Skocz do zawartości

[amortyzator] NCX D-RL Air 28'' - czy nalezy zrobic serwis po 5 tys km?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

W grudniu 2019 kupiłem i założyłem taki amorek. Od tego czasu przejechałem na rowerze trekkingowym ok. 5 000 km. Mam też drugi rower (górala) ze zwykłym "uginaczem" Suntour XCM. Obecnie jest zima i jeżdżę głownie na tym góralu. Widelec również wymieniłem w 2019 r i zrobiłem podobny dystans. Jednak pomimo czyszczenia i smarowania goleni musiałem go już drugi raz rozbierać. Za pierwszym razem golenie były już podrdzewiałe i stawiały opory. Wyczyściłem, nasmarowałem i złozyłem.  Teraz znowu prawie to samo, choć rdzy było znacznie mniej. Stąd pytanie : czy zabrać się tez za widelec powietrzny? Tu sytuacja jest inna bo na filmiku firmy Suntour widać, że do tego typu amorów wlewa sie przed wkręceniem górnego korka olej przekładniowy. Więc niby powinien byc odporniejszy na rdzę. Ale mam wrażenie jak by widelec nie uginał sie płynnie. No i do nasmarowania trzeba by kupić specjalny smar np. SRAM Butter. Co więc powinienem zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjmując, że jeździłeś ze średnią 20km/h, to takich serwisów wg. producenta powinieneś mieć za sobą już 5. :D
A pełen serwis powinieneś wkrótce robić po raz trzeci.

image.thumb.png.1d913966a571b2ff7b7bf17fbf533f6f.png
*źródło: https://www.srsuntour.com/pl/service/

Odpowiadając na pytanie - tak, zdecydowanie powinieneś zrobić serwis.
Myślę, że wszystkie wątpliwości w temacie SR Suntour rozwieje @ACTIVIA

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwielbiam pytania typu: czy trzeba prać skarpetki?

Kolega wyżej w zasadzie wyczerpał temat. Módl się żebyć nie miał zatartych ślizgów i lag. Nikt od nikogo nie wymaga specjalistycznej wiedzy ale wystarczyło przeczytać instrukcje obslugi.

 

Edytowane przez PrzeLuka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to wygląda na to, ze trzeba zabrac się do roboty :) To jest wideo https://www.srsuntour.com/de/service/technische-videos/

Natomiast co do smarów. Oczywiście mozna użyc https://allegro.pl/kategoria/narzedzia-i-smary-oleje-smary-odtluszczacze-45628?string=SRAM butter&bmatch=dict210105-ctx-spo-1-5-0112

Ale na forach znalazłem tez info o stałych smarach silikonowych np. https://allegro.pl/listing?string=smar silikonowy cx80&bmatch=cl-dict210105-ctx-aut-1-5-0112

CHociaz wydaje mi się, że róznica cenowa nie jest straszna, więc chyba warto wziąć to "masło" firmy SRAM :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mówisz o smarowaniu uszczelek kurzowych, to producent napisał:

Cytat

 

What type of lubrication should I use on the forks wipers?

SR SUNTOUR recommends our factory Conpanna grease or a Teflon-based lubricant after every 25 hours of use.

 

Zajrzyj sobie na stronę https://www.srsuntour.com/pl/service/
Jak przewiniesz nieco w dół, to będziesz miał "FAQ", "Product service" itd. Widzę, że mają też manuale i filmy instruktażowe. Zresztą sam jeden podlinkowałeś, tylko z niemieckiej wersji strony.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/smary/do-amortyzatorlw_specjalistyczny-smar-do-amortyzatorlw/1858

39 zł za 100 g daje 7,80 zł za 20 g. Czyli porównując do 19,90 zł za najtańszy na Allegro Sram Butter wychodzi o 61% taniej. To mi się podoba ;) Przypuszczam, że w praktyce to jest to samo, a cena amerykańskiego produktu jest rozdmuchana do granic absurdu. Ale poczekam na inne Wasze opinie :)

 

 

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, PrzeLuka napisał:

Uwielbiam pytania typu: czy trzeba prać skarpetki?

Kolega wyżej w zasadzie wyczerpał temat. Módl się żebyć nie miał zatartych ślizgów i lag. Nikt od nikogo nie wymaga specjalistycznej wiedzy ale wystarczyło przeczytać instrukcje obslugi.

No teoretycznie tak. Tyle, że ja moją Rebę daje do przeglądów co mniej więcej 10 tys km i zawsze jest w świetnym stanie. Niby powinienem 2x w roku ale daję raz na rok. Instrukcji nie czytałem bo nie dołożyli do roweru :D Ale tam pewnie jest, że co 50 godzin :D

Edytowane przez wkg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo takich amortyzatorów się nie kupuje i nie zakłada :( Tu niestety pozorne oszczędności mszczą się błyskawicznie. A już szczególnie, gdy (wiem, to nie ten przypadek) nie serwisuje się samodzielnie. Ja po prawie 30 tkm chyba jeszcze nie miałem wymienianych uszczelek kurzowych ...

Inną sprawa jest, że Reba to taka trochę drętwa przy Foxach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amorek rozebrany. Do demontażu lewej goleni potrzebny był klucz nasadowy 27, do prawej klucz do korków z wielowpustami. Okazało się, że golenie są tylko lekko brudne ale powierzchnia nieuszkodzona :) natomiast zastanawia mnie tej olej przekładniowy. Na filmiki facet wlewa go do komory powietrznej, a u mnie widze tylko  mleczny smar stały i ani śladu oleju...

