Skocz do zawartości

[Poradnik] Jak doprowadzić hamulce hydrauliczne do ideału


Accent_Szaj

Rekomendowane odpowiedzi

Tak sobie poczytałem, że ludzie pytają o:

  • Jak odtłuścić tarcze ?
  • Czy klocki po zalaniu olejem nadają się tylko do kosza?
  • Jeden z tłoczków chodzi "leniwie",albo jest zapieczony.Co zrobić?
  • Jak odpowietrzyć hamulce?
  • Jak ustawić FS w klamce?
  • Jak ustawić zaciski?
  •  Hamulce piszczą,co zrobić?

Postanowiłem zebrać wszystko w jednym miejscu i opisać.

1.Tarcze

  • Mycie płynem do naczyń.Spłukanie wodą i wytarcie ręcznikiem papierowym do sucha
  • Mycie IPA(albo innym alkoholem bez gliceryny ;))
  • Wycieranie ręcznikiem papierowym
  • Mycie rozpuszczalnikiem uniwersalnym

2.Czyszczenie klocków 

Jest to metoda ostatniego ratunku.Nie działa ze wszystkimi rodzajami klocków,ale skoro i tak macie je wyrzucić ,to czemu nie spróbować?

  • Wypalanie palnikiem, bądź nad kuchenką gazową około 10 sekund(zapalniczka tylko żarowa, inne nie daje rady)
  • Starcie papierem
  •  Mycie IPA
  • Wycieranie ręcznikiem papierowym  

3.Luzowanie tłoczków "Procedurą luźnych tłoczków"

W 2-tłoczkowych zaciskach nie jest to tak duży problem jak w 4-tłoczkowych.

Tłoczki wysuwają się i chowają nierównomiernie ,przez co nawet po ustawieniu zacisku idealnie do tarczy, po paru naciśnięciach klamki ,znowu coś nam trze >:(.

W takim wypadku koniczne jest luzowanie tłoczków. Z resztą, jak wkładam nowe klocki i muszę zresetować tłoczki ,to również je luzuję

Poniższy filmik doskonale pokazuje krok po kroku jak to zrobić.

4.Odpowietrzenie

  • Pełne (w shimano dwustronne) odpowietrzenie.

Ja jednak z przodu zdejmuje zacisk i przed wciąganiem oleju do strzykawki podnoszę zacisk ponad poziom zbiorniczka, pozbywając się dodatkowych bąbelków. Co do tyłu, ze względu na wew.prowadzenie linek jest to bardziej problematyczne. Obracam rower na stojaku, aby zacisk był nad zbiorniczkiem, pamiętając o poluzowaniu klamki i obróceniu zbiorniczka, aby zachował poziom

Jak używasz żółtego bloczka do odpowietrzenia, to:

Po odpowietrzeniu nie zdejmuj zbiorniczka z klamki. Załóż klocki i zamontuj zacisk.

Teraz ponaciskaj kilka razy klamkę stukając w przewód na całej jego długości. Powinna po którymś razie stwardnieć. Jak to nastąpi. Zdejmujesz zbiorniczek i zakręcasz korek od klamki.

 5.Ustawienie Free Stroke FS 

Wielu z nas zazdrości posiadaczom klamek XT i XTR, że mają możliwość ustawienia FS przy pomocy śrubki.

Jeżeli takową mamy, to trochę wykręcamy ją, tak jak na poniższym filmiku przed odpowietrzeniem układu.

Jeżeli śrubki nie mamy, bądź chcemy sami ustawić odległość klocków od tarczy ,tutaj nie radziłbym tego ruszać amatorom, ale jeżeli mimo ostrzeżenia chcesz ,to robimy tak:

  • Odpowietrzamy jak pkt. 4. 
  • Zakręcamy korek w klamce 
  • naciskając delikatnie tłoczek w strzykawce(dobijamy jeszcze odrobinę oleju) zmniejszając FS prawie do 0 i zakręcamy odpowietrznik
  • Jeżeli uda nam się ustawić zacisk to zostawiamy,
  • Jak nie to luzujemy śrubkę/korek, tak aby na gwincie pokazało się dosłownie pół kropelki oleju(taki pot) i szybko zakręcamy. Ścieramy pot z klamki i czoła xD i próbujemy ustawić zacisk ponownie   

6.Ustawienie zacisków.

  • a.)Wyjąć i odgiąć blaszkę pomiędzy klockami, jeżeli to możliwe, bez odkręcania zacisku. Odgina się ją u nasady, tam gdzie są otwory na śrubę/zawleczkę Pomogło? Zostaje. Nie pomogło pkt.b.)
  • b.)Ustawianie zacisku. Patrzysz pod światło gdzie klocek jest bliżej tarczy. Luzujesz jedną śrubkę i delikatnie starasz się ustawić klocki centralnie po środku. Po każdym dokręceniu śrub naciśnij i puść klamkę.Tutaj należy wykonać test mocnego hamowania i w razie potrzeby powtórzyć b.)Pomogło? Zostaje. Nie pomogło po trzech próbach idź do pkt.c.)
  • c.)Luzujesz tłoczki wg. zaleceń z filmiku z pkt.3. Pomogło? Zostaje.Nie pomogło pkt.d)
  • d.)Prostowanie tarcz przy pomocy Klucza nastawnego/angielskiego.Ze względu na krzywiznę mocowania PM,często nawet nowe tarcze trą. Pomogło?Zostaje.Nie pomogło pkt e.)

 zacisk.jpg.fc00547537e71aaaf00a274e26d9e0d5.jpg

  • e.)Wymiana tarczy i powrót do pkt a.)

7.Ustawienie odległości i kąta klamek

Wydaje się to oczywiste? Bo takie jest :D. Tu nie ma jakiejś wielkiej filozofii. Klamkę ustawiamy tak, aby było nam wygodnie.

8.Test 

  • Jeżeli buczą, powtarzasz pkt.1 i 2.
  • Jeżeli klamki wpadają za głęboko to wracasz do pkt 4 i 5.
  • Jeżeli trą ,to idziesz do pkt.6

U mnie heble są cichutko i zatrzymują rower w miejscu. Jednym słowem, Kotwice! Jak tak samo jest u Ciebie, to gratuluje pełnego sukcesu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...