Skocz do zawartości
Merxe

[Łańcuch] Przeskakiwanie + chybotanie opony tylnej

Rekomendowane odpowiedzi

Merxe
Napisano (edytowane)

Witam,

wymieniłem łańcuch ponieważ stary był już... stary z wielu względów - m. in. rozciągnął się + puściła spinka. Ale to historia.

Założyłem przedwczoraj po południu nowy, dzisiaj rano przejechałem się do pracy i przeskakuje. I to naprawdę wyraźnie (filmik dalej)!

Po pierwsze szybkie info:

- mój rower: http://www.bikekatalog.pl/2008/?ppg=show&baza=rowery&pid=645

- kaseta: https://www.sbike.pl/narzedzie-konserwacja-stojaki-warsztatowe-kaseta-sram-pg-950-powerglide-ii-9-sp-11-32t-o_219_13678.html

- korba oryginalna: Truvativ ISOflow 42/34/24 (liczyłem dwa razy, mam nadzieję, że się nie palnąłem)

- STARY łańcuch: https://rowerek.pl/product-pol-7433-Lancuch-Shimano-CN-HG53-114-ogniw-9-rzedowy.html

- NOWY łańcuch: https://www.bikestacja.pl/lancuch-kmc-x9-ept-114-ogniw-9speed-p-1928.html

 

I filmik z problemem (a właściwie dwoma - proszę kliknąć najlepiej na timestamps w opisie by szybko zobaczyć):

https://youtu.be/n4o2wwxMW5s

PYTANIA:

1. Co spartoliłem, że tak przeskakuje. Na stojaku serwisowym widać przeskakiwanie, ale podczas jazdy, gdzieś na 50% przerzutek nawet nie da się jechać bo przeskakuje gdzieś 1-2 razy na sekundę.

2. Chybotanie koła. To nie jest scentrowane koło. Wymienić piastę jeśli jest to tak wyraźne? (tak, piasta się wygięła - rozkręcałem).

Z góry dzięki za odpowiedzi.

Edytowane przez Merxe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Looser

Filmik nie działa, popraw proszę, ale zanim co do czego...

Ad 2. Piasta czy oś piasty? Wrzuć też może kilka zdjęć?
Ad 1. Sama wymiana łańcucha może nie wystarczyć jak masz zajechany cały napęd, polecam wrzucić zdjęcia kasety i korby, o tu:

image.png.e60e314fd99b9c568b4b689e7ea4ebf3.png

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Merxe

Filmik: zmieniłem na niepubliczny. Może teraz pójdzie.

Ad. Ad. 2

Oś piasty. Zdjęć nie mam ale kiedyś rozkręcałem i było to wyraźne. Może zabiorę się za to w weekend jak będę miał czas. 

Ad. Ad 1

Zdjęcia kiedyś robiłem i wkleiłem do innego tematu. Wtedy w ocenie niektórych było OK: 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Looser

Z tym się zgadzam zdecydowanie, bo tam wręcz są szpilki, szkoda nowego łańcucha.

W dniu 19.04.2020 o 16:04, bogus92 napisał:

Jak dla mnie 3-4 najmniejsze zębatki kasety nadają się na śmietnik i co byś nie robił przeskakiwać będzie.

A co przeskakiwania łańcucha to wygląda, że musisz podregulować przerzutkę, bo łańcuch skacze jakby chciał wskoczyć na inną zębatkę, jeżeli min i max są okay to jeszcze pobaw się baryłką.

W temacie ruchów koła wygląda to jak typowa centra, ale też może być kwestia opony, np. że już miejscami oplot nie wytrzymał, ale nie będę tutaj obstawał przy swoim, bo ciężko mi na podstawie filmiku ocenić.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sobek82
Merxe
11 godzin temu, Sobek82 napisał:

Najlepiej kupić
...
przy okazji przejść na tarczówki  ;)

Ok, chwila.

Bo ja jedyne co, to na razie wyregulowałem dzisiaj przerzutkę tylną i jutro sprawdzę jaka różnica podczas jazdy. Nie spodziewałem się wymieniać całych kół i dodatkowo jeszcze zmieniać hamulce. A poza tym używam klamkomanetek więc musiałbym dokupić i same manetki. Koszt będzie wtedy sporo wyższy niż zwykłe przekręcenie śrubokrętem :)

1. I tak już kontempluję, a właściwie to chciałem za chwilę, poszukać piasty i kasety. Ale czemu Acera? Kompletnie nie znam różnic między kasetami za 60 a za 400 zł, ale zakładam, że gdzieś musi być jakaś konkretnie naznaczona granica, np. od pewnego pułapu cenowego stosowana jest wytrzymalsza stal lub jakaś powłoka.

I jeszcze prawie na 100% będę wymieniał piastę. Pytanie, na co zwracać uwagę by nie zrobić babola? Nie chciałbym kupić piasty oraz kasety kiedy okaże się, że do siebie nie pasują. No i jeszcze te piasty wyglądają tak różnie, że nie wiem czemu wybierać jedną ponad drugą. Chociażby tutaj: https://www.rowertour.com/c/229/tylne

Przecież można się zajechać...

