Skocz do zawartości

[Szosa] Cannondale CAAD12 jako endurance


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

zastanawiam się nad zakupem szosy, niemniej że celuję bardziej w długie trasy, to raczej skłaniam się ku czemuś bardziej endurance. Trafiła się natomiast całkiem ciekawa oferta zakupu Cannondale CAAD12 w wersji Disc Ultegra z 2019. Cena i osprzęt mi bardzo pasują, ale nie wiem, czy będzie ok z ramą, celuję w 54 cm.

Tutaj geometria:

https://www.cannondalebikes.pl/rowery/2019-szosowe/race/caad12/caad12-disc-ultegra

A tutaj rama na której jeżdżę już od jakichś 4 lat - Planet X XLS:

https://www.planetx.co.uk/i/q/FTPXXLSEVO/planet-x-xls-evo-cyclocross-frameset

 

Niby to przełajówka, niemniej zawsze była dla mnie wygodna. Zdarzyło się zrobić na niej trasę 305 km na solo jednego dnia i nie odczuwałem w trakcie / po niej żadnych nieprzyjemności. Może przyzwyczajenie, a może po prostu jest ok. Fakt, baza kół jest krótka, bywa że zaczepiam butem o przednie koło, ale to jedyny mankament.

Patrzę na obie geometrie i nie wiem czy CAAD12 będzie ok choćby poprzez stack / reach

CAAD12: 1,42

Planet X: 1,49

 

Nigdy nie zwracałem na to uwagi i szczerze się zdziwiłem, że Planet X mimo iż to przełajówka, to jednak ma taką budowę. 

Wiem, że CAAD to niby wyścigówka, niemniej dochodzi kwestia podkładek pod mostek, samej długości mostka i kąta... Mam więc dylemat - czy to dobry wybór pod takie zastosowania tj. lokalnie nieco szybkiej, ambitnej jazdy, ale też i jakieś dłuższe wyprawy, nawet po 10 h w siodełku. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem kwalifikowanym fiterem, zatem nie bierz tego co napiszę jako wyrocznię, jednak około trzy setki ludków się namiarkowałem używając Exustar'a BFM100 (nawet mam go w Szczecinie gdybyś chciał się przymierzyć). 

A więc: Planeta (ZAKŁADAM że masz 54cm) to przełaj a CAAD szosa i to też nie długodystansowa (jak Synapse) a typowy ścigant - nie oszukasz przeznaczenia i owszem, da radę ustawić Cię na CAADzie jak na Planecie ale mostek zapewne będzie sterczeć dziwnie ustawiony.  Nie lubię osobiście tego przelicznika Stack/Reach jak wyżej bo rower to o wiele więcej niż tylko ułamek.  ALE.  Zwróć uwagę że górna rura jest niemal tej samej długości (różnica 2mm) a główka ramy różni się o 1mm.  Różnicę w Stack'u robi tutaj BB Drop - 8mm - w przełajce siedzi wysoko aby dać więcej światła a w szosie nisko aby środek ciężkości zglebić i poprawić prowadzenie w zakrętach.  W Reach'u różnicę robią kąty.  A w ogóle to są dwie metody mierzenia: "zwykła" i tajwańska więc tak naprawdę ciul wie jakiej jedni i drudzy używają.  

Chciałbym zaznaczyć że zawodnicy walą dystanse o jakich piszesz bez problemu na CAADach i według mnie u Ciebie jest to kwestia Twojego rozciągnięcia, gibkości, siły mięśni grzbietowych oraz np. proporcji długości nóg do tułowia / rąk.  Jedni są zbudowani jak modelki i z siodełkiem w niebie mają rączki jak T-Rex, inni o budowie szympansa siodło sadzają na górnej rurce i posiłkują się mostkiem 150mm... Inni jak Froome wyglądają jak Tekla i w ogóle muszą mieć rower szyty na miarę.  Jedni dosięgają nosem kolan a inni ledwo się w pas ukłonią... Wydaje mi się że jeśli dbasz o gibkość, rozciągasz się, pracujesz nad mięśniami grzbietu to dasz radę.  To jest rower dokładnie do takiej jazdy jak opisujesz - szybka, ambitna jazda a czasami dłuższy dystans.  

Aha, no i kto powiedział że nie możesz mieć dwóch rowerów - jeden ambitniejszy do szybkiego naparzania a drugi nieco spokojniejszy do dłuższych dystansów..?  Wydaje mi się że XLS byłby dobrą alternatywą dla CAAD'a, najlepiej z dwoma zestawami kół - w teren i na długodystansową szosę.   

 

p.s.: nie sprzedaję ani jednej ani drugiej marki, żeby mi tu nie było...najlepiej się czuję na singlu, stalowym, i nie lubię szosy :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za sporo info! Tak, Planet X mam właśnie w rozmiarze 54 cm no i patrząc po specyfikacji, to pod pewnymi względami są podobne, ale pod innymi CAAD chyba zagwarantuje mi że będę dużo bardziej "leżał" i nie wiem, czy to będzie wygodne na dłuższych trasach.

