Skocz do zawartości

[Napęd 3x10 ] Wymiana napędu


morfeusz1805

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Kolega wymienia napęd w rowerze i prosił mnie o pomoc. Zaczęło się od wymiany kół gdzie są zamówione u Daveo.pl, teraz resztę napędu. Zaproponowałem mu:

- Łańcuch KMC X10.73 114 

- kaseta SHIMANO CS-HG500

- przerzutka tylna SHIMANO DEORE XT RD-M786

- przerzutka przednia  SHIMANO DEORE XT FD-M785-E2

- Manetki Shimano Deore XT SL-M780 3x10 

Myślę że korbę też przydałoby mi się zmienić. Siedzi tam prawdopodobnie niskobudżetowe Shimano FC-M131 42-34-24 z. Jaką ewentualnie  korbę byście zaproponowali? Taką, gdzie technologa zostaje ta sama jak z najwyższej półki a wyżej zaczyna się  już tylko odciążanie korby z wagi. Teraz dochodzi ilość zębatek. Hmmm.... Myślę że optymalnie 2 do jazdy po górach, trzecią i tak się nie wykorzystuje.  Chyba że teraz są takie rozwiązania że wystarczy jedna. 

W Deveo przy zamówieniu powiedziano że powyższa przerzutka z krótkim wózkiem nie obsłuży napędu 3x10. Dlaczego nie? Przecież przednia i tylna działają odzienie  a w specyfikacji jest napisane że obsługuje kasety 10rz. 

Po tym wszystkim pomyślałem, że jeżeli jest już wymiana całego napędu, to może zapytać się czy to dobry wybór, czy nie ma jakiś haków, może da się lepiej, może producent coś schrzanił,  może pchać się w odpowiednik XT w  napędzie od Srama' a ? Sram pozmieniał oznaczenia, kiedyś  było np. X10 i wszystko było wiadomo, teraz trudno się połapać jaka to klasa osprzętu. Seria GX, to  jaki jest odpowiednik w Shimano? 

Nigdy nie byłem zwolennikiem w pogoni za jak największa liczbą przełożeń. Dla mnie osobiście wystarczyłoby w zupełności 8. Czy jest jakaś różnica w technologii między 10rz. a np. 11 oprócz jednego dołożonego przełożenia? Zostać w 10rz. skoro jest jeszcze osprzęt z wyższej półki i tańszy, czy już  lepiej 11? Mówię od razu że jedna przekładnia więcej do niczego nie jest potrzebna. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutka tylna z krótkim wózkiem nie obsłuży napędów 3x że względu na pojemność całkowitą mniejszą niż napędów 3x.

Czemu przerzutka przednia to E-type?

Po co się dzisiaj pakować w takie zabytki? XT 781/786 to już jakościowo padło jest.

Nie lepiej 2x 11 na nowym deore? (jeśli znajdziesz przerzutkę przód pasującą do tej ramy i korby).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego padło? Czym się różni ta z 10rz od 11rz? Zupełnie inna technologia? 

Dlaczego E-type? Nie wiem, takie wstępne rozeznanie bez zagłębiania się w szczegóły. A dlaczego nie? 

Jeżeli 11rz, to co dokładnie mógłbyś polecić? 

A może lepiej na Sram"ie? 

Myślę że korbę też należy wymienić. 

Dlaczego rama może nie pasować do 11rz?

Rower myślę że taki: https://katalog.bikeworld.pl/2015/web/produkt/rowery/mtb_29er_hardtail/trek/41981/marlin_5/3

Przynajmniej tak samo wygląda jak ze zdjęć które  kolega wysłał. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutka tył M786 to padło bo nie jest wcale trwalsza od SLX czy Deore z tego okresu (osobiście użytkowałem 3 szt. i nawet zaryzykowałbym stwierdzenie, że stara deorka była żywotniejsza). Bardzo szybko pojawiają się luzy na głównym pivocie. Poza tym to przerzutka sprzed 2 generacji więc wiekowa.

Przerzutka E-type ma mocowanie specjalne i pasuje tylko do ram które są do tego przeznaczone.