2. Jak dobrać piastę do ramy

3 Jak dobrać kasetę do piasty?

4. Czy na wybór piasty ma wpływ to czy będę zakładał hamulce tarczowe?

5. Co zrobić jak jeden amortyzator jest czysty, a drugi brudny - jak na zdjęciach?

IMG_20200716_220940.jpg

IMG_20200716_220950.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Looser
49 minut temu, Merxe napisał:

Jak dobrać piastę do ramy

dla tyłu: rozstaw widełek ramy, przód: budowa widelca tj, średnica ośki i szerokość
zapewne masz standardowo przód 100, tył 135

49 minut temu, Merxe napisał:

Jak dobrać kasetę do piasty?

tu raczej nie ma problemu dopóki nie pakujesz się w napędy 11s/12s, gdzie są specjalne bębenki, żeby upchać zębatkę 10t

49 minut temu, Merxe napisał:

Czy na wybór piasty ma wpływ to czy będę zakładał hamulce tarczowe?

tak, musi mieć mocowanie do montażu tarczy, masz 2 standardy, IS i centerlock
sprawdź jeszcze czy masz mocowanie w ramie i widelcu do montażu tarczówek

49 minut temu, Merxe napisał:

Co zrobić jak jeden amortyzator jest czysty, a drugi brudny - jak na zdjęciach?

wytrzeć

56 minut temu, Merxe napisał:

d pewnego pułapu cenowego stosowana jest wytrzymalsza stal lub jakaś powłoka

raczej ilość zębatek i waga

Godzinę temu, Merxe napisał:

Przecież można się zajechać... 

albo się samemu zdobywa wiedzę, albo się płaci w serwisie za wiedzę (lub jej brak czasami :D) innym 

~~~~~~~~~~~~~~~~~ powiem tak, jak chcesz to wszystko zrobić to masz tyle rzeczy do wymiany, że o matko, podlicz to sobie i zastanów się czy nie lepiej zmienić rower

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Merxe
Napisano (edytowane)

Postanowiłem wymienić kasetę, sądzę że łańcuch przestanie przeskakiwać. Tylko czy jest duża różnica między tymi dwoma?

https://allegro.pl/oferta/shimano-cs-hg201-9s-11-34t-kaseta-8887682001

https://allegro.pl/oferta/hit-kaseta-9-rzedowa-shimano-deore-cs-hg400-11-34t-9017848650

Jeśli ktoś może potwierdzić, że jedna z nich zdecydowanie się nie nadaje, albo że warto dopłacić to będę wdzięczny.

 

A co do chybotania koła - nagrałem jeszcze dwa filmiki i mam nadzieję, że lepiej widać ten problem.

Poniżej tych filmików, daję materiały, którymi będę się wzorował by coś z tym zrobić (bo piasty raczej nie będę wymieniał - z tego co widzę to pewnie dosyć skomplikowany proces i wymaga ponownej instalacji szprych używanego koła...)

Proszę o opinię, jeżeli ktoś jeszcze chce się wypowiedzieć:

A poniżej materiały, z których skorzystam.

 

Edytowane przez Merxe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Looser
3 godziny temu, Merxe napisał:

Tylko czy jest duża różnica między tymi dwoma?

poza tym, że cena 1 na tej konkretnej aukcji jest z kosmosu to różnica jest znikoma, druga powinna być nieco lżejsza, tylko tyle i aż tyle

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Merxe
Napisano (edytowane)

Dobra, ostatnia sprawa w kwestii całej tej mojej rozprawy. Wychodzi na to, że muszę wymienić piastę tylną (łańcuch i kasetę już zmieniłem).

Chciałbym tylko wiedzieć czy oprócz ilości szprych i przełożeń, coś jeszcze muszę wiedzieć by wymienić piastę. Wybrałem coś takiego: https://www.rowertour.com/p/17137/shimano-fh-rm70-deore-piasta-tylna-czarna#rozmiar-32h

Nie widzę szerokości tej piasty i nie wiem czy to może mieć znaczenie. Rozpiętość ramy na wysokości piasty to u mnie 135mm.

 

Dlaczego muszę wymienić piastę? Sprawdziłem wszystko łącznie z osią i kulkami piasty. Zauważyłem, że od osi odchodzi bębenek kasety gdy nim kręcę. Nie wiem czy musiałbym tutaj wymienić łożyska bo nie zdejmowałem bębenka. Nawet gdybym zdjął bębenek to widzę, że kupienie odpowiednich narzędzi trochę by kosztowało (wyciskacz do łożysk, odpowiednie końcówki). Sądzę, że kupienie nowej piasty wychodzi taniej.

Jakby ktoś zaopiniował, to z góry dzękuję.

Edytowane przez Merxe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Looser
5 godzin temu, Merxe napisał:

Sądzę, że kupienie nowej piasty wychodzi taniej.

trochę rzeczowo, ale dużo tutaj BS...
zdajesz sobie sprawę, że kupując nową piastę musisz przepleść koło? skoro serwis bębenka to za wiele to wątpię, że masz klucz do nypli, centrownice, tensometr i wiesz jak z nich korzystać? także dolicz koszty serwisu koła, jeżeli masz obecnie inną piastę to jest szansa, że jest inny kołnierz piasty = dodatkowo koszt nowych szprych, całość mniej więcej 200 u kogoś sensownego + piasta mamy niecałe 300
może po prostu oddaj piastę do serwisu skoro nie masz narzędzi?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Merxe

Dobra, to już wyserwisuję piastę samemu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×