Skocz do zawartości

[koła] Wzmacniane 29" na teren górski


morfeusz1805

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

Ostatnio kolega  poprosił mnie abym coś mu poradził w wyborze wzmacnianych kół, bo jego syn już któryś raz z rzędu przyjeżdża z górskiej przejażdżki z ósemkami na obręczach. Więc zwykłe obręcze nie wchodzą w grę. Opona z tego co wiem to 2,2", więc typowy góral. Problem jest jednak taki, że mieszają oni na Islandii, przez pandemię nie przyjechali w tym roku do Polski i odpada więc zamawianie składanego koła w naszym kraju. Co byście polecili w jednej opcji jako gotowca, w drugiej  do złożenia z części?  Pewnie są  tam też warsztaty rowerowe, aby to poskładać. Chodzi mi o najlepszy stosunek jakość/cena aby nie wywalać kasy za sam znaczek. Jaki koszt? Nie mam pojęcia. Ostatnio za zwykłe budżetowe  swoje koło dałem około 250 zł, więc myślę że wzmacniane nie powinno być 2x droższe (chyba że się mylę). Rower nie jest traktowany jak jajko, więc super, hiper kosmiczne technologie za kosmiczne pieniądze nie są brane pod uwagę, bo nic nie ma niezniszczalnego. Waga koła w tym układzie nie ma aż takiego wielkiego  znaczenia. Myślę że napęd standardowy, nie mam jeszcze zdjęć roweru. 

Za wszelkie sugestie bardzo dziękuję. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Podstawowe pytanie to jaki to rower, jaki styl jazdy, ile waży użytkownik. Kolejne to standardy mocowania koła, rodzaj bębenka itp. Jakie aktualnie ma koła?

Jeśli aktualnie ma jakieś podstawowe koła, które nie wytrzymują, to koła za 500 zł też zapewne nie dadzą rady. Trzeba poczekać na więcej szczegółów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem  zdjęcia.

Waga jego syna to lekko pond 70, nie więcej niż 75 kg, obecne koła to 29", tarcze hamulcowe 160mm . Styl jazdy? Jeździ po terenach górzystych i raczej dość agresywnie, na pewno nie jak babcia jadąca do spożywczego. Resztę informacji myślę że na poniższych zdjęciach. 

Dziękuję za ewentualne sugestie. 

IMG-20200811-WA0000.jpg

IMG-20200811-WA0001.jpg

IMG-20200811-WA0002.jpg

IMG-20200811-WA0004.jpg

IMG-20200811-WA0005.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jakie są fundusze na koła? Jeśli kupisz koła za 500 zł to będą takiej samej klasy jak obecne. Dwa sensowne koła, które wytrzymają trudniejszy teren to wydatek rzędu 1000 zł w górę.

Ponadto duży wpływ na wytrzymałość koła ma dobry zaplot i naciąg szprych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest zestaw lepszy niż fabryczne koła DT E1900 bo ma dokładnie te same obręcze, te same piasty ale szprychy klasę wyżej (fabryka jest na niecieniowanych championach). Zwróć tylko uwagę aby te 370tki były w wersji 3-zapadkowej (wheelbuilderzy mają jakieś niekończące się zapasy stosunkowo marnych 2-zapadkowych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje. Jest może gotowy zestaw z takimi szprychami jako alternatywa dla składaka, bo tutaj dochodzi jeszcze koszt wysyłki na Islandię który nie jest mały. 

Taki zestaw gwarantuje wytrzymałość kół? Czy aż taka jest duża różnica wytrzymałości obręczy za niższą kwotę niż te droższe?  Przekroje są niby podobne. Rozumiem że cieniowane szprychy dodają wytrzymałości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie jeszcze pytania. Czy szprycha DT Champion jest mocniejsza niż DT Competition? Ta pierwsza jest po całej długości 2 mm, druga cieniowana 2 mm tylko przy końcach,  środek 1,8 mm. Oczywiście waga Chamion jest większa, ale mi chodzi o wytrzymałość. 

