Skocz do zawartości

[kaseta eagle] swap z 10-50 na 9-52


scaraab

Rekomendowane odpowiedzi

Zamierzam dokupić alternatywę dla 32/10-50. Konkretnie 36/9-52 na płaskie wypady. Wypatrzyłem to: https://r2-bike.com/KCNC-Cassette-12-speed-9-52-Teeth-for-SRAM-XD-orange ale ponoć trzeba wymienić górne kółko przerzutki na asymetryczne. Przerabiał ktoś taki temat u siebie? O co chodzi? ach i jeszcze jedno pytanie: jeśli wymieniam w korbie zębatkę na 36-tkę to czy muszę zachować offset dotychczasowej 32-ki czy go jakoś korygować? O co chodzi z off-setem w napędach 1x?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie masz koło i czy to MTB? Bo powiem ci, że nie będziesz wtedy używał kilku najtwardszych biegów na kasecie, chyba że masz taką siłę w nogach, żeby jechać prawie 60 na godzinę w wyprostowanej pozycji. Jeżeli naprawdę ci brakuje biegów nawet z porządną kadencją (jakieś 100 na przykład) to wymień tylko zębatkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. spoko. tarcza to nie problem. Jeden klucz i już. W napędzie 3x10 przy tarczy 42 do 11 masz przełożenie 0,26 którego używam często. Przy 36 do 9 wychodzi 0,25 a 36 do 10 ok 0,28 więc wolę 36 do 9 tym bardziej że gradacja jest 9-10-12 itd. i teraz górny zakres: 3x10 mam młynek o przełożeniu 1,5, przy 32/50 jest1,56 dla mnie zbyt miękkie szczególnie przy przeskoku 42-50. Więc 36do 52 to 1,44 wystarczające na płaskich, czasem w górach może braknąć ale można tarczę wymienić i będzie. Mam mtb 29cali. Wiem czego potrzebuję, tu nie jest wymagana dyskusja. Wiem że blat/oś używa się rzadziej ale na płaskich dojazdach szutrem spora część tras dzisiejszych maratonów idzie. Potrzebuję rady technicznej a nie treningowej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, te ale występują jako 12,14,16 zębowe a ja nie wiem które. Chłopcy z r2 wskazali mi trzy rodzaje ale nie uściślili które będą najlepsze i ile zębów będzie potrzebne. A potrzebne będą bo prawdopodobnie ich konieczność wynika ze zwiększonego obwodu koronki 52 wobec 50. Tegoroczny sram wprowadził 52 i przyznał że przebudował wózek aby przerzutka ogarnęła 52 zęby. Więc pewnie tu jest clou problemu. Podtrzymuję więc pytanie: które kółeczka i czy ktoś się już z tego doktoryzował?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle liczysz przełożenie. Trzeba podzielić na odwrót. Przy 36/9 masz przełożenie 4 i to jest już dużo. Przy kadencji 110 wychodzi około 59.5 km/h. Może z górki raz tego użyjesz, ale nie wierzę żebyś użył tych biegów w "normalnej" jeździe. Jakie na płaskim trzymasz prędkości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
44 minuty temu, scaraab napisał:

tak, te ale występują jako 12,14,16 zębowe a ja nie wiem które. Chłopcy z r2 wskazali mi trzy rodzaje ale nie uściślili które będą najlepsze i ile zębów będzie potrzebne. A potrzebne będą bo prawdopodobnie ich konieczność wynika ze zwiększonego obwodu koronki 52 wobec 50. Tegoroczny sram wprowadził 52 i przyznał że przebudował wózek aby przerzutka ogarnęła 52 zęby. Więc pewnie tu jest clou problemu. Podtrzymuję więc pytanie: które kółeczka i czy ktoś się już z tego doktoryzował?

Według niektórych źródeł starsze przerzutki Sram ogarną także kasety 10-52, więc proponuję najpierw sprawdzić a potem kupić ewentualnie kółeczka. Praca pomiędzy dwoma największymi zębatkami może nie być wzorowa, ale powinno działać. Sam będę to testował prawdopodobnie w przyszłym sezonie lub pod koniec obecnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem się z oboma przelicznikami. Czy to będzie 4 czy 1/4 wiadomo o co chodzi jak dla mnie. Ale spoko - jesteś drugą osobą w takim przeliczaniu, wcześniej spotkałem się po razie z oboma. Zdanie mi się wyrabia... ;)

To Sram 2019r XX1. Rower kupiłem w kwietniu 2019.