Obecny rower mam w konfiguracji 1x, ale rozważam też właśnie to o czym piszesz - dwa zestawy kół. Już kiedyś takie coś miałem, ale to były identyczne piasty, obręcze, kasety, tylko opony inne. Tym razem mogę podejść do tego inaczej, jeden zestaw mieć typowo szosowy, drugi typowo szutrowy no i tak śmigać. Nie powiem, przez te 4 lata używałem go i do takich długich jazd i na solo i startowałem w wyścigach szosowych i w maratonach MTB... wszędzie gdzie się dało i wiem, że spisuje się niemal wszędzie co najmniej dobrze. Drugi zestaw kół to też rozwiązanie tańsze niż zakup drugiego roweru i mniej problematyczne (mniej do czyszczenia, konserwacji, mniej miejsca zajmuje itd). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie w CAADzie będzie bardziej "siedział w ramie" aniżeli na niej.  Czy to Ci się spodoba - tego nie wiesz nawet Ty dopóki się nie przekonasz na własnej skórze, niestety. 

A może napisz w lokalnej Tobie grupie szosowej - może ktoś ma CAADa do którego mógłbys się przysiąść i zbadać?  Nawet niekoniecznie taka sama specka bo tam geo prawdę Ci powie...oczywiście weź swoje siodło itp itd...

POWODZENIA :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Mi osobiście się lepiej jezdzi na caad12 niż na synpase :) Możliwe ze to przez to ze caad ma mniejszy reach niz ten sam rozmiarowo synapse

Co do długich jazd to bez problemu 600km, bardziej cierpiala pupa niż ręce czy tam plecy. Caada kupowalem w ciemno nie jezdzac nigdy na szosie  typu race. 

Bardziej przeszkadza mi to ze caad jest piekielnie sztywny ( pewnie to domena wszystkich aluminiaków)  i będziesz czul każdą najmniejsza nierówność asfaltu. Nie pomaga tu karbonowy widelec. Przy dłuższych jazdach plomby z zębów potrafia powypadac :)

Mysle ze jest to bardzo indywidualna sprawa i musisz sie przymierzyć, ja jestem zadowolony 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@rithien a jaką wersję caada masz? Pod tarczówki czy vbrake? Jakie max opony wchodzą?

Nieco się właśnie w nim obawiam tej sztywności... rasowa ścigałka, więc musi być sztywna, a asfalty w okolicy rózne, na obecnym rowerze śmigałem najpierw na 25c, potem na zmianę 28c a nawet 32c bo rama aż na tyle pozwalała. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazało się, że jednak mam inną geometrię - przypadkowo natknąłem się na stronę, gdzie tez jest info o Planet XLS... to wyżej co linkowałem to wersja Evo, która pojawiła się w 2019 roku, a mój sprzęt jest nieco starszy i ma nieco agresywniejszą pozycję w której stack-reach to nie 1,49, ale 1,44:

https://geometrygeeks.bike/bike/planet-x-xls-2017/

 

W efekcie sprzęty które brałem pod uwagę i odrzucałem ze względu na zbyt agresywną geometrię, muszę zrewidować, bo może jednak byłyby ok ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, porównując pięćdziesiątki czwórki: CAAD jest dłuższy o centymetr jeśli chodzi o Reach i 5mm wyższy w Stacku.  Trochę jednak mi coś nie pasuje bo w kadzi suport siedzi 12mm niżej osi niż w planecie, główka ramy jest wyższa o 6mm a różnica w Stacku to jedyne 5mm.  No, ale to jest właśnie urok tabelek.  Różnica w kącie główki to jedyne 0.6 stopnia a podsiodłowej 0.1 a więc tyle co nic. Teoretycznie mostek krótszy o 10mm niż ten który masz w XLSie z jedną półcentymetrową podkładką mniej zrobi tę samą pozycję.  Inaczej jednak się to-to będzie prowadzić przez tylne pióra krótsze o 2cm, co sprawi że będzie Ci łatwiej postawić Cannondale na koło :D 

Nadal twierdzę, że stosowanie przelicznika stakoworiczowego jest do kitu bo nie ukazuje faktycznych zależności a jedynie podaje jakąś dziwną uśrednioną zależność pomiędzy jednym a drugim zamiast skupić się na tym co ważne przy budowie kolarza i/lub przeznaczeniu roweru. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja przyznam, że nie bardzo wiem jak się do tego odnosić. Ok, reach coś mi już mówi, bo jak widzę że w innym rowerze jest np. 20 mm większy to podejrzewam, że będę czuł się za bardzo wyciągnięty... choć to też kwestia i długości mostka i budowy kierownicy, bo te też mają zupełnie inne parametry w zależności od modelu (sam lubię execute accenta za właśnie krótki reach). Kolejna sprawa nieco z tym związana: długość główki... a gdzie kwestia podkładek? U mnie jest "katalogowo" te 133 mm, ale mam kilka podkładek i realnie wychodzi... ~175 mm. To z kolei prowadzi do zmiany stacka, a jeśli kąty główki i podsiodłówki są różne, to także i reach się zmienia (u mnie jest w efekcie mniejszy, niż katalogowo)... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stack & Reach jest dla ramy, kokpit kopiujesz między rowerami żeby mieć taki sam punkt odniesienia - ricz kjery oraz ilość podkładek.  Podkładkami właśnie korygujesz Stack, ewentualnie kątem mostka jeśli podkładki nie wystarczają do osiągnięcia optimum.  Długością mostka ogarniasz Reach i jesteś w domu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...