Skocz do zawartości

[Łancuch] Czy drogii łancuch faktycznie jest mniej podatny na szybką utratę sztywności?


Dave99

Rekomendowane odpowiedzi

Zawsze kupuję takie standardowe za ~35zł. Irytuję mnie to że po około pół-rocznym użytkowaniu (dojazd do pracy - 16km dziennie) łancuch traci sztywność na boki co natychmiast skutkuje problemem z przechodzeniem łancucha z mniejszej na wyższą koronkę. Obecnie muszę wygiąć manetkę o 2 indeksy aby zaskoczyło. Regulacja napięcia nic nie daje bo wtedy łancuch przestaje schodzić. Czy te droższe łancuchy faktycznie są tak wytrzymałe że warto płacić 3-4x?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy drogie, ale na pewno chromowane wytrzymują duuużo dłużej zwłaszcza jeżeli jeździsz w cięższych warunkach pogodowych.

Inna kwestia, że chyba zawsze "ilość chromu w łańcuchu" jest proporcjonalna do ceny. Z mojego doświadczenia te w pełni chromowane wytrzymują ok. 2-2,5x dłużej niż te bez żadnej warstwy chromu. Jeżeli jeździsz notorycznie w błocie i deszczu to mogą wytrzymywać nawet 3-4x dłużej. Ja już od kilkunastu lat używam wyłącznie chromowanych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie normalnie do pracy po ścieżkach rowerowych i asfalcie. Nie interesuje mnie korozja tylko wytrzymałość (czytaj. sztywność na boki). Sprawdziłem po transakcjach i wyszło że obecny łancuch (z decathlonu https://www.decathlon.pl/p/a-cuch-rowerowy-3-8-biegowy/_/R-p-11456?mc=8298688 ) mam od 2020-05-18. Z moich obliczeń również wynika że przejechał on minimum 2240 km (liczę tylko dojazd do pracy bez wycieczek w wolnych dniach). Tak dla "nauki" zamierzał kupić tym razem coś za stówkę np. coś takiego https://www.centrumrowerowe.pl/lancuch-connex-808-pd12543/  i przetestować czy to placebo czy faktycznie jest wyraźna różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, kamfan napisał:

Ten Connex spoko, bo oprócz chromowania może być niklowanie albo cynkowanie w sumie bez większej różnicy. Powinieneś zobaczyć różnicę między tym tanim łańcuchem.

To najdroższy jaki znalazłem do 8 rzędów więc zdziwiłbym się jakby nie był "spoko" ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Dave99 napisał:

Zawsze kupuję takie standardowe za ~35zł

Ten z Deca za 29.99PLN to KMC z serii Z. Za niewiele więcej możesz kupić moim zdaniem znacznie trwalszy KMC z serii X (obecnie chyba pod inną nazwą).

https://allegro.pl/oferta/lancuch-kmc-x8-x114-srebrno-szary-oem-9609324243

Albo Shimano HG71, też niezły:

https://allegro.pl/oferta/lancuch-shimano-hg-71-naped-6-8-rzedowy-114-ogniw-9980979621

No i na jakość zmiany biegów wpływ ma także tylna przerzutka i jej kółeczka (jaką tam masz u siebie?), stan linki i pancerzy, model i zużycie kasety.

Jeśli masz niskiej klasy przerzutkę (albo już z dużymi luzami), albo tylko zużyte kółeczka to zamiast w łańcuch za 100 zł lepiej założyć lepszą przerzutkę albo chociaż same kółka (np. Tacx  czy BBB na łożyskach maszynowych).

Ciężko obecnie kupić dobrą przerzutkę ze starym ciągiem linki (kompatybilną z 7-9 biegami z tyłu), ale jeśli masz manetki Shimano to można nawet dać na tył szosową 105-kę 5700 (5701) (jeśli pojemność napędu pozwoli), które jeszcze można trafić poniżej 200 zł. 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konkretnie to mam ten rowerek od 2014 roku ( https://www.dobrerowery.pl/kross-hexagon-x6-2014 )

 

Cytat

Jeśli masz niskiej klasy przerzutkę (albo już z dużymi luzami), albo tylko zużyte kółeczka to zamiast w łańcuch za 100 zł lepiej założyć lepszą przerzutkę albo chociaż same kółka (np. Tacx  czy BBB na łożyskach maszynowych).

