Skocz do zawartości

[okulary] fotochromy czy gorzej przyciemniają


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

jeśli ktoś ma fotochromy rowerowe (jakie?), to czy w lecie gorzej (słabiej) przyciemniają? Mam korekcyjne fotochromy i zimą mocno przyciemniają a latem słabiutko. 

Jaki macie zakres przyciemniania, i czy uważacie że jest wystarczający? (Ciemno żeby można było jeździć po szosie w słoneczny dzień i jasno żeby wieczorem było widać wystarczająco dużo)?

Dzięki

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim współczesna technologia fotochromów sporo się różni od tych, które pamiętamy jeszcze ~10 lat temu. Natomiast nie ma prostej odpowiedzi na Twoje pytanie bo zależy jaka marka. Musisz pytać najlepiej o konkretne modele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura też ma znaczenie. Zimą jest problem, żeby się rozjaśniły jak się robi już ciemno.
Latem słońce jest wyżej, więc jest mniejsza szansa, że będzie świecić prosto na okulary, więc będą słabiej się przyciemniać. Trzeba liczyć na światło odbite i rozproszone, a na takie fotochromy słabiej mi reagują.

Jeżeli dobrze pamiętam, to mam zakres około 10-70% (nie pamiętam dokładnych, być może trochę ciemniejsze 15-80%). W nocy jest ok, w dzień nie zawsze, raczej nie dochodzą do maksymalnego zaciemnienia (daszek na kasku ;) ). Robione 6 lat temu Szajna Acclimates Sport.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja rozważam Rudy Project - szkła ImpactX 2

Według ich bloga (https://www.rudyprojectna.com/blogs/news/photochromic-impactx-the-perfect-lens-for-all-conditions) mają transmisję w zależności od podtypu szkła (jak rozumiem):

  •   9-74% "Black"
  • 13-62% "Laser Black"
  • 17-76% "Red"
  • 16-75% "Laser Red"
  • 17-73% "Laser Brown"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ja posiadam arctica S131-F

Mają przyciemnianie kat.2 oraz kat.3 

W sumie nigdy nie sprawdzałem specjalnie tego jak bardzo się przyciemniają, nie było takiej potrzeby. Dla mnie ważne jest aby nie raziło słońce i tak właśnie jest. Niezależnie od natężenia nic mnie nie razi. Podczas jazdy samochodem bardzo rzadko istnieje potrzeba używania daszka. A jak wiadomo szyba w aucie zatrzymuje większość promieniowania UV i fotochromy bardzo często nie dostają dostatecznie dużo promieniowania aby się przyciemniły. Zauważyłem że w aucie słabo sciemniają a mimo to wszystko jest ok. Ogólnie w najsłabszym przyciemnieniu widać oczy także kiedy nie ma potrzeby to są mocno przezroczyste. Polaryzacja robi swoje. 

Z wad to przyczepić się można do samej oprawki, zakończenie gumowe z tyłu od potu traci swoje właściwości i zaczyna spadać z plastiku. Jedna strona już mi się urwała ale mam je już 5 lat także swoje odbębniły.

DSC_0001.thumb.JPG.8720c65a6190f95eb796cb188a3fbfca.JPGTeraz zastanawiam się nad S-209F.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
W dniu 23.07.2020 o 21:27, PiotrKaaaaaaaaaaa napisał:

Ja rozważam Rudy Project - szkła ImpactX 2

Według ich bloga (https://www.rudyprojectna.com/blogs/news/photochromic-impactx-the-perfect-lens-for-all-conditions) mają transmisję w zależności od podtypu szkła (jak rozumiem):

  •   9-74% "Black"

 

Kupiłem te okulary. Wydają się mieć dość dobry zakres. W mocnym słońcu chciało by się trochę mocniejszego przyciemnienia, ale dają radę. W ciemności nie są zupełnie przeźroczyste, ale właściwie ciężko zauważyć różnicę w okularach i bez.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Uvexy

https://www.centrumrowerowe.pl/okulary-uvex-sportstyle-802-v-pd8433/?v_Id=138274

I

Rockbrosy z aliexpress

Przepuszczalność S1-s3. Jak dla mnie działają ok. O zmierzchu są tylko nieznacznie zadymione (rockbross bardziej się rozjaśniają) w słońcu przyciemniają się na tyle że słońce nie razi w oczy. Działają szybko a przynajmniej na tyle szybko że nie przeszkadzają w czasie jazdy w lesie. 