Czy sam oplot w Daveo jest taki sam jak w fabrycznych kołach? Jest jakaś różnica?

Jeżeli oplot jest taki sam, wytrzymałość szprychy Chamion  także jest podobna jak  DT Competition, to myślę że nie ma co bawić się w wysyłkę z Polski, ale zamawiać gotowca na miejscu. 

 

Edit. Rozumiem że dt swiss E1900 jest na takiej samej obręczy i piastach co w ofercie w Deveo? Nie udało mi się znaleźć całej specyfikacji  na ich stronie, tylko model szprych tam użytych. 

 

Edit. A jak z wytrzymałością obręczy dt 533d w porównaniu do e 512? Pierwsza jest trochę węższa, ma odrobinę większą wagę i  jest sporo tańsza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc nigdy za bardzo nie interesowałem się piastami obręczami, szprychami i ogólnie kołami. W jeździe po mieście nie jest wymagana jakaś wyjątkowa trwałość, szczelność, waga itp. Poczytałem sobie i czym głębiej w las, tym więcej pytań. Z tego co dowiedziałem się Piasty DT 370 nie są jakieś wyjątkowe. Dopiero DT 350 pokazują różnicę, ale odpadają, bo cena przytłacza. Może ktoś mi powiedzieć nad praktycznymi różnicami w użytkowaniu  pomiędzy Dt Swiss 370  a  np. Novatec D792Sb czy model NT-D042SB , bo też są popularne i polecane. Oczywiście w ostatnim  modelu pomijając wagę. Jak jest z ich trwałością , uszczelnieniem itp? 

 

Czy bębenek w DT 370  jest metalowy czy aluminiowy, bo nigdzie nie mogę znaleźć tej informacji? 

Czy w Novatec D792sb można włożyć metalowy bębenek i czy jest taki dostępny? Z tego co dowiedziałem się  metalowe kasety niszczą bębenek. 

Czy wymiana łożyska w DT 370  tez jest podobna jak w D792sb, czyli należy pokombinować ze zdjęciem i ich założeniem aby nie uszkodzić? 

 

W grę wchodzą raczej gotowce. Wysyłka do Islandii i dodatkowo dołożony Vat powoduje, że średnio opłaca  się ściągać z Polski. Serwis tam jest na niskim poziomie i bardzo drogi, mało kto bawi się w składanie, sprzedaje się tam głównie tylko gotowe produkty. 

 

Takie jeszcze pytanie. Czy może ktoś orientuje się jak to jest z kołami z za wielkiego muru na Novatecu? Czy można znaleźć podobne jakościowo i wytrzymałościowo do  dt swiss E1900? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

533d to obręcz jak na dzisiejsze standardy gravelowa (szerokość wewnętrzna) no i jest cięższa względem E512.

Piast 370 są trwałe i tanie w utrzymaniu, fabrycznie bębenek aluminiowy. Poza tym można te piasty konwertować analogicznie jak 350tki za pomocą end-capów do innych standardów osi. Są dostępne wszystkie części włącznie z bębenkami pod praktycznie każdy system (w tym micro-spline).

Wymiana łożysk w 370tkach wymaga narzędzia specjalnego + imałda + ciężkiego stołu. Szczęśliwie fabryczne łożyska są znacznie lepsze niż w novatecach i to oporne łożysko pod bębenkiem wymienia się czasami po 30kkm a czasami później.

Szptychy champion i competition wytrzymałością raczej się nie różnią. Fabryczne swissy z wyższej półki są na competition (serie XR, XM, EX...) a te niższe na competition (X, M, E...). 

Fabrycznych kół na novatecach raczej nie znajdziesz (chyba, że demobil z jakiegoś roweru i pod zmienioną marką). 

Info n/t komponentów z jakich złożone są fabryczne DT Swiss jest w katalogach tech-manual. Można wygrzebać w sieci.

