Skocz do zawartości

[hamulce] Wymiana z mt200 na mt500


kombiii

Rekomendowane odpowiedzi

Tym razem wałkuję temat hamulców. Pomału model mt200 przestaje mi odpowiadać. Zainteresowany jestm wymianą na model mt500, poza grupowy, ale zbliżony do Deore M6000. Moje pytanie brzmi: gdybym kupił zacisk i klamkę, mogę je podpiąć pod istniejący przewód hamulcowy SM-BH59, bez wymieniania go na nowy? Czy takie połączenie bedzie szczelne, czy obligatoryjnie wymienia się wszystko, wraz z przewodem? 

Edytowane przez kombiii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dość nieefektywna wymiana.

Klamki 500 vs 200 to duża różnica, ale wymieniając zaciski 200 na 500 niczego tak naprawdę nie wymieniasz. Tam siedzą dokładnie te same tłoczki, obsługują też te same klocki.

A co do drugiej części: Możesz wymienić same klamki, same zaciski też. Nie ma konieczności wymiany kompletu, przy czym cena klamka + zacisk jest zazwyczaj taka sama jak zestawu z przewodem.

Więc moja rada albo wymieniać tylko klamki, to ma sens bo krótkie klamki są sporo lepsze niż te w mt200 albo... szarpiesz się na slx'y bo to najniższy model shimano którego (chodzi o sam zacisk) praca jest wyraźnie lepsza od mt200, bo slx ma po prostu większą średnicę tłoczków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z abdesign. Ostatnio miałem awarię zacisku starego slx665 i na szybko podpiąłem zacisk mt200. Działa to naprawdę fajnie, na tyle że mimo iż dostałem nowy zacisk 665 to na razie zostaje mt200. Na pewno wymiana klamek przyniesie poprawę hamowania bez rujnowania budżetu. Osobiście bym wziął klamki z Deore 6000.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zgodnie z sugestiami kolegów, wymieniłem klamki na mt500. O ile lewa klamka (przód) działa sprawnie, poprawiła się modulacja i twardość, o tyle prawa klamka (tył) jest miękka jak budyń. W obu układach przepchnąłem olej Shimano, odpowietrzyłem je zgodnie z instrukcją, oraz tożsamym poradnikiem Dominika z onTheBike.

Czy to zjawisko naturalne, czy mam podjąć jakieś działania ratunkowe? ;) Klamką niemal dotykam gripa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klamka normalnie ma około 3cm skoku (istotnie mniej gdy są nowe klocki i nowe tarcze.

Jeśli masz przewód BH-59 to on jest zauważalnie mniej sztywny niż BH-90 i trochę skoku marnuje się na rozpychaniu przewodu.

Jeśli dochodzi do gripa to nie ma opcji, gdzieś jest powietrze.

Może być nieszczelnośc na oliwce i ile byś nie odpowietrzał to i tak zaciągnie powietrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, kombiii napisał:

Zgodnie z sugestiami kolegów, wymieniłem klamki na mt500. O ile lewa klamka (przód) działa sprawnie, poprawiła się modulacja i twardość, o tyle prawa klamka (tył) jest miękka jak budyń

Tył jak to tył zalać/odpowietrzyć jest zdecydowanie trudniej niż przód.

Chcesz prostej rady - zdejmij hamulec tylny (odkręć zacisk i rozepnij tyrki od przewodu) wyprostuj przewód maksymalnie jak możesz to dodatkowo unieś kierownicę - tak żeby przewód był maksymalnie prosty a różnica pomiędzy zaciskiem i klamką jak największa i wtedy przelewaj (opukuj przewód i klamkę, pompuj klamką) Jak masz problem ze zdjęciem przewodu z ramy (bo np. wewnętrzne prowadzenie czy coś tam) to postaw rower pionowo na tylnym kole.