Szczerze to nie widzę między nimi żadnej różnicy poza cena 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja czytałem że nawet najlepsze okulary z fotochromem potrzebują paru minut aby się dostosować do warunków otoczenia. Jak ktoś jedzie np. drogą asfaltową gdzie na chwile wjeżdża do lasu, a za chwilę już wyjeżdża bo np. drzewa się skończyły to okulary się słabo sprawdzają. Nie zdążą się rozjaśnić a już muszą się przyciemniać. A w terenie to już chyba całkowicie niepotrzebne. Lepiej założyć przeźroczyste albo żółte aby widzieć po czym jedziemy. No chyba że nasza prędkość na liczniku to 15 km/h to okulary zdążą się dostosować. Ja miałem rok temu okulary marki Specjalized kupiłem w promocji za 600zł i to po przecenie i powiem że szału nie ma. W nocy i jak jest duże zachmurzenie to słabo się rozjaśniają. Lepiej samemu dostosować szkła przed jazdą lub zabrać drugie szkła i wymienic jak się pogoda drastycznie pogorszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uwazam, po dosc dlugim okresie jezdzenia z fotochromami (Rudy Project), po przesiadce na normalne szkla ale z bardzo dobrymi filtrami, ze jakosc obrazu w fofochromach jest bardzo srednia. Mam te fotochromy caly czas ale od lat wogole ich nie uzywam. 

Nawet majac wybor tylko jednej pary okularow, bez zastanowienia bralbym kolejne okulary z normalnymi szklami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Monika1996

Owszem jeżeli mówimy o pełnym zakresie to są to minuty. Drobne zmiany zachodzą dużo szybciej, powiedziałbym że istotne zmiany w ciągu pierwszej minuty od zmiany warunków.
Dodatkowo jeżeli jeździ się w kasku z daszkiem, to słabiej się przyciemniają, więc nie ma problemu ze zmiennymi warunkami.

12 godzin temu, Monika1996 napisał:

W nocy i jak jest duże zachmurzenie to słabo się rozjaśniają.

To chyba jakieś odwrotne fotochromy. Przecież w nocy nie ma promieniowanie UV, to jak takie okulary miałyby się w ogóle przyciemnić?
W pochmurne dni promieniowanie jednak może występować i szkła się przyciemnią ale na pewno nie na maksa.

Jedyny problem z rozjaśnieniem mam zimą. Wtedy jak się jedzie przez cały dzień, to na wieczór nie bardzo chcą się przyciemniać. Latem nie mam tego problemu.

12 godzin temu, Monika1996 napisał:

Lepiej samemu dostosować szkła przed jazdą lub zabrać drugie szkła i wymienic jak się pogoda drastycznie pogorszy.

Fajnie się tak mówi i fajnie się tak używało dopóki miałem zwykłe, a nie korekcyjne. Owszem są podwójne oprawki ale chciałem takich uniknąć.
Dwie pary okularów z różnym przyciemnieniem wyjdzie drożej niż jedne fotochromy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, 1415chris napisał:

Nawet w pochmurne dni fotochromy beda sie sciemniac i to jest jeden z ich minusow. Zamiast dobrego kontrastu, jaki moga dac odpowiednie szkla, bedziemy mieli zaciemnione szkla w pochmurny dzien.

Nie wiem jak te twoje działały ale moje w pochmurne dni nie przyciemniają się na tyle, żeby był jakiś problem z widocznością.

23 godziny temu, zekker napisał:

Jedyny problem z rozjaśnieniem mam zimą. Wtedy jak się jedzie przez cały dzień, to na wieczór nie bardzo chcą się przyciemniać. Latem nie mam tego problemu.

