Skocz do zawartości

[sztyca] carbon w alu, jaka siła dokręcania?


clip7

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jako, że nie mogę sobie poradzić w rowerze mtb ze "strzelaniem" sztycy co jest bardzo irytujące (wkładałem różne rodzaje), postanowiłem spróbować z carbonową w ramie alu mtb. Widzę, że są wymiary 30,8 i 30,9mm. Ciężko wyłapać taką różnicę w pomiarze. Więc chyba lepsza 30,9mm? Zamiast zacisku z dźwignią zastosuję zacisk ze śrubą imbusową. Pytanie, jaka siła dokręcania, żeby nie strzeliła? Co watro kupić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, clip7 napisał:

ze "strzelaniem" sztycy co jest bardzo irytujące

Rok szukałem przyczyny strzelania z okolic sztycy. 3 czy 4 różne zaciski, rozbieranie i smarowanie jarzma co kilka jazd. Strzały tak głośne, że było wyraźnie słychać z kilku metrów. Byłem pewny na 100% że to zacisk. Lekki poluzowanie/ dokręcenie i problem ustawał na chwilę. 

Co było przyczyną? Gruboziarnista pasta do karbonu Finish Line. 

Lekcje z tego dwie. Nie bądź pewny że to akurat sztyca, czasami potrafi klikać co innego, co akurat się "zsychronizuje" z Twoim tyłkiem. Może to być zacisk, jarzmo albo... hak w ramie, bo i takie przypadki są znane.

Druga sprawa, to sama pasta do karbonu, jeżeli zdecydujesz się właśnie na sztycę karbonową. Jeżeli ma to być pasta, to kup z bardzo drobnymi ziarenkami. Ja jakiś czas temu kupiłem płyn Effetto Mariposa CarboGrip i od tamtego momentu nie widzę sensu stosowania pasty. Ziarenka w paście rysują sztycę, a jak masz pecha, to spowodują problem taki jak u mnie. Ten płyn jest idealny, działa tak samo, jak nie lepiej, a nie ma skutków ubocznych. Pakuję go nawet na mostek, czy sztycę Alu w ramie Alu. Raz że pozwala uniknąć rysowania elementów przy regulacji, dwa że tłumi "cykanie". Zmywanie go jest także znacznie mniej problematyczne niż pasty. Zupełnie nie rozumiem dlaczego jest tak mało popularny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno dźwięk ze sztycy. Po przeczyszczeniu i złożeniu zawsze chwilę jest dobrze. Wkładałem sztycę z jarzmem i siodełkiem, zaciskiem z roweru żony. Chwilę dłużej ok a potem to samo. Jak zaglądałem do środka rury podsiodłowej to widać na górze przetarcie w środku od strony tylnej. Może jest lekki luz w miejscu zacisku. Na sucho i ze smarem, bez różnicy. Sam już nie wiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj w przypadku sztycy to elementów strzelających jest od cholery...  nie da się niemal odróżnić czy strzela jarzmo - któryś z jego elementów... czy styk jarzma z prętami, czy pręty w siodle, korpus siodła, czy sztyca w ramie czy zacisk na kominie ramy... To jest trochę detektywistycznej roboty...

Ale pasta i długa sztyca często pozwala pozbyć się tej upierdliwości jeżeli powodem jest kiepskie spasowanie komina ramy ze sztycą. Łatwo Ci ta obecna sztyca opada w ramie bez zaciśnięcia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już pisałem, podłożyłem komplet sztyca (też aluminium)-jarzmo-siodło-zacisk z innego roweru. Troszkę dużej był spokój ale dźwięk powrócił, więc te elementy raczej nie. Jeśli chodzi o siłę zaciśnięcia to raz mocniej zaciskałem raz słabiej ale bez zmian. Ewidentnie jak łapię jedną ręką tył a drugą przód siodła i zaczynam mocno ruszać góra-dół to słychać strzelanie ale nie w jarzmie tylko niżej. Jak już pisałem, widać w rurze podsiodłowej lekkie przetarcie w środku i może tam zacisk za słabo trzyma albo już nie ma tam dobrego spasowania. Dlatego myślałem o carbonie 400mm. Może inny materiał coś zmieni.

Jeśli chodzi o opadanie bez zaciśnięcia to jeśli całkiem poluzuje zacisk to spada swobodnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem coś takiego: Sztyca TRUVATIV NOIR T40 30.9mm 400mm 0mm CARBON. Zastanawia mnie tylko niska cena 230zł.  Jest jeszcze Sztyca EASTON EC70 CARBON 30,9mm 400mm za 370zł i Sztyca Canyon S29, włókno węglowe / carbon 400mm 30.9 za 250zł. Co byście polecili?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak waga ma znaczenie, jeszcze bez rozbijania banku:

https://www.xcracer.com/shop/viewproduct.php?productid=462

Nie wiem jak teraz i nie wiem czy wogole mial w ofercie 30.9 ale swego czasu Token robil przyzwoite, dosc lekkie sztyce w bardzo przyzwoitych pieniadzach.

Odnosnie znanych brandow, to uwazaj na "dobre ceny", bo to 100% fejki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znane brandy nie muszą robić wcale węgielnych wydmuszek. Mam u siebie kierownicę ritchey superlogic flat 710mm, która waży delikatnie poniżej 200g - jej podróbki z ali ważą po 120-150 ;). Mam też mostek wcs carbon matrix c220 90mm 6* który jest sporo cięższy od aluminiowych accent exe pro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
19 godzin temu, clip7 napisał:

Sztyca TRUVATIV NOIR T40 30.9mm 400mm 0mm CARBON. Zastanawia mnie tylko niska cena 230zł.  Jest jeszcze Sztyca EASTON EC70 CARBON 30,9mm 400mm za 370zł

Truvativ Noir to dosyć stary model. Nowa sztyca Easton EC70 to koszt ok 600 płn , możliwe ,że masz na myśli stary model -taki

https://allegro.pl/oferta/sztyca-carbon-easton-ec70-350mm-10034197300

Jeździłem na tych starszych modelach Eastona i było OK. 

Wątpię jednak ,żeby to pomogło.

2 godziny temu, vdcmike napisał:

Mnie bardziej niepokoi mostek alu ważący 115g

Mam mostek ważący ok 115 -117 gramów w HT od 8 lat. Zero problemów w rowerze o skoku 100 mm i wadze rowerzysty w okolicach 90 kg . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.olx.pl/oferta/sztyca-canyon-s29-wlokno-weglowe-carbon-400mm-30-9-CID767-IDIcFY0.html#caa5e3f7ca

https://allegro.pl/oferta/sztyca-truvativ-noir-t40-30-9mm-400mm-0mm-carbon-9510090462

https://allegro.pl/oferta/nowa-sztyca-easton-ec70-carbon-30-9mm-400mm-213-gr-9556356576

Zaczynam się jednak zastanawiać czy nie podjąć jeszcze jednej próby lokalizacji strzelania. Zacznę może od dokładnego wyczyszczenia w środku rury podsiodłowej i sztycy, i założenia zamiast szybkozamykacza, zacisku na imbus.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ten Easton to kolekcja chyba sprzed 10 lat. Truvativ też stary dosyć.

Teraz, clip7 napisał:

Zacznę może od dokładnego wyczyszczenia w środku rury podsiodłowej i sztycy, i założenia zamiast szybkozamykacza, zacisku na imbus.

Dodaj sprawdzenie suportu i wszystkich połączeń. Szybkozamykacz to dobry pomysł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...