam tego wszędzie tam, gdzie metal dotyka metalu, ale użycie smaru budzi wątpliwości.

Puszka wydaje się mała, ale kończę dopiero pierwszą, a mam ją ponad 2 lata i w tym czasie zamontowałem kilkanaście sztyc, kilka razy kierownice + różne akcesoria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.02.2021 o 13:56, skom25 napisał:

O ile w przypadku sztycy i kierownicy użycie karbonu jest uzasadnione, to po co robić karbonowy mostek który jest cięższy niż alu?

Ten może jest lżejszy o jakieś 5 g od lekkich aluminiowych ale cena z d....

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/komponenty-rowerowe/rowerowe-mostki-i-sztyce/bike-stems-accessories/mostek-rowerowy/wspornik-kierownicy-bontrager-xxx-blendr/p/22259/?colorCode=black

Trek to chyba niemalże jedyna firma, które oferuje to w mtb.

W dniu 1.02.2021 o 16:14, vdcmike napisał:

Mnie bardziej niepokoi mostek alu ważący 115g ;)

Dokładnie tyle waży mój speca. 115 g 80 mm. Bardziej niepokoi mnie usterkowy brain.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej byłoby mieć dwa rowery tej samej marki jeden z górą w karbonie, drugi z górą w aluminium. Koła i rama w jednym i drugim karbonowa lub w jednym i drugim aluminiowa. Tego samego dnia przejechać tą samą trasę na jednym i drugim. Niestety to niemożliwe. Ja zmieniłem na karbon i aluminiowych części już nie mam. Więc nie wrócę już do aluminium dla porównania. Coś czuje na kierownicy, minimalne ugięcia. Może mniejsze wstrząsy na sztycy i siodle jak droga jest z nierównego bruku. Ale to wszystko jest subiektywne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...