Skocz do zawartości

[4000-5000] Rower uniwersalny


Rekomendowane odpowiedzi

Ale to podstawy tak przynajmniej sprzed dekady. Nowoczesne rowery do xc mają krótkie mostki, szerokie albo nawet bardzo szerokie kierownice oraz długi i wyniesiony "przód" roweru. Krotka rama jest co najwyżej w tylnym trójkącie by nie tracić zwrotności. A to dlatego ze z biegiem lat zmieniły się trasy xco, stały się znacznie znacznie trudniejsze a rowery musiały temu sprostać. Pomiędzy obecnymi rowerami do xc a tak klasycznymi jak z Twojego opisu jest przepaść. 

Serio, dla przykładu tak z 15 lat temu akademickie mistrzostwa Polski w kolarstwie Górskim odbywały sie w... Przesiece, ale na polanie przed hotelem :) taki był klimat. Teraz moglyby sie tam odbywać akademickie mistrzostwa w kolarstwie przełajowym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wyniesionym przodzie etc wlasnie chodzi o to by rower lepiej zjeżdżał. Faktycznie zjeżdża lepiej.

...No i (spinając w całość) te same cechy powoduja ze rower traci na "uniwersalności". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Człowieku :D Wyniesiony to znaczy do góry, bardziej pionowy, wysoki, dający wyprostowaną pozycję. Taki do zjazdu. Wyciągnięty scigacz to scigacz wydłużony, o bardziej płaskiej, leżącej pozycji, taki jak XC500. Aerodynamiczny ale fatalny na zjazdach, w górach. Weź już nie mąć bo nie mam siły Cię uczyć.

Pomyliłeś "wyniesiony" z "wyciągnięty" - stąd dyrdymałki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wydaje mi się od początku piszę o długim reachu. To jaką pozycję zajmiesz zależy od Ciebie i paradoksalnie na rowerach o nowoczesnej geometrii, z dłuższym reachem nie trzeba przyjmować tak płaskiej i leżące pozycji jaką przyjmuje się gdy dajesz tyłek daleko za siodełko. Areodynamiczność jest na dalekim polu, dlatego stosuje się kierownice i po 780mm.

ps. Tu masz filmik gdzie to jest ładnie wytłumaczone. Przewinąłem do najbardziej sensownego kawałka : 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, komandosek napisał:

Nie wydaje mi się od początku piszę o długim reachu.

Znowu nie rozumiesz i mieszasz bez sensu. XC500 nie ma długiego reachu, nie myl pojęć - reach nie ma przecież nic do wyciągniętej pozycji. Ta zależy od TTH (Top Tube Horizontal, znajdziesz na każdym obrazku z geometrią) i długości mostka. A ta jest w XC500 długa.

Jeżeli nie możesz tego zrozumieć zapamiętaj prostą zasadę:

- im bardziej górski rower tym dłuższy reach, krótsze TTH i krótsze mostki. Stąd bardziej wyprostowana pozycja na siodełku. Do tego płaska główka (bardziej poziomy widelec) dająca bezpieczeństwo na zjazdach. Przykład: https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2021-alpine-trail-7

- im bardziej ścigancki, wyciągnięty rower tym dłuższe TTH. Do tego dochodzą jeszcze dłuższe mostki. Stąd bardziej leżąca pozycja. Co przy stromej główce (bardziej pionowym amortyzatorze) ułatwia OTB (fiknięcie przez kierownicę na zjazdach). Za XC500 ma stromą główkę jak na dzisiejsze rowery XC.

Proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz do redakcji mtb-xc.pl ze pomylili sie w testach bo reach wcale nie jest długi. Sam moze wroce na gwarancje bo mam jakis krotki mostek 70mm do rozmiaru M a na forumrowerowe.org twierdzą ze ma być inny :)

Kolego, rozpoczalem wlasnie swoj czwarty sezon na xc500(od jazdy po górach) Ty ogladales ten rower w .jpg . Szczerze moze pare razy mi sie zdarzylo chcialo mi zawinąć koło pod rower ale to naprawdę bylo w ciezkich miejscach.

IMG-20210112-100939.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A, po powrocie do domu jeszcze przypomniał mi się artykuł znajomego. Co prawda jest o enduro, ale dobrze pasuje do tych opowieści że na 69.5 stopnia to już się nie da w górach bo rowery górskie to mają mieć teraz 68.5 stopnia bo inaczej śmierć od lotu przez kierownicę

https://knurswiny.pl/blog/bozek-progresjan/

(już nie mogę edytować więc dorzucam jako kolejny post)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, przestań wypisywać głupoty. Próbujesz zaistnieć czerpiąc wiedzę z internetu. Dodatkowo wkładasz w usta słowa których nikt nie powiedział i zaciekle z nimi polemizujesz - dosyć to niesmaczne. Tanią demagogia kariery tu nie zrobisz. I nie pisz o śmierci w pandemii.

Oczywiście, że da się zjeżdżać ze stromym kątem 69,5 stopnia. Ja mam 71 i też z musu daję radę. Tyle, że to nie geometria w góry a na stromych zjazdach to walka, szczególnie po telewizorach. Da się ? Da się, oczywiście, że się da. Ale to geometria do XC. Tak samo jak i długość mostka. 70, 80 mm to typowe, długie mostki dla rowerów XC. Po prostu w góry rowery są inaczej projektowane. Mostek 40 mm to standard, często 35mm a hardcore to mostek 0 mm.

Tu masz przykład ścieżkowca - bo to nie rower do enduro, nie do zjazdów tylko na ścieżki. Główka 65 stopni, mostek 40. Żaden hardcore - ot - górski standard na stosunkowo wąskich oponach: https://whyte.bike/collections/trail-29er/products/529?variant=31771556675653 , spokojny rowerek.

Tu masz przykład już hardcorowy - endurak. Główka 63 stopnie, mostek 35mm https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2021-el-roy#geometry

To oczywiście przykłady rowerów bardzo progresywnych ale gdzieś między twoim ścigaczem bez myk-myka a tymi rowerami są typowe, przeciętne rowery górskie z główką 66-67 stopni. I z myk-mykiem oczywiście.

A wracając do XC500 - to bardzo porządny, tani !! rower do XC. Gdybym miał teraz kupować sztywniaka - powaznie bym sie nad nim zastanowił.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czerpię wiedze z internetu, choćby z linku powyżej i nie wzbraniam się przed tym. Ale nie tylko bo i brałem udział w płatnych szkoleniach rowerowych a i w sumie trenera też miałem kilka lat bo jako nastolatek trenowałem kolarstwo górskie w klubie kolarskim - dlatego łatwo mi mówić o tym jakie standardy były "kiedyś", np mostki 110mm.

Telewizory zaś mam pod domem, "walczę" z nimi co weekend. Po drugie to co pokazujesz to są typowe rowery enduro, do naprawdę cięzkich zastosowań. W promieniu kilkudziesieciu kilometrów ode mnie jest kilkaset kilometrów górskich singli które są po prostu idealne na i Twój rower 71 stopni. Nie potrzebujesz roweru o kącie główki ramy 63 stopnie by po nich jezdzić, serio. Ja chętnie pokaże

Niekoniecznie "telewizory" bo te są rzeczywiście trudne. Górskie single spoko

WhatsApp Image 2021-01-12 at 14.11.17.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...