Nic to: raczej nikt takiego SWAP-a nie robił, będę pierwszy. Po przyjrzeniu się się wózkowi kupię 12 zębów i zobaczymy. Co do 36: jak będzie zbyt ciężko to kupię 34. Przy takiej inwestycji jedna zębatka mniej czy więcej... Po roku jazdy mam najbardziej zużyte trzy najtwardsze przełożenia, a łańcuch dopiero 0,25... Więc jak mi się teraz będą najbardziej środkowe wypracowywać to niewiele mi to zmieni. Może nawet lepiej bo więcej zębów będzie pracować, większa powierzchnia przenoszenia to i wyższa trwałość. Na szosie mam standard do 11 i ogarniam. To i tu powinienem. Prędkość przy kadencji 110: nie chodzi o takie ekstrema. Chcę komfortowej jazdy przy ok 45km/h teraz mam kadencję na poziomie ok.  110 co jest dla mnie nie komfortowe. Jakby była tak 90-95 to by było super. Nie są to długie odcinki ale przed podjazdem przycisnąć to akurat. ;)

Zrobił się off-top

A co z off-setem? Mam 3mm przy 32. Zachować czy jakoś korygować? Do ramy mam sporo od korby, kolizji przy 36 nawet nie będzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Offset zębatki zależy od tego czy masz oś boost czy nie. Pod rozstaw tylnych widełek dobierasz blat do korby, nie inaczej. Jeśli obecny blat jest dobrany prawidłowo do napędu i ramy a zakładam, że tak to kupujesz taką samą zębatkę z odpowiednią ilością zębów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, scaraab napisał:

A co z off-setem? Mam 3mm przy 32. Zachować czy jakoś korygować? Do ramy mam sporo od korby, kolizji przy 36 nawet nie będzie...

Cóż, łańcuch pójdzie o jedno przełożenie bliżej osi roweru. Ja bym chyba jednak offset zostawił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@scaraab a nie lepiej 10-52 od Garbaruka albo właśnie nowego srama 10-52 ?  W kilku miejscach czytałem że na 9z słabo już się układa łańcuch ( kwadratowo ;) ) I coś może w tym być skoro ani sram ani shimano nie idą w stronę tak małej 9z zębatki

Off-set ustawia linie łańcucha: korba - któryś bieg kasety - masz wtedy prosty łańcuch. Tak czy siak albo na 52z albo na 9/10z i tak będzie przekos. Wiec ja bym chyba nie kombinował. Choć wspomniany Garbaruk niby zmienia offset zębatki wraz z jej wielkością ( nie testowałem ).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

hejka

No więc jestem po zmianach. Oto wnioski:

-kaseta ładnie starannie wykończona, jakość waga na najwyższym poziomie;

-już wiem dlaczego czołówka ma największy blat 46 z tyłu: wystarczy na większości zawodów ;) ;

- postawiłem, po naszych rozmowach, że przednia koronka będzie miała 34 zęby: i to był dobry wybór, natomiast należało jednak zmienić offset na 5mm a nie pozostawiać 3 bo skończyło się na podkładce dystansowej. 34 offset 3mm była już zbyt blisko ramy nie chciałem ryzykować ramy. Teraz suma offsetu to 5mm i jest ok, pomimo zwiększonego przekosu łańcucha. Podjeżdżałem już na tym i 20% i pracuje prawidłowo;

-asymetryczne kółeczko jest zbędne. Na obniżeniu o 3mm (najmniejszym możliwym) łańcuch niechętnie schodził z 52 na 46 - potrzeba było nawet 3-4 obrotów korbą aby zeskoczył. Po powrocie na ori kółeczko i delikatnej korekcie śrubą odchylenia przerzutki przód-tył zaczęło chodzić płynnie bez zwłoki;