Korekta, miało być "rozjaśnić się".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez znaczenia moje, twoje, to wszystko zalezy ile UV przejdzie przez chmury. Nawet jak malo sie przyciemnia, to caly czas przyciemnia. Skutek jest taki, ze zamiast np rozjasnienia obrazu, jak to moze miec w przypadku szkla z odpowiednim filtrem, fotochrom przyciemni go. Ja tam uwazam, ze nie po to sa okulary zeby nie bylo problemow z widocznoscia, tylko po to zeby ten obraz polepszyc. Jak i w przypadku wszystkich uniwersalnych rozwiazan, tak i fotochromy nie sa super ani w tym ani w tamtym. W mocne slonce beda sie za slabo sciemniac, w pochmurne dni moga byc zbyt ciemne. A i wogole kultura obrazu, w porownaniu do np szkiel Prizm (mam 4 rozne) jest dosc slaba. Takie zwykle szkla, ktore sie przyciemniaja i rozjasniaja, nic specjalnego. Jakosc obrazu w wymienionych Prizmach jest bez porownania duzo lepsza. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim przypadku ( ALPINA TVIST ) automatyczne okulary to złoty środek na wszystkie bolączki.

Mam jedne okulary na wszystkie pory dnia i na każdą pogodę.

Być może przyciemniają mniej niż klasyczne z ciemną szybą ale wiem po sobie, że takie wrażenie występuje zawsze gdy je założę w słoneczny dzień. Po kilku sekundach przestaję mieć takie wrażenie. Być może potrzebuję chwilę czasu żeby złapać maxa.

W pochmurne dni nie zauważyłem efekty przyciemniania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, 1415chris napisał:

W mocne slonce beda sie za slabo sciemniac, w pochmurne dni moga byc zbyt ciemne.

Ze zbyt słabym przyciemnianiem się zgodzę. Ze zbyt ciemnymi w pochmurne dni nie spotkałem się.
Bardziej denerwujące jest nierówne przyciemnienie, np. jak się stanie na światłach i słońce z boku pada na część szkła.

19 godzin temu, 1415chris napisał:

Jakosc obrazu w wymienionych Prizmach jest bez porownania duzo lepsza.

Nie mam porównania. Swoje robiłem u optyka na szkłach Szajna Acclimates. Przymierzam się do wymiany i prawdopodobnie padnie na Hoya LongLife.

15 godzin temu, PiotrKaaaaaaaaaaa napisał:

chyba, że są kolorowe fotochromy też?

Można zrobić u optyka, bo to po prostu kolejne warstwy. Robisz barwienie szkła np. na żółto i do tego dokładasz fotochrom. Jaki to da efekt nie wiem ale da się.
Problemem może być dobór oprawek, bo do zbyt zagiętych ciężko dopasować szkła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Tomo1989 napisał:

Względem fotochromów jednak trzeba prawie podwoić koszty, nawet przy cenach Oakley, także coś za coś. Możesz podać w jakich warunkach jakie stosujesz?

Na dolujace dni Prizm Trial (36%) sa rewelacyjne. Nie przesadzam,  ma sie wrazenie, ze gdzies tam przeswituje slonce. Chyba najbardziej popularne sa Prizm Road, szczegolnie wsrod szosowcow, maja 20% transmisji swiatla. Ruby maja nieco lustrzany efekt, chyba tylko 3% wieksze przyciemnienie niz Road 17%, wiec mozna uzywac je w tych samych warunkach.  Black 10%, na jasne sloneczne lub bardzo sloneczne dni.

Oprocz koloru i przyciemnienia, w  Prizmach wazny jest kontrast.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja od roku używam Rudy Project Defender z impact x 2 (fotochrom) i jedynie w dużym słońcu jak jadę szosą to odczuwam niewielki dyskomfort (mogły by być jeszcze ciemniejsze). A tak powroty z pracy w nocy, zima, jazda po lesie jak dla mnie są w sam raz nic lepszego jak na razie nie trafiłem. Na bardzo duże słońce w ostateczności mam inne okulary z typowymi lustrami. Reakcje na słońce bardzo szybka w obie strony, na maratonach MTB jeszcze mnie nie zawiodły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...