Skocz do zawartości

[4500 - 5500] rower do XC


Rekomendowane odpowiedzi

Moim faworytem jest Merida Big.Nine Limited 2020 https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/1570/bignine-limited Wygląda jednak że obecnie już jest nieosiągalna w sklepach. Co możecie polecić zamiennie. Jestem osobą w średnim wieku, 180cm/82 kg, jeżdżę "od zawsze" xc, czyli szutry, ścieżki w lesie, podjazdy pod lekkie górki (Roztocze), trochę asfaltu. Przyzwyczajeń nie chcę zmieniać, więc stanowczo szukam hardtaila do xc. Znaczenie ma dla mnie: waga roweru, dobry amor, rama, koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Po lekturze kilku forów ostatecznym faworytem została Merida Big.Nine 500 Lite. Limiteda 2020 już nie dostanę. Umówiłem się w sklepie na jazdę próbną aby ostatecznie dopasować rozmiar ramy. Nie mieli 500-tek ale były dwa Big Najny 300 lite w rozmiarze M i L. Pojeździłem po parkingu kilka razy w kółko i zrobiłem kilka osemek M-ką i L-ką. Różnica w prowadzeniu i zwrotności jest wyraźna, między tymi rozmiarami. Przy moim wzroście 180 zdecydowanie pasuje mi M. No i teraz taka sprawa. NIE BYŁO EFEKTU WOW :(. Testowe Big.Nine 300 Lite jadą tak samo do przodu i skręcają tak samo jak mój 20 letni Author Traction z Marzocchi Z4 i napędem LX/STX RC na kołach z piastami Alivio (1999). Po prawdzie w Meridach biegi wchodziły bardziej precyzyjnie. Na plus również tarczówki które w tych Meridach wiele osób wymienia na lepsze a i tak zdecydowanie lepiej hamują niż moja v-brejki z klamkami LX (2002). Proszę przekonajcie mnie że tą Meridą trzeba pojechać w teren, wjechać pod górkę, depnąć na długiej prostej aby poczuć moc i przyśpieszenie. Przekonajcie mnie że warto zmienić rower i że są wyraźne różnice na plus których na krótkiej przejażdżce po parkingu nie można zauważyć. Jak na razie było" "ok - może być 4 liter nie urywa" a raczej jest wyraźnie twardo w rzeczone litery.  Zarezerwowałem 500 lite, ale zacząłem się wahać czy warto zmieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planując przesiadkę na rower z kołami 29 cali, liczę przede wszystkim na większą uniwersalność takiej maszyny. Czyli 1.)  większy komfort i lepszą trakcję na wertepach, 2.) możliwość osiągnięcia większych prędkości na prostej na asfalcie dzięki większym kołom i blokadzie amora, 3.) mniej wachlowania przednią przerzutką w terenie dzięki napędowi 2x11. Poza tym ta konkretna Merida (B.N 500 Lite) będzie lżejsza niż mój pancerny Author Traction.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, redekonstruktor napisał:

1.)  większy komfort i lepszą trakcję na wertepach,

Tak, IMHO na 29" można poczuć różnicę. Oczywiście warto też mieć dobre opony przystosowane do terenu gdzie jeździmy i odpowiednio dobrane ciśnienie - sam "rozmiar koła" nie jedzie :)

Teraz, redekonstruktor napisał:

2.) możliwość osiągnięcia większych prędkości na prostej na asfalcie dzięki większym kołom i blokadzie amora,

To rower MTB a nie szosówka. To tak jak wymagać od auta terenowego żeby miało dobre osiągi na autostradzie i mało przy tym paliło.

Teraz, redekonstruktor napisał:

3.) mniej wachlowania przednią przerzutką w terenie dzięki napędowi 2x11

Jak najbardziej tak. 3 rzędy z przodu to anachronizm, którego miejsce jest w muzeum, i to w piwnicy a nie na wystawie.

W dniu 8.12.2020 o 10:50, redekonstruktor napisał:

jeżdżę "od zawsze" xc, czyli szutry, ścieżki w lesie, podjazdy pod lekkie górki (Roztocze), trochę asfaltu

XC to nazwa konkretnej dyscypliny kolarskiej, a Ty po prostu jeździsz na rowerze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. To masz niemal gwarantowane.

2. Tu wiele zależy od przełożeń jakie masz w obecnym rowerze i nowym. Blokada amortyzatora nie zwiększa prędkości przejazdu :) Większe koła pomagają w utrzymaniu prędkości z uwagi na większą bezwładność, ale przynajmniej teoretycznie nieco trudniej je napędzić.

3. Przy napędzie 2x11 będzie więcej zmian biegów niż przy analogicznym napędzie 3x, bo tam z jednej uniwersalnej zębatki 32-24T obsłużyłeś całą kasetę i miałeś dwa blaty do zmiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1. Na pewno.

Ad. 2. Wg mnie zbędne pytanie przy tym typie roweru.

Ad. 3. Może tak, a może nie. Przy 3 blatach z przodu i tak w terenie używa się 2. Tutaj dochodzi 2-3 biegów z tyłu, więc jakaś różnica powinna być. Z drugiej strony wachlowanie to sama przyjemność :D.

EDIT: Ojjj, już dwóch przedmówców mnie wyprzedziło. Tak to jest jak się w pracy pisze ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, bogus92 napisał:

Przy napędzie 2x11 będzie więcej zmian biegów niż przy analogicznym napędzie 3x, bo tam z jednej uniwersalnej zębatki 32-24T obsłużyłeś całą kasetę i miałeś dwa blaty do zmiany.

Zaczyna się :D Zaraz się dowiemy, że przy 1x byłoby jeszcze więcej miąchania manetką...

2x to jak w samochodzie skrzynia biegów z reduktorem. Jedziesz po całej kasecie z blatu, a jak potrzebujesz bardziej miękko na konkretny podjazd to przełączasz na młynek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://velmar.pl/pl/p/MERIDA-BIG-NINE-LIMITED-GLOSSY-PEARL-WHITEMATT-BLACK-2021/7312

2021 już są...

2 godziny temu, bogus92 napisał:

po przesiadce z 26 cali na 29 poczułem znaczną różnicę w pokonywaniu nierówności

Dokładnie, wjeżdżając w muldy " tzw pumptrack-i"  duże koło pokazuje swe plusy.

 w skrócie: w porównaniu do 26 cali to nie chce cię zrzucić z siodła na dołach a na grząskim (błocie piachu) mniej się topi....

Mam tani stary model d-40, M i 182 cm, wydaje się trochę za mały. Ale jakość wykonania ramy jest powalająca, niby to taki tani model a wykończony jak najdroższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...