Edytowane przez abdesign
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postawiłem rower w pionie i przepchnąłem olej raz jeszcze. Istotnie, poszło sporo bąbli powietrza. Efekt jest wyraźnie zadowalający, choć i tak klamka jest bardziej miękka, niż przód. Swoją drogą, niemal wszyscy w wideo poradnikach, odpowietrzają przedni zacisk, który jest znacznie prostszy do tej roboty, z uwagi na pionowe ułożenie układu :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłem dzisiaj przewód hamulcowy na BH-90. Trochę miałem zabawy z przepchnięciem przez ramę i takie "trzymacze" przy trójkącie, ale warto było zapłacić te 68 złotych. Po przelaniu i odpowietrzeniu, nie ma żadnej róznicy pracy klamek między przodem a tyłem. Efekt został zatem zamierzony. Dzięki za rady - resume dla potomnych:

  • odpowietrzajcie tył w pionowym ustawieniu roweru
  • inwestujcie w lepszy przewód hamulcowy

:thanks:

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna ważna informacja, która może się przydać. Otóż klamki mt500 uniemożliwiają prawidłowe odpowietrzenie układu, gdy są w innej pozycji, niż maksymalnie odchylone przez śrubę regulacyjną od gripa. Być może występuje analogia do innych klamek, lecz tego już nie wiem.

Edytowane przez kombiii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia. Podczas odpowietrzania, naciskałem klamkę i otwierałem na pół sekundy zawór przy zacisku. Po jego zamknięciu, należy nacisnąć klamkę kilka razy, by napełniła się ponownie olejem ze strzykawki/zbiorniczka (powszechnie stosowana obsługa z poradników). W moim przypadku, klamka nie chciała w żaden sposób się napełnić. Chwilę podumałem i odkręciłem śrubę regulacyjną, by maksymalnie oddalić klamkę. Klamka napełniła się i przyjemnie stwardniała. Jako, żem bystry, powiązałem te dwa fakty i oto głoszę je dla potomności. :w00t:

Edytowane przez kombiii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Lekki odkop ale nie chciałem nowego wątku zakładać. Próbując odpowietrzyć hamulec tylny, płyn nie chce grawitacyjnie spływać do woreczka (przelewać się z góry na dół). Nawet próbując tworzyć podciśnienie w strzykawce przy zacisku nie chce się ona napełnić. Miałeś taki problem ? Klamkę odsunąłem śrubą regulacyjną maksymalnie od kierownicy ale nic się nie zmieniło.

Nadmienię, że płyn z dołu do góry przechodzi.

Edytowane przez Macias1002
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Cześć Kolejne odkopanie.😄

    Trochę się pogubiłem odnośnie tych mt200. Otóż sprawdzajałem zawsze kompatybilność na stronach shimano przewodów z zaciskami oraz klamkami i wydawało mi się,że jeśli producent podaje bh 59 to nie można tego mieszać z klamkami do których jest podany bh90 a kilka chwil temu natknałem sie w intenecie na informacje,że można. Shimano podaje też na przykładzie mt500,że jeśli używamy zacisku jednotłoczkowego to przewód bh59 jeśli dwu to bh90 https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/e-bike-e7000-series/BL-MT501.html. Zatem może ktoś wyjaśnić jak to w końcu jest? czy do zacisków mt200, mt400 mt500 mogę założyć klamki m6000 m7000 czy nawet z nowszych serii m6100 m7100? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Cześć

     Muszę napisać,że wymiana samych klamek na takie z servo to mega ulepszenie hamulców, serio nie spodziewałem się,że to aż tyle daje. Zatem jeśli ktoś ma wątpliwości to poprawia to znacznie siłe hamowania i to bez zmian klocków czy tarcz bo jakbym jeszcze to zmienił to chyba staje dęba przy muśnięciu klamki😁.

Jeśli ktoś odczuwa  braki w hamowaniu a nie ma ochoty na wymianę wszystkiego to warto.

Swoją drogą jak muszą hamować takie slx/xt skoro tyle można zrobić już w bazowej wersji hamulców shimano? Może jak wymienie jeszcze tarcze, klocki, i przewody  to się nawet xtr-y zrobią z mt200 i to bez wymiany zacisku😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...