Rozumiem. Ale od kupna nowego łancucha i tak nie ucieknę bo obecny już swoje przejechał i wyraźnie utracił sztywność na boki. Co rozumiesz przez lepszą przerzutkę? Jakiś konkretny przykład? Czy po prawie 7 latach faktycznie trzeba wymieniać tylną przerzutkę? Pół roku temu miałem podobny problem. Gdy założyłem nowy sztywny łancuch wszystko wróciło do normy i biegi wchodziły wzorcowo. Wydaje mi się że winny jest giętki łancuch ,a nie system napinania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam łańcuch connexa 808 pod napęd 3x8. Drugi łańcuch, pierwszy zajechałem w 1500 km a drugi po 1000 km już się kończy. Popytałem na forach rowerowych i kilka osób polecało łańcuch pod napęd 9 rzędowy ze względu na trwałość względem łańcuchów 8 rzędowych.  I kupiłem tym razem kmc x9-93 

https://biostern.abstore.pl/lancuchy-i-spinki-lancuch-kmc-x9-93-x114-oem-srebrno-szary,c70,p3270,pl.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to lubię podjeżdżać bardziej niż zjeżdżać. I sądzę że to głównie zabija u mnie łańcuch. Tak jak pisałem, spotkałem się z opiniami że łańcuch 9rz są wykonane z trwalszych materiałów, ciszej działa i precyzyjniej. Stąd mój zakup takiego łańcucha. Jestem ciekaw jak wyjdzie w praktyce. Tym bardziej że connexa 808 nie sądzę że znajdziesz za 50 zł. 

Łańcuch 9 rzędowy jest do napędów Xx9 i jest węższy od łańcucha 8 rzędowego. Powinien działać w napędach 8 rzędowych. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2200 km to bardzo dużo . Jeżdżąc w warunkach górskich wymienia się łańcuch po ok 1000 km i to dobry łańcuch . A jakie jest zużycie po tych  2tyś ? Masz przymiar ? To przydatne urządzenie i pozwala oszczędzić na kasecie . Bo rozciągnięty łańcuch niszczy kasetę . Jeśli jeździłeś długo na zużytym/rozciągniętym to kaseta może nowego nie przyjąć .

Tak czy siak z moich doświadczeń wynika że  napędy 3x8 bardzo dobrze pracują na łańcuchach 9s . KMC X9 są dobre i niedrogie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, CYBER1 napisał:

szerszy=mocniejszy.

 

Tu się nie zgodzę. Kondycja łańcucha zależy od tego jak jeździsz i jak zmienisz przełożenia oraz rodzaju stali użytej do produkcji łańcucha. 

Chyba nie chcesz mi powiedzieć że jak zapakujesz łańcuch 10 rzędowy to będziesz miał jeszcze mniejszy przebieg od łańcucha 8 np. hg40 i 9 rzędowego bo łańcuch 10 rz jest jeszcze węższy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, CYBER1 napisał:

Tak chce tak powiedzieć i tak właśnie będzie.

 

Przesiadłem się z 3x8 na 1x11, wcześniej jeździłem na KMC X8.93, potem na X11.93, z dbania o napęd to ja powinienem dostać medal.

I kompletnie się z Twoją teorią nie zgadzam. Są tak samo trwałe, zero różnicy. Tylko w cenie - fakt, X11 jest droższy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Connex-a. Kupiłem Connex-a 10s8 na próbę. Kosztował 115 zł. Za Shimano HG-54 płaciłem zwykle około 65 zł. Na łańcuchu Shimano robię około 2500 km do 0,75. Na łańcuchu Connex przejechałem 2000 km do 0,75. Poza tym 10s8 przeskakuje na koronce 11T w kasecie XT CS-M771. Myślałem że to wina zużytej kasety ale zmieniłem na fabrycznie nową i objaw był ten sam. Łańcuch 10s8 ma jedną przewagę nad HG54 - jest poniklowany i prawie całkowicie odporny na korozję. Także jeżeli chodzi o mnie tej firmie podziękuję.

Słyszałem pozytywne opinie o łańcuchach Taya. Więc teraz na próbę mam założony: https://tayachain.com/product/e-deca-101/ Pod względem kultury zmiany biegów jest to najlepszy łańcuch jaki miałem w życiu. Ale nie mogę się jeszcze wypowiedzieć na temat trwałości czy odporności na korozję. Jest poniklowany ale nie zostawiłem jeszcze zlanego wodą roweru na całą noc. Co do trwałości coś więcej będę mógł powiedzieć dopiero za miesiąc-dwa.

Do tej pory jeździłem na najtańszych łańcuchach jednak sądzę że kupno droższego będzie miało sens ekonomiczny. Trzeba tylko trafić na odpowiedni model.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

2200 km to bardzo dużo . Jeżdżąc w warunkach górskich wymienia się łańcuch po ok 1000 km i to dobry łańcuch . A jakie jest zużycie po tych  2tyś ? Masz przymiar ? To przydatne urządzenie i pozwala oszczędzić na kasecie . Bo rozciągnięty łańcuch niszczy kasetę . Jeśli jeździłeś długo na zużytym/rozciągniętym to kaseta może nowego nie przyjąć .



Ok. Mały błąd z mojej strony. Łańcuch nie kupiłem w decathlonie tylko w centrumrowerowe bo przez pandemię byli wtedy zamknięci. Przejechał tym samym w praktyce ponad 3000 km bo mam go od końca marca ,a nie maja.

Capture1.png

 

Kasetę wymieniałem w maju 2018 roku
Capture2.png

 

A tak kaseta wygląda na dziś
kaseta.jpg

Łancuch wyciągnął się o 1% i stał się ultra giętki na boki
lancuch.jpg

 

Mój styl jazdy to 90% przełożenie 3(przód) i 5(tył)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...