Skocz do zawartości

[Napęd] Zmiana napędu w rowerze Crossowym


ChybaTy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie forumowiczów :)

 

Wracam po dłuższej przerwie z pytaniem , które pojawiło się po zakupie nowego (w sensie używany, dla mnie nowy :P) roweru crossowego.

W obecnej konfiguracji, osprzętowo mamy standard 3x8 z ciężką korbą M311, do tego kaseta HG31, tylna oraz przednia przerzutka to tourney. No jest słabo, to fakt.

 

Powiem Wam, że wypałem trochę z obiegu, a widze, że w temacie rowerowym pojawiło się sporo nowości. Ja w moim MTB zatrzymałem sie na etapie grupy XT 3x9 (korba na hollowtech 2, lekkie manetki itp.) Jeździło mi się na tym wspaniale, ale przyszedł czas na zmianę roweru na większe koła. 

Chciałbym wymienić gruntownie cały napęd, wraz z manetkami, zmieniamy na pewno na hollowtech. Teraz pytanie: Jaką konfiguracje wybrać? 2x10 czy 3x10, 3x9? Na czym najlepiej będzie się jeździć. 80% czasu to jazda miejska, ale najczęściej jeżdżę na niskiej kadencji. Z przodu miałem spory blat 42, najczęstsza jazda to biegi 5-8.

 

Co wybrać? Jestem otwart na propozycje :) Wiadomo, nie musi to być XTR, przy rowerze z alu ramą i tak już zbyt dużo pewnie nie zrzucę.

 

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz zbijać wagę roweru to napęd wcale nie jest najlepszym miejscem, a już na pewno nie najtańszym. 

Korba Altus (311) jest ciężka, bo ma stalowe zębatki. Samo przejście na korbę Hollowtech aż tak wielkiej różnicy nie czyni. Nawet stara korba na kwadrat z aluminiowymi zębatkami (chociaż z największą) i lekki suport na aluminiowych miskach i z drążoną osią wcale nie musi ważyć więcej niż kilogram.

Nawet pozostając z napędem 3x8, wymieniając tylko elementy na nowe możesz sporo urwać wagi i poprawić precyzję działania. Kasetę HG31 zastąpić lżejszą  HG51 (może o ciaśniejszym stopniowaniu, np. 11-28). Przerzutki Tourney można wymienić na jakieś precyzyjniejsze i lżejsze z wyższych grup mtb 8-9, choć tu już trudno o nowe. Na tył (przy kasecie 11-28, 11-30) możesz dać nawet szosową 105-kę (5701GS), lekka, stosunkowo tania i solidna:

https://allegro.pl/oferta/shimano-przerzutka-105-rd-5701-gs-10rz-czarna-8399519947

Nie wiem jakie masz obecnie manetki (czy klamkomanetki), ale tam też wielkich różnic wagowych nie będzie. Np. klamkomanetki Altus 3x8 ważą 408 g z linkami.

https://allegro.pl/oferta/klamkomanetki-shimano-st-m310-3-x-8-altus-7634987502

Ja bym się przyjrzał najpierw kołom w tym rowerze (opony, dętki, obręcze, szprychy, nyple, piasty). Może tam jest większy potencjał do odchudzania? Poza tym kierownica, wsporniki, siodło. Chyba że te rzeczy są już z górnej półki.

Chciałeś rady, więc oto moja rada. 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję :) Tak bardzo nie zależy mi na wadze, bardziej nad funkcjonalnością oraz łatwością jazdy w każdych warunkach. Obecnie mam rower na grupie XT/SLX (rower MTB 26'') ale crossowy ma byc moim docelowym do codziennej jazdy, więc też chciałbym go doposażyć w miarę fajny osprzęt.

 

Zależy mi na Waszej radzie - co do niego wrzucić, jakie cześci są obecnie "w modzie" (tak jak pisałem wcześniej wypadłem trochę z obiegu) Ładować 9rz z tyłu czy może 10/11 rz?

Z przodu dwa czy trzy blaty? Przerzutka ze sprzęgłem czy bez (w crossie aż tak chyba się nie przyda) - pytam jak newbie, bo zatrzymałem się w rozwoju technologicznym jakieś 7/8 lat temu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat to co jest obecnie "w modzie" nie ma nic wspólnego z funkcjonalnością oraz łatwością  jazdy w każdych warunkach.  Więc się zdecyduj, co wolisz. 

