Skocz do zawartości
BikerkaP

[Napęd] Rower fitness w górach

Rekomendowane odpowiedzi

BikerkaP

Witam, 

proszę o pomoc w następującym temacie: jeżdżę na mtb po górach na Ziemi Kłodzkiej, zamierzam kupić rower fitness na asfalty (Merida speeder 400) i nie wiem, czy przy moim średnim jak na kobietę wytrenowaniu będę w miarę miękko podjeżdżać na napędzie 50-34 i 11-32. Ktoś ma doświadczenie z takim rowerem w podobnym terenie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Na to pytanie musisz sobie sama odpowiedzieć. Ewentualnie zawsze można wymienić kasetę na 11-34. Przerzutka obsłuży.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kipcior

Ustaw na MTB podobne przełożenia do tego 34x32 i sama sobie wyrobisz zdanie. MTB masz pewnie kilka kg cięższe więc wszędzie gdzie nim wyjedziesz to fitnesem tym bardziej.

Dla porównania mój SIlex 400 z podobną wagą do tego Speedera ma 30x36 czyli wyraźnie lżej. Nachylenie do 10% na nim jest ok, a 15-17% po asfalcie to już była rzeźnia i jechałem zygzakiem. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mihau_

Mając takie stopniowanie w szosie wysnuję tezę - średnio wytrenowany facet na 34-32 wyjedzie wszystko co jest do wyjechania w Polsce (mówimy o "szosowych podjazdach" a nie jakiś pionowych 200m gdzieś w środku górskiej wsi). Z miękkim podjeżdżaniem niewiele będzie to miało wspólnego ale do zrobienia

Nie wiem jakie macie tam podjazdy ale wydaje mi się, że będzie za twardo. Zresztą nawet nie tylko 34-32 będzie za twarde ale blat 50 też za duży.

Możesz sobie zrobić test na tym swoim mtb ale przy "liczeniu przełożenia" weź też pod uwagę wielkość koła

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Imo warto mieć łagodniejsze przełożenie, podczas dłużej wyprawy może nie będziesz miała ochoty robić interwału pod górkę, tylko spokojnie bez wysiłku wjechać. Np. w ostatnie upały  podjeżdzałem serpentyny asfaltowe w Belgii na 24/ 32, chociaż podczas normalnych warunków jechałbym na 34/32.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
BikerkaP

Dzięki za cenne odpowiedzi. Porównałam z moim mtb, ale mimo wszystko to inne koło i waga i mam mętlik. Dostępny jest też sirrus x 4.0 speca - tył 11-42, przód 40 (1x10). Wg kalkulatora nieco lżej pod górę, ale na prostej stracę. No i na góry nie jestem przekonana do napędu 1x10. Co sądzicie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

40/42 =0.95

w szosowych w większości jest 34/32=1.06

Dodatkowo w napędzie 1x łatwo zmienić przednią zębatkę, jakbyś chciała np 36 z przodu, szybkich wciąż nie zabraknie, a 36/42=0.86 to już łagodne przełożenie.

Minus 1x w górach to to, że zakres jest ograniczony- np. 3x10ma dużo łagodniejsze przełożenie, jak i 48/11 do dokręcania 70kmh+ na zjazdach górskich.

 

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Daj sobie spokój z 1x10 przy takiej kasecie. Kiepskie stopniowanie. Bierz dwublat i ewentualnie kombinuj z kasetą.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
clavdivs
8 godzin temu, BikerkaP napisał:

Dzięki za cenne odpowiedzi. Porównałam z moim mtb, ale mimo wszystko to inne koło i waga i mam mętlik. Dostępny jest też sirrus x 4.0 speca - tył 11-42, przód 40 (1x10). Wg kalkulatora nieco lżej pod górę, ale na prostej stracę. No i na góry nie jestem przekonana do napędu 1x10. Co sądzicie?

Dlaczego masz stracić na prostej?  Przy blacie 50,w tego typu rowerze polowa kasety będzie nie wykorzystana. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
BikerkaP
5 godzin temu, clavdivs napisał:

Dlaczego masz stracić na prostej?  Przy blacie 50,w tego typu rowerze polowa kasety będzie nie wykorzystana. 

Pewnie tak

8 godzin temu, Tatanka napisał:

Daj sobie spokój z 1x10 przy takiej kasecie. Kiepskie stopniowanie. Bierz dwublat i ewentualnie kombinuj z kasetą.

A nie lepiej do jazdy po górach zmienić przód na dwublat i zachować 42 z tyłu? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Można. Tylko że kupujesz nowy rower , w którym zaraz zmieniasz pół napędu. Jak nie ma innej opcji , to tak można zrobić. Tylko że jest tyle modeli rowerów , że powinno się coś trafić bez modyfikacji. Poza tym , przy dwublacie kaseta 42 to znowu przesada.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
BikerkaP

Z tą dostępnością modeli to nie do końca się zgodzę, w sklepach mało i trudno zamówić w odpowiednim rozmiarze. A napęd zmienialabym nie od razu tylko gdyby się okazało, że jestem za cienka w nogach...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Bierz Meridę i ewentualnie kaseta 11-34 jak 32 okaże się za mała.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mihau_
Napisano (edytowane)

Te 2 ząbki to nawet nie jest 1kmh różnicy przy kadencji 90, żadna odczuwalna różnica. Wymienić korbę na np. 46-30 to o wiele lepsza opcja (bo 50 i tak nie uciągnie)

Edytowane przez Mihau_
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Tu się nie zgodzę. Jak niewiele brakuje , to na podjeździe 2 ząbki robi różnicę. A zmiana korby wiadomo że najpewniejsze rozwiązanie.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mihau_

@Tatanka mi zrobi, Tobie zrobi a czy "średnio wytrenowanej kobiecie w górach" zrobi?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Nie wiem. Zmiana kasety na 34 to opcja jak 32 będzie tylko minimalnie za ciężko. To chyba najszybsze i najtańsze załatwienie sprawy i o to mi chodziło. Ale tak jak pisałeś i potwierdziłem - wymiana korby na bank załatwia sprawę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×