Skocz do zawartości

[Amortyzator przedni] SR Suntour Nrx-s - wymiana oleju w tłumiku


mayoo16

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.
Posiadam amortyzator SR Suntour NRX w wersji S z 2018 roku. Dokładne oznaczenie ze strony producenta po numerze seryjnym S-P-RL-R-LITE 700C TS 250/0L 75. Serwisuje go sobie sam a do tej pory w tym amortyzatorze wykonywałem tylko serwis dolnych lag czyli czyszczenie, smarowanie.
A teraz przymierzam się do wymiany oleju w tłumiku. I tu pojawia się pytanie...
Jaki olej i ile powinienem zastosować do tego amortyzatora? Z niewielu informacji w internecie znalazłem, że w różnych rocznikach były różne oleje. Także jeśli ktoś może pomóc i udzielić informacji na temat rodzaju oleju do NRX z 2018 roku z góry dziękuję.

Wszelkie "tipy", podpowiedzi, linki odnośnie samego procesu wymiany oleju również mile widziane  :thanks:
Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, ACTIVIA napisał:

Najważniejsze pytanie. Czy masz do rozkręcania tłumika specjalistyczne narzędzia 

:ermm: Dobre pytanie... Nie sądziłem, że są potrzebne do tego jakieś specjalistyczne narzędzia. Wyciągałem już ten cały kartridż i myślałem że wystarczy płaskim kluczem go rozkręcić wylać stary olej i zalać nowy.
kartridz.thumb.jpg.63760d8c3b247fd5aa46051c5480ab8b.jpg

No ale w takim przypadku nie będę inwestował w narzędzia. Ten amor nie jest tego wart. Jak na swoją cenę to jest kiepski, jedyną jego zaletą w porównaniu do tanich sprężynowców jest to, że jest lżejszy. Pozostaje go wyczyścić trochę i  nasmarować i tyle.
Dzięki za odpowiedź.
Pozdrawiam.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, ACTIVIA napisał:

Że do NRX-a trzeba dodatkowe narzędzia to czemu uważasz że jest nie warty swej ceny. Tak samo jest z różnymi innymi częściami, np. Mechanizm korbowy, kaseta, itp. zeby zdemontowac to też potrzebujesz specjalne narzędzia

Nie to miałem na myśli, bo przecież nawet tanie amortyzatory potrzebują np specjalnego klucza wielowypustowego do kartridża a w NRX jest klucz  27. Raczej chodziło mi o to, że narzędzia specjalne są zazwyczaj drogie i inwestowanie w nie, chyba nie ma sensu dla jednej wymiany oleju jeśli amortyzator ten wcale nie chodzi lepiej niż np mój stary sprężynowy NEX. A nie wiadomo czy do drugiej wymiany dotrwa :)
Z drugiej strony nie wiem tak naprawdę jakie to narzędzia specjalne są potrzebne do rozkręcenia tego NRXa bo tam same 6-kątne nakrętki. I pozostaje pytanie jeszcze czy da się je gdzieś kupić.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK :thanks:. To nie jest jakieś skompilowane narzędzie, choć cena zestawu tak jak myślałem kosmos. No ale do jednej sporadycznej wymiany taką tulejkę to można sobie dorobić własnoręcznie. Z pomocą mojej dorobionej tulejki poluzowałem kartridż żeby sprawdzić kolor oleju. Na moje jest żółtawy co by pasowało do oleju Fuchs Silkolene RSF 2,5W... Czy mam rację? Będzie dobry? :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Cześć.

Olej wymieniony. Może się komuś przyda informacja odnośnie ilości oleju - wylałem z kartridża ok 33 ml oleju. Kolor oleju był taki mętny szary, być może jako nowy był bezbarwny. Konsystencja oleju dość gęsta (nie mam tu na myśli oczywiście gęstości jako wielkości fizycznej (masy właściwej)). Ciężko znaleźć konkretną informację w sieci odnośnie parametrów olejów stosowanych przez suntour, jakby to był jakiś "rocket science" :D. Z tego co znalazłem w necie w amortyzatorach Durolux po 2014 roku był olej 2,5W. Z tym, że oleje różnych producentów z tym samym oznaczeniem np 5W mają różna deklarowaną lepkość kinematyczną. Więc ta informacja jest to dość orientacyjna. Olej 2.5W ma konsystencję bardzo rzadką, także ten z amortyzatora musiał mieć większa lepkość kinematyczną. Ale amortyzator rowerowy to nie rocket science więc można sobie poeksperymentować B)
Ja zalałem ostatecznie ok. 36,5 ml oleju o lepkości ok. 18 cSt@40, wyliczoną z kalkulatora lepkości, olej to zmieszany 2,5W (13,6 cSt@40) i 5W (24,1 cSt@40) w proporcji 1:1. Przy samym 2,5W słabo działała blokada. Myślę, że olej który był w kartridżu fabrycznie miał większa lepkość.
Amortyzator jest teraz bardziej czuły na małe nierówności, a przynajmniej tak się wydaje, choć przy okazji wymiany oleju był tez smarowany więc może to mieć wpływ na jego pracę.
Sama wymiana jest prosta, moim zdaniem nie wymaga narzędzi specjalistycznych, które może ułatwiają sprawę ale nie są niezbędne. Można przytrzymać kluczem 27 z jednej strony i odkręcić 17 górny segment kartridża. Oczywiście z tulejką do przytrzymania w imadle na pewno łatwiej i szybciej. Przy czym ja robiłem to na własnym amortyzatorze i na własną odpowiedzialność, także nie odpowiadam za szkody jeśli ktoś uszkodzi sobie swój sprzęt :no:.
Testuje ten olej, na razie po 100 km jest OK.

 

Edytowane przez mayoo16
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...