Dla mnie napęd 3x jest wciąż najbardziej uniwersalny i pozwala niedużym kosztem mieć szeroki zakres przełożeń. Stopniowanie przy kasetach 9rz jest już całkiem wystarczające nawet do celów sportowych, a kasety i łańcuchy są tanie. Problemem jest tylko dostępność nowych komponentów z wyższych grup (chodzi głównie o przerzutki i manetki), nad czym ubolewam, bo ja chciałbym mieć wciąż możliwość kupna nowego XTR-a obsługującego stary system ciągu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o to mi właśnie chodzi. Patrzę trochę na te grupy i widzę M6000/7000/8000 to już 10 rz. 

Coś sensownego polecasz na 9?

Na pewno korbę chce wrzucić pod HT2, blat z przodu chyba 3x, bo jakoś tak konserwatywnie podchodzę do tematu :D

myślałem o takim setupie:

https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-deore-rd-m6000-sgs-7958123594

https://allegro.pl/oferta/shimano-korba-slx-fc-m7000-40-30-22-175mm-9137463414

https://allegro.pl/oferta/shimano-przerz-deore-fd-m6000-l-side-swing-3rz-8866854943

https://allegro.pl/oferta/2-x-manetki-shimano-deore-sl-m6000-2-3x10-linki-9100177310

 

NIe wiem tylko jaką kasetę oraz łańcuch dorzucić.

Coś warto zmienić/zamienić klasami? Powiedzmy, że kasa jest drugoplanowa, ale w pewnych granicach rozsądku, bo to tlyko cross i sportów wyczynowych tutaj nie będzie :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam w swoim rowerze pełne deore 3x10 i jeździ bardzo ładnie i mam taki rower do wszystkiego, zależnie od opona jakie założę.

Nie bierz tej korby, nie ma sensu. Weź M6000 bo jest tańsza.

W kasetach nie masz dużego wyboru. 11-32, 11-34 i 11-36. Ja mam tę ostatnią i 22-36 to naprawdę niskie przełożenie. Po mieście nigdy nie używam ale czasami w parku pod trójmiastem na stromym podjeździe nawet się przydaje (szczególnie przy masie z rowerem przekraczającej 110 kg).

Do przedniej przerzutki typu side-swing musiałbyś poprowadzić trochę druciarsko pancerz (pancerz wchodzi od przodu) ale i tak bardzo to polecam. Ja poprowadziłem pancerz po dolnej rurze trytytkami ale nie mam z tym problemu bo side-swing chodzi wyśmienicie. Zmienia biegi prawie tak jak tylna przerzutka. Nie trzeba kombinować z przytrzymywaniem itd.

Polecam kupować deore na rowerplus.pl bo tam mają zwykle najtaniej.

 

Ewentualnie możesz zejść klasę niżej i pójść w Alivio M4000. Główna różnica to będzie 9 biegów z tyłu, brak sprzęgła no i mniejsza kaseta (max 11-34). Poza tym wyjdzie jednak sporo taniej (sama korba to 100 zł oszczędności).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuje za odpowiedź.  Tak właśnie myślałem, żeby spróbować z całą grupą deore. Myśle, ze to dobry kompromis pomiędzy ceną a jakością. Z tyłu wg. Konfiguracji Shimano powinna być przerzutka SGS (jeżeli będą 3 blaty z przodu). A co do przedniej. Podałem wariant side swing? Nawet nie wiedziałem z czym to się je. W sumie muszę zerknąć jak wyglada prowadzenie linki. Są w tej klasie takie klasyczne, z prowadzeniem linki z góry?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ChybaTy napisał:

Coś warto zmienić/zamienić klasami?

Korba może spokojnie być Deore ale jeżeli chcesz sobie polepszyć to manetki wziąłbym XT. Nie koniecznie z telewizorkiem ale koniecznie na obejmę. Jak będziesz chciał kiedyś zmienić hamulec to nie będzie problemów z mocowaniem manetki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ChybaTy deore M6000 dla 3x ma przerzutkę tylko side-swing i pancerz wchodzi od przodu. Nie z góry, nie z dołu. Jakbyś jednak nie chciał kombinować, to pomimo lekkiej różnicy, zadziała starsza przerzutka M610/M611, która jeszcze ma "normalne" warianty top i bottom swing z ciągami górnym i dolnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...