Skocz do zawartości

[kaseta] Wybór kasety do korby jednorzędowej


Mortyr01

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich! W ostatnich miesiącach musiałem dokonać kilku poważnych napraw w rowerze i połknąłem bakcyla majsterkowicza. Postanowiłem złożyć własny jednoślad z wybranych części. Zależy mi na jednorzędowej korbie i kołach 28. Oglądałem kalkulatory przełożeń, ale nie znalazłem czego szukałem. Chciałbym poszukać (przeliczyć) przełożenia dla nowego roweru, które będą odpowiadać przełożeniom w moim obecnym rowerze, oczywiście przed zakupem części. Obecnie mam rower z trzyrzędową korbą 42/34/24 z wolnobiegiem 7-rzędowym shimano 14-28 t i kołami 26 (opona 1.95). Najczęściej używam przełożeń:

42/14, 42/18 - teren płaski

38/22, 38/20 - lekkie wzniesienia

24/24 - wzniesienia

Chciałbym złożyć rower do dłuższych przejażdżek (drogi asfaltowe i szutrowe), duże zróżnicowanie wysokości terenu. Korba 42 wydaje mi się za mała, 48 za duża, mam dosyć wachlowania przerzutkami. Myślałem nad korbą 46 z kasetą 10 rz. np. 11-46 shimano decore przy kołach 28. Jaki odpowiednik 42/14 26 cali mogę przeliczyć dla korby 46 i koła 28?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyślałem, że rower z kołami 28 będzie lepszy do dalszych tras, teoretycznie trzeba wykonać mniej obrotów, więc oszczędza się nieco siły i łatwiej uzyskać większe, średnie prędkości. Poza tym przy zjazdach lub na prostej czuję się nieco niepewnie na obecnym rowerze. Powyżej 35-37 km/h zaczynają mi się plątać nogi. Chciałbym zbudować rower z jednorzędową korbą i płynnością przełożeń jak w trzyrzędowej. Jednorzędowe korby w moim budżecie widziałem w opcji 46 lub 38 (gravel), 38 wydaje się trochę za "miękka" na drogę asfaltową DK/DW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Mortyr01 napisał:

Jaki odpowiednik 42/14 26 cali mogę przeliczyć dla korby 46 i koła 28?

= (46*14*28)/(42*26) = 16.51

Przeliczenie Twoich przełożeń na 42T i 46T z kołami 28

p1.JPG.8e1797818141abe827e1696596cc9f8d.JPG

Porównanie kaset 10s i 11s do Twoich przełożeń dla 42T, na zielono te które pasują dokładnie, na żółto przybliżone.
Największy problem jest z 26 i z 45.

p2.JPG.e380885d06d0d6709e5885c9ddadc5f5.JPG

Porównanie kaset 10s i 11s do Twoich przełożeń dla 46T, tu jest gorzej niz dla 42T

p3.JPG.b508a8a43ca34b2a14b5c894ce32c2aa.JPG

Najbardziej pasująca do Twoich actualnych preferencji jest kombinacja 42T i 11-46T (11s)

5 godzin temu, Mortyr01 napisał:

teoretycznie trzeba wykonać mniej obrotów, więc oszczędza się nieco siły

Twoja teoria jest niezgodna z fizyką, potrzebujesz więcej mocy żeby zaręcić kołem 28.

=28/26 = 1.077, czyli w uproszczeniu o 7.7% wiecej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz gotowe narzędzie do robienia takich porównań.

 

Klikasz niższą ramkę i zmieniasz parametry napędu jakie planujesz wstawić. Na górze ustawione masz koło 26 50-559 a na dole 28 42-622. W lewym dolnym rogu masz suwak do kadencji, ustaw go sobie tak, jak jeździsz. Jeśli nie wiesz jakiej kadencji używasz to zastanów się na jakim przełożeniu jaką masz prędkość i na tej podstawie przesuwaj kadencję aż górna ramka pokryje się z Twoim aktualnym rowerem.

 

A skoro nie używasz najlżejszego przełożenia pod górki i będziesz jeździł o włos szybciej, to tutaj masz moim zdaniem pasującą konfigurację odcinającą ten najlżejszy bieg:

http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=24,34,42&RZ=14,16,18,20,22,24,28&UF=2075&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth&GR2=DERS&KB2=34&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF2=2230

 

Czyli z korbą 34 i kasetą 10rz 11-36. Bo 10 rzędowej 11-46 bym nie kupił, dziury między biegami są olbrzymie... A jeśli byś rozważył przejście jednak na 11 biegów, to tutaj masz to tutaj masz rozkład biegów dla zębatki 38 i kasety 11-40:

http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=24,34,42&RZ=14,16,18,20,22,24,28&UF=2075&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth&GR2=DERS&KB2=38&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,27,31,35,40&UF2=2230

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Linki wrzucone powyżej pokazują że obojętnie czy to kaseta 11-36 czy 11-40 to największe dziury będziesz miał na przełożeniach na których przy opisanym stylu jazdy będziesz spędzał większość czasu czyli 11-13-15. Dlatego nie dałbym się całkiem ponieść ślepej pogoni za trendami i rozważył szosową kasetę z ciasnym stopniowaniem 11-12-13-14-15 i dwurzędową korbę np. 10s 11-28 i 38/26.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Procenty podpisane "gear step" to nie efektywność tylko procentowa różnica między kolejnymi biegami. Generalnie im mniejsza, tym lepiej. 

Wyświetlana jest też całkowita rozpiętość napędu pomiędzy najlżejszym a najtwardszym biegiem, tam z kolei im więcej tym lepiej. 

Oczywiście te wymagania są sprzeczne i trzeba sobie znaleźć jakiś kompromis. Zwłaszcza przy jednorzędowej korbie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zestawieniu kilku kaset zdecydowałem się na kasetę SHIMANO CS-HG400 Alivio Deore 11-36 (9 rzędowa) do korby 38. Najbardziej odpowiada moim przyzwyczajeniom, nieco problemu może być z ostatnim biegiem (pod wzniesienia), ale używam go sporadycznie. Przełożenie 38/36 mniej więcej odpowiada przełożeniu 24/20 w moim obecnym rowerze (wg kalkulatora). Nie jest najbardziej optymalne, ale pod stromą górkę podjadę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duży kompromis jak na taką inwestycję, ale zawsze możesz podmienić koronkę kasety na 12t albo blat na 36t, o ile od razu nie wybierzesz jednej z tych opcji. Sam mam blat 38t w napędzie 2x10 mtb 29" i nawet przy 40km/h po płaskim bardziej pasuje mi 38/13 niż 38/11, to najtwardsze przydałoby się dopiero gdzieś przy 44km/h i wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...