Amortyzator powietrzny rozebrany.jpg

Amortyzator powietrzny rozebrany-golenie.jpg

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo wszystko górne golenie w - że tak to nazwę - obszarze roboczym wyglądają na nieźle przytarte:
image.thumb.png.f70978cbbddc394c6ed7b7f1a6bb3828.png

Dobrze widać, w jakim zakresie najwięcej pracował widelec. Jeśli to zmatowienie zniknęło po wyczyszczeniu, to ok. Ale na zdjęciu nie wygląda, jakby to był tylko brud.

Tak czy inaczej - serwis musisz zrobić. Ile pojeździ, tyle pojeździ. Nie bawiłbym się w jakieś duże inwestycje w dedykowane narzędzia, smary i oleje. Jak padnie, to i tak pewnie bardziej będzie Ci się opłacało wymienić go na nowy. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uff. Zrobione. Niestety jakość tego amorka budzi powazne zastrzeżenia. Pisałem już o zacinającym się "mechanizmie" blokady. Teraz doszło do tego wygładzanie się nakrętki u góry przy dokręcaniu kluczem nasadowym 27 wcale nie tak wielkim momentem. No i wyrabianie sie gwintu M6 w aluminiowym pręcie sprężyny - sa trudności w dokręcaniu śruby z łbem imbusowym od spodu lewej goleni. Musiałem go po ponownym wyjęciu sprężyny nasmarować i kilkakrotnie na siłę wkręcić i wykręciś srubę. Oleju nie dawałem. Zastosowałem ten smar silikonowo-teflonowy ze sklepu elektronicznego. No bo po co do takiego badziewiastego amora kupowac lepszy? Tak naprawde po wyczyszczeniu znalaazlem 2 rdzawe strefy na obu goleniach, ale obie o powierzchni po ok. 1 cm2. Doczyściłem drobnoziarnistym papierem ściernym. Po złożeniu do kupy amorek trochę płynniej pracuje :)

Aha i prawy korek mozna też wykrecać i wkręcać kluczem nasadowym M10 - po wyjęciu wkładu blokady

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co miałem zrobić? Odrdzewiacza nie miałem, czytałem w archiwum o preparacie Fosol na szmatce. Ale znalazłem w Google też to

https://k2.com.pl/produkty/k2-vulcan-500-ml

Ma dobre opinie na Allegro, może się tez przydać nie tylko do odkręcania zapieczonych śrub ale i np. do usuwania rdzy w innych elementach roweru : łańcuch, śruby. Powstała warstewka ochronna (prawdopodobnie fosforanu żelaza)  zabezpieczy przed dalsza korozją

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze takie wskazówki praktyczne. Podczas montażu należy najpierw (po wsunięciu goleni górnych do dolnych) wsunąć do goleni kartridż blokady oraz prowadnicę (tzw. szpilę) ze sprężynami. Docisnać mocno golenie aby w otworach od dołu pokazały się końcówki szpil i były jak najbliżej otworów. Dokręcić śruby imbusowe szpil. Następnie wsunąć tłok do lewej goleni i wkręcić obydwa korki. Inaczej sie nie da, zaś ściąganie śrubami dolnymi na siłe może skończyć się zniszczeniem gwintu szpil. Naprawa tego będzie kłopotliwa o ile niemozliwa.

Teraz, ACTIVIA napisał:

Wogole jak się już rdza  pojawia to masakra, nie wiadomo w jakim stanie masz teraz slizgi

Raczej dobrym. Niestety - jak juz pisano na forum - uszczelki są kiepskiej jakości i przepuszczają wodę. nawet pomimo smarowania goleni. Najlepiej gdyby załozyć gumowe mieszki od motocykla/motoroweru, ale juz mi się nie chce. Poza tym śmiesznie by to wyglądało :)Takie mieszki widzę na Aliexpress, podobne są tez tu https://polgum.sklep.pl/pl/c/Oslony%2C-mieszki-gumowe/44

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Thomlodz napisał:

I jeszcze takie wskazówki praktyczne. Podczas montażu należy najpierw (po wsunięciu goleni górnych do dolnych) wsunąć do goleni kartridż blokady oraz prowadnicę (tzw. szpilę) ze sprężynami. Docisnać mocno golenie aby w otworach od dołu pokazały się końcówki szpil i były jak najbliżej otworów. Dokręcić śruby imbusowe szpil. Następnie wsunąć tłok do lewej goleni i wkręcić obydwa korki. Inaczej sie nie da, zaś ściąganie śrubami dolnymi na siłe może skończyć się zniszczeniem gwintu szpil. Naprawa tego będzie kłopotliwa o ile niemozliwa.

Ciekawi mnie to jak ty to wogóle skręcasz

Normalne skręcanie to górne lagi już z wkręconym kartidzem oraz z całą drugą stroną wsadzasz do dolnych. Przez to że kartridz jest gazowany i wychdzi dłużej to najpierw spokojnie przykręcasz śrubą kartridż a potem dociskasz dolne lagi do górnych i przykręcasz drugą stronę

Jeśli gwinty M6 ci się psują od dołu tzn, że źle to serwisujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...