Daveo złoży koła tak samo (jakość) jak fabryka DT i jak chcesz może być dokładnie na tych samych komponentach (obręcze, piasty, szprychy, nyple, taśma). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję .

Więc DT 370 i Novatec  D792sb jakościowo są podobne choć w DT 370 trwalsze są tylko łożyska, bo Novatec'i z tego co wiem, też można konwertować jak w DT. D792 ma także  podobno system który zapobiega niszczeniu bębenku przez kasety. 

Czy w obu piastach  można zmienić bębenki na metalowe aby kasety także  ich nie niszczyły? Domyślam się że w Novatec'u  będzie pasował z modelu NT-D042SB, chyba że się mylę. Czy jest taka możliwość w DT i jaki to byłby bębenek? 

 

Coś mnie jeszcze zastanawia. Zawsze myślałem że obręcze 3-komorowe są trwalsze. Ale patrząc na modele np. w dt swiss właśnie jednokomorowe są w topowych modelach, w niższych są 3-komorowe. Z czego to wynika, nie powinno być odwrotnie? Dodatkowa komora, żeberko powinno tylko  wzmacniać. W innych firmach jest z tym różnie. 

Z powyższego rysunku wynika, że u kolegi szerokość piast do tylnego koła to chyba 142mm. Czy można w tej ramie zmienić na 148mm  Boost aby koło było sztywniejsze? 

Obręcz 30mm w środku będzie bardziej współgrała z oponą 2,2" niż 25mm, bo w dt swiss E1900 tylko takie są dostępne

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do gumy 2,2 obręcz lepiej 25mm ale i 30mm da bez problemu radę. DT E1900 obecnie produkowane są tylko 30mm ale jeszcze w ubiegłym roku były 25mm. Jest tego zatrzęsienie na rynku. Możesz też brać koła M1900, które obecnie produkowane są w szerokościach 25, 30 i 35mm. Będą nieco lżejsze od enduro a do twoich zastosowań i tak wystarczające z nawiązką.

Rama jest boost albo nie-boost i nic z tym nie zrobisz (ew. wymiana ramy). Tak samo widelec przedni.

Nie ma się co przejmować konstrukcją obręczy. Liczy się doświadczenie i renoma producenta (często nawet opinia o konkretnej obręczy) oraz użyte materiały. Aluminium to różne stopy o różnych właściwościach i cenach.

Nie wiem jak w przypadku Novateca ale w DT można kupić bębenek stalowy (koszt 160-180zł). P/N: HWRAAMWSS0342S 

DT są łatwiej konwertowalne (wyciągasz ręką końcówki i wsadzasz inne). W N trzeba zmienić oś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie zmieniałbym od razu bębenka, bo może się okazać, że kaseta nie będzie go niszczyła. Jeśli będzie widać zużycie to wtedy można pomyśleć o zmianie.

Jeśli o kwestię piast chodzi to osobiście wybrałbym DT, głównie z uwagi na dostępność części i ich popularność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bogus92 tak właśnie. Osobiście mam tylko alu bębenki i żadnego problemu z nadgryzaniem przez kasety (aczkolwiek u mnie min. to jeden alu pająk na 3 największe koronki). Kasetę trzeba mocno (właściwym momentem) dokręcić bez użycia jakichkolwiek smarów na bębenek czy koronki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To fajnie, że w DT można zmienić bębenek na metalowy. Czy są jakieś w ogóle alternatywy  w postaci gotowych kół w podobnej cenie, podobnej trwałości innych firm czy tylko DT?

Godzinę temu, Dokumosa napisał:

Do gumy 2,2 obręcz lepiej 25mm ale i 30mm da bez problemu radę.

Mała zagwozdka. Więc mówisz że lepiej 25 mm? Myślałem że 30mm, to koło będzie jeszcze sztywniejsze. Od 30mm jakie idą najlepiej gumy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...