Skocz do zawartości
kombiii

[hamulce] Wymiana z mt200 na mt500

Rekomendowane odpowiedzi

kombiii
Napisano (edytowane)

Tym razem wałkuję temat hamulców. Pomału model mt200 przestaje mi odpowiadać. Zainteresowany jestm wymianą na model mt500, poza grupowy, ale zbliżony do Deore M6000. Moje pytanie brzmi: gdybym kupił zacisk i klamkę, mogę je podpiąć pod istniejący przewód hamulcowy SM-BH59, bez wymieniania go na nowy? Czy takie połączenie bedzie szczelne, czy obligatoryjnie wymienia się wszystko, wraz z przewodem? 

Edytowane przez kombiii

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

To dość nieefektywna wymiana.

Klamki 500 vs 200 to duża różnica, ale wymieniając zaciski 200 na 500 niczego tak naprawdę nie wymieniasz. Tam siedzą dokładnie te same tłoczki, obsługują też te same klocki.

A co do drugiej części: Możesz wymienić same klamki, same zaciski też. Nie ma konieczności wymiany kompletu, przy czym cena klamka + zacisk jest zazwyczaj taka sama jak zestawu z przewodem.

Więc moja rada albo wymieniać tylko klamki, to ma sens bo krótkie klamki są sporo lepsze niż te w mt200 albo... szarpiesz się na slx'y bo to najniższy model shimano którego (chodzi o sam zacisk) praca jest wyraźnie lepsza od mt200, bo slx ma po prostu większą średnicę tłoczków.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tomrok

Zgadzam się z abdesign. Ostatnio miałem awarię zacisku starego slx665 i na szybko podpiąłem zacisk mt200. Działa to naprawdę fajnie, na tyle że mimo iż dostałem nowy zacisk 665 to na razie zostaje mt200. Na pewno wymiana klamek przyniesie poprawę hamowania bez rujnowania budżetu. Osobiście bym wziął klamki z Deore 6000.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Huberto20

Klamki m6000 A mt500 to to samo, więc nie ma żadnych różnic 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii

Dzięki za rady, w takim układzie zamówię klamki mt500 i wymienię przy okazji olej mineralny z obu układów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii

Zgodnie z sugestiami kolegów, wymieniłem klamki na mt500. O ile lewa klamka (przód) działa sprawnie, poprawiła się modulacja i twardość, o tyle prawa klamka (tył) jest miękka jak budyń. W obu układach przepchnąłem olej Shimano, odpowietrzyłem je zgodnie z instrukcją, oraz tożsamym poradnikiem Dominika z onTheBike.

Czy to zjawisko naturalne, czy mam podjąć jakieś działania ratunkowe? ;) Klamką niemal dotykam gripa...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KSikorski

Klamka normalnie ma około 3cm skoku (istotnie mniej gdy są nowe klocki i nowe tarcze.

Jeśli masz przewód BH-59 to on jest zauważalnie mniej sztywny niż BH-90 i trochę skoku marnuje się na rozpychaniu przewodu.

Jeśli dochodzi do gripa to nie ma opcji, gdzieś jest powietrze.

Może być nieszczelnośc na oliwce i ile byś nie odpowietrzał to i tak zaciągnie powietrze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii
Napisano (edytowane)

W takim razie ponownie spróbuję odpowietrzyć układ. Oliwka jest raczej szczelna, przynajmniej nie widać żadnego wycieku z jej okolic, czy pocenia się. Przewód mam BH-59.

Edytowane przez kombiii

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign
Napisano (edytowane)
4 godziny temu, kombiii napisał:

Zgodnie z sugestiami kolegów, wymieniłem klamki na mt500. O ile lewa klamka (przód) działa sprawnie, poprawiła się modulacja i twardość, o tyle prawa klamka (tył) jest miękka jak budyń

Tył jak to tył zalać/odpowietrzyć jest zdecydowanie trudniej niż przód.

Chcesz prostej rady - zdejmij hamulec tylny (odkręć zacisk i rozepnij tyrki od przewodu) wyprostuj przewód maksymalnie jak możesz to dodatkowo unieś kierownicę - tak żeby przewód był maksymalnie prosty a różnica pomiędzy zaciskiem i klamką jak największa i wtedy przelewaj (opukuj przewód i klamkę, pompuj klamką) Jak masz problem ze zdjęciem przewodu z ramy (bo np. wewnętrzne prowadzenie czy coś tam) to postaw rower pionowo na tylnym kole.

Edytowane przez abdesign
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii
6 minut temu, abdesign napisał:

postaw rower pionowo na tylnym kole.

Dzięki, skorzystam z tej rady. Prowadzenie przewodów w ramie. Może tym razem się uda.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii

Postawiłem rower w pionie i przepchnąłem olej raz jeszcze. Istotnie, poszło sporo bąbli powietrza. Efekt jest wyraźnie zadowalający, choć i tak klamka jest bardziej miękka, niż przód. Swoją drogą, niemal wszyscy w wideo poradnikach, odpowietrzają przedni zacisk, który jest znacznie prostszy do tej roboty, z uwagi na pionowe ułożenie układu :rolleyes:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KSikorski

Tył ma dużo dłuższy przewód, więc w teorii klamka będzie miała większy skok z uwagi na ograniczoną sztywność przewodu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii
Napisano (edytowane)

Dla spokojności serca i czystego sumienia, zamówiłem rzeczony przewód BH-90. Będę wymieniał. Może to co pomoże. ;)

Edytowane przez kombiii

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii

Wymieniłem dzisiaj przewód hamulcowy na BH-90. Trochę miałem zabawy z przepchnięciem przez ramę i takie "trzymacze" przy trójkącie, ale warto było zapłacić te 68 złotych. Po przelaniu i odpowietrzeniu, nie ma żadnej róznicy pracy klamek między przodem a tyłem. Efekt został zatem zamierzony. Dzięki za rady - resume dla potomnych:

  • odpowietrzajcie tył w pionowym ustawieniu roweru
  • inwestujcie w lepszy przewód hamulcowy

:thanks:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii
Napisano (edytowane)

Jeszcze jedna ważna informacja, która może się przydać. Otóż klamki mt500 uniemożliwiają prawidłowe odpowietrzenie układu, gdy są w innej pozycji, niż maksymalnie odchylone przez śrubę regulacyjną od gripa. Być może występuje analogia do innych klamek, lecz tego już nie wiem.

Edytowane przez kombiii

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant

Ciekawe, a dlaczego tak twierdzisz? Nie zmienia się przecież pozycja tłoczka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kombiii
Napisano (edytowane)

Nie mam pojęcia. Podczas odpowietrzania, naciskałem klamkę i otwierałem na pół sekundy zawór przy zacisku. Po jego zamknięciu, należy nacisnąć klamkę kilka razy, by napełniła się ponownie olejem ze strzykawki/zbiorniczka (powszechnie stosowana obsługa z poradników). W moim przypadku, klamka nie chciała w żaden sposób się napełnić. Chwilę podumałem i odkręciłem śrubę regulacyjną, by maksymalnie oddalić klamkę. Klamka napełniła się i przyjemnie stwardniała. Jako, żem bystry, powiązałem te dwa fakty i oto głoszę je dla potomności. :w00t:

Edytowane przez kombiii

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×