Skocz do zawartości

[Stery] Jak dobrać prawidłowe parametry sterów?


Ntkgzd

Rekomendowane odpowiedzi

Taki przykład:

- kierownica
- mostek
- amortyzator

Teraz aby to wszystko trzymało się ramy to potrzebne są jeszcze tylko (chyba) stery, pytanie jakie parametry potrzebuję?

Takie mam parametry do wyboru:

Kategorie:

Stery Ahead
Stery zintegrowane
Stery pół-zintegrowane
Stery Tapered
Stery skręcane

Model:

reducer
standard
Zwężany

Mostek górny:

External Cup (EC)
Zero Stack (ZS)
Zintegrowany (IS)

Mostek dolny:

External Cup (EC)
Zero Stack (ZS)
Zintegrowany (IS)

Średnica osadzenia góra (mm):

30
34
38
41
42
44
49

Średnica osadzenia dół (mm):

30
34
38
41
42
44
47
49
52
55
56

Średnica zacisków widelca:

1 (25,4 mm / 26 mm)
1 1.5" (40 mm)
1 1/2 "(38.1 mm / 40 mm)
1 1/8 " (28.6 mm / 30 mm)
1 1/8" - 1 1/2" (28,6 mm / 40 mm)
1 1/8" - 1 1/4" (28,6 mm / 33 mm)

Będę wdzięczny za rzucenie światła na temat sterów, wychodzi na to, że jestem totalnie zielony i potrzebuję jakiejś wiedzy w tym zakresie aby móc samodzielnie dobrać dla siebie odpowiedni. Podam kilka informacji, które mogą być pomocne tj. rower miejski, pozycja wyprostowana, waga rowerzysty 120 kg.

Z góry dziękuję za pomoc i odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower będę budował na ramie Unibike Prime 2021. Z opisu można wywnioskować, że Unibike dodaje do tej ramy komplet sterowy AHEAD FSA NO.10 / 1-1/8" / WEWNĘTRZNY. To oznaczałoby, że stery są pół-zintegrowane. Zawęża to poszukiwania, ale niestety dalej nie jest dla mnie jasne jak przebrnąć przez pozostałe parametry (aczkolwiek coś mi się tu nie zgadza, ponieważ kategoria stery pół-zintegrowane wycina całą kategorię stery Ahead) abym wybrał kompatybilne stery:

Model:

- reducer
- standard
- zwężany

Średnica osadzenia dół (mm):

42
44
49
52
55
56

Średnica zacisków widelca:

1 1/8 " (28.6 mm / 30 mm)
1 1/8" - 1 1/2" (28,6 mm / 40 mm)

Jestem w stanie coś podziałać bez mierzenia ramy (jako, że jej jeszcze nie posiadam)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

@sznib dziękuję bardzo.

Czyli, jeśli dobrze rozumiem to wszystko poniżej będzie ze sobą kompatybilne:

- rama Unibike Prime GTS
- amortyzator RockShox Paragon Gold TK SA Suspension Fork 28'' 65mm 1 1/8''
- mostek Cube RFR Pro Stem Ø25,4mm 35°
- kierownica Humpert Cruiser Handlebar Ø25,4mm Steel
- stery Reverse Base Ster ZS44/28.6 | ZS44/30

Do tego pewnie będzie potrzebny jeszcze smar, podkładki, gwiazdka sterów, kapsel i brzeszczot do cięcia rury sterowej lub wizyta w serwisie (czy coś jeszcze?)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o moje wymagania co do kierownicy to nie chcę aby była dłuższa niż 60 cm (i mówimy tutaj licząc prostą linią od skrajnych punktów a nie o długości rurki). Wynika to z kompromisu trzymania roweru w ciasnym miejscu, dłuższa kierownica już by przeszkadzała. 60 cm to dla mnie jest wystarczająca długość zgiętej (miejskiej/trekkingowej) kierownicy potrzebnej do komfortowego przemieszczania się w wyprostowanej pozycji (dlatego rura sterowa będzie wysoka, mostek jak najkrótszy a kierownica zgięta).

Co do zacisku kierownicy tj. Ø31,8 mm vs. Ø25,4 mm. Nie przesadzałbym, że Ø25,4 mm to kamień łupany, te produkty stanowią obecnie prawie 25% rynku tego elementu roweru. Większość Ø25,4 mm to rurki stalowe co wpływa na dwukrotnie niższą cenę (nie mam potrzeby redukowania wagi roweru). Jak dla mnie rurka Ø31,8 mm to bardziej się nadaje na poręcz w autobusie a nie na element roweru (to tak pół żartem, pół serio).