-na 9 łańcuch srama układa się idealnie a nie "kwadratowo" ;P

- ogólnie polecam jeśli osoba która jeździ jeździ świadomie: jednak napęd 3x10 ma swoje zalety a ta kaseta przybliża 1x12 do 3x10 swoim zakresem i stopniowaniem czyniąc napęd bardziej uniwersalnym. Mnie zależało głównie na wyższej prędkości i nieco twardszym przełożeniu na "górze". Jeśli komuś brakuje na górze to ta kaseta będzie lepszym wyborem niż nowa sram52. Dlaczego? Uważam że jeśli komuś "brakuje pary" to ciaśniejsze rozłożenia kadencji u góry (sram zrobił przeskok 52/42 a ta ma 52/46/42) będzie właściwszym wyborem przy koronce 32 z przodu. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.07.2020 o 14:43, scaraab napisał:

 postawiłem, po naszych rozmowach, że przednia koronka będzie miała 34 zęby: i to był dobry wybór, natomiast należało jednak zmienić offset na 5mm a nie pozostawiać 3 bo skończyło się na podkładce dystansowej. 34 offset 3mm była już zbyt blisko ramy nie chciałem ryzykować ramy. Teraz suma offsetu to 5mm i jest ok, pomimo zwiększonego przekosu łańcucha. Podjeżdżałem już na tym i 20% i pracuje prawidłowo;

 

Może źle czytam ale coś mi tu nie pasuje z tym offsetem. Napisałeś że przy 3mm offsecie zębatka była zbyt blisko ramy a jak zmieniłeś na 5 to się oddaliła? Jak to możliwe ?? Przecież offset właśnie przybliża zębatkę do środka osi roweru - czyli do ramy . :):) jak masz zębatkę za blisko ramy to kupujesz z mniejszym offsetem.

Panowie mądrzejszy - chyba nie ma zębatek które mają offset w "prawą" stronę :) ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 1 rok później...

Odgrzeję własnego kotleta. Opinię końcową KCNC pora napisać. Użytkowałem ją niecały rok. Dlaczego tak krótko? Bo nie wytrzymała moich obciążeń i po drugim łańcuchu nie za bardzo rokowała na trzeci. Głównie górne cztery przełożenia. Więc wystawiłem na licytacji z łańcuchami. Odkupiono ją ode mnie świadomie aby sprawdzić czy będzie użytkownikowi pasować jej stopniowanie. Jeśli chodzi o moje spostrzeżenia: - słaba trwałość w porównaniu do SRAM - nawet strasznie słaba: łańcuch ją wyrabia zbyt szybko: rocznie przejeżdżam na MTB ok 5tyś km z czego ok 2tyś race. Teraz wróciłem do starej SRAM XX1 10-50 z korbą 34 i jest ok. Drugi łańcuch na niej drugi sezon zakończony i właściwie nie widać zużycia. Wpadnie trzeci łańcuch po zimie i śmigamy dalej. Stopniowanie przełożeń: u góry podtrzymuję swoje zdanie: spoko. Na dole podtrzymuję swoje zdanie, (chyba o tym pisałem) pomiędzy 3 a 4 od dołu przeskok kadencji jest zbyt duży: ok 15obr/min co czasem doskwierało: kadencja 95 spadała zbyt nisko (bo do 80) co w pewnych warunkach było uciążliwe. Uważam że 42-50 i potem niżej ciaśniej jest lepsze. Waga, wygląd super. Koszty: polecam ori tym bardziej że jest już 52. I podejrzewam że przy koronce 34 przeskok 42-52 nie będzie problemem. Trwałość SRAM-a jest naprawdę lepsza. Z przełożenia 9/34 nie korzystałem zbyt często i nie wpływał ten zakres na szybkość - generuję na progu 335W przy 70kg i nie byłem w stanie tego przełożenia wykorzystać nawet na szosie. Na Gwieździe Północy w zeszłym roku myślałem że da mi przewagę ale nie miało znaczenia (generalkę wygrałem). Na prostych odcinkach szutrowych wystarczyło 10/34. Więc pozostaję na SRAM 10-50 i 34 na korbie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...