Odnośnie 11-rzędów to polecałbym grupę deore M5100. Z tym, że przerzutkę przednią trzeba będzie dobrać ze starszej generacji SLX lub XT o ile jeszcze gdzieś dostaniesz taką, która pasuje do tej archaicznej ramy (górny ciąg) i jest przeznaczona do 2x11 i różnicy w stopniowaniu 10T.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem że jeżeli kupi się osprzęt z grupy XT, wiadome będzie że to dobry wybór. Znowu jestem skołowany i nadrabianie informacji o nowych technologiach. Więc poszukiwania zaczynają się od początku. Dlaczego M5100 a nie np.  M8000 czy M7000? 

Ceny osprzętu  11 i 12 rz. są z kosmosu. Patrzę same ceny kaset  są ponad 3-4 krotnie  droższe  niż np 9 rz. Myślałem że jeszcze załapie się na dobry osprzęt w 10rz. 

A co powiesz na 1x11 w MTB aby uprościć i jak to ma przełożenie do 2x11? Czy będą duże straty w 1x11  w porównaniu do dwóch blatów z przodu?

Przeglądam i widzę że w systemie 1x11 przednia tarcza ma tylko max 32t. przy założeniu że z tyłu największa zębatka będzie miała 46t. Nie za mało tych zębów z przodu? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zrobisz z budżetowaj ramy, kół i amortyzarora roweru startowego wieszając na nim napęd z wyższej grupy. Lansu też nie będzie tylko spojrzenia z politowaniem. Innymi słowy - szkoda kasy. Jedyna rzecz xt jaka byłaby warta rozważenia to manetka prawa (i ew. lewa aczkolwiek trzeba tak uzębienie dobierać żeby lewą dotykać sporadycznie). Kasety nie bierz od Shimano tylko np. Sunrace mx8 albo ms8. Odnośnie 1x11 to jak najbardziej da się. W tym przypadku trzeba by sie zdecydować pod jaki konkretny teren miałby być dobrany (liczba zębów na korbie i rozpiętość kasety).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie chodzi o lans, ale o trwałe i jak najlepsze działanie. Kiedyś serwisant wcisnął mi manetkę Alivio, bo mówił że ta najnowsza niczym nie różni się od XT. Kupiłem i porażka. Dlatego wiem jaka jest różnica w działaniu manetki XT z np. Alivio -  niebo i ziemia. Z przerzutkami może mniejsza jest różnica w działaniu. 

Dlaczego Sunrace a nie Shimano? Jest jakaś różnica mx8 od ms8, bo patrzę cenowo jest podobnie w zależności od promocji. 

Więc wstępnie  manetki zostają XT, przerzutki mogą być z niższej półki, kaseta Sunrace. Korba? Duża jest różnica korby SLX od Deore? 

Jeżeli chodzi o przedni blat z 32z,  to trochę mnie niepokoi. Myślałem że do MTB optymalna ilość zębów z przodu to 42. W połączeniu z największą zębatką z tyłu (46z)  byłoby idealnym połączeniem. 

Rower głównie będzie jeździł po górskich wertepach w Islandii. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli 1x to blat z przodu możesz dać jaki tylko zmieści się w ramie... od 28T w górę. Ale jeśli to ma być rower użytkowany w terenie to trzeba myśleć o możliwości pokonywania podjazdów. Przełożenie w postaci korba 32T max koronka 46T to odpowiednik przełożenia 24x34 w systemach 3x9. Jak dasz z przodu 42T to byłoby to może wystarczające do jazdy po mieście i nigdzie więcej. Jeśli chciałbyś bardziej uniwersalny napęd to 2x11 albo 1x12. Spójrz na bikegearcalculator i zobacz jaki zakres Ci potrzebny.

Odnośnie korby to można brać deore poprzedniej gen czyli M6000. Jest lepsza od współczesnej M6100 bo ma sztywniejsze ramiona. SLX ma lżejsze blaty.

Manetki xt i wyższe działają specyficznie (krótki skok, twarde, instant/multi release). Pamiętaj że prawa musi być pod taką liczbę rzędów jak kaseta.

Co do kasety to bierz taką która tańsza. Jeśli cs-m5100-11 jest tańsza niż ms8 to Shimano. Ja kupuję sunrace'y ms8/mx8 w chinach i zwykłe udaje mi się trafić poniżej 140zl. Różnica między mx8 i ms8 to aluminiowa największa koronka i nakrętka w przypadku tej pierwszej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, morfeusz1805 napisał:

Tu nie chodzi o lans, ale o trwałe i jak najlepsze działanie. Kiedyś serwisant wcisnął mi manetkę Alivio, bo mówił że ta najnowsza niczym nie różni się od XT. Kupiłem i porażka. Dlatego wiem jaka jest różnica w działaniu manetki XT z np. Alivio -  niebo i ziemia. Z przerzutkami może mniejsza jest różnica w działaniu. 

Dlaczego Sunrace a nie Shimano? Jest jakaś różnica mx8 od ms8, bo patrzę cenowo jest podobnie w zależności od promocji. 

Więc wstępnie  manetki zostają XT, przerzutki mogą być z niższej półki, kaseta Sunrace. Korba? Duża jest różnica korby SLX od Deore? 

Jeżeli chodzi o przedni blat z 32z,  to trochę mnie niepokoi. Myślałem że do MTB optymalna ilość zębów z przodu to 42. W połączeniu z największą zębatką z tyłu (46z)  byłoby idealnym połączeniem. 

Rower głównie będzie jeździł po górskich wertepach w Islandii. 

Moja specyfikacja przy kole 26 cali:

- korba z blatami 26/36

- manetki XT 780

- przerzutka tył m6000 GS

- pRzerzutka przednia 6025H

- kaseta shimano 10 rzedów HG 500-10 (11-42 i najwieksza zebatka aluminiowa)

Działa to bardzo dobrze. A mi znowu odradzono kasete Sunrace. Specyfikacje podałem ze wzgledu że może cos cie zainteresuje z takiego układu jaki ja posiadam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za pomoc. 

Rower wożony jest samochodem na bezdrożna gór w Islandii, na asfalt jest szosówka, więc tylko zastosowanie MTB. Blat głównie używany jest ten z 34z, więc myślę że tragedii nie będzie mniejszy z 32z. Czy w przyszłości kiedy  będzie wymiana blatu, można włożyć ciut większy, nie będzie to kolidowało z przeżytkami z tyłu? 

Myślę że pozostaniemy przy systemie 1x11. Czy taka opcja jest ok, wszystko będzie współgrało, czy nie ma jakiegoś słabego ogniwa? 

https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-deore-fc-m5100-pd22287/?v_Id=140936

https://www.centrumrowerowe.pl/przerzutka-tylna-shimano-deore-xt-rd-m8000-pd3346/?v_Id=88638

https://www.centrumrowerowe.pl/kaseta-shimano-slx-cs-m7000-pd16052/?v_Id=118142

https://www.centrumrowerowe.pl/manetka-shimano-deore-xt-sl-m8000-pd3353/?v_Id=88157

https://www.bikestacja.pl/lancuch-kmc-x11-srebrno-czarny-118l-spinka-x11-93-p-2406.html

Jaki w miarę przyzwoity suport do korby? Na razie pomijam wymiary, bo ich na razie nie znam.  Stara korba to chyba coś takiego.

https://www.rowertour.com/p/80940/shimano-fc-m131-korba-rowerowa-tourney

Czy nowa nowa będzie pasowała?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że suport wciskany a nie gwintowany? Ze strony producenta do tej korby zalecają BB-MT500-PA, ale domyślam się że ten co proponujesz będzie lepszy i będzie pasował? 

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m5100/FC-M5100-1.html

Jeszcze takie pytanie. W przerzutce tylnej w/w  sklepie jest napisane że w systemie 1x11  obsługuje tylko do 42 zębów w piaście. Na tronie polskiej  producenta jest napisane że jednak w tym systemie do 46z? Więc jak z tym jest? 

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deorext-m8000/RD-M8000-GS.html

Generalnie zestaw jest kompatybilny, nie ma minusów, można zamawiać? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu wciskamy? Masz korbę tourney i mufę press-fit?

Odnośnie przerzutki to widocznie coś przeoczyłeś względnie sklepy w swych opisach trochę spłyciły temat... W wersji GS obsługuje oficjalnie w przypadku napędów 1x kasety do 46T a w przypadku 2x do 42T. W praktyce obsłuży 50T w 1x i 46 w 2x.

Odnośnie gratów do zamówienia to korbę weź z klasyczną linią łańcucha czyli 48,8mm.

Swoją drogą warto co najmniej potroić wartość tego roweru i to w sposób nie przynoszący istotnej wartości dodanej w trakcie jazdy szczególnie w terenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Dokumosa napisał:

Czemu wciskamy?

Generalnie suportami się nie interesowałem, dopiero teraz się dokształcam. BB-MT500-PA który jest wciskany, podobne ma nazewnictwo do BB-MT800, dlatego myślałem ze mówisz o wciskanych. 

Ogólnie producenci sobie w kulki lecą. Nie ma wymiany łożysk zastępczych  w Shimano , w  Accent można wymienić, ale robią słabe uszczelnienie. Tak źle i tak niedobrze. 

18 godzin temu, Dokumosa napisał:

Odnośnie przerzutki to widocznie coś przeoczyłeś względnie sklepy w swych opisach trochę spłyciły temat... W wersji GS obsługuje oficjalnie w przypadku napędów 1x kasety do 46T a w przypadku 2x do 42T. W praktyce obsłuży 50T w 1x i 46 w 2x.

Więc błąd w opisie w sklepie? Chciałem być pewny. 

18 godzin temu, Dokumosa napisał:

Odnośnie gratów do zamówienia to korbę weź z klasyczną linią łańcucha czyli 48,8mm.

Czyli który model, bo z taką linią łańcucha w systemie 1x11 nigdzie nie znalazłem. 

18 godzin temu, Dokumosa napisał:

Swoją drogą warto co najmniej potroić wartość tego roweru i to w sposób nie przynoszący istotnej wartości dodanej w trakcie jazdy szczególnie w terenie?

Zaczęło się od tego że koła się krzywiły, więc wymiana kół. Później osprzęt za bardzo nie był kompatybilny do kół. I tu mam pytanie bo zapomniałem się zapytać, nie dowiadywałem się, ale czy bębenek DT 370 obsłuży kasetę 7 rz, bo z tego co wiem Novatec obsługuje od 8rz. Dochodzi także chcenie czegoś lepszego, więc wymiana napędu itd. 

Wartość dodana to siodło, hamulce, kierownica, rama i amortyzator? Siodło kwestia kształtu 4 liter, z hamulcami tragedii nie ma, kierownica podobnie jak siodło. Rama? Na razie nie pękła, tylko hak od przerzutki. Ergonomia? Podobnie jak siodło i kierownica. Tak,  amortyzator to badziewie, ma jakieś luzy, ale zawsze można go wymienić, później ewentualnie  włożyć do nowego roweru. Był pomysł na rower z pełną amortyzacją, ale to temat na przyszłość, bo koszty są niewspółmiernie wyższe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim zasada - z gó...a bata nie ukręcisz. Licząc ile kasy trzeba wpakować w taki rower aby nadawał się do jakiejś ambitniejszej jazdy w terenie to lepiej to co masz pogonić, dołożyć kasę przeznaczoną na "upgrejdy" i kupić coś co ma od razu ramę, amortyzator i koła a napęd jako rzecz eksploatacyjną odłożyć na potem (jak się zużyje fabryczny). Nawet szkoda do tej ramy rozglądać się za jakimś amortyzatorem bo prosta rura, szybkozamykacz, bez boost... i nigdzie nie bedziesz już chciał go nigdy wykorzystywać.

Jeśli jednak dalej chcesz brnąć w ten projekt to szukaj korby z linią łańcucha 48,8-50,4mm albo taką w której taką linię stosunkowo łatwo osiągnąć podkładkami.

Bb-mt800 występuje i w wersji gwintowanej i press-fit.

Jeśli chcesz wymienne łożyska to śmiało bierz sm-bb52 - na Ali 10 szt "oryginalnych" łożysk kupisz za 40zł.

Czemu nagle pytasz o 7rz do piasty 370? Da się - potrzebna odpowiednią podkładka dystansowa pod kasetę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...