A tak zupełnie szczerze i z szacunkiem do Waszego zdania to powiedzcie mi proszę jaka jest Waszym zdaniem wyższość takiej średnicy kierownicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro przedstawiłeś swoje potrzeby którym zapewne masz rację (bo Ty najlepiej to przecież ocenisz) sprosta kawałek ciężkiej stalowej rurki... to chyba zalet nie docenisz albo i doceniwszy nie będziesz ich potrzebował. Ale takie kierownice wykonane z lżejszych materiałów są sztywniejsze, bezpieczniejsze a często i lżejsze dzięki racjonalnie profilowanej rurce - środek dzięki większej średnicy bywa bardziej cienkościenny bez utraty wytrzymałości...

Dodatkowo jak to z każdym starszym standardem - im dłużej na rynku jest nowszy tym ten starszy słabsze "grupy" obsługuje. To po prostu z czasem zazwyczaj na rynku (bo spada produkcja lepszych) pozostają słabsze wyroby w starszym standardzie np. Są wykonywane z tańszych materiałów. Oczywiście to trend a nie bezwzględna zasada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@abdesign ponieważ zawsze chętnie korzystam z Waszych rad to udało mi się znaleźć taki zestaw:

- Humpert Moon Cruiser Kierownica rowerowa Ø31,8mm, black
- Cube RFR CMPT Wspornik Ø31,8mm 35°, glossy black/grey

Mam wówczas podobne parametry z grubszą kierownicą za 45 zł więcej.

Rozumiem, że za wyjątkiem lżejszej kierownicy (-125g) i wykonanej z aluminium zamiast ze stali zyskuję dodatkowo większą wytrzymałość i sztywność? Kształt pomijam, ponieważ to kwestia indywidualna.

Waszym zdaniem warto iść w taki wariant?

Czyli cały zestaw to:

- rama Unibike Prime GTS
- amortyzator RockShox Paragon Gold TK SA Suspension Fork 28'' 65mm 1 1/8''
- stery Reverse Base Ster ZS44/28.6 | ZS44/30
- kierownica Humpert Moon Cruiser Ø31,8mm, black
mostek Cube RFR CMPT Wspornik Ø31,8mm 35°, glossy black/grey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Ntkgzd napisał:

Kształt pomijam, ponieważ to kwestia indywidualna

To trochę może przybliż swoje oczekiwania co do tej kierownicy... bo to ja teraz napiszę - "pomijam" materiał i średnicę - to jest wtórne, kwestia kosztów i dostępności... Ale geometria pozostająca indywidualną sprawą to sprawa kluczowa. A Ty wrzuciłaś dwie propozycje - eufemistycznie pisząc... ciut różne. Przecież je się nawet trzyma inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest ;) ... ja bym nie kupił, bo jak się okaże że mostek ok, a np nie ta szerokość kierownicy, albo odwrotnie kiera ok a mostek nie ta długość czy kąt... albo w ogóle kiedyś zmienią te komponenty przeznaczenie, przejdą do innej ramy i tylko jeden wykorzystasz, to zawsze łatwiej ten drugi w nowszym standardzie dobierać. Ale tak do jazdy w "pozycji na lorda" to i sztywność jest ciężko docenić (nie opierasz na niej ciężaru ciała) ani jej waga aż tak istotna nie jest.

Ja bym poszukał mimo wszystko odpowiadającej mi geometrii w nowszym standardzie, tyle że znając już przeznaczenie... nie za wszelką cenę. 

Pozdrawiam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie później...

MOje pytanie pasuje do tematu, więc podepnę się tutaj.

Szukam sterów do ramy roweru LAPIERRE/ DH-720 (rama pod linkiem http://www.bikekatalog.pl/2011/rowery/1401/Lapierre.DH-720/ )

Wychodzi, że stery to: Alu S-Integrated Cartridge

Ważne założenie - potrzebuję stery, które przyjmą sterówkę 1,5 cala w całej rozciągłości (nie tapered) - taki amortyzator chciałbym tam włożyć.

Tutaj zaczynają się schody, czy jesteście w stanie podrzucić stery półzintegrowane, na 1,5 cala, dedykowane do DH?

Z góry dzięki za wszelkie